View Full Version : 1960's kever project
pieterveenstra
09-04-2011, 18:29
Vandaag ook niet stil gezeten! :)
Heb m'n uitlaatje even aangepast, omdat deze niet helemaal lekker paste :confused:
Ok zitten beide achterspatborden er op, inclusief verlichting :)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/104540.jpg
Before:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/104542.jpg
After:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/104541.jpg
Één dezer dagen maar even weer een flinke order plaatsen :redface: (o.a. RVS verchroomde bumpers etc....)
Echt super. Wat een gaaf ding.
pieterveenstra
12-04-2011, 22:12
23 april breng ik de kever weg om de hemel te laten monteren :cool:
Kan niet wachten op het resultaat!
de Rooij
12-04-2011, 22:46
Goed bezig Pieter :thumbup:
wheels97
16-04-2011, 20:55
deze hoop ik een keer in het echt te zien. wat een mooi project is dit. succes met de verdere afbouw. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
pieterveenstra
23-04-2011, 20:36
Vanmorgen de kever naar de stoffeerder gebracht in Westeremden! Heb alle vertrouwen er in dat het goed gaat komen :) donderdag of vrijdag is hij klaar :)
Foto's volgen!
P.S. autoambulance en een lage kever = not done....wat een hel :redface:
pieterveenstra
06-05-2011, 16:53
Nou, het heeft een week langer geduurd dan gedacht, maar de hemel zit er in. Super strak en super netjes.
Na dit positieve nieuws, is er ook slecht nieuws te melden. Bij het monteren van het hemeltje is er wat mis gegaan, met een zelfgemaakt werktuig, welke afgezet werd tegen het dak. Er zijn hierdoor deukjes ontstaan in het dak, welke aan de buitenkant zichtbaar zijn :confused: :redface: :shake: Volledig onbewust gebeurt natuurlijk, maar dit is een flinke tegenslag :(
Verzekeringstechnisch zal het opgelost worden door de stoffeerder, welke zelf natuurlijk ook flink baalt van dit ongelukje. In de loop van (hopelijk) volgende week zal het dak volledig overgespoten worden bij een professionele spuiter.
Na dit beroerde bericht zal het toch nog een beetje positief afsluiten met een foto van de gemonteerde hemel :wink:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/105626.jpg
(onvolledige foto, maar ik had mijn kop op dit moment bij hele andere dingen....)
Jettameister
09-05-2011, 10:49
da's balen vd deukjes :( maar het komt weer in orde he..
maar hij ziet er steeds beter uit ben benieuwd als hij klaar is :thumbup:
Zou je niet beter het verzekeringsgeld pakken en het zelf overspuiten? Niet zozeer om geld over te houden, maar wel om geen verschil te krijgen in de lak en spuitwijze. Je hebt dit immers zelf gespoten... Succes met alles verder!
pieterveenstra
09-05-2011, 15:08
Ze moeten zich er maar mee redden...ik neem aan dat die spuiter wel weet waar die mee bezig is.
pieterveenstra
12-05-2011, 11:57
Gister morgen is de keef opgehaald door de spuiter
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/105962.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/105963.jpg
:rolleyes:
pieterveenstra
27-05-2011, 18:04
Zo, dat is weer een poosje geleden :redface:
Kever is gister weer thuisgekomen na een vakantie van 5 week :mad: ....dakje is opnieuw gespoten en er zit een nieuwe voorruit in.
Is allemaal weer keurig netjes geworden, maar hierdoor ga ik Budel dus niet meer halen :( Naja...volgend jaar is er weer een budel :) en er komen nog genoeg mooie dagen om er in te rijden :)
Look what came in today!
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/106698.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/106699.jpg
Stainless bumpers 8)
F#cking nice....kwaliteit is nog wel te krijgen, als je er maar voor wil betalen!
Mooi spul die RVS bumpers! :thumbup:
pieterveenstra
03-06-2011, 18:37
Van de week heb ik nog wat foto's van de bekleder gekregen. Deze foto's geven de kwaliteit van het werk goed weer :)
Is echt een stukje vakwerk geworden ondanks alle problemen die er naderhand zijn bijgekomen, maar het is echt elke cent waard geweest!
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/106918.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/106929.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/106920.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/106921.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/106922.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/106923.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/106924.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/106925.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/106926.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/106927.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/106928.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/106930.jpg
martijnvanderh
04-06-2011, 11:28
Echt super mooi bekleed! complimenten!
