PDA

View Full Version : motorprobleem....


Melvin
05-09-2004, 22:37
oke het volgende en ik voel me echt kut: ik reed op de snelweg met mijn 1.6 EW carb motor, schakelde van 4 naar 5 en toen ik de koppeling intrapte daalde toerental meteen naar 0 (kortom: hij viel uit) hij stond inmiddels in ze 5 en ik liet koppeling opkomen en de motor deed het weer... gaf gas bij maar sindsdien stotterde de motor soms en kwam grijze rook uit de uitlaat (kap open dus kon ik zien ).... ik ging terug naar 4... ik schakelde maar snel zodat ie niet uit kon vallen en reed in 4 verder (nog steeds rook en soms stotterend) totdat er stoplichten kwamen waar ik eraf moest... en het was rood dus ik moest stil gaan staan... wat denk je: motor viel weer uit... alleen nu kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer aan midden op een kruispunt... heb hem het kruispunt over moeten duwen (schaam schaam) en daar langs de kant gezet... motorkap open, niks te zien, benzine kreeg ie, startmotor draaide rond, vonk kreeg ie volgens mij ook omdat ie op een gegeven moment na lang proberen toch aansloeg... toen heb ik er meteen gas opgegooid en met hoge toeren in ze 2 naar me vriendins huis gereden waar de auto nu op de oprit staat (en waar ik dit nu zit te typen)...

daar uitgestapt en de motor ging automatisch uit dus dat hoefde ik niet meer zelf te doen... daarna proberen te starten maar haalde niets uit... zelfde verhaal... ging op een gegeven moment wel aan maar ik moest hem aanhouden met het gaspedaal :S...

er komt trouwens bij het starten enzo ook rook uit mijn carb... door het luchtaanzuigkanaal :eek: wat dus koelvloeistof bij de benzine betekent, dat in combinatie met iets lager (onder minimum en vorige week nog bijgevuld) koelvloeistofniveau lijkt mij kapotte koppakking...

WIE HELPT MIJ? wat nu?

Fred
05-09-2004, 23:01
Dat lijkt inderdaad verdacht veel op een lekke koppakking

Cabby 82 TDi
06-09-2004, 06:02
Waarschijnlijk de koppakking of je tandriem is een tandje versprongen.

Melvin
06-09-2004, 06:54
ja? en nu? wat moet ik nu doen hoe kom ik erachter wat er mis is?

Cabby 82 TDi
06-09-2004, 17:40
ja? en nu? wat moet ik nu doen hoe kom ik erachter wat er mis is?

Simpel. Als het je koppakking is, zit er waarschijnlijk geen water meer in je reservoir van het koelvloeistofsysteem. Of aan je peilstok zit een dikke smurrie ipv gewone olie.

Het tandje verspringen is te kontroleren dmv de merktekens van je motorblok. Alleen weet ik de precieze plaatsen niet van jouw motortje.

Melvin
07-09-2004, 08:18
oke koelvloeistof is niet leeg (hoeft toch ook niet) maar wel iets lager....

en aan de peilstok zit volgens mij ook geen dikke smurrie... maar ik ga het dalijk bekijken met iemand die er iets meer verstand van heeft als ik... bedankt alvast voor de hulp en ik laat het meteen weten

Fred
07-09-2004, 08:56
Nou, een lekke koppaking HOEFT dus niet te betekenen dat je je koelvloeistof kwijt, ook hoeft er geen smurrie in je carter te zitten...

De pakking kan op een sommige plaatsen zodanig doorgaan dat er alleen een verbinding tussen twee cylinders is en die hebben dan geen compressie meer

Het meest simpele is een compressie meting...

Cabby 82 TDi
07-09-2004, 16:57
Nou, een lekke koppaking HOEFT dus niet te betekenen dat je je koelvloeistof kwijt, ook hoeft er geen smurrie in je carter te zitten...

De pakking kan op een sommige plaatsen zodanig doorgaan dat er alleen een verbinding tussen twee cylinders is en die hebben dan geen compressie meer

Het meest simpele is een compressie meting...


Idd dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar in zijn eerdere vraag vertelde hij dat er witte rook uit de uitlaat kwam..... witte rook is meestal van water/koelvloeistof. Dus zakt het peil dan.

Helaas heeft niet iedereen een kompressiemeter in huis.

Melvin
07-09-2004, 18:58
nou wat bleek... waarschijnlijk niet de koppakking :S

maar hij liep vandaag maar op 3 cilinders en vanaf de 3000 toeren op 4.... ik kreeg hem met veeeel moeite aan de gang trouwens...

alles nagekeken, bougies schoongemaakt... alleen hij vonkte raar/zwakjes/wit... dus nieuwe ontsteking gehaald, maar dat was het probleem ook niet...

en nu is het zover dat hij niet meer start (helemaal niet) en er telkens een terugslag is door het aanzuigkanaal in de carb (inlaat) en telkens rook daaruit en een dikke knal :S

ik ben ten einde raad en ben het nu helemaal zat en een kompressiemeter is niet in huis nee :(

Marco
07-09-2004, 20:10
Weet je zeker dat je de bougiekabels op de juiste plek hebt terug gezet?

Fred
07-09-2004, 20:13
Idd dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar in zijn eerdere vraag vertelde hij dat er witte rook uit de uitlaat kwam..... witte rook is meestal van water/koelvloeistof. Dus zakt het peil dan.

Helaas heeft niet iedereen een kompressiemeter in huis.

Witte rook HOEFT dus niet perse koelvloeistof te zijn...slechte verbranding kan OOK witte rook geven..

Dat is nou het leuke van storingen aan motoren: het KAN van alles zijn, dus is het een kwestie van alles op een rijtje zetten en dingen elimineren

Fred
07-09-2004, 20:17
nou wat bleek... waarschijnlijk niet de koppakking :S



Hoezo?? Bij een niet al te grote doorslag van de pakking KAN de motor nog vrij redelijk lopen met wat toeren. En ik spreek uit ervaring.....Ik heb de pakking van mijn golf een keer doorgepiept bij pakweg 150 per uur, hij hield opeens in en miste topvermogen, maar op toeren liep ie nog behoorlijk, alleen stationair was het niks, en knalde en pingelde aan alle kanten. Alles wegstrepend bleef op zeker moment alleen nog een verbrande klep óf de koppakking over. In beide gevallen moest de kop er toch af ......en jawel het was dus de pakking :cool: :cool:

antraciet
07-09-2004, 22:02
Hmm ik zit ook met een soort vergelijkbaar probleem, laag toerental soms uitval tijdens het rijden, en meerdere x starten. dus de vraag der vragen; Wat kost nu een nieuwe of goede 2e hands koppakking?

Marco
07-09-2004, 22:20
2e hands koppakking????????

Laten we daar niet verder op in gaan, maar denk even bij jezelf aan het woord pakking..... Misschien aan je brommertje van vroeger??

Die storingen wil niet zeggen dat per definitie je koppakking kapot is

antraciet
07-09-2004, 22:33
2e hands koppakking????????

Laten we daar niet verder op in gaan, maar denk even bij jezelf aan het woord pakking..... Misschien aan je brommertje van vroeger??

Die storingen wil niet zeggen dat per definitie je koppakking kapot is

Heb me tot op heden nog niet verdiept in de auto techniek 'sorry' , ben echt een nitwit op dit gebied. dus als je de oplossing hebt, krijg jij van mij een veer..., any way het 'kan' de pakking zijn.... maar oke back on-topic.. kwanta kosta? ...