View Full Version : Einde belastingontheffing oldtimers???
Audilimburg
13-11-2008, 21:04
Ik hoor zojuist dat men de ontheffing voor wegenbelasting op oldtimers wil gaan afschaffen.
Het plan is om alleen auto's van voor 1983 belastingvrij te laten rijden. Dus alle auto's die in de toekomst ouder dan 25 worden zullen hier niet meer van kunnen profiteren.
Damn, een belastingvrije Audi V8 zit er dan niet meer in... :mad:
Het is allemaal nog niet zeker, maar vanaf volgende week komt er meer duidelijkheid naar verluidt.
Pedaalemmer
13-11-2008, 21:06
zou wel vreemd zijn...
martiepartie
13-11-2008, 21:06
Van wie hoor je dat? Er was ook een gedachtenkronkel dat oudere auto's niet meer in hartje Amsterdam mochten rijden :screwy:
Dat gaat vooralsnog ook niet door. Met de kilometerheffing in aantocht is het hele wegenbelastingvrij zijn ook nogal onzeker.
Audilimburg
13-11-2008, 21:09
Ik hoor dat net op Car channel en dat zou in de Volkskrant of de Telegraaf hebben gestaan vandaag.
En schijnbaar zijn de meeste politiek partijen voor. Oudere auto's zouden te milieu vervuilend zijn...
Volgens mij vergeten ze soms wel eens dat het niet alleen om verbruik en uitstoot gaat, maar ook om het produceren van een auto. En een oude auto hoeft niet meer geproduceerd te worden...
Edit - Linkje (http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/2463434/__Vrijstelling_oldtimers_mogelijk_beperkt__.html) - Edit
ScareMercy
13-11-2008, 21:10
Ik hoor al een jaar of 10 dat ze het willen afschaffen, dan weer vanaf een bepaald bouwjaar niet mogelijk. dan weer dat het helemaal word afgeschaft. Maar heb nog nooit iets rechtstreeks van de overheid gehoord/gelezen.
Dat zou niet zo best zijn... zou betekenen dat briljante auto's als de Ferrari F355 of de Alfa 8C nooit belastingvrij raken... heeel jammerrr... maar was een kwestie van tijd.
martiepartie
13-11-2008, 22:13
Net alsof dat een auto minder aantrekkelijk maakt? De wegenbelasting zou een ferrari of Alfa8C eigenaar aan zijn reet roesten. Een volvo V70 kost meer in de wegenbelasting..
servowire
13-11-2008, 23:27
Fts
Politiek en techniek gaat niet samen, men snapt echt niet waar men het over heeft. Die enkele duizenden oldtimertjes wegen echt niet op tegen de honderd-duizenden leasebakken elke dag in de file. Moet je eens op ring A'dam staan. Hoeveel oldtimer zie je nou eigenlijk? Weinig.
Men wil het inderdaad afschaffen. Auto's die tot een bepaald bouwjaar gebouwd zijn, zijn dan belastingvrij. En alles wat daarna is gebouwd gewoon belastingplichtig
Marcel_VW
13-11-2008, 23:58
typisch nederlandse politieke willekeur want welke argumenten hebben ze hier nu weer voor...bullshit...wat maakt het verschil of een golf 1 uit 1983 wel belasting vrij is na 25 jaar en een Mercedes 500E uit 1990 niet na 25 jaar bijv.
Gelukkig heb ik net vandaag een blauwe enveloppe gekregen met daarin het bericht dat ik voor mijn jetta vanaf 6 feb vrijstelling heb voor de wegenbelasting, die pakken ze mij niet meer af!
evilnyntje
14-11-2008, 08:17
Ik ben benieuwd, ik ben bang van dit kabinet, zou mijn niks verbazen als ze het wel snel zouden doordrukken. Milieu is een hekel punt tegenwoordig.
Henk_Pigo
14-11-2008, 09:01
Helemaal mee eens... het zal mij ook niks verbazen als deze regeling de nek om wordt gedraaid omwille van het 'milieu'.
Daarnaast is het volgens mij wel zo dat vanaf halverwege de jaren 80 de kwaliteit van auto's toenam. Er zullen dus meer oldtimers op de weg komen wat natuurlijk weer een nadelig effect op de belasting heeft.
