Log in

View Full Version : Na 2min loopt mijn golf in neutraal op hoog toerental?


DeNB3rt
07-01-2009, 00:33
Zag hier al wat gelijkende zaken, maar toch is deze anders.
Om een lang verhaal kort te maken.
Specs, G2 benzine van '88, 1600cc benzine (pierburg..)

Bij koude moter, start direct en draait netjes rustig, ga je rijden, dan stijgt na 1 a 2 min het toerental abnormaal hoog. Een hel om af te remmen of voor het rood licht te staan :screwy: .
Na een 15tal minuuten rijden als de moter goed warm heeft, draait hij als nieuw :rolleyes:

Check? automatische shoke overbrugt, helpt niet. Koelwater staat op niveau (voor automatische shoke), element gecheckt, werkt , watercircuit krijgt warm,...

Zou het kunnen zijn dat de carb ergens valse lucht trekt? Of zijn er nog meer zaken waar ik op moet letten?

Alvast bedankt :D

passatje2
07-01-2009, 07:09
kan valse lucht zijn kan t weer zijn,de kou,en voor de rest de blauwe sensor in t plastic pijpje voor op de kop.je kun t ook een goed inspuiten met wd 40 de carb doet ook wel eens wonderen

Melvin
07-01-2009, 07:19
Wat heb je met de auto choke gedaan om het te verhelpen?

LRR
07-01-2009, 09:32
Dat waxthermostaatje vervangen op de voorzijde wil ook wel eens helpen.

Mijn pierburg loopt (na een zeer korte rustige koude start) stationair richting 2000 toeren. Nou heb ik dat thermostaatje vervangen waardoor het wel beter is geworden
maar nog niet helemaal opgelost.
Toevallig zag ik deze week nadat ik het luchtfilterhuis had losgehaald dat het vierkante
klepje wat bovenin de carb zit voor een kwart blijft open staan. Het veertje wat binnen
in dat bolle gevalletje aan de rechterkant zit is dan los waardoor dat klepje blijft open staan.
Ik moet dit bij mijn eigen nog even verhelpen, dus heb nog geen definitieve garantie
dat dit het probleem is. Zeer waarschijnlijk is het wel.

Kun je altijd ff checken.

Succes

Groeten,

LRR

LRR
07-01-2009, 19:34
EDIT: Heb mijn carb inmiddels klaar Bert. Stuur me anders ff een pm, dan kan ik je middels een foto en wat uitleg wel vertellen wat je moet doen.


Groeten,

LRR

DeNB3rt
07-01-2009, 22:57
aha lijkt mij als hetzelfde probleem dus!

@melvin, die autoschoke overbruggen heeft niks opgelost, enkel de koude start beroerder gemaakt (logisch).
Draait nu weer normaal @ 2000rpm standbye :D

@LRR, je hebt pm, thanks voor je aanbod!

DeNB3rt
12-01-2009, 15:52
even een upje indien anderen dit ook al eens hebben voorgehad.
Morgen begin ik eraan.
Op andere fora het volgende gevonden, O-ring ofzo tussen carb en inlaat zou verstorven zijn. Of de gasklep veer die niet volledig sluit.

Mss weet er iemand nog iets die moet gecheckt worden?
Symptomen staan in de eerste post, thanks :)

LRR
12-01-2009, 16:07
He Bert,

Ik ga vanavond ook een poging wagen. Kreeg ook nog de tip om de vacuumslangen
los te halen van het vacuum"pompje" links achterop de carb. Dat is dat gevalletje
die in en uit gaat. Dit schijnt ook goed te werken.
Als ik iets vind, dan hoor je dat van me.

Succes

Groeten

LRR

Melvin
12-01-2009, 16:08
Nou, tussen de carb en inlaat zit geen o-ring, maar een voetje/voetpakking/pakking... een dikkere pakking is dat... Kan je bij een automaterialenzaak wel een nieuwe voor vinden, maar dat hoeft het probleem niet te zijn bij jou, aangezien hij bij warme motor wel goed loopt toch?

Je kunt de mate van choke ook instellen... Maak eens een paar goede foto's van je carb Bert, dan kan ik het je aanwijzen!

