Log in

View Full Version : 1.9 td in golf 1 bekabeling!

oettinger_18
09-10-2008, 19:20
Hallow nu ben ik bezig geweest met een golf 1 om er een 1.9 td in te bouwen!! Nu is alles klaar en gelukt! Nu alleen de bekabeling nog:) Aangezien ik niet echt verstand heb van electronica vraag ik om hulp!! Nu heb ik 2 td blokjes(1.9 uit golf 3) In de auto gebouwde blokje zit er op de brandstofpomp(dieselpomp) een plek waar een 4 kante stekker in moet!! En als ik op mijn andere blokje kijk zit er geen stekker op!! Wat is dat?? Heeft het kwaad als ik het niet aansluit??? En graag meer hulp over de bekabeling!! Welke kabelboom kan ik het beste gebruiken?? Ik zelf denk aan de kabelboom van een golf 2 diesel(td) ouwe type omdat er in de ouwe type's zelfde zekering kast zit als een golf 1!! Of kan ik het beste de nieuwe type bekabeling van een golf 2 diesel erin doen?(heeft wel andere zekeringkast)

Wolgast
10-10-2008, 03:28
Heeft dat niet iets te maken met de inspuiting?
Meen dat de 1.9TD vanaf een bepaald bouwjaar een elektronisch geregelde brandstofpomp heeft. Waar de koude start mee geregeld kan worden.
Maar zeker ben ik niet!
En verder kan ik je ook niet helpen. Ben met kabels ook een echte amateur....

3wheel
10-10-2008, 06:12
kun je een foto posten van het blokje waar de stekker in moet? en mischien eentje van de pomp........

heb zelf ook een 1.9TD waar recent een zwart blokje van de pomp afgesloopt is; was electronica kastje om de start-beveiliging etc. met de stopklep van de pomp te verbinden. klep wordt nu rechtstreeks aangestuurd. (met 2 van de 4 draden)

oettinger_18
10-10-2008, 18:36
De auto is nu niet hier voor de deur hij is in een garage maar ik zal er een foto van maken!!

3wheel

Als ik dat stekker niet aansluit zeg maar op de pomp gaat de blok dan slechter van lopen?? Zoniet dan doe ik die stekker er gewoon niet op!! Stopklep ?? waar dient dat voor? En waar bevindt het zich precies? Voor de rest is de bekabeling niet moeilijk het is tog allemaal klik werk! Alleen dus die stekker achterop de brandstofpomp!!als ik daar uitkom is de probleem zo goed als verholpen!

oettinger_18
11-10-2008, 16:53
Schopje:) graag wat hulp

3wheel
13-10-2008, 06:10
De auto is nu niet hier voor de deur hij is in een garage maar ik zal er een foto van maken!!

3wheel

Als ik dat stekker niet aansluit zeg maar op de pomp gaat de blok dan slechter van lopen?? Zoniet dan doe ik die stekker er gewoon niet op!! Stopklep ?? waar dient dat voor? En waar bevindt het zich precies? Voor de rest is de bekabeling niet moeilijk het is tog allemaal klik werk! Alleen dus die stekker achterop de brandstofpomp!!als ik daar uitkom is de probleem zo goed als verholpen!

als je de stekker niet aansluit zal de motor niet starten; de stopklep sluit de brandstof toevoer af en is standaard dicht zonder spanning; vergelijk het met de onsteking van een benzine wagen: die moet ook altijd spanning hebben.
de stopklep (zoals de naam al suggereert) is bedoeld om de motor te kunnen stoppen. een diesel zal altijd door willen lopen tenzij iets of iemand de brandstof toevoer afsluit.

klep zit aan de linkerzijde van de brandstofpomp onder de hoofdtoevoer leiding van de diesel

oettinger_18
14-10-2008, 12:36
Hoe heb je dit rechtstreeks doorverbonden dan??? Dan doe ik dat ook gewoon:) Kan je me ff uitleggen hoe jij het hebt gedaan? en wat het makkelijkste manier is:)

kun je een foto posten van het blokje waar de stekker in moet? en mischien eentje van de pomp........

heb zelf ook een 1.9TD waar recent een zwart blokje van de pomp afgesloopt is; was electronica kastje om de start-beveiliging etc. met de stopklep van de pomp te verbinden. klep wordt nu rechtstreeks aangestuurd. (met 2 van de 4 draden)

3wheel
14-10-2008, 18:34
Hoe heb je dit rechtstreeks doorverbonden dan??? Dan doe ik dat ook gewoon:) Kan je me ff uitleggen hoe jij het hebt gedaan? en wat het makkelijkste manier is:)

je zult dan eerst het zwarte blokje voorzichtig weg moeten halen (beiteltje en geduld doen samen wonderen).
dan wordt de bovenkant van de feitelijke stopklep zichtbaar waar 1 draad uitkomt.

deze draad zul je moeten aansluiten op een plus draad die op het contact reageert; voor mij was het makkelijk omdat alleen het blokje er tussen uit moest en we gewoon op de originele stekker even gemeten hebben wat de contact-plus was.

"volledige" uitleg vind je hier:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=45869

je kunt overigens het beste minimaal 2 van de leidingen naar je verstuivers loshalen van de pomp dan kun je er wat beter bij

zoals in de originele draad al beschreven staat gaat het verhaal alleen op voor een AAZ blok met volledig mechanische injectie; het enige electronische aan die bosch-pomp is het kastje wat deel is van de startblokkering (en mischien ook iets regelt met de koude start; want de mijne rookt nu een stuk harder als ik start

let wel even op!! zolang ik nog geen foto van de pomp en de betreffende "electronica" gezien heb kan ik niet garanderen dat we het over het zelfde hebben, zoveel verstand heb ik er nu ook niet van; het is mijn eerste auto........

oettinger_18
14-10-2008, 19:10
Ik zal morgen naar garage gaan en ff foto's maken:) Het is gewoon een stroom stekker achter de brandstofpomp(waar de leidingen heen gaan!! niet de tandwielkant maar de andere kant) moet de zwarte kastje eraf?

Ik heb thuis ook die andere pomp liggen mischien makkelijker om gewoon die erop te zetten en dat het echt mechanisch word?? En over het optijd zetten maakty het uit hoe ik de pomp dan monteer??? of heetft de pomp ook een timing?(de nokkenas en de krukas wordt goed vastgezegd zodat deze niet verspringen maar kan ik de pomp gewoon monteren en dan de riem erop en klaar?)

3wheel
14-10-2008, 19:48
Ik zal morgen naar garage gaan en ff foto's maken:) Het is gewoon een stroom stekker achter de brandstofpomp(waar de leidingen heen gaan!! niet de tandwielkant maar de andere kant) moet de zwarte kastje eraf?

Ik heb thuis ook die andere pomp liggen mischien makkelijker om gewoon die erop te zetten en dat het echt mechanisch word?? En over het optijd zetten maakty het uit hoe ik de pomp dan monteer??? of heetft de pomp ook een timing?(de nokkenas en de krukas wordt goed vastgezegd zodat deze niet verspringen maar kan ik de pomp gewoon monteren en dan de riem erop en klaar?)

kastje eraf is waarschijnlijk het simpelst anders zul je een manier moeten vinden om de electronica erin fatsoenlijk aan te sturen. het belangrijkste is dat de stopklep functioneerd.
over timing en montage van de pomp kan ik zelf ook nog geen zinnig woord zeggen; ik weet alleen dat de timing van een dieselpomp net zo belangrijk is als van de onsteking van een benzine-motor

wat ik hier en daar uit verschillend draadjes haal is dat er op de pomp net als op de krukas en nokkenas merktekens zitten die "in lijn" moeten zitten en dat je met grappen als een micrometer de pomp verder goed af kunt stellen (maar is voor mij wel een klok, klepel verhaal en zolang het werkt blijf ik daar dus even vanaf, eerst maar een beetje bijleren over diesel enzo)

oettinger_18
14-10-2008, 20:12
Nouw heb je het erover om dat zwarte kastje er voorzichtig eruit te bijtelen:) Maar als ik nouw gewoon een stekker vind die ik erop klik en die door verbind met het contact plus:) Is tog veel simpeler en makkelijker?? dan krijgt hij stroom

3wheel
14-10-2008, 20:17
Nouw heb je het erover om dat zwarte kastje er voorzichtig eruit te bijtelen:) Maar als ik nouw gewoon een stekker vind die ik erop klik en die door verbind met het contact plus:) Is tog veel simpeler en makkelijker?? dan krijgt hij stroom

dat durf ik dus niet te zeggen; omdat een aantal opmerkingen van volkswagen mensen mij doen vermoeden dat het kastje van een aaz golf 3 dieselpomp electronica bevat die deel uitmaakt van de startblokkering en dus waarschijnlijk ook op de chip in de sleutel reageert (klok-klepel weer.....) bij mij was het kastje in ieder geval gewoon stuk....... en dingen die stuk kunnen gaan en dat volgens volkswagen regelmatig doen na verloop van tijd raadt ik nu eenmaal niemand aan.......

maar als je geluk heb is het inderdaad simpeler als ik denk (en dan hoor ik dat ook graag, heb ik ook weer wat geleerd).......... :thumbup:

oettinger_18
14-10-2008, 20:31
Jah ik heb een kabelboom gekregen van de vorige eigenaar en daar zit wel zo'n zelfgemaakte stekker op!! Dus denk dat het voor die is!! Majah om dat zeker te weten ga ik het tape eromheen ff verwijderen en kijken of hij inderdaad richting de contactslot gaaat!! En als het na de contactslot gaat is het mooi opgelost anders verbind ik het zoals jouw doorr:) Of andere dieselpomp:P

En owjah ik heb geen sleutel met chip he:) Gebruik ook een andere kabelboompje:)

3wheel
17-10-2008, 19:42
en? wil het nog een beetje lukken met die pomp?

oettinger_18
18-10-2008, 00:35
Morgen zaterdag ga ik erheen zal meteen foto's sgieten!! Geen tijd gehad in verband met werk en drukke daagjes:) Morgen krijg je de foto's:)

oettinger_18
18-10-2008, 15:43
Ik heb de foto's gemaakt:) Nu geen tijd om ze erop te zetten!! Staat nog op me tel

Nouw heb ik er beter naar gekeken!! Het is geen stekker dat vast zit aan de pomp maar de steun zit vast aan de pomp(in de steun zit de stekker) Achter de stekker gaat kabel naar boven toe(richting de gasschuif zeg maar)toe!! Wara dient dat voor? heeft te maken met als je gasgeeft heb ik na gekeken