Log in

View Full Version : kwaliteit vraagje adapters

mk1diesel
07-10-2008, 19:58
ik wil graag de kwaliteit van het merk SCC adapters weten

het zijn alu adapters van 15mm dik

het gaat van steek 4x108 naar 4x100

ze komen uit duitsland

heeft iemand hier ervaring met adapters van dit merk???

Samurai
11-10-2008, 20:48
Mijn ervaring met aluminium adapterplaten zijn slecht.

Je kan beter voor titanium gaan, die zijn wat duurder maar veel sterker!

matt8
13-10-2008, 19:23
en wat moet ik hiervan denken dan?? :rolleyes: dat ze zo onder je auto weg knappen of is het niet zo ernstig?? :confused: moet zelf over een tijdje misschien ook adapters hebben en ik verlies niet graag een wiel als ik op de autobaan rijd.. :screwy:

vwmotorsport
13-10-2008, 19:31
15mm is levensgevaarlijk heeft veel te weinig vlees, en aluminium is geen staal he.. en dan moet je je nog maar afvragen of je wielbouten precies over de volle 15mm passen. ik heb bij mijn auto doordat ik andere remmen heb aan de achterzijde 16 mm en de bouten precies op maat gemaakt (speciale bouten) Het is niet fijn als je wiel er ineens vanaf loopt. ik zou minimaal 20 mm nemen en zorg nogmaals dat de bouten dan lang genoeg zijn.

martiepartie
13-10-2008, 19:33
Mijn ervaring met aluminium adapterplaten zijn slecht.

Je kan beter voor titanium gaan, die zijn wat duurder maar veel sterker!

WAT???? Titanium?

Wat wil je in hemelsnaam met de auto gaan doen dat je titanium adapters nodig hebt.

Ooit nagedacht over de het volgende rijtje;
stalen naaf/ titanium adapter/ aluminium velg?

De stalen naaf is ook maar 10-12mm dik. Als het zo'n probleem zou zijn had VW( en alle andere automerken) de naven/trommels niet van staal gemaakt.

Dus;

Aluminium adapters zijn prima, zolang ze maar dik genoeg zijn en niet van het goedkoopste aluminium gemaakt zijn. Alu 6061 is bijv. een prima optie.
15mm dikte is inderdaad aan de lage kant voor alu adapters.

Samurai
14-10-2008, 09:26
Ik wil er zeker van zijn, dat mijn wiel er niet afloopt. Of dat tijdens een botsing, het wiel weggeslingert wordt en een voorbijganger dood!

Adapterplaten zijn erg gevaarlijk in mijn ogen. zijn er al een paar die er ongelukken ermee hebben gehad. Ook op dit forum ....

mischatdi
14-10-2008, 10:04
Ik wil er zeker van zijn, dat mijn wiel er niet afloopt. Of dat tijdens een botsing, het wiel weggeslingert wordt en een voorbijganger dood!

Adapterplaten zijn erg gevaarlijk in mijn ogen. zijn er al een paar die er ongelukken ermee hebben gehad. Ook op dit forum ....

waarom heb ik erdan nog nooit wat over gelezen... en wat is er dan gebeurd... want dat word tot op heden niet verteld...
want ik snap niet wat er moet gebeuren :screwy:

martiepartie
14-10-2008, 10:18

Dan nog;

Een (fictieve) titanium adapter zit met STALEN bouten vast. Wat denk je dat er eerder faalt bij een ongeval?

Juist, de wielbouten. ;)

De zwakste schakel zal altijd als eerste breken, dus de andere schakels hoef je dan niet onnodig zwaar uit te voeren.
Het is echt nutteloos om je wieladapters van titanium te gaan maken, laat staan dat het te betalen is.

Hier wordt weer een broodje aap verhaal de wereld in helpen, door te roepen dat alu adapters levensgevaarlijk zijn, want, als, dan, ooit ;)

Over die ongelukken; weet jij waar het aan gelegen heeft? Misschien zat er een bout niet goed vast, was de adapter gewoonweg te dun, zaten de wielen met verkeerde bouten gemonteerd?

