Log in

View Full Version : 2e versnelling

VWRickGTI
10-01-2009, 13:53
Ik heb een golf 1 gti uit 1983 met een 1.8 8v motor.
Als ik mijn golf 's ochtends uit de schuur pak en ga rijden dan heb ik de eerste 4 km dat die van ze 1 naar ze 2 rot schakeld. Dus als je gewoon rustig rijdt warm laten worden en de versnelling er zachtjes in de 2e versnelling duwt heb je niet heel veel last. Maar als je gewoon vlot schakelt dan kraakt die ( hoort hem over de tandwielen ratellen).
Als de motor warm is dus de 8 km die ik erna moet rijden schakelt alles als een zonnetje.

Is het probleem dan (waarschijnlijk)

- Verkeerde versnellingbakolie? (3 maanden geleden ververst op me werk maar weet niet of het de goede olie is wel 80w90 als ik het goed heb wordt bij ons gebruikt voor vrachtwagens.

- synchromes versleten?

Maar voor de duidelijkheid bij warme motor is er niets aan de hand. En volgens mij bij terug schakelen ook niet? maar dat weet ik niet helemaal zker.

Wie kan hier een antwoord op geven. Mischien uit eigen ervaring?

Alvast bedankt.

Mvg Rick

G-eert-40
10-01-2009, 14:09
Ik heb dat ook met mijn polo uit '93 last van en mijn collega waar ik mee carpool ook. is een ford focus station ghia uit 2000 en die doet dat ook. ligt gewoon aan de kou met dit weer. na paar kilometer is het inderdaad weg.

grtz.

VWRickGTI
10-01-2009, 14:26
dus het is niets ernstig? Maar is dus ook niet zo dat je hiermee de tandwielen beschadigd?
Mischien nog een keer olie aftappen en dan ori. vw versnellingbakolie kopen met juiste kwaliteitcode etc?

Jurgen Santana
10-01-2009, 15:03
De olie is koud dan nog te dik. De synchromesh komt er dan niet goed doorheen waardoor de tandwielen kraken met schakelen.

VWRickGTI
10-01-2009, 15:13
ok dat is duidelijk. Bedankt voor de antwoorden:) bespaart me voorlopig weer wat geld

Golf_MK1
10-01-2009, 17:55
Ik heb ook nu dat ik niet soepel kan schakelen naar de 1 en 2...pas als ik helemaal stil sta kan ik weer soepel schakelen zonder dat ik enige weerstand voel of dat het geluid maakt..

naar de 3/4/5 is geen probleem..

Ligt dit ook aan koude olie of is dit een ander probleem?

Ben namelijk bang om iets te forceren / beschadigen.. :(

Grtzzz

Robino
11-01-2009, 14:07
mijn golf 3 heeft hetzelfde probleem, is idd doordat de olie nog koud is, na enkele km gaat het dan weer wel vlot, gewoon voorzichtig zijn, als je pas start moet je toch niet te sportief rijden, heel je motor is nog koud dan.

Golf_MK1
11-01-2009, 14:12
mijn golf 3 heeft hetzelfde probleem, is idd doordat de olie nog koud is, na enkele km gaat het dan weer wel vlot, gewoon voorzichtig zijn, als je pas start moet je toch niet te sportief rijden, heel je motor is nog koud dan.

mja bij mij doet hij het ook nog steeds na 10 km...maar als ik helemaal stil sta zonder gereden te hebben kan ik wel gewoon wel soepel in alle versnellingen..als ik dan rustig optrek kan ik weer niet soepel in de 2...het wordt tijd dat het eens stopt met vriezen :D