View Full Version : gezocht een draaier/bankwerker.
vwmk2driver
18-12-2008, 12:07
hallo,
ik ben opzoek naar iemand uit de buurt van noord holland
die handig is met een draaibank en die voor mij tegen een beun bedrag 2 bussen kan draaien.
ik heb er bouwtekeningen voor.
martiepartie
18-12-2008, 14:43
Hoe groot zijn die bussen?
Zie onderschrift:)
vwmk2driver
18-12-2008, 19:02
oke toppie... alleen beetje uit de buurt,
bussen hebben een diameter uitwendig van rond de 60 mm met een hoogte van 25mm.
er moet een bus gedraaid worden welke in mijn draagarm kan,het grote rubbere lager wil ik vervangen voor een stalen kogelgevricht.
dus daar moet een stalen bus in komen met inkeepingen voor een zegering waar het lagertje mee geborgt kan worden etc..
de matrialen heb ik niet,en goede beitels heb ik niet, wel een draaibank.
het lagertje heb ik wel deze is 30mm uitwendig
dit is voor mijn race auto ik wil de wielophanging wat verbeteren.
martiepartie
18-12-2008, 20:32
Mocht je niemand anders vinden, dan doe ik het graag voor je.
Als je binnenkort weer een versnellingsbaktour gaat doen (Zoetermeer las ik?) kan je de bussen komen halen.
Is aluminium geen betere optie? Roest niet, en met een wanddikte van 15mm gaat dat echt niet stuk.
Wat voor tekeningen heb je precies? Inclusief alle passingen of zonder passingen klassen?
martiepartie
18-12-2008, 21:08
nominale maten/toleranties/passingen zijn wel nodig idd.
vwmk2driver
18-12-2008, 23:49
ik wil dus het grote rubbere lager weg halen en dan een bus van uitwendig 55 ongeveer laten maken met aan de bovenkant een klein randje van uitwendig 60mm.
het moet wel van staal want dan kan ik de bus in de draagarm vast lassen. niet met dikke rubsen maar gewoon wat hechten zodat hij zekerweten niet aan de rol gaat.
ik heb niet echt een passende tekening maar wel een idee zeg maar.
ik wil dan eigenlijk de draagarm brengen en het lagertje en dan is het aan de draaier er een mooi kunst werk van te maken.
ik kan zelf ook wel draaien,en heb een draaibank maar geen goede scherpe beitels, dus dan krijg ik allemaal van die randjes en hobbeltjes etc.
en eigenlijk heb ik er weinig zin in aangezien ik dan al weet dat ik er een hele dag mee bezig ben en in die tijd kan ik heel wat andere zaken doen.
plus dat ik een massieve staf van 60 mm ook niet heb dus kortom allemaal een hoop geregel,dan laat ik dat liever aan iemand over die niet anders doet en misschien wat rest stukjes ijzer etc heeft.
vwmk2driver
18-12-2008, 23:51
voor de gene die verder weg komen, kan ik voor 6.20 per zending de hele mikmak opsturen dus dat is ook geen probleem natuurlijk.
zo heb ik ook al vaker dingen laten maken en dat is me goed bevallen.
vwmk2driver
18-12-2008, 23:56
http://www.it2.evaluand.com/gti/images/mk3.2/armbushings.jpg
hier ook zon systeem.
dat lagertje kan hij nu dus van onderaf er in persen en dan borgen met een zegering.
als het lagertje dan ruim is haal ik een nieuwe voor 11 euro en dan kan ik die zo verwisselen en dan is hij weer spelings vrij.
voor de voorkant van de draagarm heb ik eerder al nylon bussen gedraaid,dit is me wel allemaal gelukt met de stompe beitels,(nylon is niet zo hard).
en me zwager heeft eigenlijk ook wel de spullen er voor maar die heb ik 7 maanden geleden al opdracht gegeven maar die regelt niks dus dan maar opzoek naar iemand anders.
ik wil de bus ook zo vast lassen dat als ik ooit is een kromme draagarm heb dat het niet al te veel moeite is om deze los te slijpen en weer in een nieuwe draagarm te lassen.
martiepartie
18-12-2008, 23:57
Ik snap wat je bedoelt.
De bus moet passen (glijpassing) op de plek van 't rubber, het lager moet een overgangspassing zijn (net wel/ net niet persen) en opgesloten worden met een circlip aan de binnenzijde.
Goed, het is inderdaad een gedoe om de draagarm naar Delft te krijgen en dan weer te halen.. Mocht je het wel zo willen doen, laat maar weten.
vwmk2driver
19-12-2008, 00:02
Ik snap wat je bedoelt.
De bus moet passen (glijpassing) op de plek van 't rubber, het lager moet een overgangspassing zijn (net wel/ net niet persen) en opgesloten worden met een circlip aan de binnenzijde.