Nog een paar jaar en alles is wegebelastingvrij.. we gaan immers rekeningrijden, remember ;)
Het grote probleem -zolang rekeningrijden nog niet is ingevoerd- is gewoon dat personenauto's
vanaf '80 / '81 gewoon té 'goed' zijn gebouwd, daarom zijn er nu nog zo (te) veel van.
Onder het mom van 'het' millieu kun je altijd veel voor elkaar krijgen, maar we weten allemaal
dondersgoed dat het extra binnen gekregen geld gebruikt wordt om elders gaten in de begroting
-en niet in de wegen- te dichten.
:mad:
1982kameiX1
14-11-2008, 09:38
Waarom is de wegenbelasting op de nieuwe diesels dan nog steeds hoger dan de huidige nieuwe benzine auto's? In verhouding zijn deze zelfs schoner dan benzine/gas!
omdat diesels zwaarder zijn en meer schade aan het wegdek veroorzaken...
Berserker
14-11-2008, 09:52
Is daar een onderzoek van beschikbaar, ik heb het nog nooit gelezen...
Je hebt mijn dagboek ook nog nooit gelezen, Whats your point? :rolleyes: :redface:
Berserker
14-11-2008, 10:11
Dat de redenen milieu en schade aan het wegdek onzin zijn om wegenbelasting te heffen.
Hmm en waarom heffen ze dan volgens jou belasting?
Gelukkig heb ik net vandaag een blauwe enveloppe gekregen met daarin het bericht dat ik voor mijn jetta vanaf 6 feb vrijstelling heb voor de wegenbelasting, die pakken ze mij niet meer af!
Mijn mk2 Golf is sinds 11-11 belastingvrij. En daar heb ik nog steeds geen bericht over ontvangen. Gekke bende dat jij het zelfs 3 maanden van te voren krijgt :screwy:
Ik kreeg begin september een vage brief, hier heb ik over gebeld.
De belastingdienst gaf aan de wegenbelasting incasso stop te hebben gezet
en uit te gaan zoeken of de auto daadwerkelijk belastingvrij zou worden.
Jurgen Santana
14-11-2008, 10:23
omdat diesels zwaarder zijn en meer schade aan het wegdek veroorzaken...
Je betaald toch ook naar het gewicht van de auto. Of zijn dieselkilo's zwaarder dan benzinekilo's?
martiepartie
14-11-2008, 10:55
Jaja, typisch Nederlands, alle belastingen worden geheven om er voor te zorgen dat er gaten in de begroting gedicht worden.
Ooit nagedacht waar heel die begroting voor is? Voor de Nederlanders!
Te makkelijk om 'Den Haag' weer overal de schuld van te geven. Wees blij dat bepaalde zaken in NL goed geregeld zijn. Door uitgebreide regelgeving krijg je altijd dat er bepaalde 'kromme regels' bestaan.
Ik durf ook wel te wedden dat een moderne diesel niet veel zwaarder is dan een benzine auto. Gewoon een 'kromme regel' om er voor te zorgen dat niet iedereen diesel gaat rijden. Er is een bepaalde drempel nodig om voordeliger uit te zijn met diesel ipv benzine. Diesel is goedkoper, omdat de transportsector daar nogal veel baat bij heeft. Dat is ook 1 van de redenen dat je als bedrijf nog wel het belastingvoordeel hebt op een dieselbussie en de particulier niet meer.
Mijn mk2 Golf is sinds 11-11 belastingvrij. En daar heb ik nog steeds geen bericht over ontvangen. Gekke bende dat jij het zelfs 3 maanden van te voren krijgt :screwy:
Ik kreeg begin september een vage brief, hier heb ik over gebeld.
De belastingdienst gaf aan de wegenbelasting incasso stop te hebben gezet
en uit te gaan zoeken of de auto daadwerkelijk belastingvrij zou worden.
Ik heb ook zon vage brief gehad voor me mk1. snapte dr niks van en heb t gelaten voor wat t was.
en de brief dat ie wegenbelastingvrij word in Januari heb k ook nog niet gehad...
mvg Mike
Niet alleen old-timers heb ik gehoord, alle aanhangwagens met kenteken! moet je met een paar jaar belasting over betalen en dan natuurlijk een beetje later kan je ook voor je scootertje met kenteken wegenbelasting gaan betalen...
