PDA

View Full Version : welke benzine moet er getankt worden betreft een 1100 cc motor bouwjaar auto 1982


superbeast
23-02-2009, 16:54
Ik moet binnenkort de motor uit elkaar halen voor revisie , alleen weet niet of er gelode brandstof in moet of ongelode.

Dit inverband met de kleppen anders pas ik de motor gelijk aan voor ongelode brandstof.

mvg frank

Domi
23-02-2009, 16:58
Kan gewoon euro 95 ongelood in. Gaat het om een golf 1 1100?
Ongereviseerd rijden ze daar ook gewoon op.

1982kameiX1
23-02-2009, 17:04
ik heb een 1.6 uit 1982. ik tank altijd 98 omdat de motor dan gelijk uitgaat als je de sleutel omdraait. met 95 hobbelt'ie nog ff door.

(vraag me niet waarom. geen idee. :dunno: )

The_Rabbit
23-02-2009, 20:08
Heb ook een 1100cc van '83 en rijdt op 95 ongelood,geen probleem! :thumbup:

Bootje
23-02-2009, 20:45
na beetje offtopic maar ik heb zelf een 1,5 jb blok maakt het nu nog uit wat ik tank.. 95 of 98?

T!m
23-02-2009, 20:51
@ Bootje, Ongelood 95 tanken is prima.

sjampoo
23-02-2009, 21:22
Als het gaat om gelood of ongelood: Volkwagen doet sinds de waterkoelers aan ongelood: Elk standaard watergekoeld blok kan dus gewoon ongelood aan.

Als het gaat om het octaan-getal, dan moet je even de motorcode erbij opsnorren: De meeste motoren uit die tijd zijn geschikt voor RON91; dat is de ' normal ' benzine zoals je ze in duitsland koopt. In nederland is deze nergens te koop, alleen de ' klopvastere ' Euro 95 ( RON95 ), welke hier vaak als de 'normale benzine' wordt gezien.

MAAR:
Sommige blokjes zijn door VW voorzien van ' eco ' of ' formel E ' of ' S ' techniek: een hogere compressie verhouding met ofwel meer vermogen ofwel een lager verbruik als resultaat. Deze motoren ( bijvoorbeeld de 1.1 HB of de 1.3 GK ) 'vereisen ' RON98 ( Super ) benzine... Nog steeds ongelood trouwens.

Dus:
90% van de motoren kunnen met ron91 af, maar bij gebrek hieraan is euro 95 ook goed.
10% van de motoren vereisen ron98.

een ' kwalitatief hoger' brandstof tanken heeft overigens GEEN nut. dus altijd 98 tanken terwijl jouw motortje ook tevreden is met ron91 geeft GEEN extra vermogen, geen extra smering, geen verminderde slijtage... alleen een legere portomonnee.

GJ007
24-02-2009, 14:26
Vpower loopt eigk altijd lkkr!

1982kameiX1
24-02-2009, 14:31
een ' kwalitatief hoger' brandstof tanken heeft overigens GEEN nut. dus altijd 98 tanken terwijl jouw motortje ook tevreden is met ron91 geeft GEEN extra vermogen, geen extra smering, geen verminderde slijtage... alleen een legere portomonnee.

maar hij loopt er wel beter om. :thumbup:

B-Rabbit-Simon
24-02-2009, 15:36
tank zelf met mijn 1100 (GG motor) altijd shell vpower, staat ongeveer gelijk aan 98, en daar doe ik een klein beetje loodvervanger bij, dan loopt hij bij mij het best, op gewone 95 had hij heel veel moeite stationair te blijven draaien en pakte hij ook niet goed op, met loodvervanger werd het al beter maar met vpower of 98 loopt hij het best

superbeast
24-02-2009, 18:26
Oke mensen, bedankt voor de reactie's
Dan tanken wij gewoon euro 95
En mijn autotje is inderdaad een golf 1 1100cc uit 1982

The_Rabbit
24-02-2009, 18:36
tank zelf met mijn 1100 (GG motor) altijd shell vpower, staat ongeveer gelijk aan 98, en daar doe ik een klein beetje loodvervanger bij, dan loopt hij bij mij het best, op gewone 95 had hij heel veel moeite stationair te blijven draaien en pakte hij ook niet goed op, met loodvervanger werd het al beter maar met vpower of 98 loopt hij het best