Goed, het is inderdaad een gedoe om de draagarm naar Delft te krijgen en dan weer te halen.. Mocht je het wel zo willen doen, laat maar weten.
precies..
maar ik heb alleen een draagarm en een lagertje.
ook geen clips dus exacte maten kan ik je niet geven aangezien ik de dikte van zon clip etc niet weet.
ook moeten er dan nog 2 conisch lopende busjes gemaakt worden welke onder en boven het lagertje komen zodat deze de ruimte opvullen tussen binnenkant subframe en lager.
en ze moeten dus schuin lopen anders kan de draagarm niet kantelen,maar dat lijkt me logisch
Segeringen hebben ook gewoon DIN maatgeving, ik geloof DIN 472, anders is het 471.
En passingen, hoe nauwkeurig kun je die draagarm opmeten?
martiepartie
19-12-2008, 00:10
Ik heb het allemaal al eerder gedaan, heb zelf draagarmen gemaakt voor een lichtgewicht racewagentje (koolstofvezel draagarmen met stalen insert). Ik had het lager niet opgesloten met een clipje, maar alleen geperst in de stalen inserts(ruim voldoende).
Conische busjes= spacer
Maten van de circlip vind je op de website van Fabory.
De groef moet 2,1mm breed zijn, de diameter 31.4 (minimaal) voor een inwendige borgring (circlip) van 30mm
vwmk2driver
19-12-2008, 00:11
Segeringen hebben ook gewoon DIN maatgeving, ik geloof DIN 472, anders is het 471.
ik weet het niet... het gat zal wellicht niet helemaal exact rond zijn is natuurlijk allemaal een massa productie onderdeel.
daarom wil ik de bus ook vast lassen..
als de inwendige maat met de passing voor het lagertje maar perfect is,zoals martie net zei een passing van net wel/net niet pers verbinding.
martiepartie
19-12-2008, 00:15
De circlips hebben een DIN maatvoering, de 472. Lagers zijn bijna altijd exact op maat.
Van de draagarmen, dat is plaatstaal geponst/geperst in de juiste vorm.
nauwkeurig opmeten is geen probleem, heb hier een set Imicro's liggen, ook voor grote maten. Zijn op de 0.01mm nauwkeurig.
vwmk2driver
19-12-2008, 00:16
Ik heb het allemaal al eerder gedaan, heb zelf draagarmen gemaakt voor een lichtgewicht racewagentje (koolstofvezel draagarmen met stalen insert). Ik had het lager niet opgesloten met een clipje, maar alleen geperst in de stalen inserts(ruim voldoende).
Conische busjes= spacer
Maten van de circlip vind je op de website van Fabory.
De groef moet 2,1mm breed zijn, de diameter 31.4 (minimaal) voor een inwendige borgring (circlip) van 30mm
dik voor elkaar dus.
ik vind het gewoon prettig als er een extra borging in zit. stel dat een nieuw lagertje net iets smaller is, of dat je na 3 keer lager vervangen net een klein beetje slijtage heb opgelopen en het lagertje zit tegen het los zitten aan, dan is het wel lekker zon clipje.
ik denk dan dat het clipje aan de bovenkant moet komen,
aangezien mijn draagarm schuinomhoog staat als hij op de ze wielen staat dus de krachten lopen in een rechte lijn naar beneden dus dan moet de aanloop vlak in de bus maar aan ze onderkant zitten..
of niet?
vwmk2driver
20-12-2008, 17:39
is geregeld mensen... martie mag zijn kunsten er op los laten !!
vwmk2driver
12-01-2009, 12:51
ik stuur je even een pb over dit gebeuren martie heeft er binnen nu en 5 weken geen tijd voor en dat duurt net iets te lang..
loco-vr6
13-01-2009, 22:03
sorry dat ik ff inbreek op deze intressante discussie, maar is een unibal verbinding niet een oplossing voor je? wordt veel op het circuit toegepast. ik heb ooit een setje draagarme voor een golf 1/ scirocco verbouwd en dat reed eecht super strak. plus dat je je camber nu ook kan stellen onderin, ik zal eens tekeningen zoeken..
vwmk2driver
14-01-2009, 17:57
sorry dat ik ff inbreek op deze intressante discussie, maar is een unibal verbinding niet een oplossing voor je? wordt veel op het circuit toegepast. ik heb ooit een setje draagarme voor een golf 1/ scirocco verbouwd en dat reed eecht super strak. plus dat je je camber nu ook kan stellen onderin, ik zal eens tekeningen zoeken..
heb ik aan zitten te denken idd, maar dat is een hoop werk.
maar zoeken naar een draaier en het daatwerkelijk laten maken heefd me nu al meer tijd gekost dan dat ik zon arm maak...
plus dat het nog duurder ook is zon unibal m16 betaal je zo 5 tientjes voor en dan x 2 en dan de andere 4 nog.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.