Log in

View Full Version : Verlaging Golf 1 gti versus originele veren: wat te doen?

Sjoes 85
27-10-2008, 19:04
Hallo,

onder mn GTI zit momenteel een verlagingsset icm Monroe schokbrekers. Volgens mij is die combinatie niet het beste huwelijk dat ooit gesloten is, getuige het stuiterige gedrag van de auto.
Nu ziet die verlagingsset er wel supermooi uit, maar functioneel is anders.

Ik kan nu drie dingen doen:
- een andere verlagingsset monteren die minder stug is
- andere schokbrekers
- originele GTI veren zetten

wat ik graag wil weten is wat goede combinaties zijn van schokbrekers met verlagingsset, of dat ik beter originele veren kan zetten.

Heeft iemand misschien een foto voor mij van een golf 1 gti die op de originele veren staat? Zo van de zijkant en twee close-ups (voorwiel en achterwiel).
Misschien dat ik dat toch mooi genoeg vind, dan ga ik voor t origineel.

hier is een foto van mijn verlaging, die denk ik niet extreem is. De velgen zijn niet zo breed, die vallen naar binnen. anders liepen de wielkasten wel vrij snel aan denk ik.

http://i35.tinypic.com/t62fl1.jpg

Alvast dank voor de hulp en foto's.

O ja en zo stond de GTI erbij vorige week in de showroom bij de VW dealer ten tijde van de intro nieuwe Golf VI en Scirocco:

http://i34.tinypic.com/b7gm6s.jpg

Groet, Dennis

arnus71
27-10-2008, 20:15
Ik zou en goede set dempers monteren (koni rood ofzo), en anders als je geld te veel hebt een kwalitatief zeer goede schroefset die in hardheid instelbaar is - kun je alle kanten op.

Sjoes 85
27-10-2008, 21:36
Ik zou en goede set dempers monteren (koni rood ofzo), en anders als je geld te veel hebt een kwalitatief zeer goede schroefset die in hardheid instelbaar is - kun je alle kanten op.

Dus nieuwe schokbrekers van Koni en de veren die er nu onder laten zitten?

martiepartie
27-10-2008, 21:42
heel stug gedrag kan ook door veerkarakteristiek komen. Inveren = alleen de veer werkt, terugkomen (uitveren)= demper werkt de terugslag van de veer tegen.

Wat voor veren heb je er nu onder zitten? Ik heb onder mijn golf3 nu Spaxx veren 40/40 verlaagd icm de originele dempers. Qua comfort heb ik niet heel erg ingeleverd. Ik rij er heel relaxed mee heen/weer naar Groningen vanuit Delft.
Hiervoor zaten er merkloze veren (ook 40mm) onder, daarmee was de auto een stuiterbak. Elke kuil/put/drempel werd 1 op 1 doorgegeven leek het wel.

Gertjan
27-10-2008, 21:42
Ik stem voor een schroefsetje, als die niet zo heel erg laag schroeft is dat nog comfortabel zat.
Mijn Supersport setje staat nu in de 4x4 / APK modus en die rijdt nu gewoon heerlijk.
En dan schijnt Supersport de stugste schroefset te zijn.

meijer1972
27-10-2008, 21:45
Als je voor de gele koni's gaat, dan kun je de hardheid ook instellen.
Maar een schroefset die je in hardheid kunt instellen, is een hele goede keus.

Samurai
27-10-2008, 23:21
Andere verlagingsveren monteren ..

Monroe dempers controleren, dit zijn kwalitatief goede dempers hoor!

Melvin
28-10-2008, 07:19
Ik kan je alvast zeggen dat je geen supersport moet nemen... Als je hem nu al te stug vind rijden!

V-maxx tijd daarentegen een stuk softer, wel stug, maar niet hard... Alleen jij moet gewoon voor koni's gaan ofzo, handling + comfort!

Sjoes 85
28-10-2008, 07:47
ha, bedankt voor de tips!
ja wat de schokdempers betreft: dat zijn hagelnieuwe monroe's die eronder zitten. Zitten er weliswaar al een paar jaar onder, maar hebben pas 5000 km achter hun kiezen.