De Limburger
04-06-2011, 12:28
Is dat met stof bekleed? Of met dat soort skai?
Wel erg mooi,
Gr Ronnie
pieterveenstra
04-06-2011, 21:34
Is dat met stof bekleed? Of met dat soort skai?
Wel erg mooi,
Gr Ronnie
Stof ja ;) Mohair...
Dank u voor de complimenten :rolleyes:
Piederrrr!
Keurig hoor!
Job almost finished!! :thumbup:
Helemaal wanneer ik natuurlijk plaats neem in de kevert, want dan is ie gewoon helemaal af.:giggle:
pieterveenstra
10-06-2011, 15:47
Piederrrr!
Keurig hoor!
Job almost finished!! :thumbup:
Helemaal wanneer ik natuurlijk plaats neem in de kevert, want dan is ie gewoon helemaal af.:giggle:
Dank u heer Hefting :thumbup:
Vanavond weer lekker verder ;) na afloop is er wellicht wat te nuttigen bij mij thuis, gezien pa en moe op vakantie zijn ;)
pieterveenstra
12-06-2011, 20:28
Bijna klaar!!
http://farm4.static.flickr.com/3033/5825152267_9e7a5ba1f3_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2710/5825710496_002e3cdf2b_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2021/5825152607_af9248c591_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3327/5825152729_aeee31140d_b.jpg
Nog een wat kleine dingetjes doen en dan is hij klaar voor de RDW :)
BIEZELWERKS
13-06-2011, 00:07
:thumbup: Vind het nog steeds VakWerk man. Mijn Complimenten :cool:
Ziet er super uit :thumbup:
Beetlefreak
13-06-2011, 17:03
Seht gut aus! Woensdag RDW, vrijdag Budel? ;)
martijnvanderh
13-06-2011, 17:15
Echt super mooi! hoop hem op budel te zien
pieterveenstra
13-06-2011, 19:53
Seht gut aus! Woensdag RDW, vrijdag Budel? ;)
Nee, gaat hem niet worden dit jaar :mad:
Heb het ook erg druk met school momenteel (propedeuse jaar) en moet m'n punten wel even halen :redface:
Denk over een week of 3 naar de RDW en dan zo snel mogelijk APK :)
pieterveenstra
28-06-2011, 13:19
Heb een afspraak gemaakt bij de RDW voor een VIN keuring!
Volgende week vrijdag om 8:30 aanwezig zijn in Groningen :)
pieterveenstra
08-07-2011, 13:18
Hij is voor de bijl gegaan vandaag, vanmorgen vroeg vertrokken naar Groningen voor een kentekenkeuring.
Om 10 over 8 aangekomen bij de RDW, want had een afspraak om 8:30 staan. Dit ging natuurlijk weer veel langer duren dan gepland, want was pas om kwart voor 10 aan de beurt (waarom nog afspraak maken? :confused: ).
Maargoed pics!:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/108742.jpg
Hij kon zelfs boven de put! :D (omhoog gezet voor vandaag :wink: )
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/108743.jpg
Beste man snapte er geen drol van (kon chassisnummer niet goed lezen en kon niet overweg met de Zweedse papieren).
Uiteindelijk toch alles voor elkaar gekregen, zodat hij het kon invoeren in de computer (1 vinger per keer). Na veel vijven en zessen het verlossende woord gekregen dat het klaar was. Moet nog wel wachten op een bevestiging uit Zweden, omdat ik kentekenbewijs deel 2 mis, maar verwacht daarbij geen problemen.
Ik word gebeld als alles in orde is en dan krijg ik het kentekenbewijs toegezonden :)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/108744.jpg
Weer veilig thuis gekomen na een rit van zo'n 90km zonder noemenswaardige problemen :)
Nog even een paar plaatjes omdat het kan!:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/108745.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/108746.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/108747.jpg
:thumbup:
Gefeliciteerd! Dikke bak geworden.
Die rode kever zie ik wel eens staan in Oethoezermaid`n..ruig ding.
