PDA

View Full Version : Is een G-lader te lassen??? (alu)


Domi
05-03-2009, 10:15
Vorig jaar februarie is de lader van mijn Golf G60 ontploft :D Nu heb ik die lader hier nog liggen samen met nog een andere lader die een beetje is ingelopen. De lader die is vast gelopen zag er van binnen werkelijk nieuw uit.( in 1998 hagelnieuw gemonteerd bij invoer van de golf) Het was heel erg jammer dat ie vast liep. Oorzaak was het lager van hulp-as dat vast liep.
Deze as dus.
http://www.gti-g60.nl/easypicture0141.jpg.

Nadat hij vastliep zag de lader er zo uit van d ebuitenkant,
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JU8NDFFT.jpg
En een scheurtje binnenin,
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FSKNAZYM.jpg

Dat scheurtje wil ik dus weer naar elkaar toe brengen en dicht lassen. En gat dat is ontstaan even netjes maken (rechthoekig)zodat ik er een ander stuk weer kan in lassen.
Van de andere lader die ik heb liggen is de verdringer aan gort. Ik wil die lader gebruiken om de ander te maken. Dus proberen bijde laderhelften weer te repareren.
Dus het gat dicht maken door dezelfde hoek uit de andere lader te halen en in de 'kapotte' lader te lassen. En alles heel netjes en glad afwerken.

Denken jullie dat dat te doen is??

Vains
05-03-2009, 10:19
Af het kan durf ik niet 100% te zeggen. Maar kun je niet beter zoeken naar een niet gescheurde laderhelft? Die gaan meestal weg voor weinig geld, aangezien 9 op de 10 keer de verdringer kapot loopt...

Domi
05-03-2009, 10:31
Het is gewoon een probeersel ;). En de G-lader die nog heel is die is erg ingelopen en de andere totaal niiet. Mocht het lukken dan is het leuk en zoek ik een verdringer erbij.

Vains
05-03-2009, 10:45
Je kunt het altijd proberen natuurlijk, ik ben benieuwd of het lukt :thumbup:

Domi
05-03-2009, 10:49
Tja, De laders liggen hier maar wat. proberen kan altijd. Vanmiddag de dremel maar opstarten. En eerst even meten en aftekenen.
Ik zal proberen het bij te houden met foto,s ;)

martiepartie
05-03-2009, 10:57
Tja, De laders liggen hier maar wat. proberen kan altijd. Vanmiddag de dremel maar opstarten. En eerst even meten en aftekenen.
Ik zal proberen het bij te houden met foto,s ;)

Die Dremel wel eerst goed warm laten draaien :)

Over het lassen; Giet alu is wel te lassen, kan je het beste een goede V-groef voorvormen en dan met een MIG apparaat lassen.
Ik ben wel bang dat je last van vervorming gaat krijgen, en het risico dat de boel vlak na de las erg bros wordt.

Ach, het is een leuk probeersel, werkt het niet dan kan je de lader in een glazen kast zetten:)

Domi
05-03-2009, 11:08
Over het lassen; Giet alu is wel te lassen, kan je het beste een goede V-groef voorvormen en dan met een MIG apparaat lassen.
Ik ben wel bang dat je last van vervorming gaat krijgen, en het risico dat de boel vlak na de las erg bros wordt.


V-groef maken was ik zowieso van plan. Dan kan de las er mooi "in" gelegt worden. Anders wordt het gewoon een las die "erop" ligt.
Wat ook wel een idee is om het materiaal dat moet worden gelast even te verwarmen. (voorverwarmen).
Tja de kans op vervorming, Ik denk gewoon het materiaal niet te heet stoken.

LuukGTI
05-03-2009, 11:25
Als je de scheur mooi naar elkaar toe kan krijgen kun je met een TIG apparaat zónder materiaal toe te voegen beide helften weer netjes krijgen. Voorwaarde is dat het wel goed aan moet sluiten!!
Krijg je ook geen gezeur met t juiste toevoeg materiaal.... :thumbup:

Pedaalemmer
05-03-2009, 11:27
Kun je niet het stuk wat ontbreekt uit die andere lader halen en dit erin lassen? of is dat de bedoeling?

jurie
05-03-2009, 11:38
Pearl

Domi
05-03-2009, 12:43
Kun je niet het stuk wat ontbreekt uit die andere lader halen en dit erin lassen? of is dat de bedoeling?


Goedemorgen :D :thumbup:
Dat is inderdaad wat ik bedoel ;)

Domi
05-03-2009, 12:43
Kun je niet het stuk wat ontbreekt uit die andere lader halen en dit erin lassen? of is dat de bedoeling?


Goedemorgen :D :thumbup:
Dat is inderdaad wat ik bedoel ;)


Pearl
:confused: :confused:

Richard
05-03-2009, 12:47
vraag johan jetta mk1 uit joure eens, die is alu lasser..