Jurgen Santana
14-11-2008, 13:02
Dat is ook 1 van de redenen dat je als bedrijf nog wel het belastingvoordeel hebt op een dieselbussie en de particulier niet meer.
Je hebt het nu waarschijnlijk over het grijskenteken verhaal. Dat staat los van de brandstofsoort.
martiepartie
14-11-2008, 13:14
Wegenbelasting is voor een dieselwagen met grijskenteken is bedrijfsmatig veel goedkoper dan particulier.
Als particulier is het veel duurder om een grijs kenteken bussie op diesel te rijden.
Combinatie van beide verhalen:)
Jetta MaNiA
14-11-2008, 13:32
Mijn Golf GTI uit 1984 is op 16 maart 25 jaar. Ook ik hoop een brief te ontvangen dat ie belastingvrij verklaard wordt.
1982kameiX1
14-11-2008, 14:06
Ik zeg niet dat ik tegen wegenbelasting ben, alleen de argumenten 'milieu en schade aan het wegdek' worden te vaak als reden gebruikt voor het heffen; onderhoud en aanleg lijkt mij een geschikter antwoord.
Cause and effect. Same shit different day. give the cat a name, if it Barks it's a dog. What's your point?
ik meende dat we een aardig goed onderhouden wegennetwerk hadden in NL en dat heeft een reden. Geld.
1982kameiX1
14-11-2008, 14:08
Je betaald toch ook naar het gewicht van de auto. Of zijn dieselkilo's zwaarder dan benzinekilo's?
nee :D een dieselauto is zwaarder dan een bezine auto en dus brengt een diesel meer schade toe, dus is een diesel duurder... tenminste, ik dacht dat dat de gedachtengang van politiek-NL was.(of wat ze de consument voorhouden..)
Cause and effect. Same shit different day. give the cat a name, if it Barks it's a dog. What's your point?
ik meende dat we een aardig goed onderhouden wegennetwerk hadden in NL en dat heeft een reden. Geld.
Vind je? Al eens de a2 van denbosch naar utrecht genomen? Die weg is de helft van de tijd eigenlijk te slecht voor woorden (en dan klagen we over belgie).... Plus het is er een bouwval van uitbreidingen waar ze al 10jaar mee bezig zijn...
Daarnaast is dat geweldige wegennetwerk al jaren onder de maat natuurlijk...
1982kameiX1
14-11-2008, 14:32
Vind je? Al eens de a2 van denbosch naar utrecht genomen? Die weg is de helft van de tijd eigenlijk te slecht voor woorden (en dan klagen we over belgie).... Plus het is er een bouwval van uitbreidingen waar ze al 10jaar mee bezig zijn...
Daarnaast is dat geweldige wegennetwerk al jaren onder de maat natuurlijk...
laat ik iets genuanceerder zijn: de wegen die ik tot nu toe gezien heb, en dat is niet eens 10% van alles, is in mijn ogen in orde...
ik snap je punt.
Ok, ik bedoel eigenlijk denbosch naar amsterdam, dat hele traject is een bouwval... Maargoed, als je ff in het buitenland bent geweest ben je toch altijd wel weer blij met de strakke regels hier enzo, bijv. italie is op sommige punten echt een ongeorganiseerde chaos, maargoed, dat is weer ee nander verhaal :)
De wegenbelasting veranderingen zijn bekend en staan vast volgens mij, wegenbelasting verdwijnt voor ALLE autos, wordt langzaam afgebouwd naar rekeningrijden, dusja, en het enige wat je kan doen is afwachten wat ze beslissen... of oja, stemmen :D uhuh
dat 1983 verhaal kunnen ze zowieso vergeten. het is half november. dit krijgen ze echt niet meer voor 1 januari door de kamer, dus dan zouden ze moeten gaan terugkomen op reeds belastingvrij verklaarde auto's
Jurgen Santana
14-11-2008, 16:36
nee :D een dieselauto is zwaarder dan een bezine auto en dus brengt een diesel meer schade toe, dus is een diesel duurder... tenminste, ik dacht dat dat de gedachtengang van politiek-NL was.(of wat ze de consument voorhouden..)
Hoe zwaarder de auto hoe meer je betaald. Dat klopt.
Maar voor een diesel van 1000kg betaal je meer dan voor een benzine auto van 1000 kg.
