PDA

View Full Version : Carpc

Dexter
24-01-2009, 19:52
Hallo lui,

Ik zit zelf in de ICT en ben dus graag met computers bezig. Echter van een carpc heb ik nog geen kaas gegeten en ben dus even aan het onderzoeken of dat de moeite waard is om te gaan doen.

Ik wil er het volgende mee bereiken:
Muziekdatabase voor beheer en afspelen van muziek
Gebruik als navigatiesysteem
Eventuele andere extra's zoals bijvoorbeeld internet

Nu vraag ik me een paar dingen af:

-Heeft iemand ervaringen met normale harde schijven in een auto? Zeker als de auto ook nog verlaagd wordt twijfel ik eraan of de levensduur van de harde schijf niet heel erg kort wordt. Ik weet dat zo'n ding wel wat kan hebben maar dat oneindige gestuiter overleeft die dat?

-Iemand ideeën en/of suggesties voor het inbouwen van een carpc? Zelf een behuizing maken of andere plaatsen waar ik het in kan bouwen?

-Stroomtoevoer. Is een 12 - 230 volt omvormer voldoende? Lijkt me wel maar is dat ook stabiel en hoelang kan ik dat ding dan gebruiken als de auto niet draait? Is me accu binnen no-time leeg of heeft het wel even?

-Iemand oplossingen voor een scherm? Ik wil zelf een losse pc inbouwen. Dus een pc zoals bijvoorbeeld op kantoor alleen moet het iets compacter worden maar dat gaat me wel lukken. Alleen hoe krijg ik alles in beeld? Suggesties voor beeldschermen? Klein beeldscherm in de dashbordkast ofzo? Dat is alleen weer lastig voor de navigatie dan zie je het zelf niet goed. Uitklapbaar schermpje aan de radio maar dan heb ik weer een andere radio nodig.

-Op welke radio kan ik een normale vga aansluiting gebruiken en een audio ingang hebben voor het signaal wat van de carpc komt? Is zoiets er überhaupt?

Alvast bedankt voor de tips, ik heb zo een feestje dus ik ben ervandoor. Gegroet en een fijn weekend allemaal!

RubenD
24-01-2009, 20:41
Ik zou zelf voor een touchscreen gaan. Wat je bij bijvoorbeeld een Mk2 erg mooi op de plek van de radio kunt inbouwen.

De radio kan dan in de middentunnel (plek van de asbak komen) en dan heb je een radio nodig met tulpaansluitingen. Kun je gewoon een mini-jack naar tulp aansluiting kabel kopen voor het geluid van je pc naar de radio.

Laptop schijven hebben tegenwoordig veelal G-shock protection, kost 2 euro meer maar zou ik wel aanschaffen.

Ik neem aan dat je een mITX mb gaat kopen? Heb net even via google zitten kijken (zit er zelf ook al lange tijd over te denken, maar heb een MP3/ATRAC radio en een mobieltje met TomTom en een bluetooth carkit, heb het dus niet echt nodig).
Kwam o.a. deze website tegen: http://linitx.com/

En de voeding, zelf zou ik van 12v gaan naar 12v, ik weet alleen niet of dat bestaat. Van 12v naar 230v en dan weer van 230v naar 12v lijkt mij een beetje overbodig.

Arne
24-01-2009, 21:11
Ik ben er een paar jaar geleden mee bezig geweest, had de pc al gebouwd maar uiteindelijk niet ingebouwd; centrum R'dam is niet de ideale plaats om zoiets in je auto te hebben :D. Ik ga er morgen weer even voor zitten voor je; even wat oude sites bekijken in mn Favorites. Komt goed :thumbup:

Dexter
25-01-2009, 10:49
En de voeding, zelf zou ik van 12v gaan naar 12v, ik weet alleen niet of dat bestaat. Van 12v naar 230v en dan weer van 230v naar 12v lijkt mij een beetje overbodig.
Ja maar wacht even.

Als je auto draait zit je op 14 volt. Dat is veel te veel. Dan moet ik dus een apparaatje hebben die van de variabele spanning van de auto een stabiele spanning kan maken die geschikt is voor een computer.

Ik hoef in principe geen moederbord aan te schaffen. Ik heb nog een moederbord liggen met een Intel Atom erop gebakken. Da's niet zo heel krachtig maar voldoende voor in de auto. Tevens is het natuurlijk zuinig wat ook ideaal is.

Nadeel is nu dus dat er eigenlijk een apart scherm moet komen waar ik geen inbouw ruimte voor heb. Het gaat namelijk niet om een MK2 maar een MK3.

Even gluren in de auto wat de opties zijn voor inbouw maar volgens mij is daar niet zo veel ruimte voor. Aan de andere kant kan natuurlijk wel de radio naar een andere plek want in principe is met een carpc alles te bedienen met het scherm [in geval van touchscreen] dus dan kan de radio ook in bijvoorbeeld het dashbordkastje of weet ik veel waar.

