Log in

View Full Version : Golf GTD '91 slaat niet aan

Sneakybass
29-10-2008, 18:46
probleem: Golf 1.6 GTD 1991 slaat niet/moeilijk aan.
oorzaak: geen idee.

al gedaan:
gloebougies vervangen c.q gloeirelais en zekering controle = OK
Brandstofpomp timing controle en goed gezet = OK
Brandstof toevoer en filter controle = OK (filter is recentelijk vervangen)
Accu Controle = OK (startcap. 419A)
Motorolie ververst met 5W30 longlife olie incl filter.

maar ik heb sinds afgelopen dagen echt problemen met het aanslaan van de auto, na 3x gegloeid te hebben, moet het erg ver weg komen wil de auto aanslaan. de Compressie is naar mijn idee ook goed. zodra de auto loopt is er geen wolkje aan de lucht, en loopt ie als het zonnetje :D

zijn er hier nog goede ideeen? ik hoop dat de dieselaars in ons midden me mischien mee kunnen helpen denken, naar wat de eventuele oorzaak kan zijn....

vorige week startte de auto nog zonder moeite, sleutel om en lopen maar.
dus wat kan INEENS de oorzaak zijn.

ben zelf autotechnikus, maar nu ben ik het spoor een beetje bijster :confused:

Arnaud
29-10-2008, 18:58
Waarschijnlijk is het messing busje waar de gashevelas doorheen loopt ovaal gesleten, hierdoor zuigt de pomp lucht aan na stilstand en loopt de aanvoerleiding leeg.

Sneakybass
29-10-2008, 20:10
Waarschijnlijk is het messing busje waar de gashevelas doorheen loopt ovaal gesleten, hierdoor zuigt de pomp lucht aan na stilstand en loopt de aanvoerleiding leeg.

kijk hier is meteen een antwoord waar ik mischien iets mee kan.... :D want idd, het was mij al opgevallen dat er een aantal luchtbellen teruglopen naar het brandstoffilter na het uitzetten van de motor. dit zal dan de oorzaak mischien wel zijn.

welk messing busje bedoel je eigenlijk precies? want de br.stofpomp zit vol busjes en leidingen :rolleyes:

Arnaud
29-10-2008, 20:26
kijk hier is meteen een antwoord waar ik mischien iets mee kan.... :D want idd, het was mij al opgevallen dat er een aantal luchtbellen teruglopen naar het brandstoffilter na het uitzetten van de motor. dit zal dan de oorzaak mischien wel zijn.

welk messing busje bedoel je eigenlijk precies? want de br.stofpomp zit vol busjes en leidingen :rolleyes:

Je hebt de hevel op de brandstofpomp waar je gaskabel aankomt, deze hevel zit op een asje welke de pomp in gaat, dit asje draait rond in het beruchte messing busje. Hevels + veren eraf (eerst even merken), bovenste deksel los (niet de paddestoel), daar 1 veertje lospakken en dan kun je de hele bovenkant eraf pakken. Hier zit het busje in gekrompen, de oude kun je eruit meppen en vóór het monteren van de nieuwe het deksel iets warm maken. Let op, de nieuwe is soms ietsjes langer, meet dit vantevoren even op met een schroefmaat oid. want anders heb je het zootje in elkaar en dan klemt de as (leuk als je ff plankgas geeft...). Laat je niet afschrikken, al met al lijkt het moeilijker dan het is. :)

Sneakybass
29-10-2008, 21:13
dankjewel voor de tip, ik heb schoon genoeg van dat niet aanslaan, heb zo'n beetje alles al geprobeerd, enigste wat ik me nog kan bedenken is compressie, maar zoals ik merk, kan dat haast niet het probleem zijn, als ik het probleem opgelost heb, pb ik je wel ff :D

Arnaud
29-10-2008, 21:17
Das prima, laat maar even weten of dit het was. Zal bijna wel want het komt wel vaker voor bij deze pompen. :)

golf mkII 16v
29-10-2008, 21:32
Zekering op het schutbord door gebrand

Sneakybass
29-10-2008, 21:48
Zekering op het schutbord door gebrand

heb ik al gecontroleerd.... want dan zou er ook geen spanning meer komen op de gloeibougies.... de meeste controles heb ik al gedaan. maar ik ga nu eerst checken of het messingbusje in de brandstofpomp oke is.... na aanleiding van Arnaud zijn antwoord ;)

jurie
29-10-2008, 22:02
compressie[laten] meten en verstuivers [laten] testen lijkt me ook niet zo gek
je schrijft dat het probleem zich sinds de laatste paar dagen voor doet,
het is sinds de laatste dagen flink wat kouder, dan komen dit soort problemen bij slechte compressie vaak aan het licht.,waarom kan dat volgens jou het probleem niet zijn?[meten is weten!]
vr gr