View Full Version : 10w60 olie in gti mkII 87
jarnogti
29-09-2008, 19:16
had een vraagje mijn auto loopt,nu op 10w60
had de vorige eigenaar gedaan ,maar is dit niet veelste dunne olie
orgineel fabrieks opgaven is toch half synteet 10 w 40 ?
gr jarno
ik zeg 5w40.
10w40 is fabrieksopgaaf van 20 jaar geleden. ondertussen zijn de deeltje wat gevoeliger geworden en zal de dunnere 5w40 beter zijn voor 't blokje.
:screwy: 10w60? das niet goed hoor.
jarnogti
29-09-2008, 19:34
blok is wel groten deels gereviseerd
collega zei tegen mij gewoon 10w40 erin en de ander zegt weer 10w60
het is trouwenns een 16 v kr
Black Devil
29-09-2008, 19:37
10W40 of 5W40 is prima olie voor je KR
jarnogti
29-09-2008, 19:51
kan het geen kwaad om nu over te schakelen ne 5w40 of 10w40 ?
ik zeg 5w40.
10w40 is fabrieksopgaaf van 20 jaar geleden. ondertussen zijn de deeltje wat gevoeliger geworden en zal de dunnere 5w40 beter zijn voor 't blokje.
:screwy: 10w60? das niet goed hoor.
Hmmmzzz.....5W40 zou beter zijn dan 10W40????
5W40 is alleen bij koudere omstandigheden wat dunner...verder is de viscositeitsindex exact hetzelfde als bij de 10W40....
jarnogti
29-09-2008, 20:33
dus wat is nu het beste dan?
wat jezelf wil, 5w40 is in koude toestand dunner, wat je kleppen wat leuker vinden.
Want inderdaad: de kleppen worden heftig gesmeerd door de olie??
Heel korte uitleg want 10W40 nou precies betekend:
10 => maat voor de 'dikte' bij koud
40 => maat voor de 'dikte' bij warm
(waarbij 10W10 niet warm en koud even 'dik' is).
Als 10W40 is voorschreven, dan is 10W40 in iedergeval goed.
Maar:
- 10W60 is warm ( heet ) wat 'dikker' of 'sterker' -> de oliefilm welke de lagers beschermen houdt het lager uit, en daarnaast blijft mogelijk blijft de oliedruk langer op een hoger niveau: Immers, hoe dunner de olie, hoe makkelijker de olie tussen de lagerschaaltjes uit loopt, en hoe lager de druk wordt. Ook een versleten oliepomp, hydrostoters of keerringen 'lekken' meer bij dunnere olie.
Een olie die warm wat dikker is dan standaard voorgeschreven kan daarmee over het algemeen geen kwaad.
- 5W40 is koud een stuk dunner dan 10W40 of 15W40. Voor de koude start is dat voor bijv. de startmotor heef fijn, omdat de motor daadwerkelijk makkelijker rond gaat: minder weerstand in de oliepomp. Daarnaast is een 5W40 vaak (altijd?) een volledige synthetische olie, met vaak vrij goede 'schoonmaak' eigenschappen: lost rotzooi (gum/auwe olie) goed op, en smeert soms veel beter dan een ouderwetse minerale. Iets wat oudere keerringen vinden 't soms wat minder dat ze niet meer ondersteund worden door allerlei prut en aanslag, en gaan vaak lekken door de 'schonere' olie: 't is dan echter niet de schuld van de olie dat 't blok gaat lekken, maar de oude keerringen :) ( die waren al slecht ).
(zo wordt nog een lekker lang stukkie tekst ondertussen).
Maar goed: terug naar jouw motor: 10W60 -> Niets mis mee voor jouw motor. Vindt ie wellicht nog wel lekkerder dan de voorgeschreven 10W40. Ik heb 't ook in gebruik voor m'n 2.0 8v (met bijna 3 ton op de teller ).. maar voorheen ( op 10W40 of zelfs 15W40 ) deed ie het ook prima.
