PDA

View Full Version : Sport NOKKEN -AS


canavar
12-10-2004, 14:22
Wat er ook gebeurd blijf lachen want je rijdt in een VWG OLF GTI :D



Groetje aan VW-gangsters

Zestienkleppen
12-10-2004, 15:50
het is "nokkenas" :D Nieuwe nokkenassen zijn altijd duur (www.drschrick.de) da's dus een nadeel. Probeer eens via ebay of marktplaats voor een 2de handsje.
Bedenk wel dat nokkenassen maar een deel vormen van de verbeteringen aan de ademhaling: Spaghetti spruitstuk/geflowde kop/grotere kleppen, ik noem er maar een paar...

sjampoo
12-10-2004, 18:17
Canavar: rechts bij je bericht zit een knop genaamd ' EDIT '
Daarmee kan je je originele bericht 'editten' ofwel: bewerken.

Altijd handig als je over-enthausiast een berichtje hebt getikt, dat vervolgens maar moeilijk leesbaar is door de tik-fouten.

Overigens:
Sport / Scherpere nokkenas: Door een langere openingsduur en/of aangepaste timing van de kleppen haalt de motor beter adem. Er zijn zeer veer verschillende nokkenassen te koop voor veel verschillende doeleinden.

Over het algemeen zorgt een 'sportievere' nokkenas voor meer vermogen 'bovenin', en lever je juist in 'onderin'. Je blokje wil dus liever toeren draaien dan stationair. Dat klinkt leuk, maar in de praktijk betekend het wel dat je 1) een mindere mooie stationaire loop krijgt. 2) Je veel, later gaat schakelen 3) het brandstofverbruik toeneemt 4) slijtage van de motor (door vaker hoog in toeren rijden) neemt toe.

Maar: het vermogen neemt ook toe (als je tenminste niet teveel verwacht van ALLEEN een andere nokkenas).

Wat ook een leuk effect heeft, minder kost en fijner rijd (voor dagelijks gebruik), is een scherpere standaard nokkenas monteren. Ik ben niet zo thuis in de Golf motoren, maar de polo blokjes zijn vaak voorzien van vrij tamme asjes.. Door de nokkenas van een GT (gk / hh / 3f) blok te plaatsen gaat het al een stuk vooruit qua ademhaling, en veranderd er weinig aan de driveability.

Versnellingsbak:
Diesel versnellingsbakken zijn vaak een stuk korter dan Benzine bakken (mijn ervaring komt wederom slechts van de Polo's, dus kan afwijken van de Golf Diesels).. Een GTI heeft juist standaard waarschijnlijk een zeer lange bak.
Diesel bak erachter en je sprint-tijden duikelen naar beneden... MAAR voor snelweg gebruik is 't weer niet zo geschikt.. veel meer toeren bij 120 p/u....

Tommy
12-10-2004, 18:43
www.dubstreme.com ---> "Workshop" ---> "Motor" ---> "Nokkenas basics"

lees dat eens, is een best wel duidelijk verhaal...

losse nokkenas zal je niet veel opleveren, maar in combinatie met zal het je wel behoorlijk opleveren... inlaatbewerking, uitlaatsysteem.. (bezinedruk ook misschien)

Jeff
12-10-2004, 19:12
Ik heb een CHD-bak uit een Golf 3 TDI onder mijn type 1 cabriolet met 98 pk. Op de snelweg draait de motor in de 5 juist minder toeren. 120 km/h bij 2600 toeren.

Johan-dtc
12-10-2004, 19:40
nu we het toch over andere nokkenassen hebben

welke nokkenas kan er bij een gti 8v met ev motor erin van een andere volkswagen?

dus geen schrick nokkenas ofzo, maar van een pf motor of iets dergelijks?

wie weet dat?

jeff?

Johan-dtc
13-10-2004, 17:07
nu we het toch over andere nokkenassen hebben

welke nokkenas kan er bij een gti 8v met ev motor erin van een andere volkswagen?

dus geen schrick nokkenas ofzo, maar van een pf motor of iets dergelijks?

wie weet dat?

jeff?

Jeff
13-10-2004, 17:59
Er werd mij verteld dat je de nokkenas van een G60 kan gebruiken. Maar hier ga ik steeds meer aan twijfelen. Wat ik weet is dat de inlaat en uitlaatklep tegelijk opengaan. Door de inlaat wordt dan het nieuwe mengsel de cilinder ingeblazen en gelijk worden dan de uitlaatgassen de cilinder uitgeduwd. Maar gaat ook werken in een 8V zonder compressor?

