Log in

View Full Version : hoe zit het met het grijs kentekenbeleid

Arno
05-10-2004, 19:10
Ik heb een polootje met grijs kenteken
Maar wat de regering nu van plan is met het grijs kenteken is echt waardeloos.
Alleen ondernemers en gehandicapten krijgen alleen grijskenteken of zoiets.
Maar per wanneer gaat dat dan in....??
Is er geen vrijstelling voor oudere grijs kenteken auto's

Als dit echt waar is dan ga ik mijn polo ombouwen naar normaal kenteken.
Met achterbank etc...
Bij de sloop kan ik genoeg materiaal krijgen....

Maar hoe duur kost het om hem te laten keuren op normaal kenteken?
Zijn er nog een aantal eisen waar een auto met normaal kenteken aan moet voldoen??
en wat moet je doen om een nieuw kenteken aan te vragen.

Een heleboel vragen waar ik zelf totaal geen weet van heb, wie weet er raad......

Tjaap
05-10-2004, 19:12
ik zou mooi ff afwachten wat de uiteindelijke regels zullen zijn, kneem aan dat als hij onder geel gaat vallen ze je niet kunnen verplichten om te keuren en niet kunnen tegenhouden om er een bank in te zetten.

Arno
05-10-2004, 19:19
Ik heb de mogelijkheid om er een achterbank in te zetten, is een koud kunstje.
Maar zoals je al zei, het is gewoon even afwachten.
Ik denk dat ik pas aktie neem als het echt zover is.....
Maar ik wilde gewoon weten bij wie ik moet zijn als ik hem daadwerkelijk ombouw naar geel kenteken.
Dat ie dus voor geel geregistreerd staat.
Rdw???

Steeph
05-10-2004, 19:24
Er is nog weinig duidlijkheid over! Op belastingdienst.nl & rdw.nl is er nog niks op te vinden.
Op ANWB.nl staat wel iets maar daar wordt je ook nog niet wijzer van.

In een ver verleden had ik een MK2 op grijskenteken, met glazen achterramen.
Eind jaren 80 werden de regels omtrent grijskenteken aangescherpt, en moest er als er aan die eisen niet werd voldaan gewoon wegenbelasting betaald worden naar geel. Ombouw zou toen ook weer een xtra RDW keuring met zich meebrengen. Dus alleen maar lastig.

Gewoon afwachten, totdat er meer duidelijkheid over is.

Grtzzz

hajee
05-10-2004, 19:30
bij de rdw is nog niks bekend,
douane weet ook niks.
maar de regering is er nog niet over uit.
hoorde al iets van "tot 2007", maar niks concreets..
gewoon lekker in je grijskentekenauto blijven rijden,
zodra ik iets hoor, post ik het wel op dit forum
:)

Steeph
16-10-2004, 11:50
Vandaag in de krant:

Grijs kenteken alleen bij btw-nummer

DEN HAAG (ANP) - Ondernemers die in aanmerking willen komen voor een grijs kenteken moeten in de toekomst via een btw-nummer kunnen aantonen dat ze recht hebben op het fiscale voordeel. Staatssecretaris Wijn van Financiƫn werkt hiervoor plannen uit, bevestigden ingewijden zaterdag.

Wijn wil hiermee oneigenlijk gebruik van het grijs kenteken voorkomen. Aanvankelijk bestond het plan om oneigenlijk gebruik tegen te gaan door ondernemers te compenseren via de investeringsaftrek. Maar aan die methode bleken te veel technische bezwaren te kleven. Ook ondernemersorganisatie VNO-NCW had dat al naar voren gebracht.

Grtzzz

wouter76
26-10-2004, 20:07
Tja het lijkt nu bijna zover te zijn... Volgens de laatste berichten wordt het grijs kenteken voor particulieren per 1 januari 2005 afgeschaft. Die streefdatum zal door onze "geliefde" regering wel niet gehaald worden, dus zal de afschaffing waarschijnlijk een paar maanden later plaatsvinden.

In de media hoor je vaak dat particuliere grijsrijders als "fraudeurs" en "grijs kenteken misbruikers" bestempeld worden. Nou ja zeg! Zelf ben ik dan ook zo'n vermeende "fraudeur" en je kunt al bijna op een dagvaarding wachten....

Ok, de regering laat weer eens een sterk staaltje zien dat ze hun afspraken weer niet na komen. Het is immers helemaal geen misbruik wat vele particulieren hier vertonen en het is al helemaal niet illegaal. De afspraak was als volgt: Jij koopt een grijs kenteken auto en jij stemt daarmee automatisch in met de regels die daarvoor gelden. Daar tegenover staat dat jij geen BPM betaalt over de aanschafwaarde en een lager wegenbelastingstarief.

Nu houd ik mij netjes aan mijn kant van de afspraak (niet meer dan 2 personen tegelijkertijd in de wagen vervoeren en verder voldoet de auto perfect aan de gestelde normen). Maar dat schijnt voor onze regering niet meer voldoende te zijn en nu heffen zij eenzijdig hun kant van de afspraak op. Ze hebben geen zin in een overgangsregeling en willen hun favoriete melkkoetje (de automobilist) gewoon weer zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld uit de beurs kloppen! Ronduit A-SOCIAAL naar mijn mening.

Alles en iedereen wordt weer gecompenseerd (en terecht!) maar de particulier die als individu toch niet veel in te brengen heeft valt hier natuurlijk weer buiten.

Verder is een groot deel van de grijskenteken wagens in handen van minder kapitaalkrachtige particulieren die op die manier nog steeds op een efficiente manier mobiel kunnen zijn, iets waar het openbaar vervoer ruimschoots in tekort schiet! Is het niet zo dat onze hele economie zo langzamerhand draait om mobiliteit? Is het niet zo dat mede door deze mobiliteit onze economie ooit groot geworden is? Ach, dat vergeet onze regering liever en kijkt liever naar die paar centjes die het op korte termijn op gaat leveren. Centjes die dan weer mooi opgemaakt kunnen worden aan nutteloze spoorwegen (gouden rails misschien een idee om het geld nog sneller over de balk te gooien?) of andere prestige projecten die Nederland internationaal aanzien moet geven... vlaggen op modderschepen dus!

Naar mijn mening zou een overgangsregeling (oude gevallen grijs laten, nieuwe gevallen gewoon geel wanneer het om particulieren gaat) dus op zijn minst op zijn plaats zijn. Dit om mensen die nu gedupeerd worden, doordat hun wagen gewoon in 1 klap geen cent meer waard is en door de hoge wegenbelasting straks niet meer op de weg te houden is te ontzien. Het is immers niet hun schuld dat de regering nu dringend geld nodig heeft!

Deze regering heeft m.i. alle geloofwaardigheid ruimschoots verloren en verdient ook geen enkel vertrouwen.