Samurai
14-10-2008, 19:10
100% zeker weten aan de adapterplaten ...

Is geen broodje aap verhaal kerel. Zijn er zat die dit kunnen beamen.

In mijn mening zijn ze levensgevaarlijk, heb deze mening gebaseerd op ervaring van zowel mijzelf en van anderen! Idd met de wielbouten gaat het ook vaak fout, of het schroefdraad van de adapters. De 15 mm adapterplaten zijn echt te dun, en daar gaat het ook vaak mis mee. Ik heb nu 2 adapterplaten gezien die gewoon gebroken waren.

Feit blijft dat er in aluminium geen rek zit, en staal wel. Hoe meer rek er in zit hoe minder snel als het breekt. B.v bij wielbouten dus, waar veel "rek" in zit. Ok titanium is wel overkill, dat geef ik toe. Maar als je het doet doe het dan goed, op zijn minst neem dan stalen adapterplaten.

martiepartie
14-10-2008, 20:05
Dan komen we bij het zelfde verhaal;

Alu adapters zijn niet slecht, als ze goed ontworpen zijn(dus dik genoeg). Een te dunne stalen adapter is net zo gevaarlijk :)

Je verhaal over de schroefdraadlengte is vooral bij aluminium van belang! Je hebt een minimum schroefdraadlengte nodig om de bouten met 120Nm of meer vast te zetten.

Jouw mening/verhaal klopt vast voor de te dunne adapters, maar is zeker niet voor alle alu adapters van toepassing. Anders zou je geen Tüv gekeurde adapters kunnen krijgen. Die zijn heus wel getest en goedgekeurd.

vwbullit
15-10-2008, 21:44
scc zijn een van de betere al niet de beste adapters.
En het is een legering niet alleen alu.
Ik wil niet anders leveren .

broodje aap of niet alles is stuk te krijgen niet?

Area51
15-10-2008, 22:18
Als adapterplaten zo slecht zouden zijn, waarom kun je dan voor diverse Porsche's ze gewoon bij de dealer bestellen ?
Echt weer zo'n "ik-heb-ergens-eens-wat-gehoord-maar-ik-weet-niet-goed-meer-waar-wat-wanneer-waarom" verhaal.

Harde feiten wil ik zien, bv foto's van gebroken adapters.. tot die tijd ga ik op mijn +/- 150.000km rijervaring met adapters af, goed ??

martiepartie
15-10-2008, 22:21
Het broodje aap komt nog niet uit de mouw? :)

John
16-10-2008, 07:53
De enige slechte verhalen die ik heb gehoord over adapters zijn van die zelfgemaakte dingen die je met imbus bouten moet monteren op je naaf.
Die bouten liepen gemakkelijk los.

Wat ik weet is dat de merken SCC en H&R erg goed zijn.
Ik rijd zelf met H&R adapters en die bevallen erg goed.
Heb ook nog een set FK adapters.Die schijnen iets minder van kwaliteit te zijn maar ook daar heb ik tot op heden niks negatiefs op aan te merken.
Mijn rijstijl is vrij sportief en hou wel van een beetje bochtwerk maar er loopt niks los.
Mijn adapters zijn 25 en 30mm dik dus vlees genoeg voor de bouten.

Als je de juiste bouten gebruikt en alles op moment vastzet is er niks aan de hand.

variejantje
16-10-2008, 16:29
Ik heb porsche velgen dmv 3cm dikke aluminium adapters gehad, die met imbussen vast op de naaf zaten, je montaeerd vervolgens je velg met een andere steek, leg mij is uit hoe de imbus er dan uit moet trillen.

Hen goede ervaringen met aluminium adapters, bij mezelf, ik zou er ook zo weer mee gaan rijden. Tevens vindt ik het dan raar dat bijvoorbeeld de ex type 1 van VW-unit hier op het forum met adapters en cookycutters bij RDW werd aangeboden en goedgekeurd werd, en anderen zeggen dat het apk afkeur betekent.

