Log in

View Full Version : multiriem

linkervoet
23-09-2008, 16:13
een kennis heeft mij vertelt dat het piepende geluid wat mijn auto maakt de multiriem is. het sturen wordt allengs moeizamer. ik heb inmiddels al lang en breed een nieuwe multiriem in mijn dashboard liggen, maar ja...m daar laten liggen zal niet werken :shake:
nu heb ik me laten vertellen dat die multiriem rechtsvoor aan de onderzijde gelocaliseerd is. zonder de onderplaat er af te halen zie ik alleen de draagarm die ik begin dit jaar vernieuwd heb.
ik ben iemand met 2 linkervoeten en nog een paar handen die wat willen leren..... en een meissie...
maar ik heb ook al mn gloeibougies vervangen op aanwijzingen.

ik zou dat met die multiriem ook graag willen doen.
tot nog toe had die kennis dat gedaan, maar omdat die een eigen zaak begonnen is, niet in auto's, :tongue: heeft die eigenlijk geen tijd meer om mij te begeleiden.

is er iemand die dat zo op afstand zou willen of kunnen doen?

het is in ieder geval een volkswagen 1.9 d cl

wit :thumbup: nou ja..wit.... :rolleyes:

is het echt noodzakelijk dat dat ding op een krik komt te staan of is het toch ook wel te doen als ie stabiel op de grond staat. heb beetje schrik dat dat ding anders een keer er af glijd en mn hoofd crashed... :screwy:

nou ik ben benieuwd. of er iemand toeschietelijk is.
kijk mijn buur is garagist en die wil het zelf wel doen, maar allee, die vraagt er wel gelijk een paar nullen voor. snapte..

kben al plaatjes aan het zoeken geweest om te zien wat ik moet vinden onder die auto. moet ik beginnen met die bodemplaat los te maken aan de voorkant of hoeft dat zelfs niet en herken ik gewoon niet wat ik nodig heb?

nou ja.. sorry hoor dat ik op jullie forum klets..
ik vind het gewoon toch ook wel leuk om zo aan auto's te sleutelen. ben er trots op als iets me lukt.

groeten,
linkervoet, iris

golf mkII 16v
23-09-2008, 19:09
Welkom
Een golf 3 blok in een 1
Wel even wat foto's :postpics:
Kom maar langs dan help ik wel met voorzeggen:D

Pewi Vwteam
23-09-2008, 21:13
ik weet niet waar je vandaan komt? maar je mag wel langs komen kan het je zo vertellen.

linkervoet
24-09-2008, 15:29
kzit in antwerpen. van hier naar breda is te doen.
maar k ben ook weleens in noordwijkerhout of spijkenisse. iemand misschien in die buurten?
:drive:

golf mkII 16v
24-09-2008, 16:26
Woon net iets boven Breda 25 km

Pewi Vwteam
24-09-2008, 16:45
mmmm sorry dan woon ik net iets tever weg voor je denk ik! zwolle!

Melvin
24-09-2008, 16:48
Wat heb je nou? een mk1 of mk3? ik neem aan mk3?

golf mkII 16v
24-09-2008, 19:17
Ps het riempje van de bekrachtegingspomp is een V riem
Die zit niet bij de multieriem

linkervoet
01-10-2008, 19:03
sorry ben paar daagjes weggeweest.
ik wordt er niet wijs uit of ik 1,2 of 3 of 4 heb.
ik heb van een vriend vernomen dat ik de multiriem moest vervangen en dat is een band met dwarse tandjes. de v snaar was er 1 met een richel over de gehele lengte. die was het niet, zei hij...

golf mkII 16v
01-10-2008, 20:02
Multi riem is de riem met lengte groeven[dynamo,krukas waterpomp/airco]
De V-riem [met bultjes] is een korte voor de stuurbekrachtegingspomp
Plaats even een foto
Een 1.6 d is een 1of 2
Een 1.9 is een 3

linkervoet
08-10-2008, 14:12
sorry alweer paar dagen weg geweest. en nu ben ik ook paar dagen weg, maar kzit bij vriendin en ik heb de auto hier met de buurman besproken. die kennis had inderdaad de namen van die riemen door elkaar gegooit. het is de vsnaar die ik volgens hem moest vervangen en het is ook een vsnaar die ik al gekocht had.

