View Full Version : Nokkenas 1500JB
wie weet wat voor nokkenassen er zijn voor een 1500JB...
wil scherpere nokkenassen icm fireblade carb gaan proberen...
alvast bedankt.
ik heb geen idee of die er zijn.. maar het klinkt wel leuk wat je wilt:D
het id alleen al,,, ben benieuwd hoe de auto gaat klinken ^^
is het eigk verstandig voor zon blok? aangezien deze bijna 2ton op de klok heeft?
d8 dat de carb alleen niet zo heel veel deed, mits goed afgesteld natuurlijk.
zou de nokkenas gevolgen hebben?
loco-vr6
24-02-2009, 08:47
verstandig is anders, een motor met 2 ton om zn nek verkeert natuurlijk nietmeer in optima forma conditie. Maar in basis geldt: nokkenas + goede ( grotere ) carbs = vermogen. Hoeveel hangt van een heeeeleboel factoren af: welke nokkenas, welke carbs, goed afgesteld, en de conditie van de motor natuurlijk ( compressie etc etc )
JB is in iedergeval een hydrolisch blok, dus zoek ook naar een nokkenas hiervoor.
Je hebt grofweg 2 soorten motoren bij vw, mechnisch, en hydrolisch, dit wil zeggen dat je klepstoters of op oliedruk hun speling opvullen, of de mechanische met de stelplaatjes. Bij een hydrolische kop kun je niet heel erg ruig gaan doen met een heeeele scherpe nokkenas omdat je anders de olie uit je klepstoters perst met alle gevolgen van dien.
informeer anders eens bij martiepartie, die heeft veel ervaring met motorfiets carbs.
een standaard JB kop heeft nou ook niet echt de beste flow, dus onbewerkt zul je niet echt vermogens gaan winnen.
Maja, doe je het voor het geluid|: carbs dr op en gaan! voor het vermogen, trek je portomonee maar open. Hang er dan maar een 16v in, das goedkoper
aha,
dat is info waar ik wat aan heb!
voor vermogen idd een ander blok, heb immers bigblock steunen...
maar had martiepartie al ge-PB ... maar w8 eigk op reactie.
voorlopig eerst maar is voor het soundje gaan!
Passen gewoon alle sportnokkenassen in die bv ook in een 1800 cc 8V passen, keuze genoeg dus.
Ik heb er ook altijd wel een aantal liggen met weinig km's en natuurlijk ook nieuw.
JB is altijd een motor met mechanische klepstoters voor zover ik weet.
Met een leuke sportnokkenas en een grotere carb is er best wel vermogen uit te halen.
loco-vr6
25-02-2009, 22:47
Passen gewoon alle sportnokkenassen in die bv ook in een 1800 cc 8V passen, keuze genoeg dus.
Ik heb er ook altijd wel een aantal liggen met weinig km's en natuurlijk ook nieuw.
JB is altijd een motor met mechanische klepstoters voor zover ik weet.
Met een leuke sportnokkenas en een grotere carb is er best wel vermogen uit te halen.
:redface: ik dacht toch echt dat een JB hydrolisch was, maar jij bent de betere techneut dus zal wel zo zijn :thumbup:
mischatdi
25-02-2009, 23:11
alleen is carb's plaatsen niet makkelijk ivm dat het blok ver achterover ligt
hee mischa,
ja had het gezien... heb de carbs er al voor gehouden om ff te passen.
je jetta ziet er nog praktisch hetzelfde uit hoor, haha... ik hou hem netjes !
heb wel ff cv geinstalleerd, miste dat wel erg na de vr6 hoor :P
** heb inmiddels ook fireblade carburateurs + pomp **
**ga ff rondzoeken voor spruitstuk en luchtfilters**
on topic:
dus een wat scherpere nokkenas is wel te doen?
ik vond dit namelijk niet zon strak plan ivm hydrolische klepstoters...
hoe zeker weet je dat ze mechanisch zijn?
heb wellicht van een 1800 nog wel nokkenas liggen ...