MrMiljon
14-11-2008, 17:35
Tsja zou jammer zijn als ze het er gedeeltelijk afgooien. En het milieu verhaal is pure onzin aangezien er met de meeste oldtimers amper gereden word. Er zijn natuurlijk altijd mensen die van de voordelen gebruik maken en lekker 35000km met een oude mercedes diesel per jaar gaan rijden. Opzich natuurlijk geen probleem of wettelijk incorrect maar daar is die regel natuurlijk niet voor.
Een kilometerrestrictie ou het beste zijn maar probeer dat maar eens te handhaven.
Als ze met normale argumenten zouden komen kan ik er wel mee leven, maar ze gebruiken altijd de makkelijke dingen als veiligheid en milieu.
Kijk maar naar de diesel,benzine en lpg verschillen. Diesel is net zo al dan niet minder vervuilend dan benzine aangezien je meer energie uit 1liter diesel haalt dan uit 1liter benzine. Je zal iets meer fijnstof uitstoten maar daar blijft het dan ook bij. LPG is een hele schone brandstof maar word toch zwaarder belast, waarom?. Ach we gooien het op de veiligheid.
Men kijkt totaal niet naar de energie die verbruikt word bij de productie van voertuigen of brandstoffen. Kijk maar naar windmolens. De productie van een windmolen "kost" zoveel uitstoot, denk aan het staal de plaatsing enz enz, dat deze dat in zijn hele leven niet 'terugverdiend'. Maar iedereen wel schijnheilig zeggen dat het hartstikke schoon is.
Marcel_VW
14-11-2008, 20:49
het draait in nederland op autobelastingen gebied en accijnzen maar om 1 ding en dat is zoveel mogelijk geld uit de auto te melken...auto is een melkkoe van de overheid, altijd al geweest...kwartje van kok etc. weet niet hoeveel cent accijns op een litertje benzine en daaroverheen nog eens btw etc etc etc... En het milieuverhaal begint me echt de strot uit te hangen... Áls ze daadwerkelijk wat willen doen aan het milieu dan moeten ze zelf eerst eens het voorbeeld geven door ipv in dikke bmw's mercedessen en volvo's te jagen een VW Lupo 3L gaan rijden en de files aanpakken gezien dat het meest vervuild...
Ik vindt het geen probleem,zo krijg je niet van die mensen die een oude auto rijden omdat hij wegenbelasting vrij is.
Heb zelf zo'n buurman en ik wordt er dood ziek van,geen liefhebber maar enkel en alleen om het wegenbelasting vrij een oldtimer kopen.
En wie laat nou een nette golf 1 gti staan omdat hij dan niet meer wegenbelasting vrij is???
Dat je geen wegenbelasting betaald zegt nog niet dat je bespaart,je hebt meer onderhoud aan deze auto's dus tenslot van rekening betaal je aan het einde van de rit net zoveel.
Ik heb ook zon vage brief gehad voor me mk1. snapte dr niks van en heb t gelaten voor wat t was.
en de brief dat ie wegenbelastingvrij word in Januari heb k ook nog niet gehad...
mvg Mike
Goed nieuws :) :rolleyes: :) ;)
Ik heb vandaag een brief ontvangen van de ratten uit Apeldoorn.
Geachte heer/mevrouw,
Uit mijn gegevens is gebleken dat het motorrijtuigen met kenteken 90-zr-ph voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor een motorrijtuig van 25 jaar en ouder.
Deze voorwaarden staan in art. 72 lid 1, onderdeel b, van de Wet op motorrijtuigenbelasting 1994 en art. 12 van het daarbij behorende Uitvoeringsbesluit.
Ik verleen de vrijstelling met ingang van 11 november 2008.
Hoogachtend,
Dhr. K. Loothommel
======================================================
Overigens doe ik het helemaal niet om de belastingvrijheid.
Het is gewoon leuk mee genomen.
Voor de rest is het puur hobby om een oude wagen in knappe staat te houden.
En het rijdt zalig :cool:
Schijnt overigens, even over het milieuaspect, dat auto's sowieso maar een marginaal klein percentage in eventuele vervuiling meespelen... de industrie draagt het overgrote deel bij... En dat is dus ook de industrie die maximaal nieuwe autos maakt, en onze oude auto's verwerkt tot pakjes blik...
