PDA

View Full Version : Aankooptips Golf MK3

Der Einzer
07-10-2008, 20:37
hallo,

ik ga donderdag een Golf MK3 1.6 uit 1995 bekijken. Hij is zwart, is een 3-deurs en heeft 158.000 km gereden :)

Ik heb geen idee welke motorcode , weet alleen dat het een standaard 1.6 is.

Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten ? Ik kan via de search niets vinden.

Alvast bedankt.

Martijn

martiepartie
07-10-2008, 20:57
miskrikschade :)

Serieus;

bekijk de dorpel op krikschade. De dorpels van een golf3 zijn niet zo heel erg sterk, vooral niet als er een krik op de verkeerde plaats gezet is.

Bodem;
onder het voetencompartiment van de achterbank/ruimte. Daar zit ook vaak schade van garagekrik(jes). Heb dit al meerdere keren gezien.

Voorspatbordhoekjes helemaal onderaan bij de voordeur. Blijft vuil achter zitten en rotten van binnenuit.

Rondom achterruit op de achterklep, vooral onder aan de ruit (roest)
Rondom achterruitjes zijkant, vooral in de voorste hoek onderin (roest)

Verder zal het een 1.6 ABU of AEE zijn, als deze 55kw heeft. Zijn betrouwbare blokjes, check alleen of er geen rare smurrie onder aan de vuldop v/d koelvloeistof en klepdekseldop zit.

Check verder of de 5-bak soepel schakelt, vooral in de 5. Die is kwetsbaar..

SpiderClass
07-10-2008, 22:03
Als hij een dakraam heeft of deze waterdicht is..
Heb zelf de AEE, rijdt heerlijk!

SpiderClass
07-10-2008, 22:11
Verder zal het een 1.6 ABU of AEE zijn

ABU is het trouwens niet denk ik, de 1.6'en (55kw) zijn volgens doppel:

ABU = aug '92 - sep '94
AEA = okt '94 - jul '95
AEE = aug '95 - dec '97

dus zal AEA of AEE wezen :D

martiepartie
07-10-2008, 22:12
aha. Weet ik dat ook weer.

SpiderClass
07-10-2008, 22:20
ach ja je weet het nooit, misschien is er wel een ander blok in gegaan of hebben ze toevallig in wolfsburg nog een oud blokkie uit het schap gepakt ;)
of hij heeft 74 kw :tongue:

martiepartie
07-10-2008, 22:27
Dat zou helemaal mooi zijn. Dan is het ws. een milestone sport oid.

Der Typ Siebzehn
07-10-2008, 22:27
lach niet:

het plaatwerk rondom de tankvulopening kan ook bij `n Golf 3 doorgerot zijn...

heb `t gezien bij `n 94er GTI.

Ik heb zelf `n 1800 90 PK Golf 3, motorcode ABS, fijne motor, hangt goed aan `t gas en rijdt ook lekker soepel m.a.w. is `n tamelijk elastische motor.

martiepartie
07-10-2008, 22:31
Ik heb precies dezelfde motor, rijdt idd prima.
Het is geen snelle motor, maar wil vooral onder in toeren best vooruit. Een echt toerenmonster is het niet..:) Daarentegen is de auto ook vrij zuinig. Ik kan er 1:15 mee halen, wat ik niet slecht vind voor een 1800.

Tankvulopening is ook een goed punt.
Onder aan de hoeken van de dorpels wil het ook nog wel eens mis gaan, maar dat valt heel erg goed op.

Der Typ Siebzehn
07-10-2008, 22:38
nee, `n toerenmonster is de 90 PK 1800 niet :D, maar wél `n prima alternatief voor `n 1600cc´tje met 75 PK ;)

Verbruik bij mijn 1800, 2 deurs GT "Special" is zo´n 7 Liter, 1:13 dus.

martiepartie
07-10-2008, 22:42
7liter is ruim 1:14

Ik haal op lange snelwegstukken (ik rij grotere afstanden) onder in de 6 liter (6.2-6.3 per 100km). Ook wanneer ik de auto controleer (aftanken, rijden , aftanken en verbruik meten) kom ik bij langere stukken op 1:15 uit.

Er zou eigenlijk een 1.8 multipoint injectie moeten zijn, dat is het enige minpunt aan het golf3 gamma. De 2.0 en 1.4/1.6 zijn multipoint injectie motoren, maar de 1.8 niet..

Der Einzer
07-10-2008, 22:45
bedankt voor alle tips zover heren ! :thumbup: Ik zoek ook geen snelheidsmonster maar wel één die een beetje stil en comfortabel is op de snelweg ;)

Der Typ Siebzehn
07-10-2008, 22:46
moet ik je toch tegenspreken, de eerste 1400 en 1600 Golf 3 blokken waren monopoint, ik geloof tot modeljaar 1996.

martiepartie
07-10-2008, 22:51
O jee, weer iets geleerd. Ik dacht dat de AEX een multipoint was. Mijn 6N had in ieder geval een AEX met multipoint injectie.
De golf is natuurlijk eerst met de ABD geleverd, die was idd ook monopoint.