Volgens mij gewoon vaste stoters (en volgens Etka ook:))
loco-vr6
26-02-2009, 11:44
:redface: ik dacht toch echt dat een JB hydrolisch was, maar jij bent de betere techneut dus zal wel zo zijn :thumbup:
Dus, ik heb de melk wel horen klotsen, maar weet niet waar de tepel hangt....shame on me :redface:
naja, lekker verder hobbyen :D
sciroccoGTII
26-02-2009, 16:52
Jazeker is zeer zeker een mechanische kop. In die tijd van de JB waren er nog niet eens hydraulische klepstoters (vanaf late type DX pas). Ik gebruik voor mijn 1600 ook een JB onderblok. Weet niet waarom maar EG onderblokken scheuren bij mij de hele tijd. Nu dus met een JB proberen. Ik heb er het volgende ingestopt : Audi 80 GT zuiger (80,25) deze zijn volledig vlak,
compressieverhouding 11:1, weber carb van lancia, kop bewerkt en een snelle nokkenas met verstelbaar tandwiel. Uiteraard is alles uitgewogen. Met een spaghetti hier weer achter zijn er hele leuke resultaten te halen. Met mijn 1600 kan ik in de autocross gewoon de GSI`s bij houden (wel met een hele korte bak maar toch). Is zoals hier beschreven houd je het ook nog redelijk low budget.
Der Typ Siebzehn
26-02-2009, 17:57
Ik gebruik voor mijn 1600 ook een JB onderblok. Weet niet waarom maar EG onderblokken scheuren bij mij de hele tijd.
OK off-topic, maar interessant dit. Vroeg me nl. 'n tijdje geleden 't volgende eens af, de 1500cc 70 pk "JB" is in principe hetzelfde als de 1600cc 75 pk "FP" voorganger, m.u.v. de krukas. Beide blokken hebben dezelfde boring van 79,5mm, maar de "JB" heeft dus een kortere slag, 73,4mm in tegenstelling van 80,0mm bij de "FP", van 'n 1500 "JB" laat zich dus makkelijk een 1600cc maken.
De 1600cc 110 PK "EG" GTI injectiemotor heeft beide, boring x slag hetzelfde als bij de "FP", maar de "EG" heeft (k-jetronic i.p.v. carburateur even buiten beschouwing gelaten) 'n andere cilinderkop dan de "FP" (en dus ook de "JB"), de kop van de "EG" is dus vlak van onderen (Heron-principe), verbrandingsruimtes dus in de zuigers, dus ook andere zuigers dan de "FP"/"JB".
Theoretisch gezien zou men dus als men de krukas, drijfstangen, zuigers en cilinderkop van 'n "EG" blok neemt, van 'n "JB" (en dus ook 'n "FP") ïn principe een "EG" kunnen maken, of zie ik dat verkeerd?
Vroeg me ook af of de krukassen van de "FP" en "EG" misschien zelfs hetzelfde zijn, zoveel meer koppel heeft 'n "EG" (140 Nm/5000 t/pm) nu ook weer niet dan de "FP" (119 Nm/3200 t/pm).
OK, dit is verdomde off-topic, maar ik kon 't niet laten deze vragen hier te stellen :D
OK off-topic, maar interessant dit. Vroeg me nl. 'n tijdje geleden 't volgende eens af, de 1500cc 70 pk "JB" is in principe hetzelfde als de 1600cc 75 pk "FP" voorganger, m.u.v. de krukas. Beide blokken hebben dezelfde boring van 79,5mm, maar de "JB" heeft dus een kortere slag, 73,4mm in tegenstelling van 80,0mm bij de "FP", van 'n 1500 "JB" laat zich dus makkelijk een 1600cc maken.
De 1600cc 110 PK "EG" GTI injectiemotor heeft beide, boring x slag hetzelfde als bij de "FP", maar de "EG" heeft (k-jetronic i.p.v. carburateur even buiten beschouwing gelaten) 'n andere cilinderkop dan de "FP" (en dus ook de "JB"), de kop van de "EG" is dus vlak van onderen (Heron-principe), verbrandingsruimtes dus in de zuigers, dus ook andere zuigers dan de "FP"/"JB".
Theoretisch gezien zou men dus als men de krukas, drijfstangen, zuigers en cilinderkop van 'n "EG" blok neemt, van 'n "JB" (en dus ook 'n "FP") ïn principe een "EG" kunnen maken, of zie ik dat verkeerd?
Vroeg me ook af of de krukassen van de "FP" en "EG" misschien zelfs hetzelfde zijn, zoveel meer koppel heeft 'n "EG" (140 Nm/5000 t/pm) nu ook weer niet dan de "FP" (119 Nm/3200 t/pm).
OK, dit is verdomde off-topic, maar ik kon 't niet laten deze vragen hier te stellen :D
Erg interresant! en ben benieuwd naar het antwoord, aangezien k met een FP blok rond hobbel...