De verlagingsset weet ik niet van welk merk het is, ik zie geen naam op de veren staan. Ze zijn in ieder geval babyblauw van kleur. Het zal wel niet veel zijn dan. Toen de auto laatst voor t uitlijnen ging, kreeg je m op de brug nauwelijks omlaag getrokken, zo stug is ie.

Koni's dus? Zijn daar nog bepaalde types in, rood en geel of wat is dat allemaal...? :)

martiepartie
28-10-2008, 09:32
Je blijft maar bij je Koni's:)?

Konirood/geel zijn dempers. De veren van Koni zijn blauw :). Er moet alleen wel duidelijk een nummer/merk op staan, zie plaatje.
http://www.koni.com/typo3temp/pics/a12f72049f.gif

Een setje weitec/KW/Koni veren moet kwalitatief goed genoeg zijn. Ik zou zelf liever met monroe schokdempers en veren met kleine verlaging rijden ,dan met een goedkopere schroefset.

Sjoes 85
28-10-2008, 17:44
Je blijft maar bij je Koni's:)?

Konirood/geel zijn dempers. De veren van Koni zijn blauw :). Er moet alleen wel duidelijk een nummer/merk op staan, zie plaatje.
http://www.koni.com/typo3temp/pics/a12f72049f.gif

Een setje weitec/KW/Koni veren moet kwalitatief goed genoeg zijn. Ik zou zelf liever met monroe schokdempers en veren met kleine verlaging rijden ,dan met een goedkopere schroefset.

OK, thanks! Nu maar ff zo snel mogelijk uitzoeken welke verlagingsset onder de mijne zit. En wat nu als er Koni's onder mn GTI zitten? Dan zal het wel een slecht huwelijk zijn, koni's met monroe's ... :tongue:

Melvin
28-10-2008, 18:17
Als ik jou was, zou ik eerst alleen een setje andere veren proberen, dan kun je altijd nog koni schokdempers bijbestellen... Als je monroes tenminste echt goed zijn, lijkt me dat de slimste optie want monroe is verder ook prima!

Sjoes 85
28-10-2008, 21:37
ok, zal erover nadenken.

Denk dat het verstandig is bij een paar mensen eens in de mk1 gTI te stappen die verlagingssets eronder hebben zitten en dan zelf oordelen wat ik het prettigst vind.

zijn er mensen hier bij wie ik een keer in de GTI mag plaatsnemen om het comfort van een verlagingsset te checken? :)

mk1diesel
28-10-2008, 22:05
ik heb anders nog wel een 40/40mm weitec setje liggen.
is een complete set (veren en schokbrekers).

set is niet extreem stug. set heeft hooguit 5000km onder mijn witte golf 1 gezeten. ik heb net zo'n set onder mijn beige golf zitten voor dagelijks en bevalt super

ik neem aan dat je wel foto's van mijn 2 golfjes hebt en anders stuur mij even een pb bij interesse. stuur ik je wel even foto's

Der Typ Siebzehn
28-10-2008, 23:25
Mooie foto Dennis van je Einser in de showroom naast de nieuwe Sechser!

On-topic: wat ik denk dat `t beste is voor w.b.t. welk onderstel voor de GTI, dat heb ik hier (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=43121&page=3&pp=20) al `ns gezegd, ik blijf niet herhalen :tongue:

dekilo
29-10-2008, 07:34
Mooie foto Dennis van je Einser in de showroom naast de nieuwe Sechser!

On-topic: wat ik denk dat `t beste is voor w.b.t. welk onderstel voor de GTI, dat heb ik hier (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=43121&page=3&pp=20) al `ns gezegd, ik blijf niet herhalen :tongue:

wqaarom verbaast jouw antwoord mij niet!!!! :tongue:

Marcski
29-10-2008, 09:54
en daar hoefde je niet eens voor te klikken :D

gubbels
29-10-2008, 12:56
Heey dennis,

Je mag wel eens in mijn GTI zitten/ rijden. dan kun je eens vergelijken. Ik moet toch zowieso nog eens komen kijken naar jouw GTI. Dan kunnen we dat misschien combineren. Moet je maar eens bellen als je een keer in de GTI wilt.

groete,

arno

dekilo
29-10-2008, 14:14
Ik heb nog een set originele GTI schokbrekers liggen.

