PDA

View Full Version : Gezocht: technische informatie over een T2B uit '77


VWrijder
03-10-2004, 15:53
Hallo allemaal,

Heeft iemand van jullie technische info over een T2B uit '77 met 2 liter motor. Het gaat mij om zaken als cilinderinhoud, pk's afmetingen, utvoeringen chassisnummers evt. zwakke punten, weetjes, etc. etc. alles is welkom.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Michiel

erwin 944
04-10-2004, 18:00
t2b van 72 tot 78
top snelheid 125 km/uur
lengte 4400 mm, breedte 1670 hoogte (variabel volgens uitvoering)
mijn westfalia 1950 mm en 1400kg max gewicht 2400 kg
type 23
banden 185r14c 102/100n

motor: code cj 1970 cc en 51kw bij 4200 t/min
twee solex 32 carburatoren
mechanische klepstoters
code cu (vanaf 8/78) idem maar heeft hydraulische klepstoters en de uitlaatbevestiging aan de koppen zij anders

zwakkepunten; wielschermen achter,plaat achter voorwiel ,dorpels,plaat onder de batterij,plaat onder de voeten vooraan,schuifdeur,plaat onder de voorruit, en plaat onder de achterste zijruiten,kriksteunen
als de motor goed is afgesteld en men rijd zoals het hoort blijft het verbruik binnen de perken

ikzelf rij max 115 op de autoweg(is ongeveer 3200t/min)en heb een verbruik van 10 l op 100 km(met alle bagage aan boord voor een 14 daagse reis)
bij gebruik in de stad (klein trajekten )loopt het verbruik op naar 13l op100 km
ik bedoel trajekten van een 10 tal km

erwin

heb je andere vragen mail maar op raeymaekerserwin@hotmail.com

JeeWee
04-10-2004, 21:17
Volgens mijn beste weten is er NOOIT een CU motor in een T2 geleverd, deze kwam pas in de T3, dus vanaf 8/79, en heeft naast hydraulische klepstoters ook nog eens electronische onsteking (dus geen contactpuntjes!)

Split52
04-10-2004, 21:37
Volgens mijn beste weten is er NOOIT een CU motor in een T2 geleverd, deze kwam pas in de T3, dus vanaf 8/79, en heeft naast hydraulische klepstoters ook nog eens electronische onsteking (dus geen contactpuntjes!)

wel alleen bij carb motoren, injectie had wel punten maar dan ook andere motorcode.........

VWrijder
05-10-2004, 07:19
Beste Erwin,

Hartelijk dank voor je zeer uitgebreide reactie! Ik heb inmiddels bij European Collectables een heel leuk busje gekocht uit '77 met 2 liter motor Dus deze info komt zeer goed van pas. Ik kan bijna niet wachten tot ik hem heb, maar ik moet nog ff geduld hebben. Ze zijn em nu nog verder aan het afbouwen... :biggrin:

Groeten,

Michiel

JeeWee
05-10-2004, 17:03
gefeliciteerd! Fotos?

Volkswouter
05-10-2004, 17:18
http://www.vwspijlbus.nl/photos/t2blauwwit1977expolitie.jpg

Heb jij deze bus gekocht?

Split52
05-10-2004, 17:27
indien ja, leuk ding!

zowieso feli dr mee...

VWrijder
05-10-2004, 17:38
[IMG]
Heb jij deze bus gekocht?
Dit was wel degene waar ik eigenlijk voor ging, maar die was alweer verkocht :mad:
Gelukkig hadden ze er net weer een binnen (stond nog niet op de site) dus heb ik die maar gekocht. Hij wordt wel net zo strak als die als het goed is.
European Collectables heeft al toegezegd om ff een sessie foto's te maken van hoe ie nu is (voor het poetsen en verder opbouwen), dus zodra die beschikbaar zijn zet ik ze ff online. En het eindresultaat komt er natuurlijk ook op

krukab
06-10-2004, 15:27
En het eindresultaat komt er natuurlijk ook op
Dat spreekt voor zich natuurlijk !!
Je zal vast links en rechts het nodige hebben gezien hoe jij je bus erbij wilt hebben staan.

