PDA

View Full Version : Versmalde vooras spijlbus.


Bussie komt zo
08-10-2004, 07:42
Om geen discussie in het fotoalbum te krijgen met Volkwouter ga ik hier even verder.

een versmalde vooras onder een spijlbus zou volgens wouter rijden voor geen meter. Nou denk ik dat er weinig mensen zijn die er ervaring mee hebben.
Maar misschien van horen zeggen.

Het ziet er natuurlijk wel gaaf uit,maar hoe rijd het nu echt?

krukab
08-10-2004, 08:30
Mijn vooras is versmald (per kant 44mm),maar door de adapters om de 993 schijven te monteren,
wordt deze versmalling weer 25mm per kant teniet gedaan.
Dan heb ik nog een 8mm spacertje tussen de schijf en de velg liggen (om de 996 klauw vrij te krijgen),
dus al met al ben ik maar 11mm per kant smaller ...
Dus helaas kan ik je niet vertellen hoe een echt versmalde as rijdt.

Maar,weer ff on topic,ik denk ook dat het k*t rijdt,alleen al omdat je wielen dichter bij elkaar
gaan staan,en je dus meer een soort driewieler effekt gaat krijgen.
Daarbij komt nog dat je in een bus bovenop je vooras zit,waardoor dat gevoel alleen maar versterkt wordt !!

Volkswouter
08-10-2004, 11:05
Versmalde vooras onder een bus is leuk voor diegene die hem een trailer op rijden en dan op de meeting er weer af.

Erwin,mijn bus glijd nu al over zijn voorwielen en ik ben 2cm in totaal smaller.Dit verschil met origineel merk je al héél duidelijk.Rechtdoor gaat het goed en is het mooi.

In de bocht is het gevaarlijk en vervelend.

Bussie komt zo
08-10-2004, 11:40
Waarom wordt er dan zoveel ophef over gemaakt.
En waarom wil dan iedereen zo'n ding onder zijn bus hebben.

Als ik het zo eens lees blijf ik lekker bij mijn eigen "brede" vooras.

Tenzij de nieuwe schijfremmen van Alain meer breedte nodig hebben, zodat je wel smaller moet.

Als het zondag een beetje mooi weer is gaat de vooras onder de bus vandaan en wordt hij eens lekkker onder handen genomen.

Alles vernieuwen en mijn eigen gemaakte dropped spindels eens passen.

Het verlagen van de vooras gebeurt hetzelfde zeker als bij een Puma as van kever?

Volkswouter
08-10-2004, 11:45
Mensen die zo`n as onder hun bus gaan zetten,komen er wel op terug of rijden er echt heel erg weinig mee! Als je wilt mag je wel een keer in mijn bus rijden,maar vraag dan ook ff aan Alain of daar in mag rijden! Heb je gelijk echt twee verschillen te pakken.Ik ga voor extreem laag en Alain gaat voor weggedrag en remmen.Als het beide kon onder mijn bus GRAAG!

Een versmalde vooras onder een kever is minder eng qua rij eigenschappen dan bij een bus.Wat Alain al zegt is :je zit bovenop de as en zit nog al wat gewicht voor de as.Bij een kever heb je dit niet en heb je er dus ook geen last van.Een Kever gaat een beetje sturen zoals een kart als je hem niet té extreem versmald.