De ABU/AEE/AEA wist ik ook niet helemaal zeker, was er vanuit gegaan dat het multipoint motoren waren. Bij een kleine check blijkt dat de ABU en AEE idd monopoints zijn.

Der Einzer
07-10-2008, 22:52
zolang het injectie is vind ik het goed ;)

Tjaap
07-10-2008, 22:59
Roest Roest Roest Roest Roest

Der Einzer
07-10-2008, 23:01

zijn ze zo erg dan ? :eek:

SpiderClass
07-10-2008, 23:03

klinkt bijna als een liedje :thumbup:

Mijn AEE is ook absoluut niet snel, wel zuinig, haal ook gem. 1 op 15. :)

Tjaap
07-10-2008, 23:23
zijn ze zo erg dan ? :eek:
niet zonder reden dat mk3's inmiddels goedkoper zijn dan mk2's
ze zijn verreweg het meest roestgevoelig van alle golfjes.

Wolgast
08-10-2008, 03:26
Dat van dat roest klopt -helaas- wel....

Mijn zwager rijdt een ook een Golf III AEE van eind 1996 en die heeft midden onderaan de deur een roestplek zitten zo groot als een tennisbal!
Tevens gaat die van hem roesten boven de nummerplaatverlichting (dat kunstof ding boven de nummerplaat).... Heeft ook 190000 km gelopen en heeft er verder erg weinig mee

Ikzelf rij een Golf III GTD uit 1996 en deze roest daarentegen nergens.
Ik heb een AAZ turbo diesel met 75pk en ook die rijdt heerlijk en zuinig (1 op 17) Is alleen niet stil.

Vind dat we de remmen van een Golf ook niet mogen vergeten....Zijn zeker niet overbemeten, vooral wanneer er trommels achter gemonteerd zitten. Achterasrubbers, lagers en de elektrische extra's aan de auto....

Ferry24
08-10-2008, 06:01
ook opletten als je de deur opent en dan het onderste gedeelte van het deurrubber weghalen en daar kijken voor roest. Daar zal je ook niet de eerste zijn.

T!m
08-10-2008, 10:25
Roest of rotten van onderstaande zaken in de gaten houden.

-Spatbord randen
-Dorpel
-A stijl
-Bodem
-Wielkasten
-Plaatwerk achter achterbumper

Het voordeel is dat de carosserie vanaf 1995 verzinkt is.
Dus wat minder roestgevoelig.

Der Einzer
08-10-2008, 17:17
Allen bedankt voor de tips zover :thumbup:

Dexter
02-12-2008, 19:19
Hallo forummers,

De BMW E30 gaat er weer uit en ik ga gewoon weer aan de Golf. Dit keer wil ik echter een MK3 kopen.

Ik heb even gekeken of er al een topicje was met aankooptips voor een MK3 maar vreemd genoeg kan ik die niet vinden. Kijk ik nou niet goed?

Wel een topic voor een 16v of GTI ofzo maar niet in het algemeen voor een MK3. Kan ik gewoon de punten gebruiken waarop gelet moet worden bij een MK3 GTI of is het voor een niet-GTI weer net een beetje anders?

Het gaat gewoon om een 1.8 benzine.

En als ik niet goed gezocht heb en iemand anders heb een linkje naar een ander topic waar dan ook dan ben ik ook dik tevreden.

tiefflieger
02-12-2008, 19:59
Let vooral op roest bij de mk3.
Voor- en achterschermen, achterklep, dorpels enz enz.

Der Einzer
02-12-2008, 20:07
kies er 1 na 1994 en dan valt de roest wel mee ;) Heb er 1 van '95 en die heeft maar 2 kleine plekjes.

Wolgast
02-12-2008, 23:19
Mijne is van '96 en heeft helemaal nergens roest!!
Die van mijn zwager overigens wel.... en die is van '97.....
Maar let ook even op bijgeluiden vanuit de achteras van de auto... Meen dat ze vaak iets hebben met rubbers.... Wat het precies is weet ik ook niet (garage heeft het vervangen bij mij namelijk)
elektr.rmn zijn een zwak punt en open dak.... is leuk als het werkt....
Kachelradiateur even opletten en veel hebben last van slechte massa verbindingen (vandaar het zwakke rechterachterlicht wat je veel ziet)

Verder schiet me verder niets te binnen.... Ga er gewoon een aantal rijden en bekijken daar doe je vaak al heel veel ervaring mee op!

Dexter
03-12-2008, 10:10
Ik zal eerst het topic van Der Einzer wel even bekijken. Lijkt me dat dat wel voldoende informatie oplevert verder.

Voor de rest, bedankt voor de snelle reacties en de goede tips. Top.

Het gaat om een 1.8 uit 1995. Tenminste dat is mijn eerste keuze op dit moment maar ik kan vrijdag pas kijken helaas.

Tevens moet ik eerst van de BMW af maar daar komt ook vrijdag iemand voor en anders ruil ik hem misschien in.

ABFniekske
03-12-2008, 12:24
mijne is van 95 en allebei de dorpels zijn rot :(
vorige eigenaar is waarschijnlijk ergens overheen gereden
is dus wel de moeite om even op te letten ja.