erwin 944
06-10-2004, 18:42
mijn t2b westfalia , heb ik ook bij european collectabels gekocht(januari 2003)
hij zag er mooi uit ,maar heb wel de nodige herstellingen moeten doen aan de motor (uitlaat begon te lekken na enkele maanden),verdeler zat los, carb's hadden benzine verlies
na 6 maanden kwamen er blaasjes in de lak :eek: bleken alle zwakke plekken gewoon opgevuld met plamuur(wielschermrand links,plaat achter de voorwielen, schuifdeur,....)
heb hem dan maar zelf onder handen genomen van 11/2003 tot 3/2004(ben in de winter thuis :biggrin: )en heb hem nu zoals ik wil
reeds drie mooie vakanties gehad 7/2003 ardeche, 10/2003 normandie en 7/2004 pisa
nu ga ik deze winter de motor onderhanden nemen komplete revisie met 914 zuigers,koppen,en nokkenas en de boel laten uitbalanceren

erwin

VWrijder
06-10-2004, 20:20
mijn t2b westfalia , heb ik ook bij european collectabels gekocht(januari 2003)
hij zag er mooi uit ,maar heb wel de nodige herstellingen moeten doen aan de motor (uitlaat begon te lekken na enkele maanden),verdeler zat los, carb's hadden benzine verlies
na 6 maanden kwamen er blaasjes in de lak :eek: bleken alle zwakke plekken gewoon opgevuld met plamuur(wielschermrand links,plaat achter de voorwielen, schuifdeur,....)
heb hem dan maar zelf onder handen genomen van 11/2003 tot 3/2004(ben in de winter thuis :biggrin: )en heb hem nu zoals ik wil
reeds drie mooie vakanties gehad 7/2003 ardeche, 10/2003 normandie en 7/2004 pisa
nu ga ik deze winter de motor onderhanden nemen komplete revisie met 914 zuigers,koppen,en nokkenas en de boel laten uitbalanceren

erwin
Pijnlijk :o

VWrijder
08-10-2004, 07:15
gefeliciteerd! Fotos?
:D :D :D Fotooooooos :D :D :D

(nog zonder de zwarte bumpers, Hella verstralers en het roofrackje)
http://home.wanadoo.nl/~koren/bussie/bus_voor.jpg
http://home.wanadoo.nl/~koren/bussie/bus_achter.jpg
meer foto's volgen a.s.a.p.

Melvin
08-10-2004, 07:34
ziet eruit als een heeeeeele nette bus!!! gefeliciteerd ermee!!! en blijf foto's posten :D

Bussie komt zo
08-10-2004, 07:38
Zeker een hele nette bus veel plezier ermee.

krukab
08-10-2004, 08:21
http://home.wanadoo.nl/~koren/bussie/bus_voor.jpg

Ziet er goed uit Michiel !! (stel me al voor dattie mooi laag staat)
Alleen één heel klein puntje van 'kritiek' ... waarom zit de "kreukelzone" er nog niet op ??
Die hoort gelast te zijn,en dit was gelijk een mooie kans om hem van een T2a ondervoorpaneel te voorzien ;)

VWrijder
08-10-2004, 13:03
Ziet er goed uit Michiel !! (stel me al voor dattie mooi laag staat)
Alleen één heel klein puntje van 'kritiek' ... waarom zit de "kreukelzone" er nog niet op ??
Die hoort gelast te zijn,en dit was gelijk een mooie kans om hem van een T2a ondervoorpaneel te voorzien ;)
Hmmmm.... ik had al het gevoel dat ik iets miste....
Hoe zit dat? Is die 'kreukelzone' een los onderdeel wat er op gelast wordt? (Heeft iemand een fotootje hoe het eruit zou moeten zien?)

Split52
08-10-2004, 13:58
Het is een leuke bus hoor! gefeliciteerd!!!

Wat heeft Euro. Coll. d'r nog aan moeten doen dan?

Hieronder kun je ongeveer zien hoe een kreukzone van een B er ongeveer uit zou moeten zien..

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=8228&mode=normal

VWrijder
08-10-2004, 14:41
Het is een leuke bus hoor! gefeliciteerd!!!

Wat heeft Euro. Coll. d'r nog aan moeten doen dan?

Thanxx ik kan bijna niet wachten tot ie klaar is!

Spuiten: het creme gedeelte is vers, bumpers zijn zwart gespoten, velgen worden creme gepoten.
Verder wordt het interieur een tikkeltje aangepast, er stond een 3-persoonsbank uit een double-slider of een Engelse bus in (leuning klapte aan de linkerkant naar beneden i.p.v. rechts) die wordt vervangen door een andere. De bank voorin wordt vervangen door een losse stoel (dus 2 stoelen voorin i.p.v. 1 stoel en 1 bankje). Voorruitrubber wordt vernieuwd en er is een uitlaatpakking vervangen en ze zetten hem op NL kenteken (blauwe platen uiteraard) en ze zetten een rekje op het dak. En natuurlijk heeeeeeel goed poetsen en tectyleren e.d.