Der Typ Siebzehn
26-02-2009, 19:29
Ik was mezelf net in alle ijver voorbijgestreefd, want hiermee:
Ik gebruik voor mijn 1600 ook een JB onderblok. Weet niet waarom maar EG onderblokken scheuren bij mij de hele tijd.
had ik in principe al 't antwoord op mijn eerste vraag:
Theoretisch gezien zou men dus als men de krukas, drijfstangen, zuigers en cilinderkop van 'n "EG" blok neemt, van 'n "JB" (en dus ook 'n "FP") ïn principe een "EG" kunnen maken, of zie ik dat verkeerd?
de onderblokken van JB/FP/EG zijn dus gewoon hetzelfde! Maar ik vind het een onbegrijpelijk symptoom (om het zo maar eens te zeggen), dat onderblokken waar EG op staat scheuren, maar blokken waar JB op staat niet.
Ach, en wat mijn 2e vraag nog eens betreft:
Vroeg me ook af of de krukassen van de "FP" en "EG" misschien zelfs hetzelfde zijn, zoveel meer koppel heeft 'n "EG" (140 Nm/5000 t/pm) nu ook weer niet dan de "FP" (119 Nm/3200 t/pm).
zoveel meer koppel heeft een EG dus niet dan 'n FP, maar wel effe 35 pk meer, dat ben ik me wel bewust, maar zou toch graag weten of de krukassen van "FP" en "EG" hetzelfde zijn, als iemand dat hier toevallig zou weten, en me die vraag beantwoordt dan is dat :thumbup:
geweldige info!
wou een beetje low budget tunen, maar wel voor die dikke sound.
vind dat wat hebben, orgineel opgekieteld ipv direct een ander blok... dat kan altijd nog (A) ... want mijn blok is nu nog perfect ( naar mijn weten :P )
dus een andere nokkenas, carbs, en evt spruitstuk :P
nokkenas kan ik geschikt aan komen, van een 1800 ... die schijnt al iets scherper te zijn dan standaard...
de fireblade carbs heb ik al liggen (incl brandstofpomp)
zoek alleen nog spruitstuk :( ... en luchtfilters ...
dat wordt binnenkort dus ff knutsellen (6)
tevens dan maar ff de vraag:
wie kan mij helpen met het maken van een spruitstuk ?
- had martiepartie al gePB , maar geen reactie ? -
mischatdi
26-02-2009, 22:34
die heb ik eerder ook gevraagd naar exact wat jij nu ook gaat doen.... maar hij wou het idd proberen maar was bang dat het te krap werd want je carbs moeten wel recht hangen.. en dan word het echt krap , aangezien het niet zoals bij een 1.3 aan de voorkant komt
maar blijf je auto volgen :thumbup:
ja, het jeukt toch hea, btje blijven tunen.
wil het een beetje subtiel houden, en de auto zoveel mogelijk orgineel.
voor het geluid een carb, en een nokkenasje voor het vermogen.
ben alleen huiverig dat me motor aan stront loopt met een andere nokkenas,
hoewel ik hier iets minder bang voor ben omdat het mechanische ipv hydrolische klepstoters zijn...
misschien kan iemand hier wat meer licht over schijnen?
@mischa: jou vento ziet er ook netjes uit, plannen?
sciroccoGTII
27-02-2009, 22:02
de onderblokken van JB/FP/EG zijn dus gewoon hetzelfde! Maar ik vind het een onbegrijpelijk symptoom (om het zo maar eens te zeggen), dat onderblokken waar EG op staat scheuren, maar blokken waar JB op staat niet.
Ach, en wat mijn 2e vraag nog eens betreft:
Quote:
Originally Posted by Type 17
Vroeg me ook af of de krukassen van de "FP" en "EG" misschien zelfs hetzelfde zijn, zoveel meer koppel heeft 'n "EG" (140 Nm/5000 t/pm) nu ook weer niet dan de "FP" (119 Nm/3200 t/pm).
zoveel meer koppel heeft een EG dus niet dan 'n FP, maar wel effe 35 pk meer, dat ben ik me wel bewust, maar zou toch graag weten of de krukassen van "FP" en "EG" hetzelfde zijn, als iemand dat hier toevallig zou weten, en me die vraag beantwoordt dan is dat
Waarom EG onderblokken de hele tijd scheuren weet ik ook niet mischien een andere gietmal of zo? Heb om de zoveel crossen mn 3e cilinder vol koelwater staan...scheurt ie elke keer op hetzelfde punt in het koelkanaal naar de cilinder toe. Maar de krukkassen en alles is zo over te zetten van een EG in een JB of iets dergelijks ja.. Maar waarom zou je dit willen als je deze onderdelen bij elkaar hebt heb je ook al een complete EG (gekocht) lijkt me.
Met deze manier van een 1600 bouwen krijg je echt een best snelle motor doordat je een korte slag hebt kun je snel en heeeel veel toeren draaien.
