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View Full Version : Opel wil zich afscheiden van GM voordat het te laat is


Tjaap
17-11-2008, 15:39
http://www.faz.net/s/RubD16E1F55D21144C4AE3F9DDF52B6E1D9/Doc~EB1AC401C77D043E1944148A14AA9A8F6~ATpl~Ecommon~Scontent.html


Opel will nicht mit GM untergehen
Von Henning Peitsmeier


Nicht nur Opel ist in Not
16. November 2008 Die Stunde der Krise bietet oft die Chance zur Profilierung. Politiker geben die Krisenmanager: In Berlin hat Bundeskanzlerin Angela Merkel (CDU) an diesem Montag das Opel-Management um Carl-Peter Forster und Hans Demant vorgeladen, mit dabei auch der Betriebsratsvorsitzende Klaus Franz; letzterer muss anschließend zum Autokrisen-Gipfel bei Frank-Walter Steinmeier (SPD), der führende Betriebsräte von Daimler, Ford & Co. bestellt hat. Als erster Politiker war Hessens Ministerpräsident Roland Koch (CDU) schon am vergangenen Freitag in die Rolle des „Opel-Retters“ geschlüpft, als die Milliardenbürgschaft für die Tochtergesellschaft des existenzgefährdeten General-Motors-Konzerns bekannt wurde. Opel beschäftigt mehr als 25.000 Menschen, die meisten davon in Hessen. Und dort ist Wahlkampf.

In Rüsselsheim hat längst der Überlebenskampf begonnen. Es geht nicht nur um Opel, sondern auch um die Zulieferer und Händler. Deshalb will sich Koch noch vor der Auflösung des Wiesbadener Landtags am Mittwoch eine Garantieermächtigung über rund 500 Millionen Euro holen. Auch Nordrhein-Westfalens Ministerpräsident Jürgen Rüttgers verspricht: „Wir lassen Opel nicht untergehen.“

Aus Detroit fehlen zwei Milliarden Euro

Im Mittelpunkt stehen Hilfen für Rüsselsheim. Denn am Opel-Stammsitz ist der Finanzbedarf größer als gedacht, weil sich die Lage beim Mutterkonzern in Detroit dramatisch verschärft hat. Angeblich fehlen Opel zwei Milliarden Euro, die aus Detroit nicht geflossen sind. Hinzukommen könnte ein weiterer Liquiditätsbedarf von einer Milliarde Euro im kommenden Jahr. Doch akute Liquiditätsschwierigkeiten dementiert Opel-Chef Demant: „Wir sind zahlungsfähig, und wir bleiben zahlungsfähig.“

GM-Chef Wagoner schuld an der Misere

Die drohende Katastrophe hat ihren Ursprung jenseits des Atlantiks. Und auch dort ist der politische Handlungsdruck enorm, weil eine Pleite von GM auf einen Schlag rund 600.000 Arbeitsplätze in der amerikanischen Autoindustrie gefährden würde. Am Dienstag will das Repräsentantenhaus in Washington über Hilfen für den GM-Konzern mit seinen 266.000 Mitarbeitern beraten. Demokratische Kongressabgeordnete wollen mit der Rückendeckung des kommenden Präsidenten Barack Obama zügig rund 25 Milliarden Dollar aus dem 700 Milliarden Dollar schweren Rettungspaket für die Finanzbranche an die Autokonzerne schicken.

Nicht nur an GM, sondern auch an Ford und Chrysler, die auf dieselben Lieferanten zurückgreifen und deren Niedergang einen Dominoeffekt auslösen würde. Im Fall von GM soll die Staatshilfe offenbar mit der Forderung nach einem sogenannten House Cleaning verbunden sein: Wie zu hören ist, soll GM-Chef Rick Wagoner seinen Posten zur Verfügung stellen. Der Mann, der seit acht Jahren an der Spitze des noch immer größten Autoherstellers der Welt steht, ist der Hauptverantwortliche für die aktuelle Misere. Ihm wird zudem vorgeworfen, auf dem Höhepunkt der GM-Krise noch an einem Zusammenschluss mit Chrysler gebastelt zu haben, dem sofort 60.000 Arbeitsplätze zum Opfer gefallen wären. Außerdem hat Wagoner mit seinem Eingeständnis, dass GM ohne staatliche Hilfe nicht überlebensfähig sei, jegliche Refinanzierung für den Konzern, der jeden Monat rund 1 Milliarde Dollar verbrennt, unmöglich gemacht. Wegen des schlechten Ratings von GM ist es auch Opel nahezu unmöglich, zu akzeptablen Bedingungen Kredite zu bekommen.