Beetlefreak
08-07-2011, 22:50
Zeer goed!!
pieterveenstra
11-07-2011, 19:40
Zondag een Porsche 964 verlaagd met een Gemballa schroefset :)
Dat vraagt natuurlijk om een foto met de kever! (gewoon, omdat het kan)
http://img715.imageshack.us/img715/3812/img3935s.jpg
Heb overigens nog geen reactie van de RDW ;)
pieterveenstra
29-07-2011, 17:38
Gelukkig heb ik mijn papieren ook al niet! :redface:
Pieter_Ibiza
01-08-2011, 19:49
Wachten duurt altijd lang!!
geweldige kever met mooie velgen :thumbup:
pieterveenstra
22-08-2011, 14:03
geweldige kever met mooie velgen :thumbup:
Dank voor het compliment :)
Heb vorige week donderdag maar eens weer met de RDW gebeld :redface: Ik was inmiddels al 6 (!) week aan het wachten op m'n papieren, dus maar even contact gelegd. Kreeg een jongeman aan de lijn die vrij behulpzaam was, het hele verhaal nogmaals uitgelegd etc.
Ik m'n telefoon nummer achter gelaten om vervolgens de volgende dag terug gebeld te worden. Vrijdag werd ik terug gebeld met de mededeling dat het allemaal geregeld was en dat het kenteken de volgende week in de bus zou moeten liggen :)
Er was een mailtje over het hoofd gezien van de Zweedse RDW, welke toestemming moest geven om mijn auto in Nederland op kenteken te zetten. Lekker dan! Doet meneer ook nog even de mededeling; "Als je 2-3 week eerder had gebeld, had je je kenteken ook een paar week eerder gehad" :screwy:
Dit terwijl ik een paar week eerder afgezeken werd door een vrouw van RDW Groningen. "Het systeem maakt geen fouten en we zullen niks over het hoofd zien".
Gelukkig is mijn zomervakantie ook bijna voorbij :redface:
Mijn tip is dus ook: lekker de RDW kapot spammen met telefoontjes als je op dit soort dingen zit te wachten!
pieterveenstra
22-08-2011, 17:14
Vanmiddag trouwens nog even wat plaatjes geschoten :)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/110571.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/110573.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/110572.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/110575.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6181/6069537447_54bc87c003_b.jpg
Voorkant mag nog wat zakken, maar dat doen we na de APK wel :rolleyes:
Ik vind persoonlijk de velgen niks,maar de rest is een plaatje hoor!
pieterveenstra
23-08-2011, 15:56
Ik vind persoonlijk de velgen niks,maar de rest is een plaatje hoor!
Als iedereen met Fuchsen gaat rijden wordt het ook een saaie boel :)
Toch wil ik nog eens een setje passen!
BeetleGrandDad
23-08-2011, 18:12
Ik vind het hardstikke netjes zo, en idd fuchsen heeft iedereen.
Ik dacht meer aan originele en een beetje verbreden
pieterveenstra
24-08-2011, 15:39
Eindelijk m'n papieren binnen!
Direct maar even platen laten maken :)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/110623.jpg
Volgende week woensdag APK!
BeetleGrandDad
24-08-2011, 17:44
Veel Plezier Er Mee !!!!!!!!!!!!
martijnvanderh
24-08-2011, 20:17
Wat een ruig ding geworden zeg!! complimenten!!
pieterveenstra
31-08-2011, 15:44
Hij is vandaag voor de APK geweest :) Uiteraard in één keer goedgekeurd!
Heb al even een lekker een rondje gemaakt in de buurt!, wat een gevoel...heerlijk!
Hij is vandaag voor de APK geweest :) Uiteraard in één keer goedgekeurd!
Heb al even een lekker een rondje gemaakt in de buurt!, wat een gevoel...heerlijk!
gefeliciteerd :thumbup:
pieterveenstra
04-09-2011, 13:03
Heb al heel wat kilometers gemaakt de afgelopen week :) Geen grote problemen gehad! Alleen even contactpunten moeten stellen :)
Natuurlijk onderweg wat plaatjes gemaakt!
http://farm7.static.flickr.com/6075/6111687653_b8317abb7c_b.jpg
Bij de kolencentrale in de Eemshaven (RWE/NUON/Essent)
http://farm7.static.flickr.com/6209/6111686815_1822cd3c05_b.jpg
Vervallen loods in Delfzijl (nummerplaat zit tijdelijk zo :wink: )
http://farm7.static.flickr.com/6181/6112231774_616ebcdbaa_b.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6076/6112234088_c729953074_b.jpg
Winkelcentrum van Beilen
echt een mooie kever geworden, vind alleen achterwiel icm met band en de schuinte niet helemaal mooi.
Ruig ding geworden, Pieter!
