View Full Version : Vraagje aan de motorrijders en/of agenten onder ons
Zowaar krijg ik af en toe zomaar 'Wegmisbruikers' te zien de laatste tijd (ik heb een beetje een hekel aan die krullebol dus normaal gesproken kijk ik het nooit) en wat me opviel... Een automobilist raakt zijn rijbewijs kwijt bij 50+ km te hard, een motorrijder bij 70+ km. En dan lopen ze vandaag een partij te zeveren over dat motorrijders zoveel kwetsbaarder zijn dan automobilisten etc etc.
Dat is natuurlijk ook waar. Maar juist daarom vind ik het verschil in bovenstaande regel zo vreemd :screwy: Wie kan een logisch antwoord geven op het hoe en waarom?
Jij hebt ook net zitten te kijken? Was al een oude aflevering, maar het is nog altijd te-nen-krommend wat er aan taal gebezigd wordt door die 'agenten'. Pffff...
Bovenstaande regel kan ik me niet in herkennen, is dat echt zo? Volgens mij is staande gehouden worden met 50+ te hard altijd RBW kwijt, wat het vervoersmiddel ook was.
Vorige week of twee weken terug werd dit gezegd, en nu dus weer deze aflevering, dus toen kwam het weer even bovendrijven bij mij... zodoende de vraag!
Saai he, zo'n zaterdag :tongue:
steven16v
04-04-2009, 19:36
Ik rij ook motor. Al vele jaren. Maar volgens mij is het gewoon bij +50 dag rijbewijs. Maar 100% zeker weet ik het niet. Ben dus wel benieuwd naar het verlossende antwoord.
Dan kan ik mijn snelheid iets naar boven opschroeven. :D
Erwin G60
04-04-2009, 20:24
Ik rij ook motor. Al vele jaren. Maar volgens mij is het gewoon bij +50 dag rijbewijs. Maar 100% zeker weet ik het niet. Ben dus wel benieuwd naar het verlossende antwoord.
Moet je het ff proberen:D :shake: :thumbup:
Volgens mij geld voor motorrijders hetzelfde als voor automobilisten en is 50km te hard gewoon rbw inleveren of het moet al verandert zijn de laatste tijd.
Categorie indeling C: (maximum snelheid)
1. motorvoertuigen (hieronder valt ook de motor)
Bij staandehouding wordt bij overschrijding vanaf 50 km/h het rijbewijs ingevorderd en dient proces-verbaal te worden ingezonden aan het parket.
Ik vond het al raar, maar ze hebben het echt gezegd in de aflevering van twee weken geleden!
Het was trouwens wel typisch, de motorrijder van vanavond werd gepakt na een aantal wheelies en toen bleek dat de motor geschorst en onverzekerd was en dat zijn rijbewijs al ingevorderd was... sommige mensen leren het nooit, ook niet-motorrijders hoor ;)
Jurgen Santana
05-04-2009, 00:19
Je moet niet alles geloven wat op TV gezegd word.
Het is wat anders dan 50+ te snel maar toch .
Was met de Passat om Utrecht heen gekomen op een zondag morgen ... print van 32 euro . 91 km waar 80 km/h mag
Maandag met de Mercedes (vrachtauto) op de zelfde plek ook 91 km .....45 euro :wow:
tja met z'n ding mag je ook maar 80 km/h :D
waar ligt nu het verschil ? :rolleyes:
Als je bijvoorbeeld wheelie's trekt op de openbare weg, kan dit door de politie gezien worden als 'in het gevaar brengen van de medeweggebruiker'. Daarop kunnen ze ook je rijbewijs innemen.
@ Alberto: Je valt met een vrachtauto niet onder de 'gewone' motorvoertuigen. Het regelement verkeersregels en verkeerstekens kent vier categoriƫn. Voor deze categoriƫn zijn verschillende sanctiebedragen. Vraag me niet waarom.. Ben geen agent :D
gti-pirelli
05-04-2009, 09:32
Motorrijders kwetsbaarder ??????