Der Typ Siebzehn
29-10-2008, 16:16
wqaarom verbaast jouw antwoord mij niet!!!! :tongue:

zou het niet weten

;-)

Sjoes 85
01-11-2008, 16:28
te gek!
Gubbels, daar ga ik graag op in. De GTI is echter net definitief op winterstalling, daar komt ie de komende 5 maanden niet uit. kan ik keer bij jou langskomen om te proberen? Wat heb jij eronder liggen?

@dekilo: wat is de staat van de schokbrekers en wat is de prijs?
Ik heb begrepen dat het meest verstandige is om een verlagingsset + schokbrekers van hetzelfde merk te pakken. Aangezien ik de verlagingshoogte die ik momenteel heb, aan wil houden, zal een combi met originele schokbrekers wel niks worden.
Of zie jij dat anders?

o ja hier trouwens wat foto's van de huidige verlaging, kwam die net tegen. Zijn foto;s van toen ik de auto net had.
Kan iemand hier aan zien welk merk veren dit zou KUNNEN zijn?

http://i37.tinypic.com/flloyd.jpg

http://i35.tinypic.com/25f50ly.jpg

Thanks voor de suggesties mannen.

yal
02-11-2008, 17:43
ik heb voor mijn gti nieuwe veren voor en achter gekocht bij de vw dealer, origineel dus. Dit omdat in Spanje alles wat NIET origineel gemonteerd is gehomologeerd dient te worden :screwy:

Kost een hoop ergenis, papier handel,opnieuw keuren en geld....

I.c.m. de originele veren heb ik gele Koni dempers gemonteerd, is mij eigenlijk te stug, zal dus t.z.t. het spul loshalen en de dempers zachter af stellen.

Vind je gti super mooi :thumbup:

Mijne is wat stoffig op de foto's, dat hou je daar toch.

http://www.volksforum.com/albums/files/4/0/6/0/DSC01123_911254.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/4/0/6/0/DSC01122.JPG

grtn yal

Sjoes 85
02-11-2008, 19:07
hey Yal,

jij ook een super-GTI. Door jouw GTI was ik geinspireerd die Tarantula-velgen die je hebt ook op de mijne te leggen maar het zijn toch ATS-en geworden:D

Een lid van de Belgische Golf 1 club heeft onder al zijn Golfjes een verlagingsset van KW liggen. Dan ligt de wagen 35-40 mm dieper. Scheelt bijna niets met mijn huidige set en het is veel comfortabeler. Misschien is dat wel een goede optie.

groeten Dennis

Golf1976driver
02-11-2008, 22:24
Hoi dennis,

Nog bedankt voor je fotos van het hemeltje! Hij zit er in maar viel niet mee om hem naar het zit te krijgen, zeker rond het dakraam.
Hier een foto van mijn 82er vanmiddag, deze wagen staat op standaard veren met nieuwe dempers! Voorwielen moet ik nog uitlijnen staat daardoor ook iets hoger. Ik denk over 2 weken klaar te zijn, alleen nog even distributie riem vervangen (14jaar oud), dak monteren en dan wielen en motor afstellen.

http://www.volksforum.com/albums/files/1/6/5/3/GTIwit.JPG

yal
08-11-2008, 19:16
hey Yal,

jij ook een super-GTI. Door jouw GTI was ik geinspireerd die Tarantula-velgen die je hebt ook op de mijne te leggen maar het zijn toch ATS-en geworden:D

Een lid van de Belgische Golf 1 club heeft onder al zijn Golfjes een verlagingsset van KW liggen. Dan ligt de wagen 35-40 mm dieper. Scheelt bijna niets met mijn huidige set en het is veel comfortabeler. Misschien is dat wel een goede optie.

groeten Dennis

vind jou ATSen ook dik, krijg het alleen wederom niet door de keuring.
Mijn Tarantula velgen, wist niet dat ze zo genoemd werden(!) zijn nieuw gemonteerd door de fabriek of dealer en heb ook 5 de exemplaar in de kofferbak liggen.
Zijn alle 5 van eind september 1983 meen ik, moeten wel opnieuw gespoten worden.

