Log in

View Full Version : Welke turbo of turbo's voor 16v kr


jonasn
02-02-2009, 17:46
Ik ben wellicht een van de zoveelste die een turbo wil plaatsen op een 1800 16v kr motor. Ik zou graag ongeveer 250 pk willen halen.
Ik wil dit echter redelijk goedkoop houden.
Maar eerst wil ik het eens hebben over de turbo:
de turbo's die ik liggen heb zijn er van een 1600 td dit zijn geloof ik t2's.
Op mijn td'tje haal ik er +-1.4 bar uit met een goedkoop metertje, maar deze zal teweinig debiet leveren voor de 16v dus had ik eventueel gedacht om er 2 te plaatsen die in parallel staan( dus alle 2 druk sturen naar de inlaat).
Dus zodanig dat ik debiet genoeg heb om toch wat druk op te bouwen.
Heeft er iemand ervaring met zo'n praktijken??
Ik ken niet veel van de verschillen van turbo's, t3/4 of wat heb je daar allemaal.
Of welke turbo is dan wel geschikt voor mijn setup? van welke std wagen?
Van een 150pk tdi of moet het wel degelijk van een benzinemotor zijn??

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Vains
02-02-2009, 17:54
Een K26 lader die ook op Porsches zit wordt vaak gebruikt, en daar haal je zeker 250 pk mee...

Pewi Vwteam
03-02-2009, 17:12
turbo van een audi s2 met spruitstukkie zien tekopen 1 flens er afzagen en hij past zo op je 16v kop. of een turbo van een 1.8 20vt met spruitstuk en dan een allu adapterplaat maken van 16v naar 1.8 20vt spruitstuk. dan hou je de prijs nog een beetje laag. maar hou er wel rekening mee dat je de rest ook aanpast zoals zuigers injectie systeem enzovoorst. met alleen een turbo ben je er niet!!!

Pewi Vwteam
03-02-2009, 17:14
1 tip voor redelijk makkelijk en niet teveel geld [lang niet zoveel als dat je een 16v ombouwt naar turbo] koop een 1.8 20vt en lepel deze er in!

jonasn
03-02-2009, 18:57
turbo van een audi s2 met spruitstukkie zien tekopen 1 flens er afzagen en hij past zo op je 16v kop. of een turbo van een 1.8 20vt met spruitstuk en dan een allu adapterplaat maken van 16v naar 1.8 20vt spruitstuk. dan hou je de prijs nog een beetje laag. maar hou er wel rekening mee dat je de rest ook aanpast zoals zuigers injectie systeem enzovoorst. met alleen een turbo ben je er niet!!!

Die stukken van een s2 zijn ook niet makkelijk te vinden hé volgens mij.
khad eerst gedacht om zelf mijn uitlaatcollector te maken maar daar zal veel tijd in kruipen en om et dan nog eens proper te maken...

Ik weet dat het niet alleen de turbo eropzetten en gaan is, voor de sturing zal ik dta e48 gebruiken, zuigers weet ik nog niet.
Mijn kr blok heeft +- 100000km dus is normaal nog niet versleten, ik zal eens bekijken wat ik met de zuigers kan doen om de compressieverhouding te doen zakken. Heb al gehoord van deze af te draaien of een kom in uit te draaien of 8v gti zuigers maar ik hou niet zo van zuigers te versteken in een ander blok.
Als ze dit doen, houden ze dan de zuigerringen die gelopen hebben in het blok en gewoon een andere zuiger of hoe gaat het? Dit kan toch anders nooit dicht zijn.

En een 1800 20v turbo blok kopen is idd ook een optie maar ik wil het allemaal eens zelf proberen, zelf programmeren... kr blokje kost mij een 100 euro waarbij een 20v +-1500 kost ofzo


Naar welke compressieverhouding worden die kr's gebracht? een 8.5 over 1?

Enneu, wat denk je van die 2 parallel turbo's?? Is het het proberen waard of denk je dat het niet zal gaan? Kzou dan mss per 2 cilinders een turbo laten draaien-> 2 uitlaatspruitstukken dus en de 2 uitgangen van de turbo naar 1 gasklep laten blazen.

Tomvw
18-02-2009, 13:18
Je turbo op 2 cilinders laten draaien zal niet echt werken omdat de puls dan niet echt mee werken. Maar 1500,- voor zo'n 20v blokje is niet veel als je dat vergelijkt met wat jij straks kwijt ben.
Je kan er wel zo een turbo op schroeven maar dan wordt het effect erg nihil of erger. Als je wil weten welke turbo je moet gebruiken zul je moetyen rekenen. Ik heb hier een bekende site hoe je het ongeveer kan gaan doen;
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/tech_center/turbo_tech103.html
En diesel turbo's hebben geen water koeling en een "laag waardige" turbine huis materiaal. Dus deze kunnen niet tegen extreme hitte van sommige benzine motoren.
Je injectie systeem kan je ook vervangen want deze gaat niet werken met turbo.
Maar succes met je project!

sixpack
18-02-2009, 13:28
1 goede turbo kost +/- 1200- 1500 euro (watergekoeld) Diesel turbo's houden het niet (kan ut weten :rolleyes: )

