PDA

View Full Version : Aanpassen Gamma met Nokia sound processor


Mk1-Addict
02-12-2008, 23:31
hallo allemaal,

na niets te kunnen vinden met de zoek functie, hierbij een vraag....

ik heb in mijn cabrio 3 een org Gamma radio met een Nokia sound processor in de middenconsole (net te zien, beetje verborgen achter het stuur)
http://www.xs4all.nl/~vwzone/classiced/cab06.jpg

Nu wil ik graag het geluid een beetje boosten met een sub, hiervoor heeft de vorige eigenaar al een aansluiting gemaakt in de vorm van een lijnkabel voor een externe versterker.

De installatie met een Nokia systeem werkt ook met een af fabriek geplaatste versterker en 8 speakers, allemaal aangestuurd via deze versterker.

Nu komt de vraag:

Weet iemand of je dit systeem kunt filteren zodat ik straks de bas via de extra sub kan afspelen en dat het systeem alleen mid en hoog doorgeeft, de speakers doen het echt wel aardig maar met iets meer volume vervormt het best snel :mad:

Via de dealersystemen heb ik helaas geen schema kunnen verkrijgen.

Alvast dank,

Huibert

masselink
03-12-2008, 20:33
Je pakt gewoon een extra versterker voor je sub.
Want de meeste versterkers hebben tegenwoordig een hpf en een lpf, dit houdt in een low pass filter en een high pass filter.
Dus die zet je op lpf dus dat de versterker de lage tonen doorlaat en voila je hebt bass.

Bij mee vragen kan je me eventueel ook pm-en

Groetjes Maurice

Mk1-Addict
03-12-2008, 21:29
Je pakt gewoon een extra versterker voor je sub.
Want de meeste versterkers hebben tegenwoordig een hpf en een lpf, dit houdt in een low pass filter en een high pass filter.
Dus die zet je op lpf dus dat de versterker de lage tonen doorlaat en voila je hebt bass.

Bij mee vragen kan je me eventueel ook pm-en

Groetjes Maurice

dank je wel voor je respons!

Zover als ik kan zien heb je me nu inderdaad een strakke bas extra bezorgd maar nog niet mijn vraag beantwoord hoe ik mijn huidige installatie kan filteren voor de lage tonen, dat is namelijk hetgeen ik niet kan regelen.

Hopelijk weet je hierop ook een antwoord,

Huibert

JettaPowerrr
04-12-2008, 10:37
Je vraagstelling is niet echt duidelijk. Zoals Maurice al aangaf kun je het laag met de versterker voor de sub regelen. Hierdoor zal de sub dus alleen het laag weer geven.
Je geeft zelf al aan dat er geen filter-mogelijkheden in het bestaande systeem.
Je zou kunnen overwegen om een extra versterker voor de gewone luidsprekers te plaatsen en daar op te gaan filteren.
Of je neemt het voor lief dat de gewone luidsprekers ook laag weer geven.
Wil je toch alles kunnen regelen vanuit de "luie" (bestuurders-) stoel, dan zul je het bestaande systeem er grotendeels uit moeten gooien en een nieuwe radio plaatsen, ben ik bang.

Maar misschien dat er toch iemand is met verstand van het Gamma/Nokia-systeem??

Gr. Ed

masselink
04-12-2008, 12:58
Hoi Huibert,

Er bestaan ook filters die je tussen radio en versterker kan zetten waarmee je de frequenties kan regelen die worden doorgelaten. Of inderdaad gaan voor een goede headunit waar alles al in zit.
Ik heb bij mijn eigen auto ook een alpine radio in het dashboard kastje gezet omdat ik zo'n nieuwe radio geen porem vond in het dashboard van zo'n "oude" golf.
En in de kofferbak zitten nu twee versterkers om alles aan te sturen.

Terug komend op jouw vraag, volgens mij heeft caliber wel zo'n filter in hun assortiment alleen vergis je niet in de prijzen voor die dingen ik geloof dat ze tussen de 150 en 200 euro kunnen kosten.

Groeten Maurice

Mk1-Addict
04-12-2008, 13:34
Je vraagstelling is niet echt duidelijk.
Wat is er nog niet duidelijk? Fijn als je dat aangeeft, kan ik mijn vraag aanpassen/uitbreiden

Zoals Maurice al aangaf kun je het laag met de versterker voor de sub regelen. Hierdoor zal de sub dus alleen het laag weer geven.
dat is me duidelijk, de werking van de extra amp en sub zijn ook het probleem niet.

Je geeft zelf al aan dat er geen filter-mogelijkheden in het bestaande systeem.
Je zou kunnen overwegen om een extra versterker voor de gewone luidsprekers te plaatsen en daar op te gaan filteren. Of je neemt het voor lief dat de gewone luidsprekers ook laag weer geven.
Het systeem werkt al met een versterker maar deze heeft geen filteroptie, aangezien deze door een DSP kabel is aangesloten is deze ook niet te vervangen door een versterker waar dat wel op zit

Wil je toch alles kunnen regelen vanuit de "luie" (bestuurders-) stoel, dan zul je het bestaande systeem er grotendeels uit moeten gooien en een nieuwe radio plaatsen, ben ik bang.
Dat is voor mij geen optie, ik vind niets zo gaaf als een auto met een orginele radio, wil alleen kijken of ik deze techniek van 1996 naar 2008 kan upgraden

Maar misschien dat er toch iemand is met verstand van het Gamma/Nokia-systeem??

Gr. Ed
Daar hoop ik ook op, dank je wel voor jouw reactie

Mk1-Addict
04-12-2008, 13:41
Hoi Huibert,

Er bestaan ook filters die je tussen radio en versterker kan zetten waarmee je de frequenties kan regelen die worden doorgelaten. Of inderdaad gaan voor een goede headunit waar alles al in zit.
Ik heb bij mijn eigen auto ook een alpine radio in het dashboard kastje gezet omdat ik zo'n nieuwe radio geen porem vond in het dashboard van zo'n "oude" golf.
En in de kofferbak zitten nu twee versterkers om alles aan te sturen.

Terug komend op jouw vraag, volgens mij heeft caliber wel zo'n filter in hun assortiment alleen vergis je niet in de prijzen voor die dingen ik geloof dat ze tussen de 150 en 200 euro kunnen kosten.

Groeten Maurice

Zoals ik al een beetje heb uitgelegd bij jettapowerrr, een andere headunit is voor mij geen optie. De kabel tussen radio en DSP versterker is heel anders dan bij reguliere installatie's, heb daar nog geen filter voor kunnen vinden, vandaar de vraag (oa) hier op het forum.

gracia

timberland
04-12-2008, 20:51
Hey Huibert,

www.showyoursound.nl
daar moet je deze vraag maar eens opzetten.
die zijn voornamelijk bezig met audio en zitten er een paar die dit echt wel weten.
Heb er even op rondgezocht maar er zijn er meerdere met orginele radio's
alleen wel met een processor om de kwaliteit van het geluid te Upgraden.

Mk1-Addict
04-12-2008, 23:25
Hey Huibert,

www.showyoursound.nl
daar moet je deze vraag maar eens opzetten.
die zijn voornamelijk bezig met audio en zitten er een paar die dit echt wel weten.
Heb er even op rondgezocht maar er zijn er meerdere met orginele radio's
alleen wel met een processor om de kwaliteit van het geluid te Upgraden.

cheers mate, ga daar van het weekend eens kijken en mijn licht opdoen...

dank voor de tip :thumbup:

timberland
05-12-2008, 17:30
haha is goed
had het je al verteld maar dit is makkelijker;-)
zie je maandag wel weer.