Verder ben ik het hier wel met mivw eens, oldtimers betekenen sowieso meer onderhoud, dus per saldo ben je niet goedkoper uit (als je hem tenminste onderhoud!)
Laat dat schijnt maar weg.
Onderzoek heeft dat wat fijnstof aangaat al aangetoont. Als je alle auto's en overige wegvervoer in ene keer vernietigt heb je nog maar 30% van het probleem opgelost.
En dan worden dus ook de banden meegenomen, waar je nooit iemand over hoort.
Verder, een benzineauto van tegenwoordig heeft fijnstofdeeltjes in de uitlaatgassen zitten die veel kleiner zijn als die van een diesel. Doordat deze deeltjes zo klein zijn dringen ze dus ook veel verder door in je longweefsel. De nieuwe benzine's van tegenwoordig zijn dus schadelijker als de nieuwe diesel's van tegenwoordig.
Om nog een mooi voorbeeld te geven: Een paar jaar terug was "meneer" Bush in Frankfurt op bezoek. Vanwege zijn veiligheid hadden ze daar het wegverkeer compleet platgelegd. Kun niemand een "drive-by shouting" doen zegmaar.
In Frankfurt worden altijd fijnstofdeeltjesmeetingen uitgevoerd.
1x raden hoe hoog die waarde was op de dag dat Bush langskwam....?
Juist, zo hoog was de waarde nog nooit geweest....
Maar om een lang verhaal kort te maken, we leven niet in een democratie, verschil tussen links en rechts in de regering is er nauwelijks. We worden toch altijd genaaid. Belasting moeten we altijd betalen. Doen ze een keer wat mooi's, geven ze de minima 50 euro met de kerst. Krijgt zo'n klootviool van de PvdA het in zin dikke hasses om het zo te verdraaien dat het geld van hen "afkomt" en niet van de staat Nederland. Kunnen ze mooi zieltjes winnen dacht tie, en natuurlijk, de tweede kamer heeft zijn excuses geacepteerd. Zo iemand moet je met pek en veren het land uit trappen...
Het is gewoon zo, het zijn een stelletje geldwolven, gaan ze lekker in Irak en Afghanistan zitten, gaat ons geld heen. Hebben ze meer geld nodig, 1x raden wie het gaat betalen.
Maargoed, we komen gewoon nooit van het gezeik af.
golf mkII 16v
15-11-2008, 08:25
Auto is een moeie melkkoe
We blijven toch wel rijden:D
Goed nieuws :) :rolleyes: :) ;)
Ik heb vandaag een brief ontvangen van de ratten uit Apeldoorn.
Geachte heer/mevrouw,
Uit mijn gegevens is gebleken dat het motorrijtuigen met kenteken 90-zr-ph voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor een motorrijtuig van 25 jaar en ouder.
Deze voorwaarden staan in art. 72 lid 1, onderdeel b, van de Wet op motorrijtuigenbelasting 1994 en art. 12 van het daarbij behorende Uitvoeringsbesluit.
Ik verleen de vrijstelling met ingang van 11 november 2008.
Hoogachtend,
Dhr. K. Loothommel
======================================================
Overigens doe ik het helemaal niet om de belastingvrijheid.
Het is gewoon leuk mee genomen.
Voor de rest is het puur hobby om een oude wagen in knappe staat te houden.
En het rijdt zalig :cool:
je bedoel zeker Dhr. KLoothommel? :D
Na mooi dat je m binnen heb, ik wacht het rustig af.
mvg Mike
Zolang ze die grens maar ergens in 83 laten dan zijn het meerendeel van de MK1 Golfies belastingvrij, dat vind ik dan wel weer belangrijk :)
Mijn GTI was dat afgelopen jaar al, dus dat pakken ze me ook niet meer af.
je bedoel zeker Dhr. KLoothommel? :D
Na mooi dat je m binnen heb, ik wacht het rustig af.
mvg Mike
Haha ja dat was een geintje Dhr. K. Loothommel (kloothommel) aangezien ik
niet de echte naam van de behandelaar wou posten.
op het nieuws van 02:00.... regeling blijft zoals hij is.....
Idd Tjaap las het net op nu.nl
http://www.nu.nl/news/1848446/34/Belastingvrijstelling_oldtimers_niet_beperkt.html
martiepartie
20-11-2008, 09:15
Had dan ook gezegd dat het een initiatief was van de christenUnie.. Rare proefballonnen van Rouvoet en kornuiten blijken toch vaak niet meer dan een zeepbel te zijn:)
Gelukkig niet, stelletje gristenhonden.
