View Full Version : mobile.de
marving60
27-01-2009, 13:32
Hallo allemaal.
Ik heb fftjes een vraagje. Als ik mobile.de aan het zoeken ben staat er voortaan een ''bruto'' prijs achter het voertuig.
Een korte tijd heeft er een Netto en Bruto prijs achter gestaan maar dat is nu voorbij.
Nu vroeg ik me als Nederlander af: Wat moet ik betalen? brutto of netto?
en wat komt er verder nog bij kijken als ik een auto importeer? ( eentje waar geen bpm meer op zit )
Groeten Marvin
Wat er bij komt kijken:
-Vervoer naar Nederland (autoambulance of rijden?) Voor rijden is een eendagskenten uit Duitsland nodig. Om in Nederland te rijden een eendagskenteken aan te vragen bij de RDW (Krijg je per post thuis, kenteken moet je zelf maken). Ook een eendagsverzekering is nodig. (KNMW verzekering doet dit bijvoorbeeld, waar je dit later om kunt laten zetten naar een Classic verzekering). Kosten +-10 euro per maand.
-Wanneer de auto in Nederland is moet deze naar de RDW. Ga er 's ochtends voor opening staan, parkeer je auto voor een van de poorten en loop naar binnen om te zeggen dat je een auto wilt invoeren. Neem de Duitse papieren mee om de auto op je naam te zetten e.d. Je kunt er meteen APK bij laten doen, maar dan moet je er zeker van zijn dat ie er ook door komt, anders betaal je voor niets.
-Vervolgens als dit positief heeft uitgepakt ga je met de factuur van de auto naar de douane (niet vergeten!!!). Daar horen zij vast te stellen dat de auto BPM vrij is. Als dit is gebeurd dan krijg je een paar dagen later een bevestiging van de belastingdienst.
-Als de auto door de RDW goed is bevonden kun je naar huis rijden. Het duurt dan ongeveer 5 werkdagen voordat je een brief thuis krijgt met je kenteken. Hiermee ga je naar een garage en laat een kentekenplaat maken.
Als je nog geen APK hebt, dan kun je dit ook doen wanneer je het kenteken hebt.
Kosten RDW, APK en kenteken is gezamelijk zo'n 150 euro.
Succes ermee!
Netto en bruto prijzen waren volgens mij voor bedrijven die btw konden terugvorderen.
marving60
27-01-2009, 16:09
Ok, Thanks!
En waar moet ik nog op letten op het moment dat ik de auto koop in duitsland aangezien ze daar een kenteken op naam hebben en niet op de auto zelf.
Is het enige wat ik nodig heb een fahrzugbrief? En hoe weet ik of die compleet is?
Moet er verder nog wat overgeschreven worden op het moment dat ik hem van de oude eigenaar overneem? (na het postkantoor zoals in NL?)
en het Netto Bruto verhaal snap ik nog steeds niet.
Iemand daar ervaring mee?
Groeteee
Der Typ Siebzehn
27-01-2009, 16:26
-Vervoer naar Nederland (autoambulance of rijden?) Voor rijden is een eendagskenten uit Duitsland nodig.
Duits eendagskenteken is overigens alleen mogelijk bij een auto met een geldig TÜV bewijs, anders wordt het de autoambulance om de auto naar NL te brengen, die ervaring had ik bij de laatste keer...
En waar moet ik nog op letten op het moment dat ik de auto koop in duitsland aangezien ze daar een kenteken op naam hebben en niet op de auto zelf.
Of het chassisnummer van de auto overeenkomt met dat op de Fahrzeugbrief...
Het enige wat je nodig hebt is inderdaad de Fahrzeugbrief, die moet de verkoper je meegeven bij het afhalen van de auto.
Voor de rest hoeft er niks te gebeuren in Duitsland, niet naar een postkantoor o.i.d.
Fahrzeugbrief niet vergeten als je met de auto naar de rdw gaat. Hun nemen hem naderhand in, en sturen deze weer terug naar Duitsland, maak van tevoren wel even `n paar goede kopien van de Fahrzeugbrief (zijn meerdere bladzijdes), zodat je voor later bij evt verkoop van de auto aan een koper kan laten zien hoeveel bezitters die auto voorheen heeft gehad (namen staan allemaal in die Fahrzeugbrief), is natuurlijk niet nodig, maar is altijd wel handig.
RDW kopieren je overigens ook de Fahrzeugbrief, maar die Kopien zijn niet veel, nogal onvolledig, tenminste die ervaring had ik.
Een kopie van de fahrzeug brief is een goede tip, dat ben ik helaas vergeten.
De fahrzeugbrief moet je laten afstempelen bij het gemeentehuis van de plaats waar je hem koopt! Dit vanwege de inschrijving in Nederland.
Over bruto en netto:
Bruto betaal je.
Iemand met een zaak kan belasting terugvragen, dan hou je netto over.
Turbo-Variant
28-01-2009, 12:44
Fahrzeugbrief kan je ook terugkrijgen, mits dit een oud type brief is. Heb de mijne ook mooi erbij. (tesamen met alle andere documentatie)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.