View Full Version : Restauratie Fiat 500L
Graag wil ik mijn nieuwe project aan jullie voorstellen.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/DSC00554.JPG
Deze Fiat 500L is sinds 20 december 2008 in het bezit van mijn vrouw gekomen.
Tot dit jaar geschorst geweest vanaf 2000.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/fiat500literieur.JPG
De auto is ongerestaureerd en redelijk origineel op de kleur van de buitenkant na en op de bumpers na.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/fiat500lmotor.JPG
De vorige eigenaar heeft met de roller de auto over geverfd en het interieur origineel blauw gelaten.
Eerst ga ik de meeste aandacht aan de Golf1 restauratie geven en daarnaast ga ik ook de Fiat kaalmaken en lassen.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/DSC00556.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/DSC00555.JPG
Dan nu de planning en wat er moet gebeuren.
Buitenzijde:
-We gaan hem rollen in de originele kleur Blu Scudo code 456 is RAL 5002
-Xenon en LED-verlichting proberen te verwerken op de originele plaatsen.
-Gasveren onder de motorkap maken.
Onderstel:
-schroefset
-14 Inch proberen onder te krijgen
-Golf 1 remklauwen en remschijven onder maken, heb nog een set liggen.
-Nieuwe remtrommels/voeringen/remcilinders achterop
Interieur:
-Middenconsole met meters voor olietemperatuur
-Sportstoelen
-Rolkooi
Motorruimte:
-oliekoeler van een GTI verwerken.
-bij voorkeur een grotere luchtgekoelde blok monteren, bijvoorkeur Volkswagen
-de wens is ook om om te bouwen naar automaat of met een motorfietsblok en versnellingsbak.
-elektronische ontsteking erop maken.
Samenvattend proberen het uiterlijk en interieur origineel houden met de aandrijving van een modernere luchtgekoelde blok als de kennis en het geld het toelaat.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/DSC00557.JPG
Grappige auto'tjes blijven het...plannen klinken leuk (op de xenon en led na..)
Denk wel dat je onder die rode laag een hoop ellende gaat tegenkomen ,gezien de foto's.
Ik zag inderdaad ook al een hoop ellende. Maar ziet eruit als een leuk project. Veel plezier ermee.
Bertus_01
27-12-2008, 20:24
Gaaf :thumbup:
Zelf 6jaar bij Fiat gewerkt...
Ga ik zeker volgen tegen de tijd :)
Suc6
hier een paar foto's van de dorpel.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010002.JPG
al even bezig geweest met de auto.
nieuwe bougies en een benzine filter gemonteerd en de carburateur gedemonteerd en schoon gemaakt.
Toen de stalen tank gedemonteerd en je kan het al raden: de auto is 8 jaar geleden weggezet met 2 liter benzine in de tank. De gevolgen: :mad:
roest in de tank.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010003.JPG
Ik heb raad gezocht en gevonden op de site van rustb..... .
Vraagje heeft iemand ervaring met het roestvrij maken van een tank binnen in?
Dit is de kofferruimte, een normale accu past niet rechtsvoor daarom denk ik om de ruimte groter te maken voor de accu of zoals bij de vw 1600 een ruimte/plaats te maken onder de achterbank.
Beide ideen zullen wel een gruwel zijn voor de puriesten onder de fiat500 liefhebbers, maar mijn idee is om de auto van buiten origneel te houden,maar binnenin toch proberen de auto te verbeteren.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010004.JPG
linker kant van de auto nu kaal geschuurd en er blijkt 3 lagen verf op te zitten:
rood-grondverf-blauw-grondverf-blauw-grondverf.
tijdens het schuuren het idee gekregen om eventueel de tankopening/vuldop aan de buitenkant te maken zodat de kap niet open hoeft met tanken.