Immense Belastungen beim Mutterkonzern

Wagoner hatte kürzlich gemeinsam mit Ford-Chef Alan Mulally und Chrysler-Chef Robert Nardelli bei den wichtigsten demokratischen Parlamentariern vorgesprochen. Noch vor Obamas Amtsantritt am 20. Januar müsse Geld von der Regierung fließen, um Schlimmeres zu vermeiden, sagte Wagoner anschließend.

Nach Schätzungen von Unternehmensberatern benötigt GM im kommenden Jahr 15 Milliarden Dollar. Die Belastungen sind immens: Auf jedes Auto, das in einem amerikanischen GM-Werk vom Band läuft, entfallen mehr als 1500 Dollar Kosten allein auf die Gesundheitsvorsorge der Mitarbeiter. Verpflichtungen für ehemalige Beschäftigte belaufen sich bei GM bis zum Jahr 2017 auf mehr als 60 Milliarden Dollar. Entlastungen von rund 9 Milliarden Dollar jährlich sind erst von 2010 an zu erwarten, wenn die Soziallasten in einen von der Auto-Gewerkschaft UAW verwalteten Fonds ausgelagert werden - für GM käme das ein Jahr zu spät.

„Wir müssen unabhängig werden von GM“

Eine Insolvenz von GM hätte verheerende Folgen für Opel: Sollte der Mutterkonzern Schutz unter dem amerikanischen Insolvenzparagraphen Chapter 11 suchen, könnte Opel als Gläubiger seine Milliardenforderungen nicht eintreiben und wäre selbst auf sofortige Hilfe angewiesen. Um nicht von GM weiter in die Tiefe gerissen zu werden, arbeiten Opel-Manager daran, wie die eigenen Geschäfte aus dem GM-Konzern herausgelöst werden können - vom Mitarbeiterbeteiligungsmodell bis hin zu einem Verkauf an einen Investor oder Konkurrenten. „Wir müssen unabhängig werden von GM“, sagt ein Opel-Mitarbeiter. Dabei ist allen Beteiligten klar, dass Opel mit rund 1,7 Millionen produzierten Fahrzeugen allein kaum überlebensfähig wäre. Und das, obwohl Opel mit den meisten Fahrzeugen Geld verdient und die Entwicklungskompetenz der deutschen Ingenieure für die weltweite Kompaktbaureihe in der GM-Welt auch von den Amerikanern anerkannt wird.

Sollte Opel die Milliardenbürgschaft erhalten, haben die Betriebsräte wiederum Entgegenkommen signalisiert: „Die Arbeitnehmer werden ihren Beitrag leisten“, sagte Betriebsratschef Franz. Eine Nullrunde für die Opelaner, wie von so manchem Politiker mittlerweile gefordert, lehnt er jedoch ab. Die Politik solle aber alle Hilfen an Standortzusagen knüpfen. Es müsse verhindert werden, sagte Franz, dass Gelder am Ende von der amerikanischen Muttergesellschaft „verbrannt werden“.


De ratten verlaten het zinkende schip.. Klinkt lulliger dan dat ik het bedoel. Maar ik denk dat ze snel moeten handelen. GM gaat niet goedkomen naar mijn mening.

dekilo
17-11-2008, 15:45
Van GM is het al jaren bekend dat ze schuld hebben die zo hoog is als de staatsschuld van een klein land.

Tjaap
17-11-2008, 16:05
ja maar nu is het al dagen voorpagina nieuws. Chrysler hebben ze al zo goed als afgeschreven, Ford zal het wel redden, en GM is het grote zorgenkindje..