Als je de bocht uit vliegt heb je veel meer kans langs de boom te rijden want zo breed ben je niet :D
Sjeesbeest
05-04-2009, 09:52
Als je de bocht uit vliegt heb je veel meer kans langs de boom te rijden want zo breed ben je niet :D
Helaas is het mens eigen om dan toch net ff tegen die ene boom of verkeerbord aan te rijden.
Ben zelf ook al jaren motorrijder, en ook al heb ik een buikschuivertje ik kruip nooit voor en rij nooit te hard mijn rijbewijs is heilig en heb het nodig voor mijn werk. In Duitsland op de snelweg gaat ie wel vol open :rolleyes:
Hahaha ja goed bedacht.
Maar idd, sjeesbeest heeft gelijk helaas. Ik heb wat motorrijders in mijn vrienden/kennissenkring, zowel particulier als superbike op het circuit. Allemaal hebben ze al meerdere vrienden verloren aan deze machines, en toch ga ik ook ooit nog eens beginnen aan het halen van mijn motorrijbewijs!
Je moet niet alles geloven wat op TV gezegd word.
Deze kan zo naar het vooroordelen topic: vrouwen geloven (bijna) alles :D Helaas kan ik dit niet helemaal ontkrachten :rolleyes:
:D Vorig jaar nog wheelie gemaakt op snelweg.....................was niet mijn motor maar een showroom model bij kennis uit de winkel :D
GSX-R 1000 Yoshimura met 180 achterwiel pk's. Agent was eerst boos maar omdat ik dus verhaal ophing over proefrit en 1e keer op de motor.............en dat ik deze dus niet ging kopen omdat dit veel te gek was voor mij :tongue:
Kreeg een waarschuwing en ze zijn achter me aangereden naar de zaak terug en hebben kennis van me hartig toegesproken dat hij geen zulke motoren niet zomaar mee moest geven aan mensen :D
VeeDubber
05-04-2009, 12:00
Het is wat anders dan 50+ te snel maar toch .
Was met de Passat om Utrecht heen gekomen op een zondag morgen ... print van 32 euro . 91 km waar 80 km/h mag
Maandag met de Mercedes (vrachtauto) op de zelfde plek ook 91 km .....45 euro :wow:
tja met z'n ding mag je ook maar 80 km/h :D
waar ligt nu het verschil ? :rolleyes:
Je bent in ieder geval wel een constante rijder :D
steven16v
05-04-2009, 12:26
Als je bijvoorbeeld wheelie's trekt op de openbare weg, kan dit door de politie gezien worden als 'in het gevaar brengen van de medeweggebruiker'. Daarop kunnen ze ook je rijbewijs innemen.
Dat heb ik gehad in Duitsland. Was samen met mijn toenmailige vriendin aan het touren. En we reden vanaf de parkeerplaats weer de autobahn op. Dacht ff een wheelie trekken. Was er een agent in burger net naast me. :eek:
Hij vond het niet zo leuk en als ik dat nog 1 keer deed in Duitsland nam hij mijn rijbewijs in. Maar kwam er gelukkig af met een waarschuwing. :)
Tjah en mijn vriendin... Wat was zij pislink. :redface:
Tja... sommige mensen zien liever niet van dichtbij hoe hun partners zichzelf doodrijden ;) ;)
Artikel 5 bestaat natuurlijk niet voor niets. Wat ik zelf jammer vind is dat de politie redelijk vrij is om dat te interpreteren naar eigen goeddunken. Soms is het echt mierenneukerigheid en krijg je dus inderdaad weer het gevoel dat het budget nog niet rond is en ze nog even wat extra geld binnen moeten halen...
steven16v
05-04-2009, 13:51
Tja... sommige mensen zien liever niet van dichtbij hoe hun partners zichzelf doodrijden ;) ;)
Jjah daar heb je een punt. :tongue:
Artikel 5 bestaat natuurlijk niet voor niets. Wat ik zelf jammer vind is dat de politie redelijk vrij is om dat te interpreteren naar eigen goeddunken. Soms is het echt mierenneukerigheid en krijg je dus inderdaad weer het gevoel dat het budget nog niet rond is en ze nog even wat extra geld binnen moeten halen...