Ik zou niet graag afwijken naar een dunnere olie dan voorgeschreven: Ook niet als het blokje net gereviseerd is: dan zouden de specificaties nog steeds op 'fabrieksnieuw' moeten liggen; het blijft een 'ouderwets' blokje; 't wordt niet ineens een gloednieuw modern aluminium blok met roltuimelaars, groter oliefilter en zeer nauwe toleranties ( zoals de huidige nieuwe motoren wél een hogere verversingsinterval aan kunnen ).
ergo: of 10W60, of de fabrieksvoorgeschreven 10W40: gaat allebei goed.
als een blok net gereviseerd is kun je de fabriekswaarden aanhouden.
een blok is dan in nieuwstaat. en "Berekend" op die voorgeschreven olie.
naarmate een blok ouder word word alles wat gevoeliger. en dan kan het koud een grotere klap krijgen.
dan is het in mijn ogen wel prettig om een olie te hebben die koud wat gangbaarder is.
en eenmaal warm de fabriekswaarde aanhoud.
dit is ook zoals shampoo het beschrijft.
Wat is er dan mis om in koude toestand dunnere olie te hebben? de tijd dat olie koud is is maar een scheintje vergeleken warm.
:thumbup:
martiepartie
29-09-2008, 22:16
even lezen bij Multigrade oil;
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil#Grades
vwmk2driver
29-09-2008, 22:28
gewoon 10w40 erin doen, van 5w 40 gaan ze meestal alleen maar olie verbruiken.
dit komt misschien dan helemaal niet omdat je blokkie slecht is maar meer omdat de fabrieks passingen en tollerantie's afgestemt zijn op de 10w40.
zoals eerder verteld 10w60 is even wat dikker bij warme omstandigheden,voor zwaar gebruik is dit dan wel aan te raden.
wat jezelf wil, 5w40 is in koude toestand dunner, wat je kleppen wat leuker vinden.
5W40 is alleen in koude landen eigenlijk voorgeschreven, echter men "denkt" soms dat 5W40 wat beter is voor motoren met hydraulische stoters. Maar men vergeet daar wel bij dat het dan eigenlijk al een lapmiddel is...stoters die goed zijn lopen namelijk niet leeg, en dan maakt de olie die er in zit eigenlijk niks uit. Met dunne olie word de illusie gewekt dat het beter zou zijn voor de stoters maar dat is eigenlijk relatief....een verrotte stoter vult wat makkelijker, terwijl een goede stoter het zelfs met 15W** zonder tikken af kan
Mijn grijze Gti met EV motor heeft inmiddels ruim 3 ton op de teller staan, en die doet het nog prima met 15W40...zelfs de stoters tikken niet :D
als een blok net gereviseerd is kun je de fabriekswaarden aanhouden.
een blok is dan in nieuwstaat. en "Berekend" op die voorgeschreven olie.
naarmate een blok ouder word word alles wat gevoeliger. en dan kan het koud een grotere klap krijgen.
dan is het in mijn ogen wel prettig om een olie te hebben die koud wat gangbaarder is.
en eenmaal warm de fabriekswaarde aanhoud.
dit is ook zoals shampoo het beschrijft.
Wat is er dan mis om in koude toestand dunnere olie te hebben? de tijd dat olie koud is is maar een scheintje vergeleken warm.
dan zou ik is het precieze verschil tussen 5,10 en 15w willen weten. :thumbup:
Het verschil is de "dikte" oftewel de viscositeit in koude toestand....
5W is dunner...als je 20°C aanhoudt....10W is bij die temperatuur precies goed zeg maar, terwijl 15W bij 20°C wat dikker is...
Bij kouder worden krijgt de 5W precies de juiste dikte...10W is dan wat dikker..terwijl 15W dan veel dikker is..
Bij warmer worden...zoals in Zuidelijker lander is 5W eigenlijk veel te dun....de 10W wat dunner en is de 15W precies goed..
Het heeft dus alles te maken met de heersende omgevingstemperatuur bij een koude start...
Maar het is dus niet zo dat de olie bij warmer worden in een draaiende motor gelijk stukken dunner word, er zit een zeker verloop in, daarom heeft men het bij de benamingen zoals 5W, 10W enz over de viscositeits index...het viscositeits verloop binnen bepaalde tempertuur bereiken
kijk, weer wat geleerd. 10w40 lijkt dan gewoon het beste.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.