View Full Version : Probleem distributieriem 16v
Fast Eef
12-10-2008, 11:49
wou even de timing bekijken van me distributieriem.
maar de merktekens komen helemaal niet overeen en de motor loop toch redelijk.
Het is net alsof de distributie verkeerd staat omdat de motor smoort boven 4.000 tpm.
als ik mijn krukas op het merkteken zet, dan staat de 1e cilinder niet in het bdp. maar ver ervoor.
Als ik een schroevendraaier in bougigat steek en de 1ste cilinder naar het bdp draai, dan komt de nokkenas markering wel overeen,
nu is mijn vraag. Staat de distributie goed en is het vliewiel misschien een keer verkeerd gemonteerd?
p.s.
het is een PL
als ik mijn krukas op het merkteken zet, dan staat de 1e cilinder niet in het bdp. maar ver ervoor.
Dat klopt al niet. Als je merkteken goed staat moet cil 1 op bdp staan.
Zeker weten het goed merkteken aangezien het vliegwiel maar op 1 manier past...
Fast Eef
12-10-2008, 14:58
kijk dat wou ik even weten, het vliegwiel past dus maar op een manier..
als je het groene dopje uit de versnellingsbak schroefd, dan zie je zeg maar een soort van pijltje,
ik vind dan diverse streepjes/puntjes op het vleigwiel. Maar geen een klopt bij het bovenste dode punt.
wat voor soort merkteken moet het zijn? soort snede/inkeping in het vliegwiel? of een puntje?
gooigolf
12-10-2008, 18:42
hey kerel ..
het is een streep dat op vliegwiel zit kan niet missen ,
dan moet hij bdp staan ,
off ze hebben met die pasbusjes gerommeld dan kan hij op meerdere manieren vastgschroeft.
nog even helemaal controleren ,
succes .
vrgr gooigolf .
Fast Eef
12-10-2008, 20:11
paar maal gekeken, maar zie echt helemaal niks op het bdp. geen markering niks.
kan wel een markering vinden maar als ik de riem erom heen leg op de markeringen, dan heeft ie totaal geen compressie.
moet de riem erop worden gezet echt op het bdp, of een paar graden ervoor? en hoeveel dan? i.v.m de ontsteking???
dan kan ik het eventueel wel doen met een micrometer?
En het is zooooooo simpel...
Op de poelie van de V snaar zit één merkteken, die moet recht tegen over het teken op het blok staan, Dan zit er een merkteken op het riemwiel (buitenzijde) van de nokkenassen, dat moet of staan tegen over een merkteken op de beschermkap , of in het geval het merkteken aan de binnenzijde van het riemwiel staat gelijk liggen met de rand van de cylinderkop.
Cylinder 1 moet in het BDP staan...dat kun je redelijk een voudig checken met een schroeven draaier of stokje via bougiegat
Fast Eef
13-10-2008, 15:48
wacht even hoor.
Nokkenassen staan goed, puntjes op elkaar.
Op de poelie van de V snaar zit één merkteken, die moet recht tegen over het teken op het blok staan
welk merkteken op het blok??
ik denk dat je het andersom bedoeld?
dat het merkteken van de poelie overeen moet komen met de beschermkap, en het nokkenastandwiel met het streepje op het kleppendeksel.
toch?
Krukas V-Snaar poulie bedoelt hij. En aan de achterkant van het nokkenastandwiel zit ook een markering.
martiepartie
13-10-2008, 16:20
een 16v is een vrijloper zo te horen.. Heb je daar iig veel mazzel mee. Bij een smallblock had je kromme kleppen gehad :)
Pak eens een vraagbaak, daar staat ALLES echt tot in detail uitgelegd. De best besteede 20 euro van je hele sleutelcarriere.
:)
Fast Eef
13-10-2008, 17:25
heb de motor eerst wel even vrij rond gedraaid voor ik gestart heb.
maar ga dus even v-snaar kruk poelie bekijken..
golf mkII 16v
13-10-2008, 17:55
Met het kleppendeksel erop is het de pijl en de buitenste inkeping op het nokkenasriemwiel
Als je denkt dat de markering op het vliegwiel verkeerd staat moet je [net als je al gedaan hebt] met een lange schroevendraaier het BDP op zoeken
Op het vliegwiel moet een V kerf staan die het BDP aanduid
Riem moet je op spanning zetten met een riemspanningsmeter [VW 210] [13 tot 14 schaaldelen]
Drukgroep kan er maar op 1 manier op,en ook het vliegwiel
wacht even hoor.
Nokkenassen staan goed, puntjes op elkaar.
welk merkteken op het blok??
ik denk dat je het andersom bedoeld?
dat het merkteken van de poelie overeen moet komen met de beschermkap, en het nokkenastandwiel met het streepje op het kleppendeksel.
toch?
