PDA

View Full Version : gat in bodem audi 80, las vragen


Lateralus
25-11-2008, 17:49
Hoi,

Ik heb in de bodem van mijn audi 80 op de plek van de voeten van de passagier (vooraan) een rot gat zitten ter grote van een kwartje. Ik ben van plan er een stuk uit te slijpen (of met een gatenzaag), en dan een nieuw stukje er in te lassen. Even een paar vraagjes:

Plaatwerk; hoe dik? 1.5mm? Gegalvaniseerd of niet?

Als ik naar andermans laswerk kijk dan zie ik dat bij plaatwerk van auto's er geen doorlopende las word gemaakt maar dat er allemaal hechtjes tegen elkaar aan zitten. Moet de lasspanning extra hoog worden gezet zodat de hechtjes diep inbranden? Moeten de hechtjes elkaar overlappen (ivm dichtheid)?

Zal ik van in de auto lassen (onder de hand dus) of van onder de auto? (boven de hand) of aan beide kanten?

Dan de afwerking, lasjes wegslijpen, zinkspray er over, tectyl dr over klaar?

Klopt het dat je de accu klemmen van de accu moet halen?

Als er nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden dan hoor ik het graag:-)

zo een hele rij vragen :-P

alvast bedankt,

Johan

MrMiljon
25-11-2008, 18:23
Ik kan je niet met alles helpen denk ik maar ik zal het proberen.


Ik heb in de bodem van mijn audi 80 op de plek van de voeten van de passagier (vooraan) een rot gat zitten ter grote van een kwartje. Ik ben van plan er een stuk uit te slijpen (of met een gatenzaag), en dan een nieuw stukje er in te lassen. Even een paar vraagjes:

Eerst goed schoon maken met de staalborstel op de slijptol oid. Gat zal ongetwijfeld groter worden en je hebt dan een betere indicatie van de schade.

Plaatwerk; hoe dik? 1.5mm? Gegalvaniseerd of niet?

Autoplaat is zo'n 0.8mm dik (meen ik). Niet gegalvaniseerd want dat verbrand weer met het lassen en de dampen zijn niet bepaald gezond.

Als ik naar andermans laswerk kijk dan zie ik dat bij plaatwerk van auto's er geen doorlopende las word gemaakt maar dat er allemaal hechtjes tegen elkaar aan zitten. Moet de lasspanning extra hoog worden gezet zodat de hechtjes diep inbranden? Moeten de hechtjes elkaar overlappen (ivm dichtheid)?

Allemaal kleine hechtjes idd. En de spanning niet te hoog. Als je continu gat lassen en/of met te hoge spanning, brand je gegarandeerd gaten in het plaatwerk ivm met geringe dikte.

Zal ik van in de auto lassen (onder de hand dus) of van onder de auto? (boven de hand) of aan beide kanten?

Van binnen in de auto lassen is makkelijker en beter aangezien je smeltbad dan niet gaat "hangen" en minder goed inbrand. Wel goed om je interieur denken.

Dan de afwerking, lasjes wegslijpen, zinkspray er over, tectyl dr over klaar?

Las netjes afslijpen. Ikzelf zou het Caprotech systeem pakken, dus eerst RX5 en dan afwerken met RX10 (staat wel op rustbuster.nl). Tectiel gaat op den duur weer uitdrogen en legt je zinkprimer weer bloot waardoor alles weer opnieuw gaat beginnen.

Klopt het dat je de accu klemmen van de accu moet halen?

Ja, anders heb je grote kans dat je allerlei hoge spanningen door je electronica jaagt.

Als er nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden dan hoor ik het graag:-)

Neem de tijd en maak van de voren het "werkstuk" goed vrij van kit, tectiel en roest. Slijp liever wat meer staal weg dan te weinig, anders heb je kans dat er nog roest achterblijft of dat de plaat waar je op moet lassen uiteindelijk zo dun is dat je er constant gaten in brand.

zo een hele rij vragen :-P

alvast bedankt,

Lateralus
25-11-2008, 19:10
Dankjewel MrMiljon :-)

RubenD
25-11-2008, 21:03
En je toorts ook schuin houden, ook al zet je het lasapparaat "zachtjes" je brand er zo de gaten in...

jurie
25-11-2008, 21:40
ik kan natuurlijk niet in je knip kijken,maar het lijkt me voor een gaatje ter groote
van een kwartje nogalwat om daar rx 5 en rx 10 voor aan te schaffen!
[hoewel goed spul]
misschien kun je van iemand iets ..lenen of zo..?

[zinkspray vind ik voor zon gaatje ook niet zo gek hoor]

MrMiljon
25-11-2008, 22:02
ik kan natuurlijk niet in je knip kijken,maar het lijkt me voor een gaatje ter groote
van een kwartje nogalwat om daar rx 5 en rx 10 voor aan te schaffen!
[hoewel goed spul]
misschien kun je van iemand iets ..lenen of zo..?

[zinkspray vind ik voor zon gaatje ook niet zo gek hoor]

Zinkspray zal best wel even houden. De RX lijn is niet de goedkoopste :

Caprotech RX5, bus 500 ml € 14,75
Caprotech RX10, bus 1 liter, ZWART € 25,50

Maar het kan nooit kwaad om met een oude auto wat achter de hand te hebben.

nickskuh 1
09-03-2009, 23:45
of ijzer plaate er op lijmen en goed bewerken :) met zinkspray en bodyshoots is altijd makkelijke manier :P

bugs
10-03-2009, 18:38
ik zou alleen de rx5 nemen ,en meteen de draagarmen, de binnenkant van de portieren en achter alles instrijken
Een beetje RX10 kun je van mij wel krijgen, ik heb nog wel van dat spul staan.
je kunt natuurlijk meteen de hele onderkant van de auto doen, dan is 1 bus rx10 niet te veel.
En persoonlijk zou ik niet besparen op de antiroest, anders gaat het zo verder en kun je na volgende winter zo weer verder met de rest..

jarnogti
10-03-2009, 19:08
goedkope oplossing als je geen ervaring hebt met lassen etc
gewoon gaatje opboren kaal maken tectyl erop en dan rubberen afdichtdop er op met wat kit
gr jarno