JeeWee
09-10-2004, 02:10
euhh brandweerfront?

VWrijder
09-10-2004, 09:51
euhh brandweerfront?
Kan ik dit interpreteren als: Brandweerbussen hebben een afwijkend front? Het is inderdaad een Oostenrijkes ex-brandweer...

krukab
09-10-2004, 10:44
Ik kan me dan niet voorstellen dat VW dan bussen maakte zonder de "kreukelzone"
(die overigens nog steeds nieuw te koop is)

erwin 944
09-10-2004, 13:40
de kreukelzone zit op alle t2b bussen, en is inderdaad gelast
eigenaardig dat ze hem eerst schilderen en daarna de kreukelzone er op lassen
(hij heeft misschien een nieuwe lastechniek ontwikkeld zonder hittevorming en lakschade :D )
ik zou zeggen goed nakijken als je hem gaat ophalen

erwin

ploon
09-10-2004, 16:31
lijkt em ook een brandweer front. de meeste t2b's voor de brandweer werden zonder die dikke bobbel geleverd. zo komt de bumper dus verder naar achter te zitten, hij zit dan ook nog eens een paar cm omhoog. daardoor kan zo'n bus een redelijk steile helling op

JeeWee
09-10-2004, 16:41
Ja brandweerbussen hadden een andere bumper. Bij een T2a (standaard zonder kreukelzone) zat er een knik in de bumper, en bij een T2B is het onder de bumper een beetje anders. Ik kan zo snel ff geen foto's vinden helaas! Maar als je bus optiecode m140 heeft dan zit in dat pakket ook 'zonder kreukelzone' (bron V. Molenaar).
Aangezien je dus een ex brandweer hebt is er niks mis met je bus en is deze dus met de optie zonder kreukelzone geleverd. Heb je misschien ook het Mcode plaatje van de bus?

erwin 944
09-10-2004, 17:41
uitleg kan kloppen, als je de bumpersteunen bekijkt dan zie je dat ze iets omhoog gericht staan

dat wist ik nog niet :redface:

VWrijder
09-10-2004, 21:07
Heb je misschien ook het Mcode plaatje van de bus?
nog niet

VWrijder
09-10-2004, 21:27
Voor de liefhebbers: nog wat foto's
Ja ik weet het: hij is nog stoffig, het roofrack staat los, de wielen zijn nog niet creme gespoten, de hella's zitten nog niet op de bumper, hij is een tikkie hoog nog en het bankje voorin is nog geen stoel. Maar het komt ECHT allemaal goed... ooit.
http://home.wanadoo.nl/~koren/bussie/bus.jpg
Kijk dat nou...
http://home.wanadoo.nl/~koren/bussie/kontje.jpg
Is ie niet lief?
http://home.wanadoo.nl/~koren/bussie/umwelt.jpg
:)
http://home.wanadoo.nl/~koren/bussie/roofrack.jpg
Vooral die richtingaanwijzers... toppie!
http://home.wanadoo.nl/~koren/bussie/interieur.jpg
Bankies
http://home.wanadoo.nl/~koren/bussie/motorruimte.jpg
Het machien
http://home.wanadoo.nl/~koren/bussie/cockpit.jpg
Mijn troon

Ik ben zo trots als een aap met 6 lullen

VWrijder
09-10-2004, 21:45
Is deze bus wel uit '77 vraag ik mij af... het chassisnummer is 2362059446 en het motornummer is CJ 009965

Split52
10-10-2004, 01:21
3e cijfer is modeljaar.... is 76er modeljaar. loopt van aug'75-aug'76.
Is het eerste moedljaar met een 2liter...jij hebt een behoorlijk vroege CJ..dus dat zou de originele motor wel kunnen zijn! Leuk!!! blijf erbij...leuke bus heb je!

