View Full Version : KR laten lopen zonder kabelboom?
Laatste tijd gaat het een beetje door mijn hoofd om wat snellers in mijn Mk1 te hangen, nu dacht ik eerst aan een G60 maar via via kan ik aan een komplete Golf 1 komen met KR blok en Golf 2 GTI onderstel.
Helaas zit hier geen kabelboom bij, nu heb ik een hekel aan elektronica en laatst zag ik op Marktplaats een advertentie van iemand met een Scirocco 1 met een KR blok er in... Deze liep ZONDER kabelboom,
Nu vraag ik mij af: is dit mogelijk?
zo'ja, hoe?
wat zou de vermogen winst zijn?
wat zouden de voor/nadelen zijn?
(natuurlijk snap ik dat je voor je verlichting e.d gewoon een kabelboom moet hebben, maar die kan ik dan eventueel gebruiken van wat er nu in zit)
wie-o-wie kan mij hier antwoord op geven? Alvast bedankt!
Op zich is dat geen probleem, de hele boel is mechanisch. Je hebt alleen een ontstekingcomputer nodig, maar dat kun je zelfs nog wel van een 1100 blok ofzo gebruiken.
Het koudstartsysteem kun je of zelf handmatig aansturen (schakelaar in het dashboard die je 5e injector plus evt de extra luchtklep open zet) of je neemt de kleine moeite om de boel origineel aan te sluiten (is een vrij eenvoudig schema van koudstartregelaar naar thermotijdrelais en klep+5e injector).
Meer zit er niet aan!
golf mkII 16v
24-02-2009, 08:51
Warmdraairegelaar moet ook nog 12v op
martiepartie
24-02-2009, 08:56
warmdraairegelaar = koudstartsysteem?
@Mitta; De verlichting e.d. is een aparte kabelboom in je golf. Die kan je lekker laten zitten.
Op zich is dat geen probleem, de hele boel is mechanisch. Je hebt alleen een ontstekingcomputer nodig, maar dat kun je zelfs nog wel van een 1100 blok ofzo gebruiken.
Het koudstartsysteem kun je of zelf handmatig aansturen (schakelaar in het dashboard die je 5e injector plus evt de extra luchtklep open zet) of je neemt de kleine moeite om de boel origineel aan te sluiten (is een vrij eenvoudig schema van koudstartregelaar naar thermotijdrelais en klep+5e injector).
Meer zit er niet aan!
Dus als ik het goed begrijp is het enige 'kabelboom-werk' de koudestart-systeem en de ontsteking?
Kan iemand mij dat van die computer dan uitleggen :redface:
martiepartie
24-02-2009, 13:22
Dus als ik het goed begrijp is het enige 'kabelboom-werk' de koudestart-systeem en de ontsteking?
Kan iemand mij dat van die computer dan uitleggen :redface:
KR injectie is volledig mechanisch, volgens mij heb je alleen een ontstekingscomputer. Als je het transistorblokje van een polo 1.3 (of golf1.3) pakt, kan je die er zo op aansluiten.
KR injectie is volledig mechanisch, volgens mij heb je alleen een ontstekingscomputer. Als je het transistorblokje van een polo 1.3 (of golf1.3) pakt, kan je die er zo op aansluiten.
nu ga ik denk ik toch even een domme vraag stellen :rolleyes:
Wat is een transistorblokje :dunno: Misschien iemand een fototje ofzo? Misschien dat ik het dan herken...
martiepartie
24-02-2009, 15:20
Een soort 'telraam' met kenvelden voor de ontsteking (aan de hand van de pulsen van de hallgever wordt de ontstekingstiming geregeld.
Ik heb er nog wel 2 liggen van een polo1300, inclusief kabelboompje (alleen aansluiten 12V en massa).
Foto.. het is een klein blokje (iets groter dan een luciferdoosje) dat vaak in de parafanbak weggewerkt is.
Een soort 'telraam' met kenvelden voor de ontsteking (aan de hand van de pulsen van de hallgever wordt de ontstekingstiming geregeld.
Ik heb er nog wel 2 liggen van een polo1300, inclusief kabelboompje (alleen aansluiten 12V en massa).