Uit betrouwbare bron vernomen dat dit ook bij de luchtgekoeld VW's voorkomt na een bepaalde jaartal.
maniacmark
18-01-2009, 12:47
zijn motoraccu's geen oplossing dan?
jetta mk1 '82
18-01-2009, 13:46
heb ooit is en bromfiets tank roest vrij gemaakt !
handje grind er in en dan rustig schudden zo komt de roest los en daarna heel goed spoelen met water !
zo heb ik het toen gedaan misschien is er hier iemand met een beter idee ?
gr. Martijn
inderdaad met de accu van mijn motor geprobeerd en het past prima en start ook, maar ik zat een beetje met de aansluiting van de polen. Kan je daar losse klemmen voor krijgen in de vorm van de motoraccupool? zover je weet?
voor de forum leden,die het niet weten. Bij de motoraccu zit een rond gat voor een bout in de accupolen zodat je de kabel kan vastzetten. :)
zijn motoraccu's geen oplossing dan?
ben met het schoonmaken begonnen van de tank.
eerst met water met afwasmiddel de tank gespoeld.
daarna met een halve liter thinner de tank gespoeld.
je blijft je verbazen hoeveel losse roest er zo al uit de tank komt.
heb ooit is en bromfiets tank roest vrij gemaakt !
handje grind er in en dan rustig schudden zo komt de roest los en daarna heel goed spoelen met water !
zo heb ik het toen gedaan misschien is er hier iemand met een beter idee ?
gr. Martijn
linker kant begonnen met schuren en 3 lagen lak ontdekt.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010005_48921.JPG
helaas maar ook gaten in de linker deur
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010006.JPG
jeroen doli
27-01-2009, 13:06
linker kant begonnen met schuren en 3 lagen lak ontdekt.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010005_48921.JPG
helaas maar ook gaten in de linker deur
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010006.JPG
Pff zal wel weer lekker veel troep hebben gegeven en je mag nog een stukie zo te zien :screwy:
Wat die accu aangaat, ik heb zelf in mijn auto ook alle kabels vervangen. Een vriend van mij, die bij Wartsila werkt heeft mij de kabels en de kabelogen geregeld. Ik heb alles op maat gemaakt en hij heeft ze er met een hydraulische tang aangeknepen, krimpkous erom en klaar.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/9/7/22.10.2007.1.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/9/7/Afb009.small.jpg
jeroen doli
27-01-2009, 21:11
Wat die accu aangaat, ik heb zelf in mijn auto ook alle kabels vervangen. Een vriend van mij, die bij Wartsila werkt heeft mij de kabels en de kabelogen geregeld. Ik heb alles op maat gemaakt en hij heeft ze er met een hydraulische tang aangeknepen, krimpkous erom en klaar.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/9/7/Afb009.small.jpg
Dus kort om jij heb gewoon de bekabeling gebruikt die je ook gebruikt om je versterker van voeding te voorzien ?
als je die dik genoeg neemt dan zou het inderdaat kunnen want hoeveel MM dikte had jij er in zitten schat zo rond de 10 MM ?
Gr jeroen
Haha, moet je nog maar een keer schatten ;)
Ik heb een 16V, 65Ah dynamo niet zo bijzonder veel. Maar heb er 35mm2 in gelegd. En van de dynamo naar de starter 25mm2.
Maar dus + en - van de accu (achterin) naar voren gelegd. Tevens alle andere massakabels vervangen. En het zijn dus geen audiokabels maar ander spul, erg flexibel en voor mij ook veel betaalbaarder als kabel van een audioboer.
Als je wilt kan ik je zijn telefoonnummer wel doen, kun je hem bellen. Wil die ook wel voor jullie doen.
jeroen doli
28-01-2009, 13:17
Haha, moet je nog maar een keer schatten ;)
Ik heb een 16V, 65Ah dynamo niet zo bijzonder veel. Maar heb er 35mm2 in gelegd. En van de dynamo naar de starter 25mm2.
Maar dus + en - van de accu (achterin) naar voren gelegd. Tevens alle andere massakabels vervangen. En het zijn dus geen audiokabels maar ander spul, erg flexibel en voor mij ook veel betaalbaarder als kabel van een audioboer.
Als je wilt kan ik je zijn telefoonnummer wel doen, kun je hem bellen. Wil die ook wel voor jullie doen.
Haha ja oke kan het nie goed zien op de foto :)
maar wel leuk misschien dat ik hem bij mijn Type 3 wel voor in wil hebben voor iets meer gewicht voor in maar dat gaan we nog bekijken,
( neej geen zak grind of wat is geen gezicht )
vorige week op jacht geweest naar onderdelen voor de fiat, 2 dorpels en ruiten rondom met ruitrubbers en een set originele bumpers voor en achter met bugels gekocht.
ook een rondje in veenendaal gemaakt en spullen gekocht.