Bekende locaties ook...behalve die onderste ;)
pieterveenstra
10-09-2011, 18:34
Vanmiddag even een mini shoot gedaan met 2 andere leuke auto's :)
Zelfde locatie als bovenstaande foto's, maar dan binnen!
http://farm7.static.flickr.com/6164/6133681518_6e216ea0f2_b.jpg
Meer foto's volgen :rolleyes:
pieterveenstra
12-09-2011, 16:38
Ook nog even een korte video gemaakt :)
http://www.youtube.com/watch?v=7qsmIjvznMU
pieterveenstra
01-10-2011, 16:44
Subtiele kick :)
http://farm7.static.flickr.com/6174/6200222351_f6d7b5f0e2_b.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6171/6200223449_ca63ff6383_b.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6162/6200225123_f3ff5d8199_b.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6179/6200735176_8d86320995_b.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6170/6200224019_9a38698a41_b.jpg
martijnvanderh
01-10-2011, 19:02
Echt een super mooi ding...
Beetlefreak
01-10-2011, 21:00
Geweldige setting! Staat ook lekker op z'n wieltjes :thumbup:
Erg mooi geworden, toffe foto's ook. Die in Beilen is ook super, echt zo'n ouderwets gevoel krijg je bij die foto. Alleen jammer van die Keurslager en de man op de achtergrond. ;)
pieterveenstra
03-10-2011, 15:06
Bedankt voor de reacties!
Na de winter maar eens kijken naar een setje andere wielen :) Moet toch een beetje bezig blijven he!
Beetlefreak
03-10-2011, 22:33
Na de winter maar eens kijken naar een setje andere wielen :) Moet toch een beetje bezig blijven he!
Zonde! Staat em super zo. Of hart zwart proberen, en spaakjes gepolijst laten.
Na de winter maar eens kijken naar een setje andere wielen!
Goed nieuws !
Prachtige wagen voor de rest en goed gewerkt !
Mierenneuken? > achterste apron had ikzelf een originele H voor gezocht
> Lassen wat meer weggewerkt
Geniet ervan !
grtzz
Doppie
pieterveenstra
04-10-2011, 12:20
Zonde! Staat em super zo. Of hart zwart proberen, en spaakjes gepolijst laten.
Af en toe een beetje afwisseling is wel goed ;)
Ze gaan ook niet de verkoop in...gewoon een extra setje :)
Goed nieuws !
Prachtige wagen voor de rest en goed gewerkt !
Mierenneuken? > achterste apron had ikzelf een originele H voor gezocht
> Lassen wat meer weggewerkt
Geniet ervan !
grtzz
Doppie
Tja als je alles van te voren weet :rolleyes: Het is m'n eerste restauratie, in de toekomst zal het alleen maar beter worden ;)
Maar die prijzen van dat plaatwerk is soms gekkenwerk....helemaal voor een student als ik :D
Prachtige luchtkoker.......heerlijke foto's ook !!
Wat is Grunn toch mooi hè....en je kever ook ;)
MM Designs MK1
05-10-2011, 20:03
zo wat een mooie kever :thumbup:
echt respect.
pieterveenstra
21-10-2011, 16:04
Heb vandaag weer eens wat aan de kever gedaan!
Ik werd vorige week zondag gebeld met de vraag of ik m'n 25pk nog te koop had. Tuurlijk!
Deze is nu dus verkocht aan een Belg, maar moest hem nog wel even uitbouwen :) Vandaag dus maar even m'n zinnen daar op gezet en aan de slag gegaan :)
http://farm7.static.flickr.com/6168/6266731454_35b2fac000_b.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6051/6266732040_55ec67f5e7_b.jpg
Alles bij elkaar 45 minuten over gedaan... best netjes toch? :)
Beetlefreak
21-10-2011, 20:52
Best jammer eigenlijk, knort zo lekker zo'n oud blokkie :)
pieterveenstra
22-10-2011, 01:05
Best jammer eigenlijk, knort zo lekker zo'n oud blokkie :)
Maar dit hoort er niet in :rolleyes:
1641 met webers en een scherpe nokstok knort ook wel lekker denk ik? ;)
pieterveenstra
02-11-2011, 11:14
Het geld uitgeef project is officieel begonnen :rolleyes:
Leuke basis gekocht voor mijn 1641!
http://farm7.static.flickr.com/6046/6305156173_2706bd88d7_b.jpg
Een 1300 AR blokje met AS21 legering.