Dexter
03-12-2008, 19:08
Ja het gaat me meer op de dingen die je niet zo snel ziet.

Het is een bedrijf hier vlakbij, aardige lui, met een beetje mazzel mag die ook wel even de brug op. Dan kan ik goed kijken.

Ik zal morgen even een lijst maken met alle punten voor mezelf en dan hopen dat die er vrijdag nog is.

Tino
04-12-2008, 12:18
Mensen doen een auto vaak weg als er wat mee is of als er onderhoud gepleegt moet worden.
Als hij niet warm loopt en de motor loopt goed en de koppeling is oke is er vaak weinig mee aan de hand.
Als ik een auto koop dan trek ik er altijd zo een 250 euro voor uit om filters, vloeistoffen en snaren te vervangen, dan kan je meestal 2 jaar probleemloos rijden en het maakt niet uit of die auto 1000 euro koste of 10.000 euro want als dat niet goed is maakt de prijs van een auto niks uit. Groet Tino

Dexter
08-12-2008, 19:57
Ik ben vandaag bij een andere wezen kijken als ik in gedachte had, de auto waar ik eigenlijk voor ging was al weg.

Nu ben ik voor een 1.6 wezen kijken. Ding ziet er keihard uit, hij is van 1995 of 1996 weet ik even niet precies. Moet nog even een rondje rijden morgen met het ding en dan aanschaffen of niet, als die goed is dan is het een leuke bak. Zeker als je weet dat ik € 750,- van de prijs af heb moeten lullen. :D

Morgen dus proefritje maken, motor even lekker laten lopen kijken hoe die het doet. Nog even rondom checken of ik niets geks zie en dan kopen.

Dan me onderschrift maar weer eens aanpassen want de BMW is weg.

The_Maxx
02-12-2011, 20:47
Ik ga morgen waarschijnlijk kijken bij een golf 3 1.8i met (handmatige)airco en stuurbekrachtiging. Bouwjaar 1996, 3deurs
Auto heeft ongeveer 210d km gereden en met 205 is de driem vervangen. heeft NAP

Ik heb het forum een beetje rondgezocht voor aankooptips. Maar ik vind eigenlijk niets over de airco en stuurbekrachtiging. Wellicht omdat deze niet veel geleverd zijn.

Wat ik over het algemeenheid heb kunnen vinden is het volgende:
Roest/rotheid controle:
Dorpels en spatbordranden
Voorspatborden
Rand onder achterraam
afwateringsdopjes en kanaaltjes
Tankhals
Bodem

algemeen
Onderhoudshistorie nakijken
Deurrubbers (suizen bij snelheid = vervangen)
Schokdempers (lekkage)
Hangen de deuren recht
Tekenen van aanrijding?
Gangbaarheid Deursloten
bij schuif/kanteldak af fabriek: controleren of deze werkt naar behoren en in vloeiende beweging
Olie/water lekkages (koppakking, thermostaathuis, radiateur)
pedaalrubbers, vulling stoel

Specifiek
Airco op werking controleren.
Lekkages stuurbekrachtigingspomp

Wie vult aan?

mocht de auto al weg zijn of morgen ga ik alsnog niet. Is het voor mezelf wel makkelijk om te weten waar ik op moet letten bij de aankoop van een golf 3.

VWJYI
02-12-2011, 22:43
kijken of de afwatering van de airco open is.... Anders krijg je natte voeten ;) deze zit aan de bijrijderskant zo richting de motorruimte. Die van mij zat verstopt toen ik de auto kocht. Door geprikt en vervolgens stond de auto 5min lang zijn plek te markeren. Verder niet veel aan het systeem wat kapot kan gaan. Verwarmingspaneel wil ook nog wel eens een loscontact geven. Maar onderdelen ed zijn niet zo duur.

The_Maxx
03-12-2011, 15:27
tis m niet geworden. Auto had wat mankementen die ik liever niet zie bij een auto die van een handelaar komt. Vooral omdat men zelf volgens mij nog niet onder de kap had gekeken... Over een proefrit deed de verkoper al moeilijk.

Op zich zag ie er redelijk uit. Maar ik ben op zoek naar iets zorgeloos, de prijs was er ook niet naar.

Nee ik kijk wel verder.
iig bedankt voor de aanvulling

edit: volgende week weer naar een andere garage/handelaar om bij nog een paar potentiele kandidaten te kijken ;)

Rallye
05-12-2011, 13:15
Bij een type 3 moet je ook goed opletten bij de achterasrubbers die liggen er heel vaak uit.

VAGKonzept
05-12-2011, 13:44
Vergeet ook eventuele elektrische ramen niet...

Deze willen ook nogal eens haperen/weigeren... :(

grts

The_Maxx
05-12-2011, 18:34
Bij een type 3 moet je ook goed opletten bij de achterasrubbers die liggen er heel vaak uit.

Ik dacht dat dat voornamelijk bij mk4 voorkwam?

Hoe kun je dat zien? Dat ze gewoon katsverrot zijn merk ik snel genoeg. Maar als er beginnend problemen zijn, waaraan merk ik dat?