View Full Version : schroefset stugger maken?
ik heb un probleem(pje),, :screwy: :(
heb un schroefset onder men mk3 gezet en flink omlaag gedraaid maar nou lopen in snel genomen bochten af en toe men voorwielen(17") aan in men schermen....
nou dacht ik dat ut zo was dat ut geheel stugger word as je die korte (softe) veer ertussenuit haalt, klopt dat???????????
Berserker
25-02-2009, 15:00
Nee dit is niet zo, die is eigenlijk alleen om te zorgen dat als je hem erg omhoogschroeft dat de grote veer niet los komt te liggen..
Als je deze weghaalt komt hij alleen maar lager te liggen, maar zal zeker niet stugger worden..
Dikkere olie in de schokdempers of andere veren zou isschien helpen, maja dan kun je beter een ander schroefsetje zoeken, of je schermrandjes ombuigen...
martiepartie
25-02-2009, 15:10
Kleine veer heeft de windingen dichter opelkaar zitten en is daardoor slapper dan de lange veer.
Haal je de kleine veer er tussenuit en schroef je de onderste schotel net zover omhoog als de lengte van die kortere veer, dan wordt de auto in theorie stugger (het slappere deel is immers weggehaald). Of het in praktijk ook zo werkt hangt erg van de kwaliteit van de veren af.
Schokdempers doen weinig bij de ingaande slag, dus dikkere olie zal weinig uitmaken voor hoeveel de auto inveert. Dat is vooral van belang bij het uitveren (dempen).
Stuggere veren;
Bij www.rallydesign.co.uk kan je verschillende soorten veren kopen voor schroefsetjes. Een tikkie grotere veerstijfheid met dezelfde onbelaste lengte is wel een oplossing voor je probleem.
Kleine veer heeft de windingen dichter opelkaar zitten en is daardoor slapper dan de lange veer.
De kleine veer is idd slapper. Dit is een voorspanner.
De kleine zal helemaal samengedrukt zijn als de auto gewoon op de grond staat. Eenmaal opgekrikt zorgt die kleine veer ervoor dat de grote veer niet los komt te hangen, (apk punt)
Haal je de kleine veer er tussenuit en schroef je de onderste schotel net zover omhoog als de lengte van die kortere veer, dan wordt de auto in theorie stugger (het slappere deel is immers weggehaald). Of het in praktijk ook zo werkt hangt erg van de kwaliteit van de veren af.
Helaas zal dit in de praktijk niet werken.
Wat je kunt doen is de veerweg verkorten. Dit doe je door bumpstops te plaatsen. Dan zal je wiel dus niet volledig meer inveren waardoor ie ook niet meer aanloopt. Maar met slechte wegen stuiter je dus letterlijk over de weg.
Het beste is gewoon een stuggere set veren of misschien gewoon een andere schroefset.
Stugge sets zijn: Supersport/v-maxx
Die kleine veer (de hulpveer) veert helemaal niet mee, die wordt helemaal ingedrukt zogauw de auto op z'n wielen staat.
Als je die er dus tussenuit haalt is het enige verschil dat ie lager komt te liggen (mits ie nog niet op de bumpstops ligt natuurlijk)
thanks voor ut meedenken allemaal....
ut gaat hier ook om un supersport schroefset maar de ruimte tussen band/spatbordrand is gewoon te krap, enige optie is toch die bumpstops denk ik??!!
volgende vraag, waar te krijgen??
heb met hetzelfde probleem te maken.
Rij nu dus ook al op rubberen bumpstops, die je zo over je pen kan drukken, maar met bochten en extra druk door aflopen van de weg loopt links achter heel ligt aan.
Wat kan ik hier nog aan doen? Heb de hulpveer er ook nog tussen zitten!
Hoeveel camber heb je nu? Ik had mijn Golf ook goed laag liggen en dat ging prima, wel de randjes omgeslagen.
Het camber is toch vast op de achterbrug van de golf 2?
Het probleem is dat ik 9J velgen heb met 215/35R16 band en ET 5
De randen zijn ook al omgeslagen, maar ik kom dus tegen de onderkant van de wielrand aan..
Dan kan je achter beste een verstelbare steigerpijp monteren, of velgen met een minder lompe et waarde.
@gerben:
bumpstops zijn niet je enige optie.
je kan ook nog gewoon je kasten omrollen, dat zul je waarschijnlijk gewoon moeten doen.
bumpstops:
zitten normaal gesproken al tussen je schroefset.
universele kun je gewoon via autostyle krijgen.
je hebt trouwens ook bumpstops in de zin van veerwegverkorters. deze rubberen blokjes klem je tussen 2 windingen in waardoor deze niet meer inveren en dus word je onderstel stugger (zo zou het moeten zijn iig, heb het zelf nooit gehad)
misschien het proberen waard?
http://www.autostyle.nl/images/productimages/AC%20IH440.gif
bij intraxx kun je veren bestellen op gewicht... bel intraxx eens die helpen je zo en kunnen off the shelf producten leveren
Ok bedankt.
Zal het even in de gaten houden en anders een naar intraxx bellen.
Ben binnenkort namelijk ook toe aan een nieuw schroefsetje. .
bivw 16vg60
03-04-2010, 11:57
bij intraxx kun je veren bestellen op gewicht... bel intraxx eens die helpen je zo en kunnen off the shelf producten leveren
nou idd die heeft henk wel voor je
zo niet heb ik nog wel wat veren liggen van intraxx moet je alleen even weten wat de lengte en het gewicht nu is
Hij mag gewoon achter niet veren..
maar hou het even in de gaten!
Bedankt!!
@gerben:
bumpstops zijn niet je enige optie.
je kan ook nog gewoon je kasten omrollen, dat zul je waarschijnlijk gewoon moeten doen.
ik heb het toen met bumpstops opgelost,tammoh heeft het topic gekaapt ;)
martiepartie
03-04-2010, 14:32
Hij mag gewoon achter niet veren..
:D
Dat is inderdaad de beste optie :tongue:
martiepartie
03-04-2010, 14:33
Dan kan je achter beste een verstelbare steigerpijp monteren
oh nee, toch niet :D
Black Devil
03-04-2010, 19:00
FK kan ook verschillende/stuggere losse veren leveren. Ik heb voor mijn schroefset ook 3 sets hoofdveren met verschillende Newtons.
Zo heb toch maar besloten, niet al te lang te gaan wachten met bestellen van een schroefset.
Toplagers zijn aan vervanging toe en veren voor lekken wat.
Rij dus momenteel op supersport en heb eerder onder de ibiza vmaxx gehad, wat toen goed beviel.
Heeft iemand een idee waar ik de intrax mee kan vergelijken en wat de prijs daarvan is?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.