Zaterdag ophalen :)
pieterveenstra
07-11-2011, 17:09
Heb gister het 1300AR motorblok opgehaald :) Alles is zeer goede staat! :D
Het blokje meteen uit elkaar gehaald en het viel me direct op dat het niet veel gelopen heeft. De hoonsporen zitten nog in de cilinders :P
Koppen zijn ook nog netjes en hebben geen scheuren voor zover ik heb kunnen zien. Krukas is ook nog zeer netjes (heb 1 drijfstang er al even afgehaald).
Goed begin van een leuk motor projectje :)
pieterveenstra
11-11-2011, 15:59
Vorderingen met de motor :rolleyes:
http://farm7.static.flickr.com/6037/6334077611_a74bba6381_b.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6217/6334077013_055596a60b_z.jpg
Alles gedemonteerd. Nu even wat onderdelen in de US of A bestellen en de carters nog wat schoner maken met een afwasmachine tablet? (schijnt goed te werken).
Lekker bezig zo...een blok helemaal schoon en nieuw opgebouwd is altijd mooi. Wat voor vermogen wil je eruit persen straks?
Stond jou kever toevallig vanmiddag achter op een ambu die achter een zwarte transporter zat?
pieterveenstra
11-11-2011, 17:33
Lekker bezig zo...een blok helemaal schoon en nieuw opgebouwd is altijd mooi. Wat voor vermogen wil je eruit persen straks?
Het wordt een 1641cc met dubbele webers en een Engle w110 nokkenas en 1.25 tuimelaars. Niet te extreem, gewoon een lekkere toermotor :)
Denk een pk of 70?
stond jou kever toevallig vanmiddag achter op een ambu die achter een zwarte transporter zat?
Nope... hij staat gewoon hier naast het huis ;)
Jullie hebben een flinke schuur/loods er bij gekregen of niet?... kan het altijd mooi zien vanuit de trein :rolleyes:
Kwam dan een tegen die er wel op leek, knalde met een beste gang over de A7.
Jup, dan heb ik binnenkort ook plek om een werkplaatsje te maken. Kan ik ook eens beginnen aan mn kever :)
tiepe ain
11-11-2011, 21:00
Vorderingen met de motor :rolleyes:
http://farm7.static.flickr.com/6037/6334077611_a74bba6381_b.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6217/6334077013_055596a60b_z.jpg
Alles gedemonteerd. Nu even wat onderdelen in de US of A bestellen en de carters nog wat schoner maken met een afwasmachine tablet? (schijnt goed te werken).
Ik denk dat je bter een borsteltje kunt pakken Vieder, beetje met zo´n vaatwastablet dr op staan te poetsen gaat er een beetje maf uitzien ben ik bang voor...
Meenemen naar een wasbox en daar schoonspuiten met warm zeepwater. Of stiekem in de vaatwasser als moeke niet kijkt ;)
Bram301183
20-11-2011, 11:14
good work!!
Absoluut goed bezig, gaat vast en zeker jou kever goed doen.
Lijkt mij ook een stuk rijbaarder met wat meer vermogen!
pieterveenstra
20-11-2011, 15:25
En we zijn weer eens stapje verder!
Carter is zo goed als schoon :) Veel verschillende middelen gebruikt om alles goed te reinigen. Ovenreiniger, Biotex en Vanish oxi bleken het beste te werken :rolleyes:
Dit proces meerdere malen herhaalt om er zeker van te zijn dat alles echt goed schoon is!
Ook heb ik het nodige carterplugje er uit getrokken voor de full-flow aansluiting. Hier moet ik nog een draadtap voor scoren, namelijk een 3/8e NPT tap. Zal hiervoor ebay even afspeuren ofzo :)
Vorige week een grote lading onderdelen besteld in de USA (vwparts.net) waaronder een w110 nokkenas en straight-cut nokkenasvertanding, 1.25 tuimelaars, chromoly stoterstangen en nog veel meer leuke dingen!
Pics van het carter:
http://farm7.staticflickr.com/6055/6369301899_762b03c76d_b.jpg
In de ovenreiniger
http://farm7.staticflickr.com/6237/6369301889_bcbda8efc8_b.jpg
Result!
Leuk om even te vergelijken met de foto's in mijn vorige post. Daar zijn de carterhelften alleen maar met remmenreiniger schoongemaakt.