Het gaat door :(
Auto's die tm 31-12-2011 25 jaar worden vallen nog binnen de huidige regeling, alles daarna niet meer.
Zie:
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10329
snel... 86-ers opkopen....
snel... 86-ers opkopen....
en 84 ers :D
wel klote dat mijn dieselcaddy dus nooit belastingvrij gaat worden.
Henk_Pigo
25-11-2008, 19:11
Gatdarre... denk je dat ze er van af gaan zien. Toch nog even snel stiekem invoeren :(
Erg jammer. Ze zijn vast weer bang geld mis te lopen!
van de andere kant, 2011 gaat rekeningrijden toch in???? dan zou WB toch al afgeschafd worden?? (of zullen ze dat stiekum gewoon weer niet doen?)
Ik kreeg het al een beetje benauwd, met mijn Golf I uit jan. 1984.
Gelukkig is het weer veranderd.
aan de andere kant wordt oldtimer rijden minder interessant voor de semi-liefhebbers, de markt krapper en gaan de vraagprijzen weer omlaag naar normale niveau's
betalen doe je toch wel in dit "welvarende" land, is het niet linksom dan is het rechtsom
martiepartie
25-11-2008, 21:04
true. Alleen de oudere auto's worden nog interessanter voor de semi-liefhebbers, wat betekent dat je oude wagen nog meer geld waard wordt en andere oldtimers niet te betalen zijn.
Een leuke golf1 diesel zal aardig in prijs stijgen de komende tijd ben ik bang.
Christiaan
25-11-2008, 21:13
wel klote dat mijn dieselcaddy dus nooit belastingvrij gaat worden.
mijn cabby dus ook niet... maar om alleen nou daarvoor een ander te kopen.....
nou, bij diesel tikt het leuk aan..
evilnyntje
25-11-2008, 21:20
Beter dan voor mijn t3 :), die kan ik dus beter binnen zetten en wachetn :)
net zo makkelijk. verkopen doe je hem toch niet ;)
Sjoes 85
25-11-2008, 21:45
"Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren."
Maar als ik het artikel op autoweek.nl goed begrijp, blijven alle golfjes 1 (muv cabrio's >1986) dus gevrijwaard van deze nieuwe regel.
Wel klote voor aankomende klassiekers als golfjes 2 GTI G60 of 16V en de Corrado...
Der Ghopmeister
25-11-2008, 22:00
http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/25/belastingvrijstelling-voor-oldtimers-wordt-toch-aangepast#post-17553
valt mijn polo dus nog NET binnen die regeling :tongue:
wel zuur voor idd voor de gti en de g60 etc :( :mad:
Mijn gti 16v is van oktober '86, zal een van de weinige originele 16v's worden die wb vrij is....dat is dan wel weer mooi. TD zal tegen die tijd wel weg zijn (wil een pre80 Chevrolet wagon op LPG :D) dus daar maak ik me iig niet druk om :)
evilnyntje
25-11-2008, 22:28
Weer die achterlijke CU trouwens, wazige partij is dat.
De omkatters krijgen het dus druk tegen die tijd hahaha.
Dus maar gauw opzoek naar kentekens van of voor 86.
Ben zelf iig blij dat onze rocco nog binnen deze regeling valt.
En rekeningrijden wordt volgens mij gewoon een standaard tarief voor de wegenbelasting.
En wil je er ook nog mee rijden dan betaal je extra per km.
martiepartie
26-11-2008, 09:47
nope; de motorrijtuigenbelasting verdwijnt helemaal, de BPM blijft ws. nog deels bestaan.
ds eigenlijk is het een regeling van niks? maarre.... hoe gaan ze dat met diesels doen dan? meer betalen per km?? dan is er dus ook geen omslagpunt meer?
martiepartie
26-11-2008, 10:03
motorrijtuigenbelasting foetsie, betalen per kilometer én de BPM gaat drastisch omlaag. Vind het een goed idee.