Met de setup van mij beschreven zou ik niet op de weg gaan rijden peroonlijk gezien het brandstofverbruik (1 manche a 6 rondjes ben ik al 9 liter benzine kwijt is 10 min rijden of zo) Wel constant vol gas maar toch.
Hoop hiermee je vraag beantwoordt te hebben
Der Typ Siebzehn
01-03-2009, 10:42
Waarom EG onderblokken de hele tijd scheuren weet ik ook niet mischien een andere gietmal of zo?
Hmm, lijkt me stug, omdat alledrie de onderblokken dus hetzelfde zijn, maargoed, zou toch kunnen.
Heb om de zoveel crossen mn 3e cilinder vol koelwater staan...scheurt ie elke keer op hetzelfde punt in het koelkanaal naar de cilinder toe. Maar de krukkassen en alles is zo over te zetten van een EG in een JB of iets dergelijks ja..Maar waarom zou je dit willen als je deze onderdelen bij elkaar hebt heb je ook al een complete EG (gekocht) lijkt me.
Dat klopt, men kan beter meteen een EG kopen, maar ik wou dit allemaal weten gewoon puur uit nieuwsgierigheid, is 'n wetenswaardigheid voor mij. Voor mij persoonlijk zijn de standaard 70 PK'tjes uit een JB voldoende, rij toch maar alleen bij mooi weer op zondagen in het voorjaar + zomer met mijn Golf 1 hier in de omgeving (zuid-Limburg + Eifel), gewoon voor te tuffen zijn die 70 PK dus voldoende.
Met deze manier van een 1600 bouwen krijg je echt een best snelle motor doordat je een korte slag hebt kun je snel en heeeel veel toeren draaien.
Met de setup van mij beschreven zou ik niet op de weg gaan rijden peroonlijk gezien het brandstofverbruik (1 manche a 6 rondjes ben ik al 9 liter benzine kwijt is 10 min rijden of zo) Wel constant vol gas maar toch.
Hoop hiermee je vraag beantwoordt te hebben
Thank's! :thumbup:
Dat klopt, men kan beter meteen een EG kopen, maar ik wou dit allemaal weten gewoon puur uit nieuwsgierigheid, is 'n wetenswaardigheid voor mij. Voor mij persoonlijk zijn de standaard 70 PK'tjes uit een JB voldoende, rij toch maar alleen bij mooi weer op zondagen in het voorjaar + zomer met mijn Golf 1 hier in de omgeving (zuid-Limburg + Eifel), gewoon voor te tuffen zijn die 70 PK dus voldoende.
het is ook niet dat ik een asociaal vermogen wil ofzo,
zit een beetje te zoeken naar een setup waarbij een lkkre sound, met het verbruik nog redelijk in de marge.
daarom fireblade carbs ipv webers oid ...
maar wie kan me wat meer vertellen hoe dat zit met nokkenassen... ben op dat gebied beetje leek,
snap wel met korte slag etc ... maar het precies hoe of wat :confused:
ik heb zojuist 2 carburateurs gekregen voor mijn verjaardag van broer die had hij nog over van zijn mini project.
nu weet ik dat als ik alleen die carburateurs erop zet niks uitmaakt, dus zit ook te spelen met de gedachten dat ik de nokkassen ga veranderen maar zit dus met hetzelfde probleem kan je zomaar bijvb 280 graden nokkasen erin zetten of is het slimmer om....
(even ter verduidelijking blok wordt wel lichtelijk aangepast zoals de flow etc)
ik heb zojuist 2 carburateurs gekregen voor mijn verjaardag van broer die had hij nog over van zijn mini project.
nu weet ik dat als ik alleen die carburateurs erop zet niks uitmaakt, dus zit ook te spelen met de gedachten dat ik de nokkassen ga veranderen maar zit dus met hetzelfde probleem kan je zomaar bijvb 280 graden nokkasen erin zetten of is het slimmer om....
(even ter verduidelijking blok wordt wel lichtelijk aangepast zoals de flow etc)
naja, goed ... dat is het volgende punt ...
in hoeverre moet je gaan met die nokkenassen?
wat is de standaard hoek eigk van deze dingen?
en flow etc... tja wss doe ik dat ook als alles los ligt, mezelf kennende :rolleyes:
naja, goed ... dat is het volgende punt ...
in hoeverre moet je gaan met die nokkenassen?
wat is de standaard hoek eigk van deze dingen?
en flow etc... tja wss doe ik dat ook als alles los ligt, mezelf kennende :rolleyes:
vind ik dus ook lastig ga je meteen voor maximaal of is het verstandiger om voor minder te gaan.
is er niet ergens een site die zowiezo uitleg geeft hoe dit alles werkt.
heb het een en ander van Bolku gehoord...
kom wss bij stroeve langs, daar ook is ff peilen wat die te zeggen heeft.
