View Full Version : versnellingsbak Vraagje
hallo,
Nu heb ik al een tijd mijn golf 2 cl. Maar er is vanaf begin al een probleem met de versnellingsbak. Als ik snel naar de 2 schakel dan kraakt die best erg. Maar doe ik dit erg rustig dan is er niks aan de hand. Zelf heb ik het gevoel dat het steeds erger word. En ben dus opzoek naar een versnellingsbak. Nu ben ik op de site; http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_128_VW-Golf-Getriebe.html aan het kijken. Ik heb nu een versnellingsbak met 5 versnellingen er in. Maar ik weet nu niet precies waar ik aan kan zien welke ik er nu in heb zitten. Ik denk zelf dat het wel een type 020 is wat op de site staat met een as dikte van 3.667. Kan ik dan gewoon elk type 020 er in zetten? als hij maar die zelfde as dikte heeft? Of zitten er toch verschillen in? Het gaat om een golf2 cl (madison) uit '90. Het zou dus ook nog goed kunnen dat er een 020a in zit. Zou me iemand hiermee verder kunnen helpen? Alvast bedankt.
Groeten, Gino.
golf mkII 16v
01-04-2009, 17:55
Wat voor motor zit er in?
1600/1800= 020 4of 5 bak
1100/1300= 084 4 bak of een 085 5 bak
1600 motor en 5 bak. Kan ik dus alle type 020 in mijn golf 2 zetten? of moet ik perse die er in zetten die er nu ook in zit?
vaak is dit de synchroonring van de 2e versnelling, kan je makkelijk zelf repareren is mij verteld, heb het zelfde probleem gehad met een jetta van mij, als je het linker voorwiel eraf haalt zie je een groene dop met het VW logo erop, daar zit deze achter,
hoe makkelijk het is zou ik je niet kunnen vertellen, heb die van mij namelijk verkocht, maar het schijnt niet duur te zijn en makkelijk zelf te doen zijn.
zit die ring niet op een van de 2 assen zelf die in de versnellingsbak zitten? heb zelf namelijk eens een versnellingsbak van een motor uit elkaar gehad. Maar voor aan die ringen de komen moet je de hele versnellingsbak uit elkaar. Maar als het zo zou zijn als jij zegt kan ik het ook makkelijk zelf doen. Ik zal eens een beetje gaan zoeken op internet. Maar ik denk eigenlijk zelf dat die ring op de as zelf zit. En de beste optie is een andere versnellingsbak er onder. Maar nu is de vraag maakt het niet uit welke type 020 ik er onder leg? Alvast bedankt voor de reactie's.
groeten Gino.
Ik heb even gezocht en kwam toevallig op deze reactie;
je hebt het begin van een versleten tweede versnellings synchromesh ring , bak moet dan uit elkaar synchroon ring vervangen met tweede versnellings tandwiel probleem opgelost .
Dus ik denk zelf dat die hele as er dan uit moet. Jammer genoeg heb ik hier de tijd en de plaats niet voor. Dus denk dat het toch maar een andere versnellingsbak gaat worden.
dat is inderdaad erg jammer, mij werd toen verteld dat je er makkelijk bij kon komen,
maar als dat tegenvalt ben ik achteraf wel blij dat ie is weggegaan :)
maar goed wat ik net zei is hoe het mij ook verteld is. misschien dat er nog anderen zijn hier die jou hier iets meer over kunnen vertellen..
mk2 td driver
02-04-2009, 10:00
Als je nu een 020 bak hebt kun je in principe elke 020 bak erachterhangen,
Ik denk dat je nu een 4T hebt (dit is een van de langste 4T bakken)
eindoverbrenging is 3,667 (is niet je asdikte)
Goede 4T bakken liggen niet voor het oprapen
Je zou bijvoorbeeld ook voor een 4S bak kunnen gaan, deze is wat korter (volgensmij eindoverbrenging van 3,9)
check je bakcode is, die staat onderop je bak op een vlak stukje, daar waar hij aan je blok zit gemonteerd.
Hey,
@ jetta 91; toch bedankt voor de reactie ;)
en mk2 td driver; Ik had in die tabel wat op die ene Duitse site stond dit gezien. Er staat boven die kolom; Achse en dat is naar mijn weten een as.
3,455 1,944 1,286 0,909 0,745
Dit zijn dus de gegevens van een 4t bak.
Dit zijn de 5 versnellingen. Ik zal zo eens even een kijkje nemen onder mijn auto. Om te zien welke er nu onder zit. Bedankt alvast voor de reactie.
zo even gaan kijken. valk beetje schoon gemaakt en kwam het volgende tegen;
7
4S02030.
Dus ik neem aan soort; 4S en type 020 ? waarvoor staat die 7 en die 30 nog dan ?
groeten Gino
RallyeRichard
02-04-2009, 12:00
Voordat je de bak gaat wisselen, kun je ook eerst even een oud truukje proberen. De normale bakolie eruit en dan vullen met ATF. Met name wanneer de bak koud kraakt, ben je dan meestal voor lange tijd weer van het getandenpoets af.
je kunt ook even informeren wat die synchromesh ring kost om te vervangen.
misschien vind je op de sloop of hier wel een andere bak en wie weet heb je dan wel weer hetzelfde probleem (ik hoor het vaker namelijk, mijn broer had het ook maar heeft er niks aan gedaan).