Deel de mening : feiten zien.

classicline
16-10-2008, 17:35
scc zijn een van de betere al niet de beste adapters.
En het is een legering niet alleen alu.
Ik wil niet anders leveren .

broodje aap of niet alles is stuk te krijgen niet?

SCC Is absoluut het beste merk in adapters!

Is niet te vergelijken met de goedkope varianten van FK H&R etc.
waarvan iedereen weet dat je regelmatig de schroefdraad kapot draait..

Heb ze zelf ook gehad en als ik nu adapters zou kopen zou het alleen van SCC zijn.

met 15 mm adapters van SCC zou ik wel durven rijden van H&R niet...

John
16-10-2008, 18:28
@Variejantje...de imbusbouten kunnen er idd niet uit trillen maar ze kunnen wel los trillen.
Ik ken 2 personen waar dat regelmatig bij gebeurt is.
Gelukkig op tijd achter gekomen dus geen ernstige gevolgen.

@Classicline...kwa prijs zijn SCC hetzelfde als van H&R.
En ik draai zelf alles vast op 130nm zonder problemen.
Dus waar je het vandaan haalt om het schroefdraad kapot draaien....
Ik zeg niet dat SCC slechter is maar H&R is echt goed spul.
Ik heb zelf het DRM systeem (dus met draadeinden).
De velg zet ik dus vast met de bijgeleverde moeren.
Gewoon erg goed spul, blijft goed vast zitten en schroefdraad blijft ook perfect.

classicline
16-10-2008, 19:17
@Variejantje...de imbusbouten kunnen er idd niet uit trillen maar ze kunnen wel los trillen.
Ik ken 2 personen waar dat regelmatig bij gebeurt is.
Gelukkig op tijd achter gekomen dus geen ernstige gevolgen.

@Classicline...kwa prijs zijn SCC hetzelfde als van H&R.
En ik draai zelf alles vast op 130nm zonder problemen.
Dus waar je het vandaan haalt om het schroefdraad kapot draaien....
Ik zeg niet dat SCC slechter is maar H&R is echt goed spul.
Ik heb zelf het DRM systeem (dus met draadeinden).
De velg zet ik dus vast met de bijgeleverde moeren.
Gewoon erg goed spul, blijft goed vast zitten en schroefdraad blijft ook perfect.

Heb het zelf 3x gehad en ik ken zeker wel 8 mensen wie het ook gehad hebben.
zeker als ze wat ouder worden.

Maar het systeem met draadeinden ken ik van H&R niet dus daar kan ik niet over oordelen.

gr,

Twan

vwbullit
16-10-2008, 19:40
draadeinden zitten zeg maar van de achterzijde vast aan de adapter.
Die draai je er niet meer uit.
maar schroefdraad dat klopt classicline.

Maar ja de prijs zit heel veel in.
is hetzelfde met een schroefsets, velgen etc noem maar op.

Wil je kwaliteit en wil je het uitgeven?
SCC

rij je 3 maanden met het setje neem FK

vwmotorsport
16-10-2008, 19:45
heb zelf de boel compleet omgebouwd (MBT duitsland) en moet zeggen dat ik het niet aandurfde om achter 15mm adapters te nemen, heb 16 mm en die ene mm maakt een boel verschil, mits de bout tot die laatste draad pakt natuurlijk. het probleem wat je krijgt is niet dat de draad afglijdt maar omdat je op 15mm aluminium niet met 120 nm de boel kunt vast zetten waardoor het lostrilt en het spul afbreekt

Samurai
16-10-2008, 23:33
Echt weer zo'n "ik-heb-ergens-eens-wat-gehoord-maar-ik-weet-niet-goed-meer-waar-wat-wanneer-waarom" verhaal.

Ik heb het met eigen ogen gezien, en meegemaakt ...

Die van porsche, zijn dat ook alu adapterplaten?? Of een ander materiaal?