+ inj syst/dta +/- 750,-
+ zuigers,drijfstangen etcetcetcetcetcetc :redface:

20vt is stuk goedkoper hoor..

maar suc 6 met je project ! :cool:

Vains
18-02-2009, 13:39
Of je kunt de motor laten lopen op een aangepast Digifant systeem van een G60

Richard
18-02-2009, 15:04
1 goede turbo kost +/- 1200- 1500 euro (watergekoeld) Diesel turbo's houden het niet (kan ut weten :rolleyes: )

+ inj syst/dta +/- 750,-
+ zuigers,drijfstangen etcetcetcetcetcetc :redface:

20vt is stuk goedkoper hoor..

maar suc 6 met je project ! :cool:

hangt van de motor af peter....in bmw wereld is de holset hx40 ( ligt hier ook al klaar) de ideale turbo en afkomstig van dikke diesels

sixpack
18-02-2009, 16:17
Je hebt gelijk Ries, echter met zo'n project is een turbo van 2 tientjes meestal niet afdoende...

Richard
18-02-2009, 16:25
helemaal gelijk.. holset is in prijs gelijk aan een gt35r

GerardMkIIVR6
18-02-2009, 16:39
+ inj syst/dta +/- 750,-

Met 750,-bn je er dan ook nog niet Peter ;)
Moet op de testbank afgestelt $$$$$ per uur. ;)

Richard
18-02-2009, 16:40
Kdfi van 249 en je bent voor 750 euro inlusief op de bank klaar

Tomvw
18-02-2009, 17:48
Een programmeerbare ecu van megasquirt is nog wel te betalen (+/- 350 a 400 euro) maar dan moet je hem wel even zelf in elkaar zetten.
Een Turbo is niet even een kwestie van schroef hem er op en rijden. Er komt iets meer bij kijken ook al doe je het "goedkoop".

bolku
18-02-2009, 19:09
Ik heb een paar K26's en K24's liggen en uitlaatspruitstukken voor turbo op 16V heb ik nieuw op voorraad.

Richard
18-02-2009, 23:30
Een programmeerbare ecu van megasquirt is nog wel te betalen (+/- 350 a 400 euro) maar dan moet je hem wel even zelf in elkaar zetten.
Een Turbo is niet even een kwestie van schroef hem er op en rijden. Er komt iets meer bij kijken ook al doe je het "goedkoop".

MS is er al vanaf 119 dollar

serge pot
19-02-2009, 00:02
lees dit eens ,wordt ook biturbo later in het verhaal (http://www.vwpolo.nl/forum/index.php?showtopic=4421)

Richard
19-02-2009, 00:05
alleen voor leden serge

serge pot
19-02-2009, 00:07
swoh ff inloggen en je kunt lezen , plaatjes kijken en ideeen opdoen betreft een audi 20v turbo blok wat best leuk ,lees erg leuk ,is aangepakt

serge pot
19-02-2009, 00:07
en toepasbaar op een 16v kr

Tomvw
19-02-2009, 13:36
@Richard
Klopt maar koop dan gelijk de II om dat je er net wat meer mee kan.
http://www.diyautotune.com/catalog/index.php

Richard
19-02-2009, 14:45
zeg ik vanaf.. maar koop dan kdfi.. bij jeroen bosma
www.bs-autotune.nl.. mijn ogen veel kwalitatiever..

Blom
19-02-2009, 17:38
Precies, megasquirt is uiteindelijk veelal altijd duurder als een kdfi systeem. En een kdfi is echt een stuk beter/minder ellende (het is in principe een megasquirt 2).

@tomvw
waarom zou met 2 cilinders geen 1 turbo aan kunnen drijven. Hoe doen andere mensen met 2 turbo's het dan? Je kan met een 1 cilinder toch ook een turbo aandrijven.

Het is altijd grappig hoeveel mensen er nog reageren in dit soort topics. Tis natuurlijk wel behulpzaam. Maar er zijn al zoveel topics geweest over dit onderwerp. Misschien een idee om een goede sticky te maken met wat basisinfo. "Wil je ergens een turbo opzetten, lees dit eerst!"

Mits de mensen van het forum hier heil in zien.

Tomvw
20-02-2009, 12:32
Eén turbo op drie cilinders (of twee op een 6 cilinder enz.) is idiaal maar als je op één of twee cilinders een turbo aansluit dan werk het puls effect meer tegen dan mee (tenkosten van je turbo) er zijn wel turbo's in ontwikkeling maar ik raad je af om een normale turbo voor te gebruiken.

De twin scroll bv is leuk op een viercilinder motor maar niet op een drie cilinder. Dit heeft alles te maken met de pulsen.

Vincent-Mk1
24-02-2009, 22:58
k24 nemen en klaar

Tomvw
25-02-2009, 21:08
Tja je kan natuurlijk een enorm grote turbo er op schroeven met het bekende turbo gat of nog groter dat deze in komt en dat je dan moet overschakelen.
Je kan hem ook berekenen met een leuk koppel in lage toeren (en efficiënter) leuk boek om te lezen voor dit is trouwens "Corky Bells Maximum Boost" dan heb je een goede uitleg en voorbeelden.