Ga het wel even bestuderen, is toch een project voor de toekomst als de bankrekening weer meewerkt.

Laptopschijf is inderdaad wel een goede optie. Ik zal zelf in eerste instantie te denken aan een SSD want die kunnen niet stuk door trillingen. Die zijn alleen erg duur en dan heb ik tevens geen opslagruimte voor de nu al ruime 45 GB aan muziek. Nou hoeft niet perse alles erop natuurlijk maar het zou wel handig zijn.

Mobiele opslag is ook een optie. Echter een externe harde schijf lijkt me dan geen goede optie dus dan denk ik aan een usb-stick maar ja die zijn ook weer erg klein en een 64 GB usb-stick kost ook alweer snel een € 100,-.

Bedankt voor de link, zal eens rondkijken.

@ Arne: ik ben benieuwd, bedankt alvast.

Edit: zijn er niet gewoon radio modules voor in de auto die een uitklapbaar scherm hebben en gewoon een VGA ingang hebben?

Melvin
25-01-2009, 12:28
In je auto ZIT al een apparaat wat van die 14v een stabiele 12v maakt... sowieso heb je ook omvormers die je in je sigarettenaansteker kan duwen, dat werkt ook prima... maak je daar maar geen zorgen over...

Sowieso werkt alle apparatuur gewoon van 12-14v hoor...denk aan je radio, verlichting etc...

Arne
25-01-2009, 13:18
Dexter, hier verkopen ze alles wat je nodig hebt: http://mountainscompuserve.nl/index.php/cPath/53

Carputer forum ken je ook?

Ik weet wel dat het een dure hobby is :)

Dexter
25-01-2009, 20:57
Bedankt voor de link! Carputer forum zegt me niets maar ik zal het eens opzoeken.

Dure hobby, tsjah.... totop heden heb ik nog geen goedkope hobby.

Sowieso werkt alle apparatuur gewoon van 12-14v hoor...denk aan je radio, verlichting etc...
Ik verwacht niet dat computeronderdelen zin hebben in 14 volt.....

Dexter
27-01-2009, 16:39
Ik heb even wat onderzoek gedaan.

Ik heb inmiddels een oplossing gevonden voor de stroomtoevoer. Kost wel wat maar dan heb je ook wat. Speciale voedingen zijn beschikbaar. Hoop dat de pico PSU voor mij voldoende is.

Wat ik met het scherm doe daar ben ik ook al uit, simpelweg omdat er geen andere goede optie blijkt te zijn. Het wordt dus gewoon een touchscreen en dan de radio ergens in het dashboardkastje of zo.

Behuizing heb ik ook al bedacht. Mits ik een pico PSU kan gebruiken of iets naders heel kleins gaat het passen in een behuizing met binnenmaten van 180 x 205 x 71 mm. En als ik een SSD gebruik dan kan het zelfs een behuizing worden van slechts 61 mm hoog.

Wat ik eigenlijk alleen nog weten wil is wat een harde schijf doet in de auto. Zijn er mensen die toevallig een harde schijf in de auto gebruiken? Dat is namelijk het enige waar ik nog aan twijfel nu.

ScareMercy
27-01-2009, 17:24
ik weet toevallig dat normale harde schijven het een maand of 3 bij dagelijks gebruik volhouden. laptop harde schijven met g-shock is al heel erg goed mee te werken. en ssd's of de gewone simpele usb sticks/memory cards zijn de beste oplossing :)

usb sticks kosten tegenwoordig niks meer(evenals memory sticks) en zijn ook behoorlijk snel geworden. je kunt ze eventueel met software ook in raid zetten om nog meer snelheid te winnen :D en je hebt dan 1 hele grote schijf ipv een paar kleinere :tongue:

Melvin
27-01-2009, 17:39
In je auto ZIT al een apparaat wat van die 14v een stabiele 12v maakt... sowieso heb je ook omvormers die je in je sigarettenaansteker kan duwen, dat werkt ook prima... maak je daar maar geen zorgen over...
.

misschien overheen gelezen? Meet in je auto ff na anders... en je omvormer kan wel tegen 12-14volt sowieso, dus dat maakt niet uit... Als je de omvormer weg wil laten en direct je harde schijf etc voeden via je 12volt ofzo, dan wens ik je succes :)

RubenD
27-01-2009, 17:48
Ik zou gewoon een 2,5" laptop schijf halen met zo'n versnelllingssensor, dan worden de naden van de platen getild/het draaien gestopt als de versnelling meer is als xxx m/s2. Dan gaat je HDD niet kapot.