IK heb nu en golf staan die ik door omstandigheden bijna niet gebruik. In het nieuwe geval gaat dat me veel minder kosten om die auto aan te houden. De polo en mazda zijn nu al belastingvrij:)
dus qua 'belastingvriij' zijn heeft veel invloed op kilometervreters in een auto ouder dan 25 jaar (vanaf 2011)
ja maar dat geld dan ook voor auto's van voor 86... en diesels en LPG krijgen dan nog steeds goedkope brandstof en betalen hetzelfde per km?
Als rekeningrijden straks wordt ingevoerd ga je wel degelijk iets van wegenbelasting betalen hoor, al zal het dan waarschijnlijk de 'provinciale opcententaks' gaan heten of zoiets.
De provincie krijgt nu opcenten binnen via de wegenbelasting, het lijkt me sterk -Nederland kennende- dat de opcenten voor de provincie ook komen te vervallen.
Voorts ligt met het verdwijnen van de wegenbelasting een heel scala van mogelijkheden open om kenteken gericht een auto te gaan belasten.
'Leuk' dat iedereen hier zich ook weer druk maakt om z'n eigen vervoer (ikke, ikke, ikke en de rest mag ...), terwijl de ervaring leert dat mensen een auto vaak toch niet lang (gemiddeld 2,3 jaar dacht ik) in bezit hebben.
Voorts moesten er maar eens versnelde verkiezingen aankomen, kunnen we die huidige zetelknuffelaars eens afrekenen op wat ze ons de laatste jaren allemaal door de strot hebben gedouwd :mad:
en dan? Balkenende 5? ze worden al 4 keer op een rij afgestraft en elke keer zitten ze er weer...
martiepartie
26-11-2008, 11:47
waar is onze Obama? :):)
mk2 td driver
26-11-2008, 15:41
hoe gaan ze het dan doen met auto's die belastingvrij zijn wanneer het rekeningrijden wordt ingevoerd, hoeven die dan helemaal niks te betalen??
of laten ze die dan ook gewoon per kilometer betalen?
als dat zou gebeuren, dan zou het hele belastingvoordeel dus ook verdwenen zijn :confused:
Per 1 Januari 2012 is iedere auto 'wegenbelastingvrij', voor de oldtimers is nog geen vrijstelling geregeld :(
JP heeft wel altijd gezegd niet aan de huidige vrijstelling voor oldtimers te willen komen, maar ze hebben wel vaker dingen gezegd die achteraf toch weer een sigaar uit eigen doos blijkt te zijn.
Voorts moesten er maar eens versnelde verkiezingen aankomen, kunnen we die huidige zetelknuffelaars eens afrekenen op wat ze ons de laatste jaren allemaal door de strot hebben gedouwd :mad:[/QUOTE]
Duidelijke praat! :thumbup:
Van de FEHAC site
Belastingvrijstelling blijft nog 3 jaar intact. Daarna km-heffing – lees de uitvoerige informatie -
26 November 2008
De afgelopen twee weken is er door de FEHAC met man en macht gewerkt om een dreigende, directe beëindiging van de belastingvrijstelling voor voertuigen van 25 jaar en ouder te voorkomen. Met succes!
En we hebben het niet alleen gedaan! Clubbestuurders en leden van de clubs hebben de Tweede Kamer bestookt met e-mails waarin ze protest aantekenden tegen het onverwachte initiatief om de huidige vrijstelling al per 1 januari 2009 te “bevriezen” en te beperken tot voertuigen die dan 25 jaar of ouder zijn.
Hiermee hebben we bereikt dat het amendement zodanig is gewijzigd dat de vrijstelling nog tot 1 januari 2012 in stand blijft. Die datum is niet toevallig gekozen. Dan wil de regering “Anders Betalen voor Mobiliteit” invoeren, ofwel de kilometerheffing. Pas dan gaat de “bevriezing” dus in. In het voorlopig wetsvoorstel voor de kilometerheffing is al een uitzonderingsregeling voor oldtimers (ouder dan 25 jaar) opgenomen. Wanneer de kilometerheffing inderdaad per 1 januari 2012 in werking treedt, zullen aldus alle voertuigen van vóór 1 januari 1987 buiten de kilometerheffing vallen. Klik hier (http://www.fehac.nl/home/FEHACbelastingsvrijstellingvoertuigen25jaarenouder.pdf) om de uitvoerige informatie te lezen.
hatsikidee................
Goed nieuws, toch ??
