Log in

View Full Version : probleem met koelstysteem 16v kr 1986


mk2 td driver
16-03-2009, 12:15
Hallo allemaal

Ik ben jullie hulp even nodig,


Heb een probleem met mijn koeling van mijn golf mk2 gti 16v kr.

Ik zal bij het begin beginnen, gisteren reed ik op de snelweg(140/150)(nog niks aan de hand) toen liet ik de auto uitrollen op de afrit, begon het tempereatuurlampje, het olielampje+zoemer te knipperen/joelen). Dit begon bij het uitrollen rond de 3000 rmp in 5

Auto aan de kant gezet en uitgezet. kijkje onder de motorkap genomen.
Het volgende nam ik waar:

-veel druk op de bovenste radiatorslang en op het kvs vaatje.
- kvs kookte niet, maar kwam wel een beetje omhoog in het vaatje(stroomde klein beetje over).
-verder niks bijzonders


Vervolgens auto weer gestart, en rustig verder gereden op binnenwegen +/- 5km. tijdens deze 5km gewoon rustig gereden en er was niks bijzonders aan de hand. totdat na die 5km het temperatuurlampje weer ging branden.

dus ik auto uit(was bijna thuis), en ik keek weer onder de motorkap, motor was erg warm. dus even af laten koelen +/- 15min. daarna auto weer gestart, en naar huis toe gereden(naar huis was nog 2 km). direct bij het starten ging het temperatuurlampje al weer knipperen. (terwijl de motor echt niet meer te warm was). toen naar huis gereden en auto weggezet.


vanmorgen weer even gekeken

dit nam ik waar:
-olie gewoon op peil zoals altijd
-kvs op peil (was heel klein beetje uit, maar dat heb ik er gisteraaf zelf uit zien stromen.)


daarna de auto gestart en warm laten draaien(direct bij het starten ging het temperatuurlampje al branden)
toen de temperatuurmeter bedrijfstemperatuur aangaf nam ik het volgende waar:
-veel druk in de bovenste radiatorslang en koelvloeistofpotje
-bovenste radiatorslang was ook erg warm
-onderste radiatorslang en radiateur waren koud
-kachel vol aan en werd totaal niet warm
-als de motor te warm wordt slaat de fan niet aan(deed ie een dag geleden nog wel)

daarna de motor weer uitgezet(omdat ie te warm werd), en daarna dit hele verhaal getypt.

ik gok zelf op de thermostaat, maar wat denken jullie hiervan? :confused:

mark_84
16-03-2009, 13:12
geen doorstroming je je koelcircuit . Aangezien je radiateur koud blijft heb je een verstopping lijkt mij

denzo
16-03-2009, 17:07
thermostaat. :D

Fast Eef
16-03-2009, 17:45
ik vind het wel bizar dat je lampje gelijk aangaat met koude start

mk2 td driver
16-03-2009, 18:37
ik vind het wel bizar dat je lampje gelijk aangaat met koude start

precies dat vind ik ook raar, want dat controlelampje en thermostaat staan toch los van elkaar?

ik ga zsm even de thermostaat uitbouwen en testen (dit is een &^*klusje want de stuurbekrachtegingspomp hangt vreselijk in de weg, ben bang dat ik deze ook nog eerst mag demonteren) :eek:

golf mkII 16v
16-03-2009, 20:37
thermostaat. :D
Sluit ik mij bij aan
Aangezien de onderste slang koud blijft[zit de thermostaat in]
Lampje is een storing in de sensor van het expansievat

denzo
17-03-2009, 17:05
mijn lampje blijft ook wel eens knipperen en als ik de auto dan opnieuw start is het weg :thumbup:

The Skinnmeister
17-03-2009, 17:32
Sluit ik mij bij aan
Aangezien de onderste slang koud blijft[zit de thermostaat in]
Lampje is een storing in de sensor van het expansievat

Dat klopt :thumbup:

mk2 td driver
17-03-2009, 23:35
Heb vandaag de thermostaat eruit gehaald, en daarna even een rondje gaan rijden +/- 20min. Zonder dat de motor warm liep. de koelvan slaat ook weer aan(als ie ff 5 min stationair draait) en de druk in het koelsysteem is ook stukken minder geworden :)

De kachel wordt ook weer warm. :thumbup:


Het lijkt dus de thermostaat geweest te zijn, maar als ik de thermostaat kook in een pannetje water gaat deze wel gewoon open :confused: ???

denzo
18-03-2009, 13:29
dat kan wel kloppen hoor zo,n thermostaat kan ook stroef gaan.

maar goed probleem opgelost :thumbup:

golf mkII 16v
18-03-2009, 20:16
Heb vandaag de thermostaat eruit gehaald, en daarna even een rondje gaan rijden +/- 20min. Zonder dat de motor warm liep. de koelvan slaat ook weer aan(als ie ff 5 min stationair draait) en de druk in het koelsysteem is ook stukken minder geworden :)

De kachel wordt ook weer warm. :thumbup:


Het lijkt dus de thermostaat geweest te zijn, maar als ik de thermostaat kook in een pannetje water gaat deze wel gewoon open :confused: ???
Maar niet ver genoeg
moet zeker 7mm zijn