Roestoplosser FEDOX en Benzinetank sealer - TAPOX.
Roestoplosser zit nu in de tank en ben nu met de buitenkant bezig om roestvrij te maken.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010009_468048.JPG
resultaat na een half uur schuuren.
door de kou in de werkplaats maakt het project een pas op de plaats, dit zie ik ook bij andere projecten.
buiten is het 0 graden en binnen 0 tot 15 graden.
:rolleyes:
weer een update: veel kunnen doen van de winter.
de tank is van binnen en van buiten behandeld met roestwerende middelen en in de lak gezet.
toen met de grote klus begonnen om de kofferruimte klaar te maken zodat de tank terug kon.
alles geschuurd en in de lak gezet. Lak kleur marine blauw gehaald bij de bouwmarkt en met de roller verwerkt.
Op dit moment ben ik op zoek naar de juiste kleur om de originele marine blauw te kunnen benaderen. Maar zoals anderen al weten valt dat nog niet mee om de originele kleur weer te krijgen. de bedoeling is om binnen in en onder de kap met de roller alles te doen en de buitenkant in de 2k lak te spuiten.
hieronder is de nieuwe plek van de tank te zien.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010013.JPG
:thumbup: de blauwe kleur is zonder flits veel donkerder, maar nog niet donker genoeg.
recht onder in de foto kan je de remvloeistofreservoir zien en iets er boven de zekering kast met 6 zekeringen. :)
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010014.JPG
hier kan je de roest zien van het raam linksachter, een bekend mankement bij iedereen die oude auto's restaureerd. een leuke klus om dit te herstellen.
valt niet mee om gefocust te blijven op kleine projekten bij de auto, maar voor mij werkt dit zo het beste om kleine delen te herstellen en niet om de heele auto te slopen tot de laatste schroef. reden is ook dat ik met andere auto te gelijk bezig ben en dan langzaam dingen vergeet hoe alles zat en waar de spullen gebleven zijn.
de slang van de remvloeistofreservoir aangesloten=zit achter het stuurhuis. de remmen rondom trommels schoongemaakt en ingevet waar nodig. en onder de auto gekeken en de achter wiel ophanging is onafhankelijk met schokbrekers met veren er om heen.
druk aan het schuren geweest en zo bij de achterkant aangekomen.
de motorklep en achterbalk gedemonteerd.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/p1010016_780125.JPG
nu kan je goed bij de centrifugaal oliefilter en de rest on de motorruimte.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010019.JPG
gelijk de filter maar uitgekrabt en de olie ververst.
als je van oude techniek houd is dit echt heel leuk. :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010018_562068.JPG
om de v-snaar te spannen moet je vulplaatjes gebruiken van de deelbare poelie van de dynamo. :eek:
volksfahrer.nl
03-05-2009, 22:00
V-snaar spannen is dus net als bij een kever!
Leuk project maar als ik al dat werk zie zou ik toch voor een grondige aanpak kiezen
en 'm helemaal uit elkaar trekken.
Gaat vaak nog sneller ook als beetje bij beetje en het komt het resultaat alleen maar ten goede.
Tiki Madness
04-05-2009, 20:09
Ik zou er een kever bak en motor inhangen :thumbup:
Michael
hoop gedaan weer sinds de laatste update.
motorruimte schoon gemaakt,nieuwe benzine slang van voor tot achter getrokken.
Schuren,schuren, schuren totdat je een ons weegt en stof happen. :screwy:
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010023.JPG
Scharnierpennen van de rechter deur vervangen.
Interieur leeg gemaakt
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010025.JPG
Remreservoir gevuld en geprobeerd te ontluchten, maar alle remcilinders lekken en zitten vast
remzuiger diameter voor is 25 mm en achter 14 mm, delen gedemonteerd en besteld.