In het voorlopig wetsvoorstel voor de kilometerheffing is al een uitzonderingsregeling voor oldtimers (ouder dan 25 jaar) opgenomen. Wanneer de kilometerheffing inderdaad per 1 januari 2012 in werking treedt, zullen aldus alle voertuigen van vóór 1 januari 1987 buiten de kilometerheffing vallen.
Langedaik
27-11-2008, 14:12
Ja me golf uit 86 valt erbinnen!
Geniaal!
Let wel, het is een voorlopig wetsvoorstel .. het kan dus nog alle kanten opgaan !!
ENORM goed nieuws... laten we nu maar hopen dat het ook zo zal gaan!
Mijn Golf1 is van jan. 1984 dus ik hoop dat ze nog even wachten :D
ENORM goed nieuws... laten we nu maar hopen dat het ook zo zal gaan!
Euh, waarom is dit ENORM goed nieuws?
@Arne, lees anders ff hierboven... oldtimers dus buiten de km-heffing, dat is ENORM goed nieuws ja!
Oldtimers hebben altijd een uitzonderingspositie gehad die dan dus gelukkig (als het doorgaat) niet wordt afgenomen!
Zie je het al voor je? Zo'n elektronisch kastje in je oldtimer? Gaat bij serieuze oldtimers (pre70 en vooral nog oudere) ook nog een technisch probleem worden trouwens....
My bad, da's idd goed nieuws!
martiepartie
27-11-2008, 18:38
@Arne, lees anders ff hierboven... oldtimers dus buiten de km-heffing, dat is ENORM goed nieuws ja!
Oldtimers hebben altijd een uitzonderingspositie gehad die dan dus gelukkig (als het doorgaat) niet wordt afgenomen!
Zie je het al voor je? Zo'n elektronisch kastje in je oldtimer? Gaat bij serieuze oldtimers (pre70 en vooral nog oudere) ook nog een technisch probleem worden trouwens....
Ik denk niet dat zo'n kastje meer nodig heeft dan 12V.
Ben het wel met je eens dat het goed nieuws is dat ze de oldtimers blijven ontzien (voorlopig).
Jurgen Santana
27-11-2008, 18:41
Ik denk niet dat zo'n kastje meer nodig heeft dan 12V.
Ben het wel met je eens dat het goed nieuws is dat ze de oldtimers blijven ontzien (voorlopig).
In de meeste landen werken die kastjes ook op een batterijtje.
ik dacht dat er ook een snelheid signaal heen moest iig!
dat zal toch wel via gps lopen hoop ik?
of met poortjes op de weg of kentekenherkenning of ...
Ik denk dat de technologie hiervoor nog aanbesteed moet worden :rolleyes:
martiepartie
28-11-2008, 09:46
poortjes op de weg is niet te betalen, aangezien het over het hele wegennet moet gaan werken. GPS kastje (de satelieten blijven toch nog wel ff hangen) is de meest logische oplossing.
Ben wel benieuwd binnen hoeveel dagen er een nieuwsitem komt dat het kastje gekraakt is door één of andere whizzkid :) Net als bij de OV kaart.
logischer en betaalbaarder dan alle andere ideeën van de overheid in die in dit topic genoemd zijn ja, maar blijkbaar geeft dat niets want ze proberen het toch door te drukken :rolleyes:
Ik heb het ook niet voor niets over een aanbesteding.
Mijn punt was daarnaast dat het wetsvoorstel zelfs nog voorlopig is en technologie heel erg hard vooruit kan gaan in 3 jaar. Nu speculeren over een dergelijke (betaalbare) oplossing heeft gewoon geen zin, zeker omdat er in de tussentijd ook nog verkiezingen zijn geweest :D
Ja, gps zou slimmer zijn mochten ze het debiele idee al doorvoeren...
Maar, daarnaast krijg je het gewoon NOOIT 100% waterdicht, misschien is het daarom wel een goed idee? Als dat kraken nou geen wereldnieuws wordt, kunnen de slimmeren onder ons voor niks rijden ;)
en die kastjes boven de weg moeten wel, anders laat je gewoon het kastje thuis in de garage,,... nee, heb niet gereden vandaag,,.......
Uhm, ga eens op de op-afritten van alle snelwegen letten. Overal liggen al sinds jaar en dag achthoekige lussen in het wegdek ;)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.