DeNB3rt
14-01-2009, 00:34
nogal messy, I know ...
Omschrijving van het probleem, first post.
Nog iets extra, ik heb em al 9 maand in mn bezit, was in het begin niets merkbaars van, dat hoger toerental, of toch bijna niet.
Liep toen perfect, (nu ook nog, na 15min brullen :screwy: )
http://www.volksforum.com/albums/files/2/4/4/5/DSCF3414.JPG
groot,klik (http://www.volksforum.com/albums/files/2/4/4/5/DSCF3414_original.jpg)

http://www.volksforum.com/albums/files/2/4/4/5/DSCF3413.JPG
groot,klik (http://www.volksforum.com/albums/files/2/4/4/5/DSCF3413_original.jpg)

http://www.volksforum.com/albums/files/2/4/4/5/DSCF3412.JPG
groot,klik (http://www.volksforum.com/albums/files/2/4/4/5/DSCF3412_original.jpg)

http://www.volksforum.com/albums/files/2/4/4/5/DSCF3415.JPG
klik,groot (http://www.volksforum.com/albums/files/2/4/4/5/DSCF3415_orginal.jpg)

Melvin
14-01-2009, 10:49
http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/4/DSCF34122.jpg

Op deze foto zie je omcirkeld een imbus boutje, als je die losser zet kan je 2 plaatjes tov elkaar bewegen en de toerentalverhoging bij koude start stellen... Ik had toen dat imbusje helemaal eruit gehaald, zodat ie helemaal niet meer verhoogd...

Enige nadeel is dan dat je een beetje gas moet geven met starten en dan iets aan de gang moet houden, maar dat is alleen de 1e minuut als je stilstaat, als je gaat rijden is er niks aan de hand.

Vera-Exel
14-01-2009, 16:48
ik haak hier ff op in, mijn automaatje heeft dit probleem ook, alleen bij die van mij blijft ie loeien als ik 'm in z'n park zet.
Hij loopt dan ook 2000 toeren, als ik bij een stoplicht sta en 'm gewoon in z'n drive heb staan met mijn voet op de rem, loopt ie netjes, maar zodra ik dan op plaats van bestemming aankom en 'm in z'n park zet dan loopt ie als een idioot op

LRR
15-01-2009, 10:05
Check the picture:

http://www.volksforum.com/albums/files/1/2/8/2/DSCF34122.jpg

Dit groen omcirkelde "gevalletje" kun je d.m.v. de bout aan de buitenkant een paar slagen losdraaien.
De 3 schroefjes die die klemring vasthouden moet je ook ff losdraaien,
dan kun je het middengedeelte van dit geheel verdraaien los van het buiten
gedeelte. Lukt dit niet direkt, spuit er dan wat wd-40 o.i.d op zodat ie wat
losweekt. Daarmee kun je dat klepje die bovenin zit opspannen (deze staan
vaak wel eens wat open, of zijn heel slap gespannen). Hiermee kun je het
stationair ook wat beinvloeden.

Heb bij de mijne nog een beetje zitten prutsen en heb hem nu zo rond de 1500 toeren stationair. En dat laat ik mooi zo.

Wat ook nog een optie is: Aan de linkerkant van de carb zit zo'n vacuumpompje waar zo'n busje in en uitgaat. Deze tikt tegen een schroefdraadje aan die je ook kunt verstellen. Ik heb deze een stuk terug gedraaid. Daardoor daalde het aantal toeren ook iets.

Nou, iedereen succes ermee !!!!

Groeten,

LRR

LRR
15-01-2009, 10:06
@Bert: Ik zou de carb ook eens goed schoonmaken als ik jou was !!!!

Melvin
15-01-2009, 10:11
@LRR: het groen omcirkelde is de koude-start-verrijking en het rode waar ik het over heb de koude-start-toerentalverhoger, je moet natuurlijk wel blijven verrijken anders loopt hij niet zo lekker als ie koud is, maar, een stuk minder mag idd!

Schroefdraadje links van de carb daar rust de gasklep tegen, daarmee stel je het toerental bij warme motor...

LRR
16-01-2009, 19:50
@Melly: Mijn "technische woordenschat" is niet erg groot helaas. Maar thanx voor de "toevoeging". Heb nu een beetje met beide zitten prutsen en kwam net thuis met
een iets opgewarmde motor en hij liep keurig 1100 toeren !!!!

Ik laat het gewoon hierbij, omdat je die Pierburgs toch niet helemaal goed krijgt.

Mijn volgende auto zal er dus weer ééntje zijn met injectie ;)

DeNB3rt
18-01-2009, 18:35
filmpje, draait beroerd in begin (door die toerenregeling in neutraal/koud)
na ff hoorje al het toerental stijgen... en zo gaat ie door tot het ondraagelijk wordt.

stijgend idle geluid filmpje!(klik) (http://nl.youtube.com/watch?v=aQfR2FKV4lg)

tim_j
18-01-2009, 18:49
volgens mij is die erg smerig van binnen.

gooi ereens carb reiniger doorheen.

