martiepartie
04-04-2009, 07:35
Het overkomt iedereen wel eens;
Met frisse/volle moed naar de auto om dat te lang uitgestelde klusje te gaan uitvoeren. Halverwege zit er iets tegen, een bout die niet los wil omdat:
1.Je geen brug hebt en er niet goed bij kunt
2.Je geen brug hebt en niet genoeg kracht kan zetten omdat je in een soort van foetushouding onder de auto moet liggen:)
3.De bouten na XXX jaar ontzettend vastgerot zitten
4.Het gereedschap van de Gamma vaak eerder 'los' is dan de bout ;)
Zo had ik last van een volledig vastgeslagen achterwiellager, bij mijn golf3 met schijfremmen aan de achteras. Om de lagers te vervangen moet de remklauw+ ankerplaat los. Die zit met 2 inbus8 bouten vast.
Mijn werkwijze;
-Auto aan achterzijde op 3poten gezet
-Wiel demonteren
-Imal spuiten op de beide bouten (1 week lang elke dag, had auto toch niet nodig)
-Inbus8 (Gedore, geen Gamma) mét verlengstuk om de bout los te draaien
natuurlijk eerst flink met een hamer de inbus in de bout getikt om deze te laten schrikken.
Resultaat = inbussleutel volledig plastisch vervormd (getordeerd) en natuurlijk nog geen bout die los wilde :(
Poging2:
-Naar de gereedschapswinkel om een Stahlwille inbus8 dop te kopen voor op de 38" ratel.
-Imal ohne ende
-Inbusdop in de bout tikken
-Voorzichtig kracht zetten en met contstante kracht proberen de bout los te halen
Resultaat = Bout draait dol :eek: :mad: :eek: :mad: én het inbusgedeelte van de dop was ook getordeerd (10-15 graden), het zit wel heel erg vast :mad:
Dan is het even K*T, want ;
-een boormachine past daar niet zo goed om evt. de kop er af te boren
-griptang past niet ivm achteras/remklauw die in de weg zitten
-als de kop v/d bout er af is moet alsnog het resterende stukkie draad er uit gehaald worden (zit aan de astap vast)
-Heet stoken= leek mij niet handig ivm een benzinetank die er een paar cm naast zit.
Mijn opties waren:
-kop van de bout rammen met een beitel en dan moeten horken om rest van de bout er af te halen
-proberen om een grotere TORX dop in de bout te meppen.
Ik heb (serieus) meer dan een uur onder de auto gelegen om een Torx55 dop in de bout te slaan. Maar met geduld en enige precizie zat de Torx dop uiteindelijk precies in het midden van de inbus bout, ongeveer 1cm diep.
Daarna met de 3/8" ratel voorzichtig kracht opbouwen en ja hoor;
DE BOUT WAS LOS!!
Moraal van dit verhaal; Goed gereedschap is een pré en de aanhouder wint!
Met frisse/volle moed naar de auto om dat te lang uitgestelde klusje te gaan uitvoeren. Halverwege zit er iets tegen, een bout die niet los wil omdat:
1.Je geen brug hebt en er niet goed bij kunt
2.Je geen brug hebt en niet genoeg kracht kan zetten omdat je in een soort van foetushouding onder de auto moet liggen:)
3.De bouten na XXX jaar ontzettend vastgerot zitten
4.Het gereedschap van de Gamma vaak eerder 'los' is dan de bout ;)
Zo had ik last van een volledig vastgeslagen achterwiellager, bij mijn golf3 met schijfremmen aan de achteras. Om de lagers te vervangen moet de remklauw+ ankerplaat los. Die zit met 2 inbus8 bouten vast.
Mijn werkwijze;
-Auto aan achterzijde op 3poten gezet
-Wiel demonteren
-Imal spuiten op de beide bouten (1 week lang elke dag, had auto toch niet nodig)
-Inbus8 (Gedore, geen Gamma) mét verlengstuk om de bout los te draaien
natuurlijk eerst flink met een hamer de inbus in de bout getikt om deze te laten schrikken.
Resultaat = inbussleutel volledig plastisch vervormd (getordeerd) en natuurlijk nog geen bout die los wilde :(
Poging2:
-Naar de gereedschapswinkel om een Stahlwille inbus8 dop te kopen voor op de 38" ratel.
-Imal ohne ende
-Inbusdop in de bout tikken
-Voorzichtig kracht zetten en met contstante kracht proberen de bout los te halen
Resultaat = Bout draait dol :eek: :mad: :eek: :mad: én het inbusgedeelte van de dop was ook getordeerd (10-15 graden), het zit wel heel erg vast :mad:
Dan is het even K*T, want ;
-een boormachine past daar niet zo goed om evt. de kop er af te boren
-griptang past niet ivm achteras/remklauw die in de weg zitten
-als de kop v/d bout er af is moet alsnog het resterende stukkie draad er uit gehaald worden (zit aan de astap vast)
-Heet stoken= leek mij niet handig ivm een benzinetank die er een paar cm naast zit.
Mijn opties waren:
-kop van de bout rammen met een beitel en dan moeten horken om rest van de bout er af te halen
-proberen om een grotere TORX dop in de bout te meppen.
Ik heb (serieus) meer dan een uur onder de auto gelegen om een Torx55 dop in de bout te slaan. Maar met geduld en enige precizie zat de Torx dop uiteindelijk precies in het midden van de inbus bout, ongeveer 1cm diep.
Daarna met de 3/8" ratel voorzichtig kracht opbouwen en ja hoor;
DE BOUT WAS LOS!!
Moraal van dit verhaal; Goed gereedschap is een pré en de aanhouder wint!