Binnenkort meer! :)
pieterveenstra
21-11-2011, 14:02
Gister nog wat gekocht :)
Een 3/8e NPT draadtap! Even Ebay.com afgespeurd en op deze manier maar een aangeschaft. Was mijn eerste Ebay ervaring (jaja :D ).
http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320753392334&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:NL:1123#ht_500wt_1363
Nu nog even wachten tot het binnen is, dan kan ik het carter full-flow maken :)
pieterveenstra
27-11-2011, 19:42
Gister een setje Weber 36mm IDF gescoord!
http://keversite.nl/prikbord/images/large/2/26479.jpg
En dat voor het mega bedrag van 80 euro :)
Nu nog even iemand zien te vinden die een ultrasoon bad heeft en een revisie setje aanschaffen via ebay ofzo :rolleyes:
Dan nog de juiste sproeierbezetting uitvogelen etc.... Hopelijk liggen ze volgende week op de mat :thumbup:
leuk motorprojectje, daar ga je geen spijt van krijgen in vergelijking met je vorige motor(tje)....
Sproeiers zou ik beginnen met 50 stationair, en 125 main. alles netjes spelingsvrij maken (gasstangen etc.), alles op tijd en synchroon zetten, kleppen, carb's en ontsteking. rustig inrijden, en dan zo snel mogelijk een keer de testbank op voor 100% eindafstelling.
Tip: elektronische ontsteking, oliedruk en temp.meter, en niet te vergeten een type 4 oliekoeler (externe koeler is overkill tot 1776cc!) zijn allen zéér goede investeringen voor een betrouwbaar blokje.
pieterveenstra
27-11-2011, 20:58
leuk motorprojectje, daar ga je geen spijt van krijgen in vergelijking met je vorige motor(tje)....
Sproeiers zou ik beginnen met 50 stationair, en 125 main. alles netjes spelingsvrij maken (gasstangen etc.), alles op tijd en synchroon zetten, kleppen, carb's en ontsteking. rustig inrijden, en dan zo snel mogelijk een keer de testbank op voor 100% eindafstelling.
Tip: elektronische ontsteking, oliedruk en temp.meter, en niet te vergeten een type 4 oliekoeler (externe koeler is overkill tot 1776cc!) zijn allen zéér goede investeringen voor een betrouwbaar blokje.
Rijdt hopelijk wat beter door idd :D
Gasstangen zijn als het goed is spelingsvrij :) Weet nog niet wat voor venturi's er in zitten, ik hoop 28 of 30mm.
Ik had deze setup gevonden op thesamba.com:
57 idle, f-11 tubes 120 main 200 air, 28 vents.
Schijnt het aardig goed te doen op een 1641 :)
Heb jij je emulsiebuizen ook vervangen? zitten nu F-50 buizen in als het goed is. F-11 schijnt toch wat beter te lopen? (ga er vanuit dat jij ook met 36ers rijdt?) En wat voor venturi's heb je?
Electronische ontsteking bedoel je die 123 meuk mee? Die losse modules heb ik niet zulke goeie ervaringen mee...
Rijdt hopelijk wat beter door idd :D
Gasstangen zijn als het goed is spelingsvrij :) Weet nog niet wat voor venturi's er in zitten, ik hoop 28 of 30mm.
Ik had deze setup gevonden op thesamba.com:
57 idle, f-11 tubes 120 main 200 air, 28 vents.
Schijnt het aardig goed te doen op een 1641 :)
Heb jij je emulsiebuizen ook vervangen? zitten nu F-50 buizen in als het goed is. F-11 schijnt toch wat beter te lopen? (ga er vanuit dat jij ook met 36ers rijdt?) En wat voor venturi's heb je?
Electronische ontsteking bedoel je die 123 meuk mee? Die losse modules heb ik niet zulke goeie ervaringen mee...
Ikzelf rij met 40-ers op 1585cc, lichtelijk overdreven maar ook ik kon er heel goedkoop aankomen ;)
Standaard (alfa) F-50 emulsiebuzien, 28mm venturi.
Onsteking bedoel ik geen 123 module mee, maar een upgrade van 15.000 Volt naar 40.000+;
MSD module (duur), of ombouw van een 009 onsteking naar golf 2-3 techniek (hallgever, mudule en bobine)....wat maar een fractie kost tov. MSD, het laatste rij ik nu ruim 3 jaar mee zonder enig probleem.
pieterveenstra
28-11-2011, 16:46
Ikzelf rij met 40-ers op 1585cc, lichtelijk overdreven maar ook ik kon er heel goedkoop aankomen ;)
Standaard (alfa) F-50 emulsiebuzien, 28mm venturi.
