Log in

View Full Version : Past dit?

Wolgast
30-09-2008, 17:59
Hallo,

Kan een setje met z.g.a.n winterbanden op stalen velgen kopen voor een zacht prijsje...:thumbup:

Nu zitten daar banden omheen in de maat 175-65 R14....
Gaat dat zonder problemen passen op mijn Golf 3 GTD, of is de wang te hoog. :confused: Heb gelezen dat de standaard maat 185-60 R14 moet zijn...
Auto is helemaal orgineel, dus niet verlaagd o.i.d

Zelf heb ik er de orginele 15'' BBS velgen onder zitten met 195-50-15 banden (4 gaats)

En kan ik de wielbouten voor de lichtmetalen velgen ook gebruiken voor de stalen velgen?? Of moet ik op zoek naar andere wielbouten??:confused:

Thanx alvast!

sanderz
30-09-2008, 21:42
Hallo,

Kan een setje met z.g.a.n winterbanden op stalen velgen kopen voor een zacht prijsje...:thumbup:

Nu zitten daar banden omheen in de maat 175-65 R14....
Gaat dat zonder problemen passen op mijn Golf 3 GTD, of is de wang te hoog. :confused: Heb gelezen dat de standaard maat 185-60 R14 moet zijn...
Auto is helemaal orgineel, dus niet verlaagd o.i.d

Zelf heb ik er de orginele 15'' BBS velgen onder zitten met 195-50-15 banden (4 gaats)

En kan ik de wielbouten voor de lichtmetalen velgen ook gebruiken voor de stalen velgen?? Of moet ik op zoek naar andere wielbouten??:confused:

Thanx alvast!

velgen gaan zonder problemen passen, daar hoef jeje niet druk over te maken.

voor stalen velgen moet je volgens mij altijd bolkonische bouten hebben en lichtmetaal heeft meestal konisch, dus dat zou je eff na moeten kijken wat je nu hebt.

Mitta
30-09-2008, 21:47
Ja die bandenmaat past gewoon... Ik gebruik de zelfde bouten op me stalen velgen als op me BBSen, maar misschien dat ze bij jou verschillend zijn...

Idd even nakijken, maar met passen van de velg zie je snel genoeg of dat kan of niet...

tieske_jetta
02-10-2008, 17:02
185-60-14 is gelijk aan 175-65-14 kwa rol omtrek dus het maakt niets uit.

gr thijs

breadfan83
02-10-2008, 19:43
Simpel rekensommetje leert:

De opgegeven wanghoogte voor je auto is:
0.6 * 185 = 111mm
Totaal is dus:
2 * 111 = 222

De nieuwe bandjes:
0.65 * 175 = 113.75mm
Totaal is dus:
2* 113.75 = 227.5mm

Je nieuwe bandjes hebben dus een diameter die 5.5mm groter is dan de door de fabriek opgegeven banden. Ze zijn bovendien een stukje smaller. Als je geen velgen koopt met een al te achterlijke ET gaat dit makkelijk passen.

Wat die bouten aangaat...
Je lichtmetaal heeft waarschijnlijk een wat dikker hart dan je staaltjes, en dus zullen de bouten ook wat langer moeten zijn als je evenveel schroefdraad in de naaf wilt hebben.
Nu maakt dat niet altijd zo heel veel uit, maar om het zekere voor het onzekere te nemen moet je eerst maar even kijken of alles soepel draait voor je er mee gaat rijden.

En kijk inderdaad ook even naar de vorm van de kop van de bout. Anders heb je kans dat je je lichtmetaaltjes kapot draait als daar bouten met verkeerde kop in zitten.

Succes.

Wolgast
02-10-2008, 20:39
Heb gister de winterbanden toch maar gekocht en gelijk gemonteerd. Het zijn de standaard Golf III stalen velgen met een ET van 45 en 5,5J geloof ik. De BBS velgen die ik heb met zomerbanden hebben dezelfde ET waarde alleen 6J

Kon ze ook niet laten liggen voor dat geld... 130 € voor 3x KUMHO I'zen winterbanden met tussen de 6 en 7 mm en 1x Vredestein Wintrac met dikke 6 mm nog....

Maar hier in Duitsland zijn een stelletje zeikerds betreft banden moet ik zeggen. Was namelijk ook nog even bij mijn garage voorbij geweest om te vragen of het allemaal gaat passen.
Het is in D dus zo dat in de papieren staat wat de kleinste en grootste bandenmaat is wat je mag rijden zonder bij de TÜV voorbij te moeten.
In mijn papieren staat als kleinste de 185-60 R14 en als grootste 205-50-R15.

En aangezien de banden die ik gekocht heb 175-65-R14 zijn mag ik ze theoretisch niet monteren. Dit hangt met de verzekering samen....
Nou heb ik eigenlijk een beetje schijt aan de verzekering en mijn ervaring in NL leert dat genoeg profiel belangrijker is dan een iets afwijkende maat.... Dus gewoon lekker gemonteerd!

De bouten die ik al had zijn volgens mij bolkonisch (Onderkant kop is afgerond) en konden volgens de garage gewoon gebruikt worden. En ja, het paste allemaal precies!

Het is een beetje een heel verhaal geworden maar ze zitten eronder en het stuurt best lekker moet ik zeggen. Ligt niet zo strak als met zomerbanden op de weg maar ben zowiezo niet zo'n jager...

Bedankt voor de hulp allemaal!!!!

breadfan83
03-10-2008, 00:12
En dan nu, la moment supreme... feuteus! :D

Wolgast
03-10-2008, 15:29
hmmm.... mijn Golf met stalen velgen??? Als je er echt op staat wil ik er wel een paar schieten hoor...

Leek mij niet zo'n spannend idee een Golf op stalen velgen....

Wolgast
03-10-2008, 15:46
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZKULDYCX.jpg
De zomerlook met de orginele BBS velgen.....

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JUL78JEQ.jpg
De winterlook....

http://www.mijnalbum.nl/Foto-D6FGDCDR.jpg
De KUMHO winterbanden 175-65-14