Johan-dtc
13-10-2004, 18:01
Er werd mij verteld dat je de nokkenas van een G60 kan gebruiken. Maar hier ga ik steeds meer aan twijfelen. Wat ik weet is dat de inlaat en uitlaatklep tegelijk opengaan. Door de inlaat wordt dan het nieuwe mengsel de cilinder ingeblazen en gelijk worden dan de uitlaatgassen de cilinder uitgeduwd. Maar gaat ook werken in een 8V zonder compressor?


hoe kan ik er achter komen dat dat gaat werken?

jeroenthjuh heeft nog wel een G60 nokkenas liggen, dus zou het zo kunne proberen, maar als jij eraan twijfelt......., ik wil ook niks kapot laten lopen,

zijn er nog meer nokkenassen die erin passen, of alleen van een G60?

Tommy
13-10-2004, 18:05
lijkt mij dat ze zowieso niet kapot lopen ómdat de kleppen tegelijk opengaan... dus proberen kun je het altijd...

Jeff
13-10-2004, 18:11
jeroenthjuh heeft nog wel een G60 nokkenas liggen,


Dat weet ik. Een vriend van mij zou deze ophalen, maar daar komt maar niets van.

sjampoo
14-10-2004, 14:19
nokkenas van een 'geladen' motor zou ik niet zo snel gebruiken in een ongeblazen motor..

idem andersom..

leeg blazen van een cylinder? Denk dat de uitlaatgassen de motor met een iets grotere druk verlaten dan dat de G-lader kan leveren....

Tommy
14-10-2004, 14:20
TDI is kabelbak, GTI 8v is stangenbak.. mijn broer heeft zijne(GTI 8v) net omgebouwd naar 16v kabelbak(Passat)... Viel best wel tegen, maar is wel met de juiste onderdelen zo gepiept...(vliegwiel moet je aanpassen, koppelingsplaten en drukgroep, alle baksteunen, het hele kabel-schakel-mechnisme de "snelheidsmeter" en de koppelingskabel) hij moet alleen nog de koppelingskabel aansluiten/improviseren op een of andere manier, maar ook dat zal wel loslopen...

vwleusden
14-10-2004, 14:56
Voor leuke nokkenassen die niet duur zijn -> www.ahnendorp.de ;)

Jeff
14-10-2004, 15:04
We krijgen twee onderwerpen in dit topic.

Ron polo1f
14-10-2004, 15:08
nokkenas van een 'geladen' motor zou ik niet zo snel gebruiken in een ongeblazen motor..

idem andersom..

leeg blazen van een cylinder? Denk dat de uitlaatgassen de motor met een iets grotere druk verlaten dan dat de G-lader kan leveren....

zou ik zelf ook niet doen. je kan het altijd proberen maar of het wat opleverd??
de overlapping (dwz de tijd dat de in-, en uitlaat klep tegelijk openstaan) is van nokkenassen van "geblazen" motoren heel anders dan bij een atmosferische (gewone) motor.
maar goed proberen kost niks hé.

Johan-dtc
14-10-2004, 17:00
zou ik zelf ook niet doen. je kan het altijd proberen maar of het wat opleverd??
de overlapping (dwz de tijd dat de in-, en uitlaat klep tegelijk openstaan) is van nokkenassen van "geblazen" motoren heel anders dan bij een atmosferische (gewone) motor.
maar goed proberen kost niks hé.

welke nokkenas van een golf kan ik dan gebruiken om er iets meer uit te halen, of is er geen een geschikt?

vwleusden
14-10-2004, 17:18
Toen ik nog 8V reed zei men altijd iets van een nokkenas van een Diesel te monteren.

Reed een 8V (EV) met een versnellingsbak van een diesel... dat ging echt rap ! Kan mijn 16V PL nog een puntje aan zuigen zeg... liever een 8V EV :D

Ron polo1f
14-10-2004, 17:32
welke nokkenas van een golf kan ik dan gebruiken om er iets meer uit te halen, of is er geen een geschikt?

kijk eens op marktplaats
pipercams (http://www.marktplaats.nl/markt/autodiversen/ondvolkswagen/144667.htm?ret=%2Fnieuw_zoek.php3%3Fq%3Dnokkenas%26pv%3Dall%26g%3D32%26u%3D105%26s%3D50%26m%3D0)

AZRAIL
15-10-2004, 03:13
[QUOTE=
maar goed proberen kost niks hé.[/QUOTE]

tuuuuurlijk, altijd gratis.