PDA

View Full Version : v-snaar vervangen

scarface
20-02-2009, 14:40
ik heb last van een enorm slippende v-snaar en moet die dus vervangen
weet iemand of dit met redelijk basis kennis te doen is en anders hoeveel het kost als de garage het doet

Erik
20-02-2009, 14:43
Kun je hem niet meer spannen dan?

scarface
20-02-2009, 14:50
nee denk vervangen, hij ziet er al niet meer al te fris uit

breadfan83
20-02-2009, 16:33
Gewoon even de spanning van de snaar afhalen, dan kun je hem er zo af halen.

Aan de dynamo zit een steun met tandjes. Die twee schroeven daaraan haal je even los, en dan kun je de dynamo terug duwen.

De ouwe snaar d'r af en de nieuwe d'r op, effe de dynamo weer terug zetten zodat er weer spanning op komt, en klaar.

Je kunt eigenlijk maar weinig fout doen. De spanning op de snaar moet zo groot zijn dat je hem tussen duim en wijsvinger nog net een kwart slag kunt draaien.

golf mkII 16v
20-02-2009, 19:13
En als er stuurbekrachteging op zit moet die er eerst af

breadfan83
20-02-2009, 20:13
En als er stuurbekrachteging op zit moet die er eerst af

Klopt.

Eerste keer dat je 't doet is het een klote karwei, maar de tweede keer doe je 't met de ogen dicht in twee minuten.

Bouten die de riem van de pomp op spanning houden los draaien, en de pomp, net als de dynamo wat verplaatsen.
Om de pomp er helemaal af te halen draai je de bouten van de steun van de pomp er uit. Dat zijn twee bouten die van onderaan het blok in gaan, en een lange bout die de pomp aan de beugel vast houdt... als ik me goed herinner.

Vang de pomp wel even op en zorg dat ie niet aan de slangen blijft hangen. ;)

Erik
20-02-2009, 20:24
En als er stuurbekrachteging op zit moet die er eerst afNiet persé, heb ze bij mijn 16v vervangen zonder de pomp er af te halen. Is wel een beetje wrikken en opletten dat de snaar niet insnijd.

Jel Golf 2 GTI
20-02-2009, 20:33
leuke eerste kleine klusjes voor aan de wagen te leren sleutelen.

Kan eventueel wel een scan maken uit het grotevraagbaakboek. :D

Binnekort nog een pompje, dan blokje eruit en voor je het weet begin je aan de restauratie van je eige bakkie :D

Je moet ergens beginne he. :thumbup:

Veel succes.

GRtz Jel :thumbup:

scarface
21-02-2009, 00:15
nou ik zal een kijken of het lukt, als het niet lukt kan hij altijd nog naar garage weet iemand misschien hoeveel het dan gaat kosten (als motivatie om zelf te gaan sleutenen :D )

breadfan83
21-02-2009, 01:25
Te veel in ieder geval voor een klusje van een paar minuten.

Je maakt waarschijnlijk niet eens je handen behoorlijk smerig, zo weinig werk is 't.
Zelfs als n00b. ;)