Gijs
28-12-2008, 18:30
Vandaag ben ik op pad geweest voor een vervangen van m'n total 32b; een Passat Variant 3B TDI. Nette auto, redelijk wat kilometers achter rug (291xxx), 110PK Highline uitvoering. Alles erop en eraan (ClimateControl, stoelverwarming etc.).
Bij het starten van de auto voor een testrit hoorde ik de turbo goed opspinnen (w00t, dacht ik :tongue: ). Motor draaide ook netjes.
Even in de bebouwde kom gereden, trok lekker door etc. Tijd om ff de snelweg op te duiken.
Op de invoegstrook stond ie in z'n 3e versnelling. Ik wilde doortrekken naar de 100 à 110 (moet een TDI kunnen). Bij de 60km/h voelde ik dat ie ineens inhield, dus ik gaf meer gas. Toen die eindelijk op de 70km/h was besloot ik maar naar z'n 4e versnelling te gaan, want het einde van de invoegstrook kwam al in zicht.
Op de snelweg, hup in z'n 5 en weer pin onderin. De auto ging NIET harder dan 120km/h! :eek: De auto was veranderd in een SDI; turbo was niet meer te horen (en voelen al helemaal niet meer ;))
Terug gekomen heb ik de auto uitgezet, en meteen daarna weer gestart. De turbo was toen wél weer te horen.
Mede doordat het onbekend was wanneer de d-riem was vervangen, en er overig onderhoud onbekend was heb ik maar besloten de auto te laten staan (er kon overigens weinig tot niks met de prijs gedaan worden).
Nu vraag ik me af (voor m'n eigen leermomentje), is de turbo kapot of is er iets anders aan de hand? De IC slangen etc waren allemaal aangesloten. Wel waren er enige sporen van olie rondom te turbo.
Het ging overigens om deze (http://link.marktplaats.nl/208984585) Passat.
Bij het starten van de auto voor een testrit hoorde ik de turbo goed opspinnen (w00t, dacht ik :tongue: ). Motor draaide ook netjes.
Even in de bebouwde kom gereden, trok lekker door etc. Tijd om ff de snelweg op te duiken.
Op de invoegstrook stond ie in z'n 3e versnelling. Ik wilde doortrekken naar de 100 à 110 (moet een TDI kunnen). Bij de 60km/h voelde ik dat ie ineens inhield, dus ik gaf meer gas. Toen die eindelijk op de 70km/h was besloot ik maar naar z'n 4e versnelling te gaan, want het einde van de invoegstrook kwam al in zicht.
Op de snelweg, hup in z'n 5 en weer pin onderin. De auto ging NIET harder dan 120km/h! :eek: De auto was veranderd in een SDI; turbo was niet meer te horen (en voelen al helemaal niet meer ;))
Terug gekomen heb ik de auto uitgezet, en meteen daarna weer gestart. De turbo was toen wél weer te horen.
Mede doordat het onbekend was wanneer de d-riem was vervangen, en er overig onderhoud onbekend was heb ik maar besloten de auto te laten staan (er kon overigens weinig tot niks met de prijs gedaan worden).
Nu vraag ik me af (voor m'n eigen leermomentje), is de turbo kapot of is er iets anders aan de hand? De IC slangen etc waren allemaal aangesloten. Wel waren er enige sporen van olie rondom te turbo.
Het ging overigens om deze (http://link.marktplaats.nl/208984585) Passat.