VWrijder
10-10-2004, 12:16
3e cijfer is modeljaar.... is 76er modeljaar. loopt van aug'75-aug'76.
Is het eerste moedljaar met een 2liter...jij hebt een behoorlijk vroege CJ..dus dat zou de originele motor wel kunnen zijn! Leuk!!! blijf erbij...leuke bus heb je!
Ik ga z'n geboortecertificaat opvragen in Wolfsburg, dus daar kom ik wel achter. Verder sluit ik me volledig aan bij je laatste opmerking :wink:

JeeWee
10-10-2004, 14:24
Hee vw rijdert, bankje er mooi inhouden zouk zeggen, en de velgen had ik in '67tiger stijl gespoten, oftewel hart zwart en de wielrand creme! Je kunt het hart ook nog rood maken en de wielrand creme. om maar eens een idtje te geven. Verder een CJ is leuke motor, verder ook mooi bussie veel plezier ermee!

VWrijder
10-10-2004, 21:08
Hee vw rijdert, bankje er mooi inhouden zouk zeggen, en de velgen had ik in '67tiger stijl gespoten, oftewel hart zwart en de wielrand creme! Je kunt het hart ook nog rood maken en de wielrand creme. om maar eens een idtje te geven. Verder een CJ is leuke motor, verder ook mooi bussie veel plezier ermee!
Thanxx de wieltjes worden idd creme... dit is nog de staat hoe ze eerst waren, alleen gepoetst.

Morgen gaat ie naar de RDW. ik ben errug benieuwd wat m'n kenteken gaat worden :D

Melvin
11-10-2004, 08:05
die zwarte bumpers zou ik ook creme laten spuiten, vind het zo niet zo mooi...

en wat is er mis met je motorkap? die zit aan een kant verder naar binnen of lijkt dat maar zo???

maargoed, ik blijf erbij: HEEELE vette bus!!! vet interieurtje ook :D

VWrijder
11-10-2004, 08:57
die zwarte bumpers zou ik ook creme laten spuiten, vind het zo niet zo mooi...
Ik twijfel nog
en wat is er mis met je motorkap? die zit aan een kant verder naar binnen of lijkt dat maar zo???
Waarschijlijk een beetje slordig erop gezet na het spuiten
maargoed, ik blijf erbij: HEEELE vette bus!!! vet interieurtje ook :D
Dank u, dank u!

VWrijder
11-10-2004, 09:17
Dennis van European Collectables belde zojuist:
Bus is door RDW keuring. Kenteken is 05-YB-70 en er blijkt een standkachel onder de bus te zitten.... verrassing!!!
O ja, hij is van '75

VWrijder
13-10-2004, 06:18
Pffff de tijd kruipt de laatste tijd... maar het duurt niet zo lang meer voor ik de Bus heb. Vrijdag wordt ie getaxeerd en op mijn naam overgeschreven. Zaterdag haal ik hem op... Nou ja ' hem'... het lijkt erop dat het een 'haar' is. Inmiddels zijn er aardig wat mensen die het over Roodkapje hebben als ze het over mijn bus hebben (inclusief allerlei wazige verhalen over "De Grote Boze Wolfsburger" en dat ik met mijn Bus koekjes naar Oma zou moeten brengen), dus ik vrees dat het beestje inmiddels ook een naam heeft. Nu nog kijken of ik ergens een sticker vandaan kan halen die hierop aansluit (of zelf maken natuurlijk onder het motto creatief met photoshop) :tongue:
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1132&stc=1

VWrijder
21-10-2004, 19:30
Heb je misschien ook het Mcode plaatje van de bus?Daar staat het volgende op:
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1209&stc=1

molenari
07-11-2004, 02:37
Leuke bus heb je. Die kreukelzone is inderdaad onderdeel van de brandweer uitvoering. Maar dit heb ik tot nu toe alleen gezien op Duitse bussen, het was namelijk onderdeel van de Duitse regelgeving dat bepaalde brandweerwagens tegen een bepaalde helling op moesten kunnen rijden. Dat betekende ook een 1600cc motor ipv een type 4 motor en uitvoering zonder trekhaak. Maar voor wat betreft de Typ 4 motor kan dat wel eens in de loop der jaren zijn veranderd, de gegevens die ik daarover heb zijn uit 1974

Voor wat betreft het land van herkomst: je bus komt oorspronkelijk toch uit West-Duitsland. Dat kun je al afleiden uit de kreukelzone, maar ook aan het M-plaatje. De bestemmingscode is '057', dat staat voor: Soest (in Westfalen)

Verder was je bus uitgerust met de volgende Meeruitrustingen ('M-codes'):