Gert
08-10-2004, 11:56
Ik snap het versmalde verhaal en het stuurgedrag maar Wout je hebt ook de smalste banden die er zijn .
Zou het best een keer willen proberen maar dan met 175/55/15

Zoals Kroel het heeft gedaan is het denk ik toch noodzakelijk om een versmalde vooras te kopen anders red je het nooit met die remmen .
IIG zijn ze aan elke kant nog 11 mm smaller

krukab
08-10-2004, 11:57
Mensen die zo`n as onder hun bus gaan zetten,komen er wel op terug of rijden er echt heel erg weinig mee! Als je wilt mag je wel een keer in mijn bus rijden,maar vraag dan ook ff aan Alain of daar in mag rijden! Heb je gelijk echt twee verschillen te pakken.Ik ga voor extreem laag en Alain gaat voor weggedrag en remmen.Als het beide kon onder mijn bus GRAAG!
Een versmalde vooras onder een kever is minder eng qua rij eigenschappen dan bij een bus.
Toen Lorraine en ik bij Erwin in Zeeland waren mocht hij al in mijn bus rijden,maar hij vondt
dat we er eerst zelf mee op vakantie moesten ;)
Maar goed,de uitnodiging aan Erwin staat nog steeds,maar dat weet hij al.

@Wout;als jij er net zoveel "vermogen" in had liggen als mij,had je je bus vast en
zeker ook wat rijdbaarder hoog gezet :D

Volkswouter
08-10-2004, 12:01
Dat is dus het punt:Jij gaat voor vermogen en wegligging en ik ga voor laag en een redelijke vintage look.

Ik bouw nu al in mijn dromen de 59èr..:D Op zijn reet,lange 4 bak eronder met een 1200cc 30pk motor erachter met Fram benzinefilter en dubbele carbs..:D
En verder geen fratsen aan de auto,zo kaal mogelijk.Geen safari`s,geen radio,geen optie`s at all!

Bussie komt zo
08-10-2004, 12:13
Dus dan hangt het versmallen verhaal toch af van de Schijfremmen die Alain in "massa" productie gaat nemen of ik de as versmal ja of nee.

Want bij mij staat veiligheid dus goede wegligging horen in het vaandel dan de looks.
looks zijn cool maar niet ten kosten van mijn veiligheid.

krukab
08-10-2004, 12:20
een 1200cc 30pk motor erachter met Fram benzinefilter en dubbele carbs..:D
Dat ovaal motortje ... is dat wat om erin te hangen ??


looks zijn cool maar niet ten kosten van mijn veiligheid.
Veiligheid moet ten aller tijden ook voorop blijven staan,zeker als Kruk@b jr. meerijdt.
Das ook een van de redenen dat ik perse schijven onder me bus wilde hebben.
Merkte vorig jaar al in Luxemburg dat trommeltjes leuk zijn,maar na een paar keer hard
remmen er niemand meer thuis is/was !!

Volkswouter
08-10-2004, 12:22
Juist,jij hebt hem door..:D

WorkingClass
08-10-2004, 15:19
Wouter, helemaal met je eens!!!!!!!
Vintage First, anders moet je een moderne auto gaan rijden.
Heb zelf een 59 panel, en daarvoor heb ik een 30pk met judson klaar liggen.
Check http://panelvanregistry.volkswouter.nl/1959.html
Het is zo makkelijk om over te gaan naar schijven en een moderne 1600cc.
Als je problemen hebt met trommels enzo moet je een T2 kopen.

Het instabiel rijden van de korte as komt zeker ook door de banden, ik ben over gegaan van 135 naar 155 en het gaat nu een stuk beter. nu kan mijn orginele as weer 2 inch korter.

Volkswouter
09-10-2004, 11:24
Nico,ik sta nog wel een heel stukje lager en met 155 banden ben ik bang dat deze aan gaan lopen in de binnenschermen.

Volkswouter
09-10-2004, 11:27
Dus dan hangt het versmallen verhaal toch af van de Schijfremmen die Alain in "massa" productie gaat nemen of ik de as versmal ja of nee.

Want bij mij staat veiligheid dus goede wegligging horen in het vaandel dan de looks.
looks zijn cool maar niet ten kosten van mijn veiligheid.


Mijn bus is niet gevaarlijk,je moet er alleen mee kunnen rijden en je moet je rijstijl aanpassen.Ik zal bijvoorbeeld nooit bumperkleven.