Golf1976driver, wellicht moeten de veren van jou auto nog wat inzakken, want aan de voorzijde lijkt hij mij erg hoog te staan.

Ziet er goed uit, je auto!
Heb je nog meer foto's, of heb je al een topic geopend?

grtn yal

Golf1976driver
09-11-2008, 11:12
De wielen moeten nog worden uitgelijnt! Staan nog niet goed. Daarom staat hij wat hoger. Ik wil hem trouwens niet te laag het sterft hier in de wijk van te hoge drempels.

Der Typ Siebzehn
09-11-2008, 12:12
Mijn Tarantula velgen, wist niet dat ze zo genoemd werden(!)

mij is altijd gezegd dat die soort velgen wat ook op jou GTI zitten "Styling-Z" heten, tenminste dat zeggen de Helmut´s en Helga´s van de Original Golf 1 IG (http://www.golf1-ig.de/index.php?lang=en) altijd als ze `t over die type velgen hebben.

De typering "Tarantula" voor deze velgen is toch iets van wat op die site dubmodder.com (http://www.dubmodder.com) werd gebruikt.

yal
09-11-2008, 15:00
De wielen moeten nog worden uitgelijnt! Staan nog niet goed. Daarom staat hij wat hoger. Ik wil hem trouwens niet te laag het sterft hier in de wijk van te hoge drempels.

mijn originele carter heb ik deze zomer ook moeten vervangen, carterplug zat vast door het gedeukte carter.
Ik verlaag mijn gti ook niet, vind het prima zo.

grtn yal

Golf1976driver
09-11-2008, 19:23
Vandaag mocht hij alvast even naar buiten. Distibutie snaar van 12jaar oud maar eens vervangen. Durf er niet mee te rijden. Was nog een hele klus 3 bouten uit moeten boren, te vast.
Zaterdagnaar de garage, uitlijnen en motor aan de kast.

http://www.volksforum.com/albums/files/1/6/5/3/GTIwitbuiten.JPG

supersprint
10-11-2008, 22:01
Vandaag mocht hij alvast even naar buiten. Distibutie snaar van 12jaar oud maar eens vervangen. Durf er niet mee te rijden. Was nog een hele klus 3 bouten uit moeten boren, te vast.

Zeer zeer mooie gti 5-deurs staat super in wit, zuinig mee zijn. :thumbup:

Golf1976driver
10-11-2008, 22:55
Van buiten en van binnen in super staat! Nooit aan gekloot aan deze auto. Moest wel gespoten worden, lak was vergeelt door de zon. Nergens gelast. Knal harde body. 1,8 DX blokje loopt als een zonnetje!

Sjoes 85
11-11-2008, 19:25
Hartstikke mooie GTI die witte.
Maar er zijn mooiere velgen dan de huidige he;)
En persoonlijk vind ik de originele hoogte wat hoog, ik denk dat ik er toch maar een ander verlagingssetje onder gooi.
Maar wat je zegt, het moet natuurlijk wel praktisch blijven he! Zeker met al die vervelende drempels...

Hou me op de hoogte van je vorderingen he!

ps. waar heb jij een nieuw hemeltje voor t schuifdak gescoord? Moet ik ook nog hebben...:)

Sjoes 85
11-11-2008, 19:26
vind jou ATSen ook dik, krijg het alleen wederom niet door de keuring.
Mijn Tarantula velgen, wist niet dat ze zo genoemd werden(!) zijn nieuw gemonteerd door de fabriek of dealer en heb ook 5 de exemplaar in de kofferbak liggen.
Zijn alle 5 van eind september 1983 meen ik, moeten wel opnieuw gespoten worden.

Golf1976driver, wellicht moeten de veren van jou auto nog wat inzakken, want aan de voorzijde lijkt hij mij erg hoog te staan.