Foto.. het is een klein blokje (iets groter dan een luciferdoosje) dat vaak in de parafanbak weggewerkt is.
Een soort van contact puntjes?
martiepartie
24-02-2009, 15:50
Neeeee! :)
Ik zal het proberen uit te leggen;
Het is een electronische ontsteking. De hallgever in de stroomverdeler is de pulsgever van de ontsteking, waar GEEN fysiek contact is tussen de draaiende delen zoals bij een puntjesontsteking. Er zit een schijf in met 4 inkepingen, waarmee het 'oog' van de hallgever weet in welke positie de nokkenas staat.
Het transistorblokje kan deze positie bijregelen/beinvloeden aan de hand van het gereden toerental (laag toerental = late ontsteking, hoog toerental = vroegere ontsteking) wat hij van de hallgever doorkrijgt. De bobine levert alleen een hoge stroom op de ontstekingstijdstippen, anders zou deze doorbranden.
Neeeee! :)
Ik zal het proberen uit te leggen;
Het is een electronische ontsteking. De hallgever in de stroomverdeler is de pulsgever van de ontsteking, waar GEEN fysiek contact is tussen de draaiende delen zoals bij een puntjesontsteking. Er zit een schijf in met 4 inkepingen, waarmee het 'oog' van de hallgever weet in welke positie de nokkenas staat.
Het transistorblokje kan deze positie bijregelen/beinvloeden aan de hand van het gereden toerental (laag toerental = late ontsteking, hoog toerental = vroegere ontsteking) wat hij van de hallgever doorkrijgt. De bobine levert alleen een hoge stroom op de ontstekingstijdstippen, anders zou deze doorbranden.
Nu snap ik het:D En meer heb ik niet nodig om een KR blok aan de praat te krijgen! :D ??
martiepartie
24-02-2009, 16:00
Dacht het niet. Misschien een setje motorcarbs incl. spruitstuk van mij?? :):)
Dacht het niet. Misschien een setje motorcarbs incl. spruitstuk van mij?? :):)
kosten?:P
moet wel beetje low budget blijven :)
martiepartie
24-02-2009, 16:22
Als ik jou was zou ik eerst het blok er compleet in lepelen, kijken of je de originele spullen aan de praat krijgt. Mocht dat niet lukken (defect/versleten/andere problemen), dan kan je me altijd benaderen om er een setje carbs op te zetten.
Mocht je wel direct op carbs gaan rijden; mail me maar voor prijzen/levertijd/details.
martijnheuvel monkeytail gmail punt com
Je neemt de ontstekings kabelboom van een kr motor. (zit nl vervroeging in geprogrameerd)
Sluit aan:
Contact + op bobine
groene + zwarte draad op bobine
Zwarte draad van kabelboom op - van de accu
auto loopt
martiepartie
24-02-2009, 17:42
Dat kan idd ook. Dat is hetzelfde idee als het transistorblokje van een electronische ontsteking.
riendert
24-02-2009, 18:12
Damn is het zo weinig werk :eek:
En ik zie er nog tegen op, Als ik al die draden zie :screwy:
riendert
24-02-2009, 18:23
Je neemt de ontstekings kabelboom van een kr motor. (zit nl vervroeging in geprogrameerd)
Sluit aan:
Contact + op bobine
groene + zwarte draad op bobine
Zwarte draad van kabelboom op - van de accu
auto loopt
Sorry maar ik ben heel slecht in stroomkringen. :redface:
Maar die Groene en zwarte draad komen van de ontstekings computer?
En de zwarte draad van de kabelboom loopt onder het dashbord?
Bvd
Sorry maar ik ben heel slecht in stroomkringen. :redface:
Maar die Groene en zwarte draad komen van de ontstekings computer?
En de zwarte draad van de kabelboom loopt onder het dashbord?
Bvd
Alle draden komen van de ontstekings computer
Voeding krijgt hij via de bobine
De zwarte loopt nu al naar de - van de accu
De Groene en de zwarte(met streepje wit) lopen nu ook naar de bobine.
Rest van de kabelboom laat je vervallen en gebruik je je huidige kabelboom voor watertemp, oliedruk etc.
Dat kan idd ook. Dat is hetzelfde idee als het transistorblokje van een electronische ontsteking.