... ben benieuwd...
denk trouwens dat je btje veilige marge aan moet houden.
gaat mij echt voor btje extra pit, met lkkr geluidje :)
Voor straat gebruik met carburateurs kan je rustig rond de 276 graden nemen.
Eigenlijk moet je wel de compressie flink verhogen bij die motoren, daar win je een hoop mee zeker icm een sportnokkenas.
Voor straat gebruik met carburateurs kan je rustig rond de 276 graden nemen.
Eigenlijk moet je wel de compressie flink verhogen bij die motoren, daar win je een hoop mee zeker icm een sportnokkenas.
en hoe pak je dat aan?
Bluepower
04-03-2009, 11:01
Vlakken van de kop en onderblok, hierdoor komen je zuigers hoger in de verbrandingskamer, en wordt de compressie hoger..
Wees wel voorzichtig hiermee, zou lullig zijn als je teveel laat vlakken en je zuigers je kleppen raken...
Vlakken van de kop en onderblok, hierdoor komen je zuigers hoger in de verbrandingskamer, en wordt de compressie hoger..
Wees wel voorzichtig hiermee, zou lullig zijn als je teveel laat vlakken en je zuigers je kleppen raken...
iemand nog aanraders voor bedrijven, die goed hun werk doen.
loco-vr6
04-03-2009, 17:15
:rolleyes:
euh...effe denken.......bolku misschien :D
WWW.BOLKU-TUNING.NL
kijk eens op zn site, krijg je een klein ideetje vanwaartoe hij in staat is.
ik moet nog ff sparen en dan gaat ik ook langs, staat ok al ruim een jaar op mn verlanglijstje, maja, het huis moet ook verbouwt worden he :D
heb ik op gekeken gaat mijn voorkeur ook naar uit maar mischien dat er ook nog andere bedrijven zijn als hij bijvoorbeeld geen tijd heeft oid.
dit zijn wel leuke plannen id!
maar zoals gezegd: evt andere opties waar je dit kan laten doen
ben ook vooral benieuwd naar de prijzen van het honen van de cillinders etc..
ben ook vooral benieuwd naar de prijzen van het honen van de cillinders etc..
ik dus ook wel,
kijk het hoeft voor mij niet van vandaag op morgen, de auto is goed, carb ook. aangezien dit nog wel is een kwaaltje wil zijn...
ik wil eerst ff allz rustig uitzoeken, in tussentijd dat spruitstuk voor elkaar krijgen zodat de carbs erop kunnen.
en dan uitzoeken hoe dat zit met kopflowen / afvlakken / zuigers / nokkenas ... uitlaatspruitstuk.
en natuurlijk kosten... anders lepel je er net zo makkelijk een ander blokje in ....
ik denk dat een 16v erin gooien in verhouding goedkoper zal zijn,maarja wil wel is een smalblock (''laten'')bouwen
loco-vr6
06-03-2009, 12:35
google je gek zou ik zo zeggen.
point taken, ik denk dat ik voorlopig eerst maar is op zoek ga naar een spruitstuk...
de rest blijf ik me wel in verdiepen! maar zal op een wat lager pitje komen, carbs erop maar als eerste doel
hmmz... er is mij een leuk aanbod gedaan...
een 1800 gli blok, met scherper nokkenas en grotere injectoren (G60), echter, geen kabelboom of computer.
verder kaal blok...
vroeg mij af of deze past op de bak die er nu inzit?
kabelboom/computer - vd sloop halen?
dynamo etc - zelfde verhaal ....
haalbaar?
B-Rabbit-Simon
10-03-2009, 23:55
vast wel haalbaar ja, je moet me alleen nog steeds dat kratje doen om dat blok te betalen ;) geintje, maar heb geen idee waarom het niet zou kunnen, bak moet volgens mij zo passen en kabelboom, computer en dynamo is ook wel aan te komen.
Even voor de duidelijkheid, het gaat om een 2h motor met op moment dat deze uit de auto is gekomen andere chip/computer, andere nokkenas, geen idee wat voor 1, andere injectoren, geschat vermogen toen +- 135-140 pk
Motortje schijnt wel vrij vlot te zijn, geen idee nooit mee gereden, misschien kan ik evt nog wel aan de computer komen waar het blok mee liep.
gaat vast lukken met dat blok gj :thumbup:
had ook niet anders verw8 :p
hoopte dat mensen hier misschien op dingen kunnen wijzen waar op te letten, of rekening te houden bij des betreffend blok...
kratje is onderweg :p
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.