Domi
05-03-2009, 12:51
vraag johan jetta mk1 uit joure eens, die is alu lasser..

:thumbup: Thanks, Ik zal hem even een PB sturen.

martiepartie
05-03-2009, 14:04
Als je de scheur mooi naar elkaar toe kan krijgen kun je met een TIG apparaat zónder materiaal toe te voegen beide helften weer netjes krijgen. Voorwaarde is dat het wel goed aan moet sluiten!!
Krijg je ook geen gezeur met t juiste toevoeg materiaal.... :thumbup:



Bij RVS/staal kan je zonder toevoegen een dichte las leggen. Ik betwijfel het of dat met gietaluminium wil. Aluminium vloeit niet in elkaar over, daarvoor moet je echt materiaal toevoegen. Gietaluminium zit vol kleine luchtbellen, TIG lassen is daarvoor niet de beste optie.

@ Domi; voorverwarmen is inderdaad een goeie :thumbup: Die V-groef moet je maken om er voor te zorgen dat je niet met hele hoge stroomsterktes hoeft te lassen, omdat je niet door de hele wanddikte heen hoeft te branden.
Beter een paar dunnere gestapelde lassen dan 1 hele dikke ivm inbreng van hitte.

Richard
05-03-2009, 14:29
zelfde als versnellingsbakken waar stukken vanaf zijn etc.. is wel te doen martie

martiepartie
05-03-2009, 14:40
OK, my bad..

Mijn ervaringen met alu +TIG lassen is dat aluminium de neiging heeft om van het smeltbad weg te vloeien.
Bij RVS en andere staalsoorten vloeit het materiaal juist inelkaar over in het smeltbad.

ALU + MIG is geen probleem, heb ook niet beweerd dat het niet te doen is. ;)

Domi
05-03-2009, 14:47
Inmiddels ben ik al even aan het dremelen geweest, Maar het valt niet mee. 1 laderhelft wordt moeilijk. De andere is erg makkelijk en is mooi vlak. De andere kant (uitlaatkant) is het gat eigenlijk te groot.
Maar ik ga proberen om het in orde te krijgen.

Pedaalemmer
05-03-2009, 15:31
zelfde als versnellingsbakken waar stukken vanaf zijn etc.. is wel te doen martie

Een versnellingsbak heeft wel een andere wanddikte dan een g-lader.

Domi
05-03-2009, 15:55
Even wat andere foto,s,

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EPYMYV6G.jpg
De boosdoener (lagertje)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JJMXSZKU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q64UOOWD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YS6MOQ7B.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-83WKXZRM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GGCNS8HT.jpg

Richard
05-03-2009, 16:04
Een versnellingsbak heeft wel een andere wanddikte dan een g-lader.


en een velgrand dan..;)

Pedaalemmer
05-03-2009, 16:07
en een velgrand dan..;)

Is een velgrand gegoten, nee toch? Maar ik ben het ermee eens dat het wel kan alleen denk ik dat hij veel gevoeliger is dan een versnellingsbak.

martiepartie
05-03-2009, 16:29
Ja hoor, de meeste velgen zijn gegoten.

Ik heb laatst nog een 15inch alu velg opgelast met een watergekoeld digitaal MIG apparaat. Goed hoge stroomsterkte en het brand zeer goed in. Daarna met een schaaf de boel in model gemaakt en op de draaibank nagedraaid.

Een pens vol werk, maar ik had niet verwacht dat het resultaat zo mooi zou worden. Er was een flinke hap uit gebroken, na een aanvaring met een stoeprandje.

Pedaalemmer
05-03-2009, 16:38
Ja hoor, de meeste velgen zijn gegoten.

Ik heb laatst nog een 15inch alu velg opgelast met een watergekoeld digitaal MIG apparaat. Goed hoge stroomsterkte en het brand zeer goed in. Daarna met een schaaf de boel in model gemaakt en op de draaibank nagedraaid.

Een pens vol werk, maar ik had niet verwacht dat het resultaat zo mooi zou worden. Er was een flinke hap uit gebroken, na een aanvaring met een stoeprandje.

Ik had een losse BBS velgrand in het hoofd, maar goed we dwalen af..

Jan-Jelle
05-03-2009, 17:31
bij revisie bedrijven gebruiken ze daar een soort vloeibaar aluminium voor wat later weer hard word. weet niet hoe dat heet. word ook gebruikt bij gaten in versnellingsbakken.

Pewi Vwteam
05-03-2009, 17:54
dat is echt troep en moet je nooit in een g-lader smeren! knapt er zo weer uit.

jarnogti
05-03-2009, 19:51
je hebt wel erg grote kans dat er weer een scheur onstaat
op die plek blijft een zwak punt ,en met de hitte kwa vervorming gebeurd er bijna niks meer ,heb nu paar x op werk aan versnellingsbakken gelast
is gewoon zeer tijd rovend klusje
sucses gr jarno :thumbup: