PDA

View Full Version : vastgerotte bouten loshalen

martiepartie
04-04-2009, 07:35
Het overkomt iedereen wel eens;

Met frisse/volle moed naar de auto om dat te lang uitgestelde klusje te gaan uitvoeren. Halverwege zit er iets tegen, een bout die niet los wil omdat:

1.Je geen brug hebt en er niet goed bij kunt
2.Je geen brug hebt en niet genoeg kracht kan zetten omdat je in een soort van foetushouding onder de auto moet liggen:)
3.De bouten na XXX jaar ontzettend vastgerot zitten
4.Het gereedschap van de Gamma vaak eerder 'los' is dan de bout ;)

Zo had ik last van een volledig vastgeslagen achterwiellager, bij mijn golf3 met schijfremmen aan de achteras. Om de lagers te vervangen moet de remklauw+ ankerplaat los. Die zit met 2 inbus8 bouten vast.

Mijn werkwijze;
-Auto aan achterzijde op 3poten gezet
-Wiel demonteren
-Imal spuiten op de beide bouten (1 week lang elke dag, had auto toch niet nodig)
-Inbus8 (Gedore, geen Gamma) mét verlengstuk om de bout los te draaien
natuurlijk eerst flink met een hamer de inbus in de bout getikt om deze te laten schrikken.

Resultaat = inbussleutel volledig plastisch vervormd (getordeerd) en natuurlijk nog geen bout die los wilde :(

Poging2:
-Naar de gereedschapswinkel om een Stahlwille inbus8 dop te kopen voor op de 38" ratel.
-Imal ohne ende
-Inbusdop in de bout tikken
-Voorzichtig kracht zetten en met contstante kracht proberen de bout los te halen

Resultaat = Bout draait dol :eek: :mad: :eek: :mad: én het inbusgedeelte van de dop was ook getordeerd (10-15 graden), het zit wel heel erg vast :mad:

Dan is het even K*T, want ;
-een boormachine past daar niet zo goed om evt. de kop er af te boren
-griptang past niet ivm achteras/remklauw die in de weg zitten
-als de kop v/d bout er af is moet alsnog het resterende stukkie draad er uit gehaald worden (zit aan de astap vast)
-Heet stoken= leek mij niet handig ivm een benzinetank die er een paar cm naast zit.

Mijn opties waren:
-kop van de bout rammen met een beitel en dan moeten horken om rest van de bout er af te halen
-proberen om een grotere TORX dop in de bout te meppen.

Ik heb (serieus) meer dan een uur onder de auto gelegen om een Torx55 dop in de bout te slaan. Maar met geduld en enige precizie zat de Torx dop uiteindelijk precies in het midden van de inbus bout, ongeveer 1cm diep.

Daarna met de 3/8" ratel voorzichtig kracht opbouwen en ja hoor;

DE BOUT WAS LOS!!

Moraal van dit verhaal; Goed gereedschap is een pré en de aanhouder wint!

jetta mk1 '82
04-04-2009, 07:52
Met frisse/volle moed naar de auto om dat te lang uitgestelde klusje te gaan uitvoeren. Halverwege zit er iets tegen, een bout die niet los wil !

klinkt idd bekent :(

gr. Martijn

stn1
04-04-2009, 08:51
ja.. zo heb ik al heel wat inbussleutels opgemaakt ;) Mooie beschrijving!!

Jurgen Santana
04-04-2009, 09:02
Mijn ervaringen:

Korte tikjes op de ratel werkt meestal beter dan constante kracht. Wat ook wel wil helpen is de bout iets strakker draaien (hoe gek dit ook klinkt) en dan uiteraard weer los.

Ipv Imal gebruik ik Rost-off van Wurth. Zal wel op het zelfde neer komen. Dat inspuiten werkt heel goed in ieder geval.

Alberto
04-04-2009, 09:06
Mijn ervaringen:

Korte tikjes op de ratel werkt meestal beter dan constante kracht. Wat ook wel wil helpen is de bout iets strakker draaien (hoe gek dit ook klinkt) en dan uiteraard weer los.

klopt wat Jurgen zegt ...+
i.p.v IMAL . probeer eens Wynn's Chain Lube
is een ketting spray , maar werkt mega op roestende bouten

golf mkII 16v
04-04-2009, 10:31
Op de ratel slaan lijkt mij niet zo goed voor de ratel!!
Wat ik meestal gebruik is de T-crank en een grote hamer om af te schrikken:D
onder het losdraaien

Zollie
04-04-2009, 12:15
en een keertje flink de brander erop zetten, dan pas draaien..

FEMME
04-04-2009, 12:25
Goed gereedschap is meestal het halve werk,, wij gebruiken ook weleens schokspray dit bevriesd de moer of bout ff waarna ze meestal wel los gaan.. En anders de flex

Durk
04-04-2009, 12:26
Ik sla gewoon een halve minuut tot een minuut met een kleine hamer (hoeft niet zwaar) met een constante beweging op de bout. Daarna telkens los en vast draaien, zo creeer ruimte en kun je de bout telkens verder draaien, maarja bij iedereen werkt zijn eigen manier het beste!! :D maar tog mooi dat het je nog gelukt is want het is een kut plek om gereedschap te krijgen..

Golf_1_gts
04-04-2009, 16:28
Ik sla er altijd een 10-kant in (die wat ook in de aandrijfassen gaat), succes gegarandeerd!

tdiwolf
04-04-2009, 19:49
sleutel erop en kracht erop zetten, en dit vast houden.
hij kapt dan een keer en hij is los.

vw roadwarrior
10-05-2009, 20:01
Stuk buis erop zetten.

lengte is kracht

saus
10-05-2009, 20:20
en een keertje flink de brander erop zetten, dan pas draaien..