Ziet er goed uit, je auto!
Heb je nog meer foto's, of heb je al een topic geopend?

grtn yal
Yal, wanneer haal je je GTI naar Nederland dan? Of woon jij gewoon in Spanje?

dekilo
11-11-2008, 20:01

Mooie auto.
Ik zou om hem helemaal af te maken ff originele stalen of alu velgjes plaatsen.

Golf1976driver
11-11-2008, 22:51
Orginele stalen velgen 5,5J moet ik nog op knappen. Deze komen er zeker onder te zitten!

yal
12-11-2008, 10:10
Yal, wanneer haal je je GTI naar Nederland dan? Of woon jij gewoon in Spanje?

Helaas woon ik al 2 jaar NIET meer in spanje.
De gti staat netjes en droog gestald in een garage.

Haal de auto naar Nederland zodra ik er een veilige en droge stalling voor heb gevonden. Eind december dit jaar is de auto wegenbelasting vrij, hier in Nederland.
In Spanje geld de 25jaar ouder regel niet.

Wel balen, heb me ruim 2 jaar suf gesleuteld aan deze auto, nu is ie bijna af en staat hij te verstoffen. Rijd er alleen met de zomervakantie in.

grtn yal

Sjoes 85
12-11-2008, 13:57
Helaas woon ik al 2 jaar NIET meer in spanje.
De gti staat netjes en droog gestald in een garage.

Haal de auto naar Nederland zodra ik er een veilige en droge stalling voor heb gevonden. Eind december dit jaar is de auto wegenbelasting vrij, hier in Nederland.
In Spanje geld de 25jaar ouder regel niet.

Wel balen, heb me ruim 2 jaar suf gesleuteld aan deze auto, nu is ie bijna af en staat hij te verstoffen. Rijd er alleen met de zomervakantie in.

grtn yal

komt wel goed als je weer in NL bent, zeker met die geweldige zomers hier!;)

Sjoes 85
25-01-2009, 18:43
Zo ik ben eruit. Heb gisteren kennisgemaakt met een automonteur hier in de buurt, die bestelt regelmatig voor mensen schroefsetjes. Waar hij heel erg tevreden over is is een set van V-maxx.
Ik heb gisteren even proefgereden in een golf 1 uit 78 van hem, die maximaal verlaagd was met een V-maxx set (11 cm). Reed supergoed, stugheid viel mee en al helemaal geen flinke klappen! De auto ging gemakkelijk met 100 door een bochtje waar je normaal maar net met 60 doorheen kunt.

De monteur was erg tevreden over V-maxx en vertelde al vaak deze setjes verkocht en gemonteerd te hebben, nooit problemen.

Aangezien ik zelf ook tevreden was na het proefritje, heb ik ook een V-maxx set besteld. De prijs ligt tussen de 240 en 280 euro, dat valt mee.

gubbels
27-01-2009, 13:00
heey,

heeft deze jongen meerdere golfjes 1? (1x rode GTI, bruine golf (met V-max) en een cabrio)?

ik moet nog altijd eens tijd maken om te komen kijken naar jouw GTI, nog altijd geen tijd gehad.

groeten,

Sjoes 85
01-02-2009, 12:19
heey,

heeft deze jongen meerdere golfjes 1? (1x rode GTI, bruine golf (met V-max) en een cabrio)?

ik moet nog altijd eens tijd maken om te komen kijken naar jouw GTI, nog altijd geen tijd gehad.

groeten,

yep, we hebben het over dezelfde. Hij noemde jouw naam ook al.
Supervet die bruine golf met die V-maxx set:D
Daar heb ik dus ook in proefgereden.

Bel me maar ff over n paar maanden, dan ziet de GTI het zonnetje weer~!

Tjaap
01-02-2009, 12:27
m.a.w. je betaald 80 euro meer dan nodig? of is het inclusief montage?

Sjoes 85
02-02-2009, 18:36
m.a.w. je betaald 80 euro meer dan nodig? of is het inclusief montage?

montage zit er deels bij in. komt in ieder geval flinke korting op.
wat er nu onder zit is originele schokbrekers maar met verlagingsveren: uiterst ongelukkige combinatie. En om die eronderuit te krijgen heb je meen ik speciaal gereedschap nodig. En dat heb ik niet...

