PDA

View Full Version : Ombouw naar AAZ motor


Erik Jansen
09-12-2008, 13:39
Beste mede T3-ers,

Ik ben een 1.9 TD blok (AAZ) in mijn T3 aan het inbouwen. Op forums als deze kom je een hoop informatie tegen die goed te gebruiken is. Maar kan ook heel verwarrend zijn. Er worden vaak dingen ergens anders in het forum weer tegen gesproken.
Mijn vragen zijn:

- Heeft iemand een lijstje van wat er allemaal overgezet moet worden van de 1.6TD (JX) motor?
- Kan de JX brandsof pomp gebruikt worden(IVM sluiting motor ruim)
- Welke carter pakking moet er gebruikt worden? (JX of AAZ)
- Moet er een sterkere koppeling gemonteerd worden?

Alvast ontzettend bedankt,

Erik.

Houtstoker
09-12-2008, 19:06
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=13&t=4063
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=13&t=5751

Zoek naar houtstoker (niet moeilijk ik heb die topics gestart) en stuur me een mail

Ik kan je dan een ombouwhandleiding (duits) terug sturen. Mits je een beetje met duits overweg kan, zie je dan wat nodig is, waar de knelpunten zitten, en wat de mogelijkheden zijn

Nodig is iig
Andere versnellingsbak (max toerental van 1.9 is lager) of grotere wielen achter
Spruitstukken van de 1.6 TD en de uitlaat plus de brandstofpomp en het carter tenzij je een pick-uo hebt dan kun je eventueel ook een AAZ pomp gebruiken.
Met de orginele AAZ verstuivers loopt de motor een stuk rustiger als met de 1.6 TD verstuivers (1.9 heeft voorstraal verstuivers) de verstuiverleidingen moeten van de AAZ komen.

Zorg voor een goede oliekoeler! dit is van levensbelang voor de motor. Ook een tussenkoeler zou niet verkeerd zijn

Koppeling kun je van een TDI pakken. Dit past niet, maar op de drukgroep zitten 2 nokjes, als je die afvijlt past het wel.

Carterpakking van de JX is prima, maar doe wel een slagschot op de aanzuigbuis van de pomp zetten. Oliepomp van de AAZ past, dus laten zitten, aanzuigbuis van de JX oliepomp heb je wel nodig

Erik Jansen
10-12-2008, 13:05
Hoi Ad,

Bedankt voor je snelle reactie. Die duitse beschrijving had ik ook al gevonden, maar die gaat uit van een 1.9 revisie blok en dat maakt het af en toe erg verwarrend.

Van welke tdi moet ik dan de koppeling hebben?
En wat is een slagschot op de aanzuigbuis?

Bedankt, groetjes,

Erik

Erik Jansen
10-12-2008, 13:08
En hoe heb jij het georganiseerd met die olie koeler? Heb je daar nog tips voor(merk, type, e.d.)?

Erik..

Stijn
10-12-2008, 14:20
Slagschot is zo'n plastic schot wat op de buis geklikt zit, gaat het klotsen van de olie tegen en (probeert) te voorkomen dat hij af en toe lucht pakt.
AAZ oliepomp is zelfs beter, dat is zowiezo de 'grote' uitvoering (36mm?), van de JX pomp is dat niet zeker.

Je kunt een warmtewisselaar monteren die je op sommige TD's en veel GTI's vindt, die zit tussen oliefiltersteun en oliefilter en koelt de olie met behulp van koelvloeistof. Ik heb persoonlijk een hekel aan die dingen, als het een (olie of water) warm wordt neemt het de ander mee. Een echte oliekoeler is beter, maar plaatsing is lastig. Ik heb daar geen pasklaar antwoord voor, misschien houtstoker wel.

Houtstoker
10-12-2008, 19:13
Flikker die warmtewisselaar van de JX oliekoeler maar gauw weg! Er zijn adapters die op die plaats passen waar slangen op kunnen (themostatisch geregeld pakken). Mijn oliekoeler zit voor, voor de radiator, 9 rijen koeler, meer is beter!
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=19&t=6277

Mbt een revisieblok en een 2e hands blok is geen verschil. Mijn ombouwhandleiding gaat uit van een 2e hands blok

Mbt de koppeling, zoek ik op, komt nog

Houtstoker
11-12-2008, 21:15
Bij mijn bus is de koppeling én vliegwiel van 1Z (stond nog op de rekening)

Erik Jansen
03-02-2009, 13:12
Ik ben nu een heel eind met de ombouw naar de 1.9 td aaz motor. Ik heb nu nog de volgende vragen;

Welke turbo moet er op, van de aaz of van de jx?
Moet ik de bestaande retour olie leiding van de turbo (bij de aaz motor op het blok) afdoppen en die van de jx carterpan gebruiken?

Alvast enorm bedankt voor de hulp..


Vriendelijke groet,

Erik Jansen

Stijn
03-02-2009, 13:31
Ik denk dat je met het AAZ spruitstuk en turbo niet uitkomt met je motorsteun, dus dat je wel de JX turbo moet gebruiken (deze plaatst de turbo ver uit het midden, weg bij de steun). Je kund dan net zo gemakkelijk ook alle leidingen van de JX turbo maar gebruiken, en de retour in het blok afdoppen.

Mocht je de AAZ turbo toch willen gebruiken dan kan dat natuurlijk, maar zul je naar alle waarschijnlijkheid een gewijzigde motorsteun moeten fabriceren.

Erik Jansen
18-02-2009, 11:55
De ombouw lijkt nu toch echt de goeie kant op te gaan. Het blok is bijna klaar om gemonteerd te worden in een ongeduldig wachtende bus.
Thanx voor alle advies!

hopelijk is het volgende bericht dat ik aan het rijden ben..

Erik

Gijs
10-10-2010, 13:36
En hoe staat het hiermee? Ben je al, of nog, aan het rijden? ;)