Er zit op je krukas maar één V snaar poulie...daar zit een merkteken
Op je krukas hoeft je merkteken trouwens géen streep te zijn, het kan ook een groot soort centerpunt zijn.....dat merkteken kun je eigenlijk niet missen.
Je hebt dat merkteken eigenlijk helemaal niet nodig, de merktekens aan de andere kant zijn voldoende
zal ik het probleem anders ff uit de wereld helpen voordat er misverstanden ontstaan?
als jouw 1e cilinder op bdp staat, en je nokken van je 1e cilinder tuimelen, dan staat de motor altijd op tijd.
waar het probleem zit; is dat jouw poelies niet origineel op jouw motorblok horen, de vorige eigenaar heeft zeer waarschijnlijk de originele naar de klote geholpen en er lukraak een ander op gezet..... mn broertje heeft het zelfde probleem met zn kr, dus dan maar op de ouderwetse manier afstellen he..
succes ermee
oja als ie smoort moet je ff je opvoerpomp nakijken en de brandstofdruk omhoog gooien, wil ook nog wel eens helpen bij die dingen
martiepartie
13-10-2008, 19:25
zal ik het probleem anders ff uit de wereld helpen voordat er misverstanden ontstaan?
als jouw 1e cilinder op bdp staat, en je nokken van je 1e cilinder tuimelen, dan staat de motor altijd op tijd.
waar het probleem zit; is dat jouw poelies niet origineel op jouw motorblok horen, de vorige eigenaar heeft zeer waarschijnlijk de originele naar de klote geholpen en er lukraak een ander op gezet..... mn broertje heeft het zelfde probleem met zn kr, dus dan maar op de ouderwetse manier afstellen he..
succes ermee
jij hebt het licht gezien? (of gewoon de vorige posts niet gelezen?)
Mr. Fast Eef had dit al lang door, maar zijn punt is; de pouliemarkeringen en de daadwerkelijke timing komt (misschien) niet overeen!
Is elke poulie van een KR motor anders? Lijkt mij niet, want het is een serieproduct. Zou nogal dom zijn van VW om van elke poulie een unieke poulie te maken :shake:
Zo zie je maar weer; iets beschijdener opstellen is geen overbodige luxe.. Doet me denken aan "die vriend" die van een afstand zag dat het 8" brede velgen waren :D
En de manier van controle is zeker goed;
*Cilinder1 ; zuiger in BDP
*nokkenas (inlaat/uitlaat) op tuimelen
*rotor moet zo staan dat bougie1 ontsteekt/ rotor wijst naar aansluiting bougiekabel cilinder1
nou ik ken het probleem, de kr van me broertje heeft precies hetzelfde, en ja, ik heb 2 verschillende poelies liggen, allebij voor 16v, dus niet zo neebuigend aub.
ik zeg niet dat ik alles weet, ik weet wel waar dit probleem aan ligt....
gegroet
martiepartie
13-10-2008, 19:40
jij denkt dat je het weet. Niemand weet zeker hoe het zit zonder er daadwerkelijk naast gestaan te hebben en het probleem met eigen ogen te hebben gezien.
Als eerste roepen;
zal ik het probleem uit de wereld helpen is een beetje arrogant.
No hard feelings :)
FastEef kan de markeringen controleren door de vliegwielmarkering te gebruiken icm de nokkenas markeringen. Als de v-snaar poulie er dan flink naast staat, dan heeft hij er ws. een verkeerde poulie op zitten, zoals jij aangeeft :thumbup:
dan geloof je me niet joh, no hard feelings, maar wacht maar af....
golf mkII 16v
13-10-2008, 21:49
succes ermee
Nokken moeten niet op tuimelen staan maar alle 2 DICHT
Is het punt van ontsteken van de brandstof van de 1e cilinder
Sel je nl ook de ontsteking op af[vonk]
golf mkII 16v
13-10-2008, 21:51
nou ik ken het probleem, de kr van me broertje heeft precies hetzelfde, en ja, ik heb 2 verschillende poelies liggen, allebij voor 16v, dus niet zo neebuigend aub.
ik zeg niet dat ik alles weet, ik weet wel waar dit probleem aan ligt....
gegroet
Zijn allen gelijk 1300 8v of 1800 16v
Zijn allen 4 slag motoren
Inlaat,compressie,ontbranding en uitlaat :thumbup:
Fast Eef
14-10-2008, 11:49
heb nog niet echt tijd gehad om het te controleren.
maar hoop vanavond verder te kunnen!
maakt niet uit, de auto van me broertje heeft precies hetzelfde, dus ik ken het probleem, heeft wel degelijk met de poelies te maken, 100% zeker. tis alleen wat lastiger afstellen zo he.
heb geen zin om stennis te trappen hier, lijkt me nergens voor nodig
oja, als de kleppen tuimelen, dan zitten ze dicht trouwens....
succes in ieder geval
Fast Eef
14-10-2008, 17:46
maar wacht nou even want we praten allemaal door elkaar heen.
- nokkenas staat goed op het bdp (staat op markering)
- Krukas markering komt niet overeen met het BDP
lijkt me dat dat niet aan een nokkenas poelie ligt?
als 1ste zuiger in bdp staat staan alle kleppen dicht, dan moet de nokkenas markering goed staan. Riem erop en dan spannen.
dan paar keer door draaien en dan moet alles goed staan.
Dat is nu het geval. maar vind het wel erg vreemd dat die krukas markering niet klopt.
lijkt me wel sterk dat dit aan een nokkenas tandwiel ligt.
kruk klopt gewoon niet.
of, hij moet zoals fred zegt, op de V-snaar krukas poelie staan.
ja je nokkenasmarkering klopt, tis gewoon je krukasmarkering loopt te kloten....
Fast Eef
14-10-2008, 18:50
maar dat komt dan toch niet door een verkeerd nok tandwiel?
lijkt me eerder verkeerd vliegwiel o.i.d
martiepartie
14-10-2008, 18:51
Nokken moeten niet op tuimelen staan maar alle 2 DICHT
Is het punt van ontsteken van de brandstof van de 1e cilinder
Sel je nl ook de ontsteking op af[vonk]
Zoals gezegd;
Nokken kunnen niet dicht staan, kleppen staan open of dicht. Nokken tuimelen (in +uitlaat) op het moment dat de kleppen DICHT staan. Tuimelen; niet bedienen van de klep waar het nokje voor dient ;)
Dat het allen 4-takt motoren zijn; tsja, dat is nog eens een dooddoener..
Zo dacht ik er ook over, had laatst de ontsteking 180 graden verdraaid gemonteerd. Qua 4-takt leer;
ontsteking op BDP van eerste cilinder, met nokken op tuimelen.
Auto liep wel, maar doordat de ontsteking 180graden eerder ontstak dan de ECU verwachtte, liep het blok wel zwaar beroerd.
Dus zo simpel als jij het stelt, gaat niet altijd op.
Ik ben het met WOB8v eens; er gaat iets niet goed in je timing, zoek dat uit, los dat op en je hebt ws. een goed lopende motor
*(met nadruk op waarschijnlijk)* :D
@WOB8V, dat bedoelde ik; ik ben het niet met je oneens, ik geloof heus dat jij in jouw geval gelijk hebt/had, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat bij alle slecht lopende 16v's het geval is :rolleyes:
maar dat komt dan toch niet door een verkeerd nok tandwiel?
lijkt me eerder verkeerd vliegwiel o.i.d
Je hebt in principe maar één merkteken nodig...dat is die van de nokkenas wiel...of je doet de truc met de stand van de nokken, dan heb je helemaal geen merktekens nodig
De andere merkpunten zijn leuk, als hulpmiddel maar niet noodzakelijk..
Zuiger van de cylinder 1 in BDP is voldoende (of die van 4 dat maar geen ruk uit, de stroomverdeler kun je altijd 180 graden draaien
Je kunt om het BDP van cylinder 1 bij benadering te bepalen ook de regel van 5 toepassen (net zoals het kleppenstellen gedaan wordt): als cylinder 1 op BDP staat moeten de kleppen van cyl 4 op tuimelen staan, dwz de uitlaatklep is net gesloten en de iinlaat moet net beginnen met openen
Zoek dan eens op je gemak naar merktekens op je vliegwiel en poelie, soms zijn ze door wat roest vorming of vervuiling slecht zichtbaar
Maar nogmaals: je heb ze eigenlijk helemaal niet nodig...
Maar even wat anders: staan de beide nokkenassen wel goed getimed tov elkaar?? dat kan namelijk ook voor leuke grappen zorgen
Wat een geruzie jongens....
Er zijn verschillende vliegwielen waarbij de merktekens dus niet op exact dezelfde plek staan....kan dus goed dat er ooit eens een ander ( afgedraaid....) vliegwiel op gezet is en ik heb het ook al vaker meegemaakt dat het vliegwiel er gewoon verkeerd opzat.
Zou niet moeten kunnen door de pasbussen, maarja....gewoon er tegenaan houden en alle bouten aanperen.......schijnt dus te gaan.