Kon het niet laten om de dorpel deels uit te slijpen, kijk maar op de grond wat er uit de koker kwam. Ben nu de puntlassen aan het uitboren van de dorpel, wat wel leuk is om te weten dat het 3 dorpels over elkaar gelast zaten, vandaar zoveel roest op de grond.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010028_974918.JPG
Ik zou er een kever bak en motor inhangen :thumbup:
Michael
Of er een kevermotor en bak inkomt hangt van de prijs af en of het passend te maken is. Wel zou ik graag minimaal 65 pk blok in de auto willen maken ivm gewicht en pk verhouding, leeg gewicht is 500 kg. :D
Natuurlijk worden dan ook de remmen erop het vermogen aangepast. :cool:
smeerpeer
15-06-2009, 10:34
Achterschutbord en bank eruit enne......een subaru blok erin.... ;)
breadfan83
19-06-2009, 23:23
Achterschutbord en bank eruit enne......een subaru blok erin.... ;)
Had Fiat niet ook iets met Ferrari te maken? :D
Had Fiat niet ook iets met Ferrari te maken? :D
volgens mij is fiat eigenaar van ferrari???
klikker de klik (http://cgi.ebay.de/FERRARI-612-SCAGLIETTI-MOTOR-ENGINE-V12-540-PS_W0QQitemZ350193157031QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item51892383a7&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1229%7C240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50)
even wat delen via internet besteld. remzuigers rondom en een hoofdremcilinder en een vloerplaat rechts. :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010031.JPG
auto verder geschuurd en en wat gaten tegen gekomen. :eek:
graag jullie advies, ik kan van een donor sloper het dak afslijpen en overzetten op deze 500L. Kan iemand mij advies geven?
waar moet ik op letten? Is zo'n dak met a-stijlen over te zetten en wat moet/kan ik doen om de oude sterkte/of beter in de constructie weer te krijgen?
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010035.JPG
op het forum kan ik zo gauw niet vinden dat iemand een heel dak met a-stijlen over heeft gezet. :confused:
herrinner mij een geblokte 500 met een alfa v6 turbo motor die een tijdje op ebay te koop heeft gestaan ( met 17 inch MAM velgen)
martiepartie
26-06-2009, 08:20
En daar kon ook nog iemand in zitten/rijden?
Gas aankijken = achterstevoren staan :D
http://news.caradisiac.com/La-Fiat-500-la-plus-rapide-du-monde-658
was ook nog erges een filmpje van.. even zoeken
76er mk1
26-06-2009, 14:13
Je moet es kijken op www.fiat500ricambi.nl voor onderdelen , ik heb zelf ook een paar 500tjes en ik haal daar alle nieuwe onderdelen ( ook plaatwerk ).
jeroen doli
10-09-2009, 20:55
ben de nouw nog niet klaar met dat ding.... :screwy:
en niet moelijk gaan doen nu gewoon een kever motor met bak er inhangen en knalle :D
mzzzl
ben de nouw nog niet klaar met dat ding.... :screwy:
en niet moelijk gaan doen nu gewoon een kever motor met bak er inhangen en knalle :D
mzzzl
klaar is ie nog lang niet, maar de bodem zit erin en de remmen zijn gedaan.
http://www.volksforum.com/albums/files/9/5/0/9/P1010003_528711.JPG :thumbup:
op dit moment ben ik lekker aan het toeren met de gtd en het project met de 500 staat even stil, maar de nachten worden langer en het klussen gaat weer beginnen.
:thumbup:
jeroen doli
24-09-2009, 18:40
en der al weer uit wat voor blok je er ingaat hangen moet toch minstends wel een 150 PK uit komen, anders schiet het weer niet op :D
Gr jeroen
nee joh, ik hou het bij 65 pk, dat is genoeg voor de 500 kg autotje. :)
en der al weer uit wat voor blok je er ingaat hangen moet toch minstends wel een 150 PK uit komen, anders schiet het weer niet op :D
Gr jeroen
jeroen doli
30-09-2009, 19:30
nee joh, ik hou het bij 65 pk, dat is genoeg voor de 500 kg autotje. :)
egt waar het is ook altijd het zelfde met jou he :screwy: het moet ook altijd traag he ;) Golf Sdi en nu maar weer :eek: 65 PK in een fiasko 500 die 500 staat er niet voor niks, vraagt om 500 paartjes onder de kap :D
dus maar nu ff zeren neus, schiet er nu maar mee op want die GTD schiet ook al niet op dus ! aan het werk en minder ouwe hoeren hier :cowboy:
Mzzzl
jeroen doli
12-11-2009, 21:22
EN hoe zit het hier mee ? schiet het al een beetje op of word het niks meer ?
Gr jeroen
wordt zeker wat ben op dit moment met het dak bezig. Ben aan het kijken of er extra versterkingen in kan verwerken. zal wel een foto uploaden dan zie je wat ik bedoel.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.