Log in

View Full Version : Voorgloeilampje Golf 2 TD knippert soms

Turbo-Variant
09-01-2009, 10:05
Sinds enige tijd heb ik een probleempje met mijn Golf. Het betreft hier een 83er Golf 2 waar ik zelf onlangs een JR motor in gehangen heb. Dit is gedaan door er een 86er MK2 JR naast te zetten en alles om te hangen. Zo ook kabelbomen en dergelijke, geen beunhaas geklooi dus aan de kabelbomen.

Daarnaast heb ik onlangs een tellerklok van een nieuw type GTD erin gebouwd. (1 stekker) Dit heb ik gedaan middels het solderen van een adapterstekker van 2 naar 1 stekker. Ook hier 'saubere arbeit' dus.

Nu het volgende; zo nu en dan als ik aan het rijden ben, en ik zet bijvoorbeeld mijn ruitenwisser aan, knippert mijn voorgloeilampje. Hierin zit geen regelmaat, gewoon een onregelmatig geknipper. Dit treedt overigens alleen op indien er meerdere verbruikers aanstaan. (denk hierbij aan de aanjager+verlichting en eventueel achterruitverwarming of spiegelverwarming)

Wat ik hierbij moet opmerken is dat wellicht de laadspanning ietwat aan de lage kant is. Op de krukas zit namelijk een poulie van een benzine motor, en die is kleiner dan een dieselpoulie met trillingsdemper. (heb ik mij laten vertellen door de vorige eigenaar van de donor) Logisch gevolg is dat de dynamo minder toeren maakt en dus minder bijlaadt. (dit is te merken aan een brandend laadstroomlampje na de start, welke uitgaat na een klein tikje op het gas --> drempelspanning bereikt --> lampje uit.) Wellicht dat dus bij stationair draaien de laadspanning ietwat te laag is, volgens mij brandt het voorgloeilampje ook alleen stationair, bij verhoord toerental dooft het volgens mij weer. (zal ik eens testen een dezer dagen)

Heb zelf helaas nog geen tijd gehad om eens op zoek te gaan naar wat het probleem is. (teveel bezig aan auto's voor anderen) Vandaar dat ik hier eens probeer of iemand een soortgelijk probleem heeft (gehad).

Dingen waaraan ik zelf dacht zijn een slechte massa ergens, een gaar voorgloeirelais, zekeringkast vanbinnen geoxideerd oid.

Wat verder opvalt is dat de ruitenwisser erg langzaam gaat. Wellicht dat dit een 83er kwaaltje is, of er is toch een elektrisch probleem...

Wie heeft een idee??

Rowan
09-01-2009, 17:16
Check even je koelvloeistof peil.
Lampje gaat bij mij namelijk branden waarneer er te weinig koelvloeistof in de reservoir zit. Misschien dat ie bij jou net op het randje zit.

Turbo-Variant
09-01-2009, 18:17
Dat is bij mij het probleem niet. Heb namelijk een apart lampje voor koelvloeistofpeil, en die knippert inderdaad netjes als het peil te laag staat.