060 - Eberspächer BA6 benzinekachel (bevestigd onder laadvloer)
074 - spatlappen achter
160 - bevestigingsmogelijkheid voor hoofdsteunen voor alle zitplaatsen
in de cabine
177 - 3-persoons achterbank en interieurbekleding in passagiersruimte
546 - met waarschuwingsknipperlichten op het dak, achterzijde
616 - achteruitrijlichten (in achterlichtunits ingebouwd)
623 - radio ontstoort, voorbereid voor mobilofooncommunicatie
628 - "Commandowagen-uitrusting" tevens bruikbaar als besprekingswagen,
bureauwagen en voor soortgelijke doeleinden. Bestaande uit:
- middenbank met 3 zitplaatsen, omgedraaid ingebouwd
- neerklapbare rugleuning aan schuifdeurzijde
- 1 klaptafel
- 1 TL-lamp boven de klaptafel
- 1 rubbermat in passagiersruimte

CN3 is een groep M-codes, helaas weet ik niet welke.

De modelaanduiding staat niet helemaal op het plaatje dat je hebt gemaild. Ik neem aan dat de laatste cijfers op de laatste regel '31' zullen zijn:

2311 31:
23 - VW Kombi (= type 23)
1 - stuur links, schuifdeur rechts
1 - Brandweerwagen uitvoering (M140)
3 - Type 4 motor (2000cc voor 1976)
1 - handgeschalede 4-bak

Oh ja de kleur is 9300: 'feuerwehrrot' RAL 3000,
interieur is 51: 'dunkelbeige'.

Iemand die iets wil weten over het M-plaatje in zijn/haar bus, just ask (molenari@yahoo.com)

groeten,


Vincent

VWrijder
07-11-2004, 23:17
628 - "Commandowagen-uitrusting" tevens bruikbaar als besprekingswagen,
bureauwagen en voor soortgelijke doeleinden. Bestaande uit:
- middenbank met 3 zitplaatsen, omgedraaid ingebouwd
- neerklapbare rugleuning aan schuifdeurzijde
- 1 klaptafel
- 1 TL-lamp boven de klaptafel
- 1 rubbermat in passagiersruimte
SHIT!!! Ik heb net die "verkeerde" bank eruit gedonderd. Ik heb nu een gewone klapbank (dus als ie vooruitrijdt klapt ie om aan de schuifdeurkant). Ik dacht dat er een bank uit een Engelse bus o.i.d. instond! Die TL zit er nog in, de klaptafel is weg, daar heb ik alleen de gaatjes nog van. Is daar nog aan te komen?

molenari
07-11-2004, 23:26
SHIT!!! Ik heb net die "verkeerde" bank eruit gedonderd. Ik heb nu een gewone klapbank (dus als ie vooruitrijdt klapt ie om aan de schuifdeurkant). Ik dacht dat er een bank uit een Engelse bus o.i.d. instond! Die TL zit er nog in, de klaptafel is weg, daar heb ik alleen de gaatjes nog van. Is daar nog aan te komen?

Haha, tja, dat heb je soms. Door de besvestiging van de bank in de vloerplaats iets te verschuiven kun je de bank achtertevoren inbouwen. Dat zie je ook bij Duitse Rode kruiswagens (niet Ambulances dus).

Geen idee hoe zo;n tafeltje er uit ziet. Je zou iemand moeten treffen die zijn T2-verkamperiseerd en toevallig zo'n inrichting in zijn bus heeft. Veel mensen kwakken zoiets bij het grof vuil.

groeten,


Vincenzo

VWrijder
21-03-2005, 21:57
Ik had ooit beloofd het (voorlopige) eindresultaat te posten.
Bij deze dus:
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=2964&stc=1

danielle
22-03-2005, 10:07
Michiel ziet er goed uit! Waarom doe je je kever weg? Beiden houden joh!

VWrijder
31-03-2005, 17:19
Michiel ziet er goed uit! Waarom doe je je kever weg? Beiden houden joh!
Ehm... eigenlijk heb ik het geld dat de Kever nog moet gaan opbrengen alweer uitgegeven aan Bus..... vandaar

veebee
31-03-2005, 19:18
Ehm... eigenlijk heb ik het geld dat de Kever nog moet gaan opbrengen alweer uitgegeven aan Bus..... vandaar

is het nu rood beige of rood groen

VWrijder
11-09-2005, 16:33
is het nu rood beige of rood groen
Rood beige

Died
11-09-2005, 20:24
Ziet er goed uit!!

Frieser
12-09-2005, 00:24
drop it like it's hot...

VWrijder
20-09-2005, 20:26
drop it like it's hot...
.... ooit