View Full Version : Ruitensproeiers APK verplicht ja/nee???
Ik wil eventueel mijn ruitensproeierkopjes demonteren en dan de motorkap strak laten maken.
Ben ik voor de APK verplicht om mijn voorruit te kunnen sproeien of niet.
Want vraag me dus ook af waar mensen met echt cleane motorruimtes hun reservoir laten.
Alvast bedankt voor jullie hulp/reactie :thumbup:
Is inderdaad verplicht, resevoir kan ook in de koffer en sproeiers onder de kap of op de wisser(s).
Ja dit is zeker weten verplicht...
Ze zijn verplicht. Als je het reservoir in de kofferbak plaatst moet zou ik wel aanraden om een sterker pompje te plaatsen, omdat de vloeistof een langere weg moet afleggen is de druk aan het eind heel erg laag en met de originele pomp zal er dus niet veel vloeistof op de ruit terechtkomen op de snelweg...
Je kunt het reservoir ook onder het dashboard plaatsen aan de bijrijderskant naast de voeten rechts.
martiepartie
05-01-2009, 12:11
Een omkeerpompje van een VW uit de jaren 90 is geschikt om van voor naar achter te pompen voor je achterruitensproeier. Dan zou het andersom ook moeten kunnen. Het reservoir onder je dashboard plaatsen kan, maar bijvullen wordt wel lastig:)
Moderne auto's hebben dit reservoir vaak in de binnenschermen zitten, met alleen de vulopening in de motorruimte. Is dat geen idee? Een klein vaatje van een liter/2 liter moet je daar wel kwijt kunnen.
Een omkeerpompje van een VW uit de jaren 90 is geschikt om van voor naar achter te pompen voor je achterruitensproeier. Dan zou het andersom ook moeten kunnen. Het reservoir onder je dashboard plaatsen kan, maar bijvullen wordt wel lastig:)
Moderne auto's hebben dit reservoir vaak in de binnenschermen zitten, met alleen de vulopening in de motorruimte. Is dat geen idee? Een klein vaatje van een liter/2 liter moet je daar wel kwijt kunnen.
Een vriend van mij heeft het reservoir ook in de kofferbak. ALs je dan met 120 op de snelweg zit is het heel erg moeilijk om met de straaltjes de voorruit te raken :D
Misschien moet hij maar eens een omkeerpompje gaan gebruiken...
martiepartie
05-01-2009, 13:07
Bedenk me net wel dat voorin 2 sproeiers zitten, achterin maar 1.
Dat zou verklaren waarom er bij hogere snelheden minder goed gesproeid wordt.
Bedenk me net wel dat voorin 2 sproeiers zitten, achterin maar 1.
Dat zou verklaren waarom er bij hogere snelheden minder goed gesproeid wordt.
En er is meer rijwind waardoor er meer druk nodig is om de straaltjes hoger te laten komen, waar de sproeier op de achterzijde overigens minder last van heeft...
breadfan83
05-01-2009, 13:57
Over de sproeiers wordt niet veel gezegd hier, alleen over het tankje. Maar Jean wil geloof ik ook zijn kap strak maken?
Er zijn ruitenwissers waar de sproeiers in zitten ingebouwd (van de Vito geloof ik?). Dan kun je je kap dus mooi strak maken, en hou je toch je sproeiers. ;)
Ik geloof dat de VW LT35 ook de sproeiers in de wisserarmen heeft zitten...
Jongens het gaat mij idd om de sproeiers, waar ga ik die dan laten?
Ik heb alleen maar 2 sproeikoppen op de motorkap.
Geen sproeier meer achter.
Misschien een klein gepolijst reservoir onder de kap monteren??
Levert Stroeve die niet incl. koelvloeistof en stuurbekrachtiging???
Pewi Vwteam
05-01-2009, 15:59
sproeiers van een golf4??? zitten onder de kap bevestigd! ipv er boven op. alleen weet in niet of je daar ruimte voor hebt.
Custom auto's waar geen wissers en sproeiers op zitten,
kun je gewoon laten keuren, als je de voorruit er even uit haald.
De voorruit is niet verplicht, en als je die niet hebt hoef je de rest ook niet te hebben.
Bij de rdw kunnen ze er zelfs niet omheen :thumbup:
gr ruud
martiepartie
05-01-2009, 17:21
hahaha, ge-ni-aal!!
De BX/heeft de sproeiers ook in de wisser zitten. een ax-je ook geloof ik, maar weet ik niet zeker meer.