Jurgen Santana
17-11-2008, 16:44
Geen Middelen

Tiki Madness
17-11-2008, 17:00
Geen Middelen
Geen Medelij ;) den

Michael

Tjaap
18-11-2008, 07:07
Opel heeft krediet van duitse overheid niet gekregen.

Alberto
18-11-2008, 07:14
Slechte tijden . Was gister in zeebrugge . Was daar angstig stil . Bij toyota was ik de enige vrachtauto . . Normaal staan daar zeker 15 tot 20

Alberto
18-11-2008, 07:31
Geen Medelij ;) den

Michael
Nau ik wel . Want ik verdien mijn boterham er wel mee . . En gaat GM Kapot . Gaan er meer . . Fabrieken gaan allemaal 5 weken dicht . . (ook volkswagen) en dat is niet omdat ze graag met kerst thuis willen zijn . . Als ik vanmiddag moet laden in wolfsburg zal ik eens foto's maken van wat er staat . .

Alberto
18-11-2008, 08:15
Opel heeft krediet van duitse overheid niet gekregen.
Was net hier op de radio dat ze wel geld in de duitse auto industrie gaan pompen . . Merkel gaat rond de kerst kijken hoe veel en waar naar toe . .

martiepartie
18-11-2008, 10:52
Merkel wil zorgen dat het geld niet naar GM gaat, maar direct naar Opel en daar blijft..

Alberto
18-11-2008, 11:24
Merkel wil zorgen dat het geld niet naar GM gaat, maar direct naar Opel en daar blijft..
en daar heeft ze gelijk in . In de put van GM kan het altijd nog . .

martiepartie
18-11-2008, 11:45
jazeker! Ik hoop voor je dat er nog wat te transporteren valt, lege trailers zullen ze je niet laten rijden...

Tjaap
18-11-2008, 15:55
26 plankjes lucht zoals ze dat hier noemen. Is op het moment echt drama.
Maar idd, wat ik tot nu toe heb gelezen heeft Merkel wel hulp toegezegd aan de arbeiders en Opel, maar niet zolang ze vast zitten aan GM.
Lijkt me heel bijzonder,.. Opel zonder GM. GM heeft Opel al sinds 1923.

aldo
18-11-2008, 23:07
Nau ik wel . Want ik verdien mijn boterham er wel mee . . En gaat GM Kapot . Gaan er meer . . Fabrieken gaan allemaal 5 weken dicht . . (ook volkswagen) en dat is niet omdat ze graag met kerst thuis willen zijn . . Als ik vanmiddag moet laden in wolfsburg zal ik eens foto's maken van wat er staat . .

Wij (Ford Genk) sluiten volgende week en in december ook nog een week (voorlopig).
Productie zakt ook aanzienlijk vanaf overmorgen.
Vorig jaar werkte we nog 7/7....

Opletten met foto's nemen, op sommige plaatsen zijn ze zeer streng.

RubenD
18-11-2008, 23:41
Alberto, kom je nog langs op de koffie als je in WOB bent :D, vraag me alleen wel af je bij mij op het kantoor kunt komen...

Maar ik heb over dat stoppen van de productie nog niks gehoord, niet dat je dat mee krijgt bij de Forschung, daar kun je elke dag wel overuren maken.

Zal eens even wat huisgenoten vragen morgen. Weet wel dat er verplicht tussen kerst en oud en nieuw niet gewerkt word. Maar dat is altijd al zo geweest ;)

Alberto
19-11-2008, 07:46
Ben al geweest ruben .
Gister middag uur of 4 .
Heb er 6 golf + 2 golf 6 en een touran weg gehaald . . En natuurlijk wat sneekie foto's gemaakt van een nieuwe city golf en een routan :D
. .we laden op de achterkant . . En jij zit voor denk ik . En daar kom ik niet . :rolleyes:

Rallyegek
20-11-2008, 11:04
bij de vrachtwagens gaat het ook slecht. van 19dec tot 6 jan gaan we al dicht, en de productie wordt verder afgeremd door te flexen en alle capacers zijn per 19dec ook ontslagen, takt gaat van 120 naar 95 toe

Alberto
21-11-2008, 16:09
hier de foto's van uit wolfsburg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/3/8/3/18112008142.jpg
een Routan

http://www.volksforum.com/albums/files/3/3/8/3/18112008144.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/3/8/3/18112008143.jpg
citi Golf .

http://www.volksforum.com/albums/files/3/3/8/3/18112008141.jpg
aanzicht van achterkant fabriek

Tjaap
21-11-2008, 16:17
WTH doen een Citi en een Routan in europa?