Verder kun je die HDD voor de zekerheid ophangen in rubbertjes, zoals je dit ook viel ziet in pc kasten om de schijf van de kast te ontkoppelen (geluid en trillingen) maar dit gebruik je dan in precies de omgekeerde manier.

Arne
27-01-2009, 19:00
Ik zou het gewoon goed doen, en een SSD of USB gebruiken. Ik heb een IBM laptop met shock protection maar ik heb nog regelmatig een andere schijf nodig, gebruik m vrij intensief.

Dexter
27-01-2009, 19:01
usb sticks kosten tegenwoordig niks meer(evenals memory sticks) en zijn ook behoorlijk snel geworden. je kunt ze eventueel met software ook in raid zetten om nog meer snelheid te winnen :D en je hebt dan 1 hele grote schijf ipv een paar kleinere :tongue:
Ja, een USB stick van 2 GB kost inderdaad niets. Een USB stick van 64 GB is een ander verhaal. Die gaan al over de 100 euro heen. Voor die prijs heb ik ook een laptopschijf van 500 GB. Nogal een verschil. Daarnaast is bijvoorbeeld 120 GB laptopschijf maar € 50,-

Ik zou gewoon een 2,5" laptop schijf halen met zo'n versnelllingssensor, dan worden de naden van de platen getild/het draaien gestopt als de versnelling meer is als xxx m/s2. Dan gaat je HDD niet kapot.

Verder kun je die HDD voor de zekerheid ophangen in rubbertjes, zoals je dit ook viel ziet in pc kasten om de schijf van de kast te ontkoppelen (geluid en trillingen) maar dit gebruik je dan in precies de omgekeerde manier.
Denk dat een laptopschijf inderdaad wel het proberen waard is. Als die wel kapot gaat kan ik altijd nog overgaan naar SSD.

misschien overheen gelezen? Meet in je auto ff na anders... en je omvormer kan wel tegen 12-14volt sowieso, dus dat maakt niet uit... Als je de omvormer weg wil laten en direct je harde schijf etc voeden via je 12volt ofzo, dan wens ik je succes :)
Je heb niet alleen 12 volt nodig maar ook 5 volt en 3,3 volt. Er moet dus hoe dan ook een apparaat tussen die van 12 volt een stabiele 12, 5 en 3,3 volt maakt en die tevens beveiligd tegen overspanning en onderspanning. Gelukkig bestaan die.

Helaas is dat niet de picoPSU die ik hoopte te kunnen gebruiken maar dat mag de pret niet drukken, het moet alsnog wel in een kleine behuizing te proppen zijn.

RubenD
27-01-2009, 19:04
Bouw het gewoon allemaal in een kratje heineken en zet dat in de kofferbak. Heb je ook geen ruimte probleem.

Of als je een driedeurs hebt, schroef het achter een deurpaneel bij je achterbank...

Arne
27-01-2009, 19:12
Dashboardkastje van een mk2 is groot genoeg lijkt me?

Melvin
27-01-2009, 19:42
Als je een omvormer hebt die van jouw 12 volt een stabiele 12, 5 en 3,3 gaat maken kan die overweg met spanningen van 10-14volt sowieso... Ik zie daarin niet echt een probleem, sowieso zijn er al VELEN je voorgegaan daarin!

Ook zijn er vele bestaande oplossingen: ff googlen:

http://www.carnetix.com/CNXP1900.htm

Dexter
27-01-2009, 22:48
Bouw het gewoon allemaal in een kratje heineken en zet dat in de kofferbak. Heb je ook geen ruimte probleem.

Of als je een driedeurs hebt, schroef het achter een deurpaneel bij je achterbank...
Er is ook geen ruimteprobleem. Nadeel is als ik het achterin wil hebben er nogal wat kabelwerk van voor naar achter moet. Die tip om het achter een paneel van het interieur te doen is opzich wel een goed idee. Vraag me alleen af of er dan genoeg frisse lucht is om te koelen.

Dashboardkastje van een mk2 is groot genoeg lijkt me?
Opzich zou een dashboardkastje voldoende zijn. Nadeel is dat in een gesloten dashboardkastje de boel lastig te koelen is denk ik. Ik zat voor de PC zelf eigenlijk te denken om het onder een stoel te doen. Zo groot wordt die toch niet.

Als je een omvormer hebt die van jouw 12 volt een stabiele 12, 5 en 3,3 gaat maken kan die overweg met spanningen van 10-14volt sowieso... Ik zie daarin niet echt een probleem, sowieso zijn er al VELEN je voorgegaan daarin!

Ook zijn er vele bestaande oplossingen: ff googlen:

http://www.carnetix.com/CNXP1900.htm
Mijn reactie was meer gericht op je laatste zin.

Een knappe omvormer gaat gewoon werken tussen de 6 en 24 volt.