Jurgen Santana
05-01-2009, 17:28
Ik ken iemand met een colafles waar een sproeierpomp in/aan gemonteerd zit. Deze gaat met de APK in de watervangbak, even de stekker aansluiten, en het sproeiertje met een druppel kit onder de motorkap plakken en de APK is een feit (mits de rest van de auto ook in orde is;)).
als je de sproeiers van un mercedes sprinter of vito gebruikt (zelfde als eerder genoemde lt35) kun je ook je originele pomp gebruiken omdat de vloeistof niet gespoten word maar gewoon langs ut wisserblad loopt werkt super ken iemand die zo rondrijd zodoende
gr.
Zoals de Pul idd al zei, de vito (rij er zelf mee) heeft sproeiers die niet sproeien maar gewoon langs het blad de vloeistof "lekken".
Dat komt dus vanzelf op de ruit terecht, geen gepruts met sproeiers dus...
Nadeel, zijn best grote wissers voor op je golf..... :tongue:
die jongen heeft ook alleen die kopjes gebruikt als je un beetje handig bent moet dat lukken maar dat zit wel goed denk ik...
gr.
breadfan83
06-01-2009, 00:27
Custom auto's waar geen wissers en sproeiers op zitten,
kun je gewoon laten keuren, als je de voorruit er even uit haald.
De voorruit is niet verplicht, en als je die niet hebt hoef je de rest ook niet te hebben.
Bij de rdw kunnen ze er zelfs niet omheen :thumbup:
gr ruud
Dus barst in je ruit binnen het zichtveld is afkeur, maar de hele zooi er uit slopen is goedkeur?
Maffe regelgeving hebben we hier maar weer. :screwy:
breadfan83
06-01-2009, 00:28
als je de sproeiers van un mercedes sprinter of vito gebruikt (zelfde als eerder genoemde lt35) kun je ook je originele pomp gebruiken omdat de vloeistof niet gespoten word maar gewoon langs ut wisserblad loopt werkt super ken iemand die zo rondrijd zodoende
gr.
Zoals ik al zei... ;)
Kijk anders even in mijn topic, wat je reservoir aangaat. Ik heb de mijne ook verplaatst.
Ik heb een Mk1/Mk2 achtertankje gebruikt (zijn exact gelijk, oude Mk2 84ers enzo hebben ook 2 tankjes namelijk).
Ik heb het ophangbeugeltje gemodificeerd en een stuk tuinslang door de vuldop gedrukt. Ik zou nu in principe met een trechter mijn reservoir kunnen vullen (wat nu voor het voorwiel hangt direkt naast de kokerbalk.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/9/7/DSC_3252.small.jpg
Wat die sproeiers aangaan, ik neem aan dat je motorkap overloopt in zo'n stuk plaatwerk onder je voorruit, zoals bij een Mk2 Golf? Als dat niet zo is kun je zonder problemen spoeiers onder de kap monteren.
AntiAlfa
11-01-2009, 21:14
Voertuigreglement (Waar voertuigen aan moeten blijven voldoen)
Artikel 3.2.30
1. Personenauto’s met een voorruit, die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van een ruitenwisserinstallatie en van een ruitensproeierinstallatie, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 78/318/EEG.
2. Personenauto’s met een voorruit, die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien van een goed werkende ruitenwisserinstallatie die de bestuurder voldoende uitzicht geeft.
3. Personenauto’s met een voorruit, die in gebruik worden genomen na 30 september 1971 doch voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien van een goed werkende ruitensproeierinstallatie.
Soms gelden er tijdens de APK andere regels, maar zodra de auto weer op de openbare weg is geldt het voertuigreglement weer. Maf maar waar.
Ik ken iemand die een dubbel sproeierkopje heeft gemonteerd in het gat van zijn antenne in het linker voorscherm, werkt perfect. :)
Dus barst in je ruit binnen het zichtveld is afkeur, maar de hele zooi er uit slopen is goedkeur?
hoho.. alleen een barst mét vertakking binnen gezichtsveld is afkeur.. :)
EricNijssen
11-01-2009, 22:27
Het is ook zo als je je voorraam eruit haalt voor de apk, heb je dus ook geen kachel/ontwaseming nodig.. naast de ruitensproeiers en wissers :P
frankvr6
12-01-2009, 08:09
ik kan binnen 2 min mijn tankje er in hangen stekker zit er gewoon slang leg ik er ook in 2 min in na de apk 1 min uit bouwen
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.