Alberto
21-11-2008, 16:20
WTH doen een Citi en een Routan in europa?

citi zat vol met papieren dat er ''liquid fuel in the car'' was ....?
Routan ....geen idee . stond een hele vracht uit de usa
Jetta GLI met voor schade golf 6 met zijmarkering enz enz

RubenD
21-11-2008, 18:27
Is heel logisch, alle auto's van VW worden op en rondom het terrein van VW getest.

Elke afdeling heeft zo wel minimaal 1 Routan (echt een hok). En van alle andere modellen allemaal het snelste.

Tiguan 2.0
Jetta 5cil
Golf 5 GTI
Golf 5 R32
Passat
Passat R36
Scirocco 2.0 TSI

En ga zo maar door. De afdelingsauto's zijn meestal de dikste auto's...

Alberto
12-12-2008, 09:21
Maar ik heb over dat stoppen van de productie nog niks gehoord, niet dat je dat mee krijgt bij de Forschung, daar kun je elke dag wel overuren maken.

Zal eens even wat huisgenoten vragen morgen. Weet wel dat er verplicht tussen kerst en oud en nieuw niet gewerkt word. Maar dat is altijd al zo geweest ;)

Was gister op de zaak Volkswagen werk Emden gaat 5 week dicht
(was 3 week )
Mercedes gaat 5 week dicht
( Ludwigsfelde is al dicht )
Opel is zo nu en dan open geweest , maar gaat nu ook weer 5 week dicht
Toyota gaat nog snel de nieuwe avensis uit leveren ( hoop op klanten in de showroom ?)

Auto transpoteur Zegwaard is al omgevallen
vervoerde voor Netcar Born Van Loo is kapot

enz enz ....

Tjaap
12-12-2008, 09:33
in Rusland hebben ze ook nog wel een voorraadje staan

http://www.dumpert.nl/mediabase/327751/eb0f6776/auto_nodig_.html

hajee
12-12-2008, 09:36
neem de volgende keer even zo'n citi mee..

Alberto
12-12-2008, 09:46
in Rusland hebben ze ook nog wel een voorraadje staan

http://www.dumpert.nl/mediabase/327751/eb0f6776/auto_nodig_.html
je zal er staan :screwy:
ben maar wat blij dat we er niet meer komen ;)

aldo
12-12-2008, 21:41
Was gister op de zaak Volkswagen werk Emden gaat 5 week dicht
(was 3 week )
Mercedes gaat 5 week dicht
( Ludwigsfelde is al dicht )
Opel is zo nu en dan open geweest , maar gaat nu ook weer 5 week dicht
Toyota gaat nog snel de nieuwe avensis uit leveren ( hoop op klanten in de showroom ?)

Auto transpoteur Zegwaard is al omgevallen
vervoerde voor Netcar Born Van Loo is kapot

enz enz ....

Zegwaard kwam ook veel bij ons laden, vond het echt vreemd dat juist zij failliet gingen?

Vandaag was m'n laatste werkdag tot 12 januari, dus een maandje thuis zitten....

Alberto
12-12-2008, 22:29
Zegwaard kwam ook veel bij ons laden, vond het echt vreemd dat juist zij failliet gingen?
.
zal nu Walon wel weer komen ;)
Autotransport Oosterhout is (Jaap van Vliet ) failliet
het bedrijf was nog maar een goed jaar onder leiding van Dhr van vliet bezig

Wim Zegwaard is niet failliet
die had net een Maybach Landaulet besteld van 1,7 miljoen euro :screwy:
http://static.taume.com/image/2009-Maybach-Landaulet.jpg
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/2723095/__Maybach_Landaulet_schittert_op_Miljonair_Fair_2008__.html

http://www.youtube.com/watch?v=dmWjd7TxyG8
omdat de Bugatti Veyron niet zo lekker zat :screwy: