View Full Version : 16v compressor bouwen.
vwmk2driver
17-01-2009, 19:54
hallo,
voor in mijn race auto wil ik voor volgend race seizoen een nieuwe motor bouwen.
ik rijd nu met een standaard 16v kr en deze is na dit seizoen dik toe aan revisie,ik vind echter de prestatie's van deze motor nog niet genoeg,
nu is mijn bedoeling om een blok te bouwen die over een breed toerental gebied vermogen/koppel levert,
ik rijd voornamelijk slalom en dat is veel optrekken en afremmen, dus ook zit ik wel eens laag ik toeren, dan is het dus lekker als ik vanaf 3000 tot bijvoorbeeld 7000 een verspreid leuk vermogen/koppel heb.
om dit te kunnen bereiken heb ik bedacht om een compressor te gebruiken,
ik wil de motor bouwen met een redelijk hoge standaard compressie en deze dan extra voeden met een compressor druk,als ik redelijk hoge standaard compressie neem heb ik geen abnormale compressor druk nodig en is het dus ook niet noodzakelijk de compressor verplicht in hogere toeren te brengen.
echter ik zit nog in dubio welke compressor ik wil gebruiken,
optie's
- g lader
- mercedes eaton
- lysholm
- eventueel nog andere?
graag wil ik zoveel mogelijk advies,
en geen advies over wat mooi klinkt of wat makkelijk is,
puur wat het betrouwbaarst is en wat efficient is.
ik hoor het graag,
De Limburger
18-01-2009, 11:16
Ik dacht dat een Eaton Kompressor ook best een goede kompressor is. Maar dan moet je wel weer weten welke poellie je moet gebruiken ivm de druk.
Je hebt dan de M45 voor de 2.0ltr tot 3.0ltr motoren, en de Eaton TVS deze is voor motoren van 0,6ltr lijnmotoren tot 3,0ltr V-motoren
Gr Ronnie ben benieuwd wat het gaat worden..
VeeDubber
18-01-2009, 11:31
Het toerengebied wat je noemt is wel vrij breed.
Tandje extremer maar in mijn ogen wel beter van toepassing: 2 Turbo's in een register opstelling. Of als er alleen mee geslalomt word een kleine turbo
vwmk2driver
18-01-2009, 13:19
Het toerengebied wat je noemt is wel vrij breed.
Tandje extremer maar in mijn ogen wel beter van toepassing: 2 Turbo's in een register opstelling. Of als er alleen mee geslalomt word een kleine turbo
ik rijd ook wel eens op zandvoort en in de toekomst in andere banen, en wil nog een paar keer naar berg rennen gaan,
maar dat is allemaal voor de lol rijden en daar zit geen competitie in, en voor de slalom rijd ik voor de punten dus daar moet ik mijn auto natuurlijk voor bouwen..
2 turbo's zou ook kunnen maar dat is helemaal een werk,en daar heb ik mijn zinnen eigenlijk niet opgezet.
vwmk2driver
18-01-2009, 13:32
bericht geplaatst in verkeerde topic.. :thumbup:
Corrado_G60
18-01-2009, 14:38
Zou voor zoiets gaan:
http://www.bahnbrenner.com/vw_audi/products/602/BBM_Supercharger_Kit_Lysholm_MKIII_2_0L
vwmk2driver
18-01-2009, 15:53
ik heb al besloten dat het idd een lysholm word of een g lader, de eaton is een blower en is bij lange na niet goed bruikbaar.
Rallye-VR6t
19-01-2009, 18:23
Glader is niet echt een liefhebber van circuit werk.
Kan niet tegen harde klappen vanuit het wegdek, en kan niet tegen snel toerenval.
Glader zou mijn laatste keuze zijn!
Schijnt dat Rotrex met nieuwe compressoren op de markt is gekomen, misschien eens het uitzoeken waard?
vwmk2driver
19-01-2009, 18:34
Glader is niet echt een liefhebber van circuit werk.
Kan niet tegen harde klappen vanuit het wegdek, en kan niet tegen snel toerenval.
Glader zou mijn laatste keuze zijn!
Schijnt dat Rotrex met nieuwe compressoren op de markt is gekomen, misschien eens het uitzoeken waard?
ik weet niet exact wat ik zou moeten zoeken dan,
ik bedoel waren er slechte exemplaren in de oudere generatie's ?
martiepartie
19-01-2009, 18:40
Rotrex = Rotary superchargers.
Een lysholm is leuk, je hebt ze ook met zelfsmerende kamers, zodat je geen olieleidingen hoeft te leggen.
Ik heb zelf een korte tijd met een lysholm (toen nog Autorotor van Opcon) twinscrew mogen werken. Erg compact + ze zijn in staat vrij hoge toerentallen te draaien.
vwmk2driver
19-01-2009, 18:44
Rotrex = Rotary superchargers.
Een lysholm is leuk, je hebt ze ook met zelfsmerende kamers, zodat je geen olieleidingen hoeft te leggen.
Ik heb zelf een korte tijd met een lysholm (toen nog Autorotor van Opcon) twinscrew mogen werken. Erg compact + ze zijn in staat vrij hoge toerentallen te draaien.
van de amg mercedes is idd zelf gesmeerd, net als de eaton alleen die zijn niet volledig gevuld,dit kun je ook wel oplossen, maar de eaton is een blower en de lysholm echt een schroefcompressor.
de set van bbm is gesmeerd met olie druk vanaf de motor, dit vind ik eigenlijk wel een mooier systeem eerlijk gezegt.
al hoewel misschien het olie bad in de kamer misschien minder heet word als met olie uit de motor.
Ik zou voor de rotrex gaan. degelijk, compact en leverd goede druk zonder teveel herrie. Deze heeft echter wel een eigen smeerings systeem met koeler uitteraard dus het is de vraag of je deze kwijt kan.
eaton werkt goed maar maakt naar mijn idee veel te veel herrie. Het is dan ook niet aan te raden de sportfilter vlak voor de compressor te plaatsen. tenzij je van metaal knarsend geluid houd!
Als je voor de glader gaat zou ik voor de g40 model gaan aangezien deze slijtvaster zijn als de g60 modellen. maar ik neem aan dat dit algemeen bekend is.
turbo is altijd een optie, maar het is bijna niet mogenlijk een turbo te vinden en aftestellen zodat hij verspreid koppel leverd over 3000 t/m 7000 toeren
Ik denk toch dat de mijn voorkeur zou uitgaan naar de rotrex
ik rij zelf momenteel met veel plezier met un M45 rond ut is ff kloten met die poelies maar je hebt eigenlijk over ut hele toeren gebied meer kracht enige "nadeel" is idd ut gejank maar persoonlijk vind ik dat wel gaaf....
en hoezo knarsende tandwielen?? mijn kompressor heeft un aparte zelfsmerende tandwiel kast dus de wormwielen raken elkaar niet eens.....
bekijk anders mijn topic eens....
succes!
vwmk2driver
25-02-2009, 18:20
plannnen zijn alweer veranderd, hoogswaarschijnlijk word het voor mij een 1.9 m tdi met compressor of variabele turbo.
of wellicht een compressor en turbo.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.