Heb ook een 1100 (GG) op 95 lopen met wat loodvervanger,no problem! :thumbup:

GJ007
24-02-2009, 19:12
ik gooi op me jetta dus gwn vpower, zonder loodvervanger ...
loopt echt beter dan op gewone 95.

ik heb die test enzo ook gezien van Vpower / 98 en ander super benzine's ... het moet wel degelijk verschil maken.

en voor me gevoel wil ik gewoon het beste voor de auto.

sjampoo
24-02-2009, 19:33
Benzine met een hogere klopvastheid is niet beter..

Zeker voor de motoren waar er hier over wordt gesproken: die kunnen met ron91 af.. dus ron95 is al overkill,.. gooi d'r dan maar lekker ron98 in met loodvervanger.... :screwy:

Gelukkig is de topic starter niet blind voor reclame spotjes..

Shell V-power.. Total Excellium...

Ja, tuurlijk, maar zonder klopsensor of hoge druk injectoren.. heb je d'r geen flikker aan.

(We hebben het hier immers gewoon over auto's met een contactpuntjes ontsteking, centrifugale vervroeging en een simpel carburateurtje..)

Mitta
24-02-2009, 19:47
Benzine met een hogere klopvastheid is niet beter..

Zeker voor de motoren waar er hier over wordt gesproken: die kunnen met ron91 af.. dus ron95 is al overkill,.. gooi d'r dan maar lekker ron98 in met loodvervanger.... :screwy:

Gelukkig is de topic starter niet blind voor reclame spotjes..

Shell V-power.. Total Excellium...

Ja, tuurlijk, maar zonder klopsensor of hoge druk injectoren.. heb je d'r geen flikker aan.

(We hebben het hier immers gewoon over auto's met een contactpuntjes ontsteking, centrifugale vervroeging en een simpel carburateurtje..)


Ik rijd met mijn 1.6 FP motor op V-Power en ik merk wel degelijk verschil, niet zo zeer wat stationair betreft maar wel met rijden.

Mijn gemiddelde brandstof verbruikt is van 1 op 9 naar 1 op 10 / 1 op 11 gegaan en loopt de motor net dat beetje rustiger op de snelweg. Tevens ligt mijn topsnelheid maarliefst 5KM per uur hoger :)

Dus merkbaar is het verschil wel degenlijk, ondanks dat ik met een simpel carburateurtje en contact puntjes rond hobbel :cool:

sjampoo
24-02-2009, 20:23
-eindeloze discussie niet aangaan-

Ja,. geloof wat je zelf wilt geloven.

www.spritmonitor.de -> kan je het staven? Ik (nog) niet.

Zie:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/269413.html

Ben nu (voor de Golf) een tijdje van de Tinq/Tango/Anwb af, en tank voorlopig even ' normale euro 95.. Na een tankje of 10 stap ik over op V-power of consorten. Ben benieuwd: zit nu in iedergeval meer fluctuatie door winter/zomer/snelweg/binnenweg/weekend/woonwerk/vakantie in..
Houd jij je verbruik ook ergens bij? moet je eens doen: scheelt meer dan je denkt en kost niets.

edit: link fix

GJ007
24-02-2009, 22:03
let wel dat je Vpower eerst goed laat doorstromen,
en reclame spotjes doe ik niet aan... is gewoon feit.

Vpower: hoger octaan, betere reinigende werking; denk aan je kleppen en cilinders?

Gertjan
25-02-2009, 00:10
Ik heb een Polo GT (3F) blokje in m'n Jetta, die hebben volgens mij iets hogere compressie, zou het beter zijn om daar 98 in te gooien?
Ik rijd eigenlijk altijd op de cheap-ass euro 95 van de Dijktank :D

GJ007
25-02-2009, 00:15
product is het zelfde..

vb: cola: vd lidl of van coca cola ...

maar de kwaliteit is anders ...

heeft te maken met toevoegingen aan de brandstof ;)

Bootje
25-02-2009, 12:38
ik ga het bijhouden en testen... (nouja eerst de oprit maar eens leggen anders kom ik de garage niet eens uit:D)

T!m
25-02-2009, 12:55
Een kennis van me rijd een mk1 golf 1.1 en zegt dat hij stukken beter loopt op v-power dan op gewone ongelood 95.

The_Rabbit
25-02-2009, 13:10
Een kennis van me rijd een mk1 golf 1.1 en zegt dat hij stukken beter loopt op v-power dan op gewone ongelood 95.

Als dit werkelijk zo is wil ik ook wel de V-power proberen. Moet bij deze dan nog loodvervanger gedaan worden? Grtz!

Berserker
25-02-2009, 14:57
4

MAAR:
Sommige blokjes zijn door VW voorzien van ' eco ' of ' formel E ' of ' S ' techniek: een hogere compressie verhouding met ofwel meer vermogen ofwel een lager verbruik als resultaat. Deze motoren ( bijvoorbeeld de 1.1 HB of de 1.3 GK ) 'vereisen ' RON98 ( Super ) benzine... Nog steeds ongelood trouwens.




Helemaal gelijk alleen 1 ding niet:

dat moet de 1.1 HC zijn..

Verder is mij ook altijd verteld dat je beter 98 kunt tanken dan 95, maar ik zie niet in waarom je dit voor een daily zou moeten doen??

95 is goedkoper, en het zal vast geen schade toebrengen, en dus zou je dan EXTRA je motor goed doen met 98???

berendd
25-02-2009, 15:43
als je je kop vlakt en je ontsteking vervroegd kan het zijn dat ie op 98 beter loopt en niet zelfontbrand.. zolang ie niet nadieseld op 95 gewoon erin gooien en niet over nadenken.

loodvervanger heb je niet nodig, en zal ie ook echt niet beter van lopen

vpower/excellium etc is leuk voor motoren met vermogen, maar niet voor boodschappenwagentjes, schiet je dus niks mee op. er zwerft op youtube ook wel een test rond van 5th gear waarbij er 3 auto's getest worden op verschillende benzines en het instapmodelletje doet er helemaal niks mee. De subaru turbo krijgt er echter wel een paar pekaatjes bij.

pilsie
14-02-2010, 15:51
als je je kop vlakt en je ontsteking vervroegd kan het zijn dat ie op 98 beter loopt en niet zelfontbrand.. zolang ie niet nadieseld op 95 gewoon erin gooien en niet over nadenken.

loodvervanger heb je niet nodig, en zal ie ook echt niet beter van lopen

vpower/excellium etc is leuk voor motoren met vermogen, maar niet voor boodschappenwagentjes, schiet je dus niks mee op. er zwerft op youtube ook wel een test rond van 5th gear waarbij er 3 auto's getest worden op verschillende benzines en het instapmodelletje doet er helemaal niks mee. De subaru turbo krijgt er echter wel een paar pekaatjes bij.



klopt idd ik heb ook een 1.1 gg motor en rijd altijd 95 zonder problemen met dagelijks gebruik. vorige eigenaar reed 98 met stotteren. en mijn maat rijd een impreza gt turbo en tankt alleen 98 tegen motor slijtage omdat de motor bij zo"n auto veel krachten krijgt te lijden en hoge toeren.
dus tank maar gewoon 95

sirkaj
14-02-2010, 16:25
Ik merk verschil aan de motor met 95 of 98. Verder staat er op een mooie originele sticker bij mij ook dat de motor 98 verlangt. 1.8 ex motor.

Met 95 heb ik sneller last van nadieselen, met 98 niet.

The_Rabbit
15-02-2010, 01:46
Ik merk verschil aan de motor met 95 of 98. Verder staat er op een mooie originele sticker bij mij ook dat de motor 98 verlangt. 1.8 ex motor.

Met 95 heb ik sneller last van nadieselen, met 98 niet.

1.1 GG is geen 1.8 he! Ik tank gewoon 95 ron, geen nadieselen of andere problemen! In de originele handleiding van men Mk1 staat zelfs dat je bij geen 91 ron gelode benzine best het laagste octaangehalte tankt,dus 95. Ook omdat het geen motor met hoog vermogen is.

Grtz!