Melvin
20-01-2009, 14:39
@LRR: aan de linkerkant van de carb kan je het toerental bij warme motor regelen... de gasklep 'leunt' op het kleine stukje schroefdraad... Dat schroefdraad het een inkepinkje zodat je het kan verdraaien... Misschien is dat de oplossing voor je!

LRR
20-01-2009, 15:54
@LRR: aan de linkerkant van de carb kan je het toerental bij warme motor regelen... de gasklep 'leunt' op het kleine stukje schroefdraad... Dat schroefdraad het een inkepinkje zodat je het kan verdraaien... Misschien is dat de oplossing voor je!


Ik heb dat ding terug gedraait Melly en de cab loopt nu koud rond 1500
toeren en als ie warmer wordt gaat ie terug richting 1000.

Ik ben er tevreden mee zo !!! :thumbup:

DeNB3rt
25-01-2009, 00:35
hmmmzz, had de carb erafgehaald om hem op te schonen, vacuum slangetjes die slijtage vertoonden vervangen. alles terug netjes aangesloten, moter gestart en liep nu perfect als de moter koud had. Maar na 2 min begon hij terug te stijgen in toerental, probleem was nu zelfs dat hij na 20min rijden nog steeds hoog in toerental ging neutraal... kom er echt gek van.
Dat hij valse lucht zou trekken langs de pakking is uitgesloten.

kheb al veel zitten rondzoeken, maar deze beschrijving is exact wat ik heb.

Just wanted to thank you guys for giving me the pointers to solve my problem. The Pierburg 2E2 really is a complicated beasty, but thanks to you guys Ive solved my problem of high idle speed and overrun. My wifes Golf 1.8 Auto with a 2E2 (60K miles)idled at 2200 rpm or more (hot or cold) and overrun all the time (once timed out of curiosity at over 3 minutes!), and came with an embarrassing range of wheezes, pops and bangs when finally stopped. After pointlessly replacing the Auto choke (£50-00) (its your choke sticking on mate...!) I got down to some serious study and narrowed the problem down to the 3-4 point unit or the Waxstat (a popular choice), both of which can affect the hot engine idle speed if not working correctly. The Waxstat can be tested by placing in a cup of very hot water to see if the pin extends or by removing the unit from a hot running engine. If its working ok the idle speed will increase further as its is removed (when hot it closes the throttle choke position via a sliding rod in the carb. Manually depressing the sliding rod with a small screw driver will show if the waxstat pin is extending sufficiently. The waxstat pin needs to be able to push the rod about 5mm into the carb body. Saved £25 quid (German & Swedish) so far. Next the 3-4 point unit looked suspect as the diaphragm rod (which actuates the throttle arm) did not change position (ie retract) when the engine was turned on. However when coaxed (with the same screwdrive) it would withdraw and hey presto the idle speed was spot on. Tried some WD40 on the shaft but no joy. Sensing a big bill (G & S don't do this item) I used a reversible pool pump to apply a vacuum to the lower of the three connections on the unit and it worked fine. You can suck but its not easy to maintain the vacuum. This indicated a leaking vacuum source or no vacuum, and the problem was eventually traced to the brass port on the rear of the carb. This has a tiny hole (0.5 mm ) which becomes easily blocked. Removed the carb (easy enough job) and carefully drilled out the port with 0.5 drill. Car is now running perfectly and the wife has stopped moaning, for now. Thanks again.

nieuwe/bijkomende info is altijd welkom! Thx

DeNB3rt
26-01-2009, 17:53
is dit normaal? hij had toen 2 min gedraaid (klik om het filmpje te zien) (http://nl.youtube.com/watch?v=h8v3H4Zf284)


thx

DeNB3rt
08-02-2009, 02:58
Ondertussen een lekke remleiding gehad en de moter verzopen...
leiding vervangen, nieuwe bougies, want oude hadden het ook wel gehad.
Alsook op onderstaande tekening, tegen de klok uitgedraaid tot hij niet meer tegen dat punt zat. Resultaat, loopt nu als een zonnetje, geen 2000rpm meer bij warme moter, maar toch wel bijna de helft rustiger.

http://i219.photobucket.com/albums/cc138/EZ_Pete/Image007.jpg