Alain weet wat hij aan remmen heeft en staat eerder stil dan die auto voor hem,dat is mooi,maar ik wil geen 16inch onder de bus.

Tegen de tijd dat de steek 205 schijfremsetjes klaar zijn komen er bij mij ook schijven onder,ik heb aleen de voorwaarde dat ik mijn 4,5j velg wil blijven gebruiken.

Bussie komt zo
09-10-2004, 11:55
He leuk. Nico hier.
Ik heb de kever van Nico overgenomen.maar hij gaat in stukken Nico hij is te ver heen.

On topic.
Vintage is natuurlijk super maar veiligheid is en blijft een vereiste.

Volkswouter
09-10-2004, 12:25
Ja maar wie zegt dan dat trommel remmen gevaarlijk zijn? Heb jij er wel eens mee gereden?

Bussie komt zo
09-10-2004, 14:13
Ja maar wie zegt dan dat trommel remmen gevaarlijk zijn? Heb jij er wel eens mee gereden?

Voor een zeg maar ouderwetse snelheid voldoen ze prima. maar als je aan snelheden boven de 120 kan komen net als Kruk, tja dan wordt het een ander verhaal.
En mee gereden heb ik wel eens in een spijl van een kennis met een 1500 motor, daar was nadat ik er nieuwe remcilinders op had gezet en de olie had vernieuwd niks mis mee.

Volkswouter
09-10-2004, 18:14
Ok dan zijn we het daar over eens..:D

Trouwens ik kom bijna nooit boven de 100km/ph en rij altijd contstant iets harder dan de vrachtwagens,dit komt gewoon door alle kuilen en gaten in dew weg.

Ik heb dus nooit haast,ik kom er wel.

krukab
10-10-2004, 10:55
Ik heb dus nooit haast,ik kom er wel.
Ik heb ook nooit haast,en al helemaal niet op vakantie,maar kheb graag wel de wegligging
én remmen van een moderne auto ... dat heeft ook niks met Vintage te maken ;)
En ff for the record;ook ik vindt het een bus goed staan,stalen velgen met 5x205,maar
dan graag wel met een setje 356 trommelremmen,of een setje (mijn setje?) 5x205 schijfremmen ...

[off topic mode on]
@Wout,die twee achterklepjes liggen/staan voor je klaar om op te halen !!
[off topic mode off]

Volkswouter
10-10-2004, 11:46
[off topic mode on]
@Wout,die twee achterklepjes liggen/staan voor je klaar om op te halen !!
[off topic mode off][/QUOTE]


Mooi man,ik kom ze van de week ff ophalen bij je.

WorkingClass
14-10-2004, 11:09
He, 356 trommels om je remmen te verbeteren, helemaal top, als je een complete set voor, voor hebt liggen, laat het me maar weten.

Ben ook helemaal eens met : vintage style is ook vintage speed, dus gewoon 100km/u en niet harder, anders moet je zeker iets verzinnen, maarrr wel van dezelfde periode van je vw.

PS Erwin, sorry man, het had zo mooi kunnen zijn.

Bussie komt zo
14-10-2004, 11:25
PS Erwin, sorry man, het had zo mooi kunnen zijn.

Geeft niks Nico hebt het je vergeven. Bus of Type 3 is toch leuker dan een kever. heb er weer van geleerd en was leuk om er eens 1 te demonteren.

krukab
14-10-2004, 12:34
He, 356 trommels om je remmen te verbeteren, helemaal top, als je een complete set voor, voor hebt liggen, laat het me maar weten.
Ik weet een set te liggen,maar of hij de set wil verkopen ... geen ideeeee ...


Vintage style is ook vintage speed, dus gewoon 100km/u en niet harder,
Mee eens !!
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/25052004135048.jpg

WorkingClass
15-10-2004, 08:53
Kruk,
Als je eens voor mij wil informeren, als je iets weet zou je me eens willen mailen,
dat zou top zijn.