Fast Eef
15-10-2008, 16:55
ja, nokkenassen staan wel goed.
bijde 0 merktekens staan tegenover elkaar.
het probleem zit bij je krukas, wat ik al de hele tijd probeer te zeggen....
greetings
Wat een geruzie jongens....
Er zijn verschillende vliegwielen waarbij de merktekens dus niet op exact dezelfde plek staan....kan dus goed dat er ooit eens een ander ( afgedraaid....) vliegwiel op gezet is en ik heb het ook al vaker meegemaakt dat het vliegwiel er gewoon verkeerd opzat.
Zou niet moeten kunnen door de pasbussen, maarja....gewoon er tegenaan houden en alle bouten aanperen.......schijnt dus te gaan.
Vliegwiel zit zowiezo vas met bouten die niet symetrisch zijn geboord, flinke jongen die het voor elkaar krijgt om daar een vliegwiel fout op te krijgen
het probleem zit bij je krukas, wat ik al de hele tijd probeer te zeggen....
greetings
Je hebt zoals ik al zei de merktekens helemaal niet nodig...en dan maakt het geen ruk uit hoe de boel in elkaar zit of wat er dan ook fout mag zitten...
BDP is BDP, al zit er een krukas van een Kreidler brommer in of het vliegwiel van een Kymco op
Zelfs de meest elementaire motorkennis lijkt af en toe wel te ontbreken in het autowereldje af en toe...als je maar een dikke brulpijp of snelle wieldoppen kunt monteren :screwy: :D
Fast Eef
15-10-2008, 20:24
juist..
zo verkeerd denk ik dus niet..
dan staat de d-riem dus gewoon optijd..
1ste cilinder in bdp.
en nokkenas op merkteken.
beide nokkenassen staan ook goed.
d-riem staat dus goed, wat ik zelf al dacht.. maar motor smoort als een gek en rotor staar maximaal verdraaid.
ontstekingstijdstip kan ik niet afstellen omdat krukas markering niet klopt.
golf mkII 16v
15-10-2008, 20:32
Probeer de nokkenassen dan eens 1 tand te verzetten[wel daarna eerst ronddraaien]
zodat de bouten in de sleufgaten van de verdeler in het midden zitten
Fast Eef
15-10-2008, 20:42
reeds geprobeerd, sloeg niet aan
reeds geprobeerd, sloeg niet aan
Zitten de bougie kabels wel in de juiste volgorde aangesloten??
Zaken gaan verzetten om de sparing van de stroomverdeler op z'n plaats te krijgen is natuurlijk onzin he....de verdeler kan ten alle tijden zover verdraait worden dat er altijd wel een punt is waar ie op de basis instelling staat, zelfs al zo de rotor 180° verkeerd staan. dan is het omzetten van de kabels voldoende om de zaak draaiend te krijgen.
Op het huis van de verdeler staat een streep, daar moet de rotor naar toe wijzen, dat is dan cylinder 1...dat ie smoort kan aan nog veel meer liggen dan aan een verkeerde timing gezien je eerdere problemen met de brandstof he ..
Is de centrifugaal vervroeging wel gangbaar ??
golf mkII 16v
16-10-2008, 19:54
Is de centrifugaal vervroeging wel gangbaar ??
Wordt electronich geregeld [door de regelunit in de parafanbak]
Is er mee te rijden?
Je mag gerust een X langs komen
Zo op afstand is het moeilijk te zeggen
Nog wat nadere info: zijn de vacuum slangetjes naar de ecu niet verrot?? Die slang is essentieel voor het goed lopen van de motor....
Fast Eef
21-10-2008, 18:48
euhm, ja vacuum is allemaal goed aangesloten, zodra ik er een lostrek dan loopt de motor met verhoogd toerental.
Die distributie zit mij toch niet lekker.
paar foto´s:
http://www.volksforum.com/albums/files/9/6/6/2/nokkenassen.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/9/6/6/2/nokkenas.JPG
klepdeksel ligt niet goed, merkteken klopt wel
Fast Eef
21-10-2008, 18:52
maarja, zoals ik al zeg, krukas kan dus niet op merkteken! en dat zit me dus niet lekker, weet het juiste tijdstip niet.
en om daarvoor bak eraf te halen.. :shake:
maarja, zoals ik al zeg, krukas kan dus niet op merkteken! en dat zit me dus niet lekker, weet het juiste tijdstip niet.
en om daarvoor bak eraf te halen.. :shake:
Je hebt dat merkteken helemaal NIET nodig, gewoon de eerste cylinder in BDP is voldoende..
golf mkII 16v
21-10-2008, 21:07
Heb je de nokkenassen los gehad?
Stokje in je bougiegat dan weet je waar je bdp zit. Maar dat deed je toch al of niet?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.