Dat gaat dus niet, want dan heb je geen vervroeging. Dit wordt op de ontstekingen met transistor blokje geregeld door vacuum op de halgever. Echter een 16v heeft dit niet.
Je zou dan een halgever van bv peugeot 1.9 gti kunnen monteren deze past ook en heeft vacuum vervroeging.
martiepartie
25-02-2009, 12:37
Ontstekingstiming vroeger zetten met een stroomverdeler zonder vervroeging; ik rij al tijden rond zonder verstelbarevervroeging, de ontsteking staat std. op 15 graden voor BDP. Stationairloop is nog steeds soepel, enige is dat het een beetje ploft in de uitlaat als ik vanuit hoge toeren afrem op de motor.
Ben het wel met je eens dat jouw manier netter is. De ontstekingscomputer zit er toch al bij een KR, dan kan je die ook beter gebruiken:)
Ontstekingstiming vroeger zetten met een stroomverdeler zonder vervroeging; ik rij al tijden rond zonder verstelbarevervroeging, de ontsteking staat std. op 15 graden voor BDP. Stationairloop is nog steeds soepel, enige is dat het een beetje ploft in de uitlaat als ik vanuit hoge toeren afrem op de motor.
dit wil ik juist heel graag, heb ik nu ook namelijk en bevalt mij zeer goed! is vooral leuk als ik bij een bushalte voorbij rijd en effe het gas los laat :rolleyes:
kan dat beetje ook omgezet worden in vlammen? :rolleyes:
martiepartie
25-02-2009, 14:37
Nee, dat niet. Het zijn vrij kleine plofjes, geen knallen oid.
Ontstekingstiming vroeger zetten met een stroomverdeler zonder vervroeging; ik rij al tijden rond zonder verstelbarevervroeging, de ontsteking staat std. op 15 graden voor BDP. Stationairloop is nog steeds soepel, enige is dat het een beetje ploft in de uitlaat als ik vanuit hoge toeren afrem op de motor.
Ben het wel met je eens dat jouw manier netter is. De ontstekingscomputer zit er toch al bij een KR, dan kan je die ook beter gebruiken:)
Dat kan ook wel, maar dan moet je voor het goed zijn eigenlijk je halgever veranderen. Nu is de opening in je schijf, of te wel je ontstekings punt niet gelijk aan het passeren van de rotor op een contact punt in de verdelerkap.
Als je nu de schijf een paar tanden verzet kun je hem std op 20-30 graden voorontsteking zetten.
Dit zal een positief resultaat hebben op het vermogen/koppel, echter zal de auto moeilijker starten.
Zoals jij het doet lever je vermogen in.
de beste manier is om de vervroeger gewoon te laten werken, weet je tenminste zeker dat alle pk's eruit komen....
zoveel extra kabelwerk is dat niet!
riendert
25-02-2009, 17:53
Maikel bedankt voor de duidelijke uitleg :thumbup: ik laat het wel even horen als het gelukt is(en anders ook :D )
Pewi Vwteam
25-02-2009, 21:21
als je vlammen uit je uitlaat wilt is hier wel een andere oplossing voor! makkelijk te maken en kost je iets van paar tientjes gegarandeerd steekflam van halve meter!! alleen kost je dit op tenduur je je dempingswol van je einddemper.
als je vlammen uit je uitlaat wilt is hier wel een andere oplossing voor! makkelijk te maken en kost je iets van paar tientjes gegarandeerd steekflam van halve meter!! alleen kost je dit op tenduur je je dempingswol van je einddemper.
welke dempingswol :lmao:
Nu merk ik ook met mijn huidige (standaard uitlaat en standaard blok) dat ie elke maand ietsje meer herrie gaat maken, maar dat vind ik niet erg... hoef ik geen nieuwe 'sport' demper te kopen :D
golf mkII 16v
26-02-2009, 08:23
En vergeet het stationaair gedeelte niet
Zit een stappenmotor op en een regelkast[bij golf 2 16v]in de middenconsole
En vergeet het stationaair gedeelte niet
Zit een stappenmotor op en een regelkast[bij golf 2 16v]in de middenconsole
is niet nodig om te laten lopen, dat maakt het ingewikkeld
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.