Tjaap
02-02-2009, 18:55
nee hoor, als je de hele poten eraf haalt en vervangt voor een schroefset heb je niks nodig.
Alleen als je de veren los wilt halen.

yal
02-02-2009, 19:51
Zo ik ben eruit. Heb gisteren kennisgemaakt met een automonteur hier in de buurt, die bestelt regelmatig voor mensen schroefsetjes. Waar hij heel erg tevreden over is is een set van V-maxx.
Ik heb gisteren even proefgereden in een golf 1 uit 78 van hem, die maximaal verlaagd was met een V-maxx set (11 cm). Reed supergoed, stugheid viel mee en al helemaal geen flinke klappen! De auto ging gemakkelijk met 100 door een bochtje waar je normaal maar net met 60 doorheen kunt.

De monteur was erg tevreden over V-maxx en vertelde al vaak deze setjes verkocht en gemonteerd te hebben, nooit problemen.

Aangezien ik zelf ook tevreden was na het proefritje, heb ik ook een V-maxx set besteld. De prijs ligt tussen de 240 en 280 euro, dat valt mee.

Lees en hoor helaas niet veel positiefs over V-maxx, op de tdiclub.nl zijn er een paar ontevreden klanten.
Mijn garage vind het rommel. Zelf heb ik geen ervaring met V-maxx, en weet t alleen van horen/zeggen.

Aan de andere kant, wat kan je verwachten voor dat bedrag.
Alleen de originele vw gti veren kosten al meer icm met gele koni dempers is het nog wat prijziger.

Hoop dat jij wel tevreden bent.
Ben benieuwt wat jou bevindingen zijn.

grtn yal

Tjaap
02-02-2009, 19:54
zie ook Lennart's nieuwe aanwinst. die heeft direct de V-Maxx verwisseld voor TEC

Sjoes 85
03-02-2009, 21:34
nee hoor, als je de hele poten eraf haalt en vervangt voor een schroefset heb je niks nodig.
Alleen als je de veren los wilt halen.

Oke, dat maakt het al een stuk gemakkelijker dus! Thanks voor de tip.
Wat betreft de kwaliteit van de V-maxx: ik heb proefgereden in een maximaal verlaagde golf 1 (11 cm), en die reed echt prima!
Dan zouden het klachten t.a.v. de levensduur van de V-maxx moeten zijn naar mijn idee..

Sjoes 85
14-02-2009, 18:39
edit:
ik kwam gisteravond op marktplaats een nieuwe verlagingsset van KW tegen (40/40 mm verlaging). Een kennis van me heeft twee golfjes 1 gti met deze set en die rijden echt super.
Aangezien de V-maxx nog niet besteld was heb ik de KW set gekocht voor dezelfde prijs:D
Ergens in maart komt ie onder de auto.

golf16v
14-02-2009, 19:19
ik heb v-maxx gehad onder mijne passat variant

na 3 maanden waren mijn achterste dempers al kapot :wow:

Sjoes 85
15-03-2009, 21:14
http://i39.tinypic.com/3309vti.jpg

http://i40.tinypic.com/2wgyvwp.jpg

Eindelijk gisteren de KW verlagingsset gemonteerd. Is een verlaging van 40/40 mm. de hoogte van de achterkant kun je zelf bepalen. Zitten vijf sleuven waar je een stelring in kunt schuiven. Standaard zit de stelring in de middelse sleuf en dat was precies de goede hoogte (voor- en achter even hoog, precies wat ik wilde hebben).
Na twee uurtjes klussen was dit het resultaat:

Achter:
http://i39.tinypic.com/o77ww8.jpg

Voor:
http://i42.tinypic.com/2lz39h.jpg

ff die geile snoet op de plaat gezet:
http://i42.tinypic.com/21cf1x2.jpg

Rijdt echt stukken beter dan eerst!

Heb nu btw Monroe Sensatrac schokdempers (voor en achter) in de verkoop, voor €50,-. Verlagingsveren krijg je gratis, schokdempers hebben 5000 km achter hun kiezen.