Ja praat me inderdaad niet over mierenneukerigheid. --->http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=42102
Je bent in ieder geval wel een constante rijder :D
:D puur toeval ...zondag alle tijd :cool:
maandag er weer plank gas tegen aan .... ja hij loopt op top lekker met de groente boeren mee 91 km/h na corectie :D :D
gti-pirelli
05-04-2009, 14:29
Ik heb zelf ook een racer gehad en mijn beleving is dat je veel flexibeler bent in je rijgedag. Een foutje kun je veel beter herstellen door hoog remvermogen en veel trekkracht van de machine. Als je hem goed onder controle hebt vindt ik dat de motor veiliger is als de auto.
steven16v
05-04-2009, 15:29
Ik heb zelf ook een racer gehad en mijn beleving is dat je veel flexibeler bent in je rijgedag. Een foutje kun je veel beter herstellen door hoog remvermogen en veel trekkracht van de machine. Als je hem goed onder controle hebt vindt ik dat de motor veiliger is als de auto.
Daar heb je gelijk in. Qua rem en trekkracht.
Maar vind een motor toch echt niet veiliger als een auto hoor.
Maar dat komt meestal door de medeweggebruikers die je gewoonweg niet zien.
Ik denk dat 'als je hem goed onder controle hebt' hier het grootste struikelpunt vormt. Wij hebben hier allemaal onze machines goed onder controle. Totdat er iets onverwachts gebeurt. Wie vertelt mij dat een wheelie nooit fout gaat? Kwestie van natuurkunde: zwaartekracht, snelheid, kracht x arm = moment enzovoorts. Dat bereken je niet even en op het moment dat je over dat punt valt is het ver te laat.
En verder hoeft het idd niet altijd aan jezelf te liggen, iemand anders kan ook de mist ingaan en jou daarin meeslepen. Feit blijft wel dat het weer aan jou is hoe je daarop reageert. En met 200 km/h reageer je nu eenmaal wel net zo snel maar de afstand die je in de tussentijd aflegt is toch een stukje groter dan bij 120 km/h. Ik herinner me nog de leuke berekeningen van remweg tijdens mijn autotheorie (en dat is inmiddels toch al weer een aantal jaartjes geleden :D ).
Dat je als motorrijder niet altijd gezien wordt, kan zowel aan de spotter als aan de motorrijder liggen. Als jij veel en veel te hard rijdt en je bent een kleiner object dan een auto en je hebt misschien je licht die dag niet aan, dan ben je het ene moment nog niet zichtbaar en het volgende vlieg je al over de auto die net even rustig in wil gaan halen.
Wat mij tot slot ook nog wel eens opvalt: motorrijders in spijkerbroek. Alsof een leren jack ook je benen wel beschermt... die pakken zijn niet voor niets uitgevonden! En juist die mensen rijden vaak als idioten.
@ Steven: hoe is het afgelopen met die kevert?
steven16v
05-04-2009, 19:06
@Heleen
Ik heb de kever weer origineel gemaakt. Achter weer naar boven heen gehaald. En voor een originele vooras er onder. Toen voor de keuring aangeboden bij het politiebureau. Toen was het wel goed en kreeg ik mijn kenteken terug. :)
Daarna meteen de kever weer in de schuur gezet en weer plat gegooid. :tongue:
steven16v
06-04-2009, 19:17
Netjes :D
:D
http://www.youtube.com/watch?v=4uzN0NGmRDI
Over motorrijden gesproken..
Ik ben vandaag geslaagd voor m'n motorrijbewijs :)
1982kameiX1
17-04-2009, 13:32
Ja dat kan wel zo zijn, maar in de auto ben je veiliger voor al die andere idioten op de weg.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.