maar goed.. de auto maakte inmiddels al meer en meer lawaai. en hij draaide een dop open en zei...er zit geen stuurbekrachtigingsolie in...

weet ik veel dat ik ook nog op de stuurbekrachtigingsolie moet letten.. ik vul water en motorolie bij en antivries voor de winter...

afijn.. ik op zoek naar stuurbekrachtigingsolie. en ik kom via karwei en een garage met oldtimers uit bij een bedrijf dat mijn golf gelijk op de brug zet om te zien hoe en waar het lekt.

want zegt die jongen als het alleen een slangetje is wat misschien lekt dan is het dichtte maken ofzoiets.
maar nee, t lekte langs de as dus het was de stuurbekrachtigingspomp die lekte. helaas.

nieuw aan te schaffen 155, euro (kheb volkswagen 3...sorry dat ik in vw 1 forum zit..)
laten vervangen kost 275 euro in totaal.

voorlopig heb ik er olie in laten gooien. groene.
12, 50.

wat ik mij nu afvraag..
wordt de auto om deze lekkage afgekeurd. kmoet november.

zo nee.. heeft het dusdanig nut om de pomp te vervangen, of is regelmatig olie er in mikken een evenrediger oplossing voor zo'n oude auto.

de vsnaar stond redelijk op spanning zei hij. toch blijft de snaar, ondanks de olie dat 'zwiepende'geluid maken. ik hoor het met name als ik start of als ik afgeremd heb/koppeling in... maar t kan zijn dat ik het met het rijden niet boven de motor uit hoor.

daarbij constateerde hij dat de versnellingsbak lekte. ook daar kon ik het best regelmatig zelf olie in gooien. want ook dat was iets wat niet te repareren viel. ik moest m dan zelf 'op peil' zetten en regelmatig vullen. (met een rietje ofzo...want da's niet dat je er met een gieter langs kan ofzo...)

met een pomp van de sloop vermoedde die garage dat ik kans had nog een lekke pomp te kopen..
is die kans groot.

nou.. heel veel info dus..zeker voor mij.. maar ik vraag me toch wel af, wat nu jullie reply hierop is... jullie als kenners...

kben benieuwd...

linkervoet
08-10-2008, 14:27
o ja en dat zwiepende geluid van de vsnaar..dat zou ik blijven houden, dat was niet omdat er iets aan de snaar mis is, maar omdat dus die pomp lekt en dat lekt olie op de snaar en daar komt s ochtends bijv. ook nog water bij van de dauw of what ever voor plensbui.

de vsnaar vervangen had met andere woorden geen nut, zolang de pomp niet vervangen zou worden en het daar droog en schoon is. maar.. het zwiepen komt dus indirect van de pomplekkage en niet omdat de snaar te slap is of te oud.

dekilo
08-10-2008, 14:35
ja.

linkervoet
16-10-2008, 09:05
spannend antwoord.

pomp vernieuwen? of blijven olie bijvullen? of eerst wachten op keuring, medio november?

tim_j
16-10-2008, 09:45
met steeds olie bijvullen los je het probleem niet op.
De oplossing zal dan zijn pomp vervangen, dan lekt die niet meer.;)

Op de sloop zul je vast wel iets kunnen regelen, voor als die kapot blijkt te zijn..
Veiliger is om hem te vervangen voor een nieuwe.

martiepartie
16-10-2008, 09:52
eerst maar eens goed overdenken of je dat in de auto wilt steken.
Gebruik je de auto veel? Hoe lang wil je nog blijven rijden in deze auto? Belangrijke vragen, want onderhoud is niet goedkoop als ik deze symptomen hoor. Lekkende bak, versleten stuurbekrachtigingspomp, etc.

De bak vul je niet zomaar even bij, dan moet elke keer je pulsgever van de snelheidsmeter er uit/ of nog lastiger, je vuldop.

Als je de stuurbekrachtigingspomp vervangt, kijk dan ook direct naar het onderhoudsinterval van je distributieriem/multiriem. Zou zonde zijn als je dit allemaal (laat) vervangen, dat een week later je distributieriem knapt.
Klinkt niet alsof deze auto regelmatig een garage bezoekt voor onderhoud:)

Maar idd, bijvullen kan. Doorrijden tot de bom barst is altijd een optie. Je kan dan altijd nog beslissen of je het nog de moeite waard vindt om de auto weer op te kalefateren.