Log in

View Full Version : Motorsport koppakking


sciroccoGTII
15-10-2008, 11:58
Hallo,

Ik heb voor mijn crossauto dit afgelopen jaar een nieuwe motor gebouwd maar heb koppakkingproblemen. Elke 2 wedstrijden de koppakking vervangen is niet leuk meer ;) . Dan eerst de setup van de motor maar even :

EG onderblok
FR bewerkte kop met schrick nokkenas en verstelbaar tandwiel
Weber carburateur van een Lancia i.c.m audi inlaatspruitstuk
Krukas geslepen,verlicht en alles gebalanceerd
Audi 100 zuigers (volledig vlak! in tegenstelling tot GTI zuigers)
Afgedraaid vliegwiel met sachs cinterbrons koppeling
5B bak van een caddy 1 (hele korte bak)

Nu monteer ik elke keer weer een orginele koppakking (met alu ringen dus) maar deze houd het dus niet lang uit :redface: . Wat ik nu zoek is een stalen koppakking voor de 1600. Dit blijkt nogal lastig voor een 1800 zijn ze zat te vinden maar voor 1600 kan ik ze nog nergens krijgen. Nu bestaat er voor de 1800 een koppakking die vw motorsport gebruikte van Goetze geloof ik die dus stalen ringen had en ook nog dunner is als een orginele dus je compressieverhouding wordt ook hoger, dit zoek ik eigenlijk ook voor mijn 1600.. Hij wil nog niet pingelen dus er is meer uit te halen, heb nu bijna 14,5/15bar compressie. Heel verhaal maar zo is het hopelijk een beetje duidelijk wat ik zoek.

Alvast bedankt!

Gr. Maurits

J-9A-N
15-10-2008, 12:46
Ik heb het ook nog even voor je nagevraagd ,maar dit is idd een lastig verhaal.
Koppakking in staal is niet leverbaar.
Je kan hem volgens mij wel laten maken in koper.
Met wat voor kopbouten rij je nu trouwens?
Het is misschien een idee om ARP bouten te monteren.

Gr Jan.

richard-polo
15-10-2008, 13:16
ik heb nog 2stalen koppakkingen van een polo gti motor!! geen idee hoever ze overeen komen ma ik denk meld het effe...
alle 2 0,5mm dik...

pakkingen zijn dus voor een 1.6i16v motorcode ajv.. alle 2 te koop ma nogmaals ik weet dus niet of de kanalen overeen komen!!

sciroccoGTII
15-10-2008, 13:55
@jan: Bedankt voor het nakaijken. Een 1800 koppakking past mischien wel bedenk ik me nu een 1600 mist immers alleen het grote olie terugloopkanaal aan de voorkant de rest is gelijk toch? Op mn werk kan ik waterstraalsnijden en lasersnijden dus een uit koper maken is denk ik nog niet eens zo`n gek idee.. Gebruik elke keer nieuwe orginele rekbouten. Maar die ARP`s zijn toch alleen voor meervoudig gebruik of ook sterker?


@richard-polo: Denk dat die pakking niet gaat passen i.v.m oude type motor die ik heb en geen 16V..maar toch bedankt!


Gr. Maurits

J-9A-N
15-10-2008, 15:21
Als je toch een watersnijder tot je beschikking hebt zou ik proberen er zelf 1 te maken.
Nu alleen de juiste koperlegering zien te achterhalen.
De ARP bouten zijn bij mijn weten ook sterker dan de gewone bouten.

Succes.
Gr Jan.

Rallye-VR6t
15-10-2008, 16:56
Maurits ARP kun je meerdere keren gebruiken.
Wel de voorschriften van ARP opvolgen.

Ik zou idd een plaat koper nemen en zelf snijden.
Uitgloeien en monteren.

Om je compressie iets terug te brengen, misschien de zuiger licht afdraaien?
Of als dat niet mogelijk is een bus in je drijfstang plaatsen? En zo de penhoogte laten zakken.


Naar Duitsland gaan een Vpower100 halen is ook een optie :D

sciroccoGTII
15-10-2008, 20:25
Hej andre,

alles goed? G60 project staat momenteel op een laag pitje i.v.m autocross seizoen.. Gaat deze winter weer helemaal goedkomen.

Maar compressie mag wat mij betreft wel hoger of zo blijven rij nu gewoon met super 98 met zelf octaan toegevoeg dus zeg maar euro 103.. Maar zonder octaanbooster pingelde hij ook nog niet dus er is misschien nog meer uit te halen :D
Motor loopt verder in iedergeval heel leuk kan normaliter zonder problemen de GSI`tjes 16V bij houden met mijn 1600..

Maar dicht je de kop nog wel goed af met een koperen pakking je mist immers de ringen die je anders afknijpt..en kun je hier gewoon koper voor gebruiken?

ARP bouten zijn vanmiddag gelijk besteld.

http://www.youtube.com/watch?v=VgO69axS3Yg

Linkje van de laatste cross waarbij hij in het begin al niet meer goed liep en later al helemaal niet gezien de rookwolken :redface: Normaal houd ik die groene GSI gewoon bij. (ben diegene in de grijze scirocco met oranje velgen)

Gr. Maurits

J-9A-N
16-10-2008, 13:00
Het is wel belangrijk dat je cilinderkop en onderblok 100% vlak zijn.
Verder moet het geen probleem zijn.

sciroccoGTII
16-10-2008, 13:21
Jazeker blok is met het opbouwen iets afgevlakt i.v.m compressieverhoging, kop is weer afgeperst en gecontroleerd op vlakheid en weer goed bevonden.
Nu even kijken of de kop en het blok afgevlakt moeten worden i.v.m de te krijgen diktes plaatmateriaal van koper..Ga toch weer een nieuw onderblok opbouwen en alles overzetten uit dit blok, zoek dus bij deze ook nog een EG,FR of FP onderblok of een soortgelijke boring x slag onderblok (79,5x80).

Normaal koper pakken en nagloeien?



Gr. Maurits