@ joost vw dat klopt ook wel wat je zegt, de bakken heb toch al +20 jaar er op zitten. Maar als haal ik hem hier in de buurt op een sloop als die er eentje heeft. Mijn vader kent de eigenaar best goed. En dus kan ik altijd ermee terug gaan zou er wat mee zijn. Maar mij gaat het er even om kan ik iedere type 020 bak onder mijn cl hangen.
hallo,
Weer ff een dag sleutelen achter de rug. Ik was bezig met de auto, toen ik opeens zag dat de rubberen kogel van het schakel mechanisme weg was. Er zat nu alleen nog maar zon wit klein tandwiel. nadat ik even op de sloop was gaan kijken hoe het precies zat, kwam ik aan bij een seat. Die had precies hetzelfde met die kogel. Dus heb ik het daar maar uit gehaald bij mij er in gezet. En hij schakelt nu een stuk zachter. Niet meer zo klikken. Maar dit verhelpt mijn probleem nog niet. Maar waar ik nu aan zat te denken, Zou ik eventueel ook een versnellingsbak van een seat er onder kunnen hangen? Of zit hier toch verschil in? want dan kan ik de volgende keer eens voor een versnellingsbak van een golf en een seat kijken. Dan is de kans namelijk grote dat ik eentje vind.
Groeten Gino
golf mkII 16v
05-04-2009, 21:35
vaak is dit de synchroonring van de 2e versnelling, kan je makkelijk zelf repareren is mij verteld, heb het zelfde probleem gehad met een jetta van mij, als je het linker voorwiel eraf haalt zie je een groene dop met het VW logo erop, daar zit deze achter,
hoe makkelijk het is zou ik je niet kunnen vertellen, heb die van mij namelijk verkocht, maar het schijnt niet duur te zijn en makkelijk zelf te doen zijn.
Daar zit het druklager achter[van de koppeling] :thumbup:
golf mkII 16v
05-04-2009, 21:36
Als je nu een 020 bak hebt kun je in principe elke 020 bak erachterhangen,
Ik denk dat je nu een 4T hebt (dit is een van de langste 4T bakken)
eindoverbrenging is 3,667 (is niet je asdikte)
Goede 4T bakken liggen niet voor het oprapen
Je zou bijvoorbeeld ook voor een 4S bak kunnen gaan, deze is wat korter (volgensmij eindoverbrenging van 3,9)
check je bakcode is, die staat onderop je bak op een vlak stukje, daar waar hij aan je blok zit gemonteerd.
Behalve de 2Y
golf mkII 16v
05-04-2009, 21:38
hallo,
Weer ff een dag sleutelen achter de rug. Ik was bezig met de auto, toen ik opeens zag dat de rubberen kogel van het schakel mechanisme weg was. Er zat nu alleen nog maar zon wit klein tandwiel. nadat ik even op de sloop was gaan kijken hoe het precies zat, kwam ik aan bij een seat. Die had precies hetzelfde met die kogel. Dus heb ik het daar maar uit gehaald bij mij er in gezet. En hij schakelt nu een stuk zachter. Niet meer zo klikken. Maar dit verhelpt mijn probleem nog niet. Maar waar ik nu aan zat te denken, Zou ik eventueel ook een versnellingsbak van een seat er onder kunnen hangen? Of zit hier toch verschil in? want dan kan ik de volgende keer eens voor een versnellingsbak van een golf en een seat kijken. Dan is de kans namelijk grote dat ik eentje vind.
Groeten Gino
De oudere modellen niet[voor dat SEAT bij de vw/audi kwam
Heb hier een seat toledo staan en dat is onder de kap net een golf2
Dat van die bal is een bekend probleem
De eerste modellen haden er een rubber op gevulkaniseert,maar vw dacht dat het met die losse bal makkelijker schakelde :screwy:
hallo,
Ja toen ik die kap van die seat open maakte leek het net mijn mk2 te zijn. dit was volgens mij ook nog hetzelfde blok type. Maar ik was zo met die bal bezig dat ik helemaal niet meer er aan hebt gedacht om eens naar het type van die versnellingsbak te kijken. Maar deze had ook al zon 250.000 km er op zitten. Ja en toen ik dat stukje stang er tussen uit haalde viel dat witte tandwiel er van zelf gewoon af. Dus dit had ook niet meer lang goed gegaan. Ben blij dat ik dat op tijd heb gemerkt. Maar je merkte wel een heel duidelijk verschil toen hij er wel weer op zat. Maar toen ik de auto kocht was dit ook al weg volgens mij. want het schakelen deed hij vanaf begin altijd zo. dus ik dacht het zal wel zo moeten. Ik ga volgend weekend eens op zoek naar een andere versnellingsbak. Zijn er nog dingen waar ik op kan letten bij de aankoop van zon tweede hands versnellingsbak? Alvast bedankt voor de reacties allemaal :thumbup:
groeten Gino
golf mkII 16v
05-04-2009, 22:08
Bij een 2dehands bak moet je geluk hebben
4S 020 5-Gang ik denk dat je deze bak hebt, het vervangen is een lastig karwij dat weet je he, echt wel fijn om met zijn tweeën te zijn.
Het is ook lastig om een goeie te vinden omdat VW baken nou eenmaal niet lang mee gaan en niet tegen scheur gedrag kunnen.
Je kan er ook een laten reviseren bij Autrans in Tilburg die hebben veel ervaring op vw gebied ;)
Groetten Ramon
ja, als doe ik het toch samen met mijn vader, heeft vroeger zelf mk2 gereden, dus weet ook wel iets er van :)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.