Inderdaad eerst de brander erop. Dan heb je hier nooit meer last van

Jel Golf 2 GTI
10-05-2009, 22:16
nog nooooit meegemaakt :rolleyes: :rolleyes: :D :thumbup:

JerryGT
21-05-2009, 22:07
Warm Stoken :D

LuukGTI
21-05-2009, 23:08
Gewoon voor het monteren kopervet erop:D
Verder heb ik inderdaad ook meestal succes door met de houten hamer flink op de ratel te slaan, blijft alles mooi heel;)

MONDY
22-05-2009, 00:16
ken het eufel :D

en zoals jurgen santana zei draai ze wat vaster en je krijgt ze bijna altijd los :D
bij mij iig wel

Auke
22-05-2009, 07:33
Heb t zelfde boutje aan de voorkant een keer dol gedraaid.
Heb vervolgens de inbus er maar ingelast.
Wou toen wel los .... waarschijnlijk omdat ie tijdens t lassen los is gesprongen door de hitte

sixpack
22-05-2009, 09:01
In 90% van De gevallen heb ik de brander al in de hand :D
Daarna goed gereedschap en idd tikkie vaster draaien (soms onbedoeld :D )

en los trekken :thumbup:

gti-pirelli
23-05-2009, 07:31
Conclusie : Altijd nieuwe bouten plaatsen bij wat voor werkzaamheden dan ook. Vooral remklauwen, carterpan, fuseekogels noem maar op. Bouten kosten niks en bespaard een hoop ellende.

Laatst mijn carterpan eronder weg moeten halen, zitten 26 bouten in waarvan 4 door gedraaid zijn. Eerst speciaal gereedschap gehaald ervoor en heb dus de carterpan met 4 bouten er weer onder gehangen en de volgende dag 26 nieuwe bouten gehaald en die kosten schrik niet 18 euro !!!

Gijs
23-05-2009, 14:16
Op de ratel slaan lijkt mij niet zo goed voor de ratel!!

Een goede ratel kan daar tegen! Op m'n werk heb ik een Stahlwille 3/8 ratel. Deze gebruik ik ook om de motor rond te draaien tijdens het kleppen stellen. Deze ratel heb ik ooit, per ongeluk, laten zitten toen ik de motor wilde starten. Ik kan je vertellen dat deze ratel 480pk aankan, want van het gehard stalen rondsel braken de tanden af. De ratel was heel, en nog :)
Gedore ben ik overigens niet zo'n fan van, Stahlewilly daarentegen wel :cool:

Met een snijbrander, pnumatische kangoo, 3/4 en 1" luchttol kom je vaak een heel eind :screwy:

Darkprojectx
24-05-2009, 08:56
ik heb weleens slotbouten gehad die zo vast zaten dat de kop verkloot werd als je hem los wou draaien :thumbup: das fijn!

heb ze eruit kunnen laten freezen...

nu gelukkig deugdelijk materiaal :D

Domi
24-05-2009, 09:11
2.Je geen brug hebt en niet genoeg kracht kan zetten omdat je in een soort van foetushouding onder de auto moet liggen:)

4.Het gereedschap van de Gamma vaak eerder 'los' is dan de bout ;)

:D :D Geweldig omschreven. Moest even goed lachen :thumbup:
Punt 4 ook :thumbup:

yuli
29-05-2009, 14:41
wat ook helpt los van alle andere tips is uiteindelijk alles weer terug vastzetten op de juiste NM dus een paar verschillende maten momentsleutels en de vraagbaak is een PRE.

Ik heb eens een hardnekkige bout van een remzadel losgemaakt met een ringsleutel daaronder een hydraulische krik waarbij het gewicht van de auto de slag verzorgde. :)

RemyVR6
09-06-2009, 20:31
Mooi verhaal :) Heb hetzelfde al een aantal keer aan de hand gehad. Ik spuit de bouten eerst in met WD40 en dan maak ik de binnenkant van de imbus goed schoon, dan kan de dop er weer een paar mm verder in. Vervolgens een kort verlengstuk erop en met een hamer laten schrikken. En dan krijg je hem met een pompstok van de krik wel los :) Meestal....

breadfan83
09-06-2009, 22:09
Ben ik dan de enige die auto's koopt waar de vorige eigenaren te debiel waren om te onthouden welke bout waar moest? Te lange bouten, te korte bouten, verkeerde diktes en windingen, houtschroeven, haringen...

Het enige dat mij nog kan verbazen is als d'r in een volgende auto opeens een vibo in een schroefdraad zit gedraaid.
Aan de andere kant... die krijg je dan wel weer lekker makkelijk los. Knoppie om en gaan! :D

RJTuning
10-06-2009, 13:47
hehe vibo... hehe :D

ronnie_v
10-06-2009, 15:14
ipv wd40 gebruik ik wel eens remvloeistof. Goed in laten werken, en dan heb je de bout zo los.

ReBo
10-06-2009, 17:00
"Onze vader" aanspreken helpt in elk geval niet . . .

Gisteravond van de 6 bouten er slechts 4 losgekregen . . . en alleen doordat de koppen afbraken :mad:

Naarmate er meer bouten afbraken werden ook de verwensingen steeds erger, wat resulteerde in nog meer afgebroken koppen !!

Vanavond poging 2 . . . met de slijptol er maar naast :D