Onsteking bedoel ik geen 123 module mee, maar een upgrade van 15.000 Volt naar 40.000+;
MSD module (duur), of ombouw van een 009 onsteking naar golf 2-3 techniek (hallgever, mudule en bobine)....wat maar een fractie kost tov. MSD, het laatste rij ik nu ruim 3 jaar mee zonder enig probleem.
Ah ok :) naja, met die 28mm venturi's komt het in principe op hetzelfde neer...
Ik heb eens die ombouw van die golf ontsteking gezien! Zal eens opzoek gaan naar dat topic :)
Emulsiebuizen laat ik dan eerst gewoon zitten, scheelt weer 40 euro.
Bedankt voor je tips :thumbup:
pieterveenstra
01-12-2011, 22:06
These baby's came in yesterday :cool:
http://farm8.staticflickr.com/7166/6438181927_166fa7e6de_b.jpg
Prachtig project en mooi gedetailleerd in beeld gebracht. Complimenten!
pieterveenstra
03-12-2011, 17:32
Vandaag even aan het stoeien geweest met de cilinderkoppen. Heb de kleppen er uit gehaald, afgespoten en daarna gestraald in m'n straalcabine :)
Kleppen demonteren gaat overigens prima met een kolomboor :thumbup:
Als nieuw:
http://farm8.staticflickr.com/7005/6447313029_5eb90315e6_b.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7167/6447314277_ca042c5b06_b.jpg
Om toch een beetje meer vermogen uit de cil. koppen te halen, ga ik de in- en uitlaatpoorten een klein beetje bewerken. Zal niet veel zijn, maar meer is in dit geval niet altijd beter! (vooral niet met een kleine cilinderinhoud).
Een paar leuke tooltjes heb ik inmiddels al aangeschaft :)
http://farm8.staticflickr.com/7146/6447315533_79d87401d6_b.jpg
Gaat echt mega snel door het aluminium heen! (zijn echter niet goedkoop :redface: )
Ik heb nog een handige website gevonden met een goede guideline voor "head porting" als volgt: http://knol.google.com/k/modifying-vw-type-1-cylinder-heads-for-performance#
pieterveenstra
08-12-2011, 20:28
Vanmiddag een pakketje uit de USA in ontvangst mogen nemen :)
http://farm8.staticflickr.com/7029/6478195275_4c00743efe_b.jpg
- 1300-1600 Main Bearing Set Std/Std
- Double Thrust Cam Bearings
- Rod Bearing Set Standard
- Engle 110 Camshaft
- Straight Cut Cam Gears 1
- Single High Rev Valve Springs
- German 1300-1600 Engine Gasket Kit
- German Main Seal Red Silicone1200-1600Cc
- Push Rod Tubes - Windage Tubes
- Push Rods - Chromoly
- CB Super Stock 1.25 Ratio Rocker Arms only
Nice :D
DUBbeltje
09-12-2011, 15:08
kwijl...kwijl.... geldboompje zeker weer leeggeplukt.. :)
pieterveenstra
09-12-2011, 17:03
kwijl...kwijl.... geldboompje zeker weer leeggeplukt.. :)
Klopt :D
Hij groeit alleen niet zo snel weer aan... ben nog student :redface:
De zogenaamde 1.25:1 tuimelaars zijn alleen verkeerd geleverd merkte ik gister op :( Ik heb namelijk de 1.1:1 tuimelaars gekregen!, direct even achteraan gemaild. Kreeg onmiddelijk reactie van vwparts.net en ze gingen het uitzoeken :rolleyes: Vanmorgen had ik een nieuw mailtje gekregen met het bericht dat ik idd gelijk had en ze de juiste tuimelaars volgende week op de post doen :thumbup: Deze die ik nu heb hoef ik ook niet terug te sturen :D
Dikke prima :) Aanrader dus!: www.vwparts.net (http://www.vwparts.net)
pieterveenstra
10-12-2011, 19:03
3/8e draadtap was binnengekomen vanmorgen, dus ik nog weer even wat doen aan het carter :)
http://farm8.staticflickr.com/7168/6487836131_ed791a46b2_b.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7172/6487833045_c2591b149a_b.jpg
Nice :D
pieterveenstra
13-12-2011, 14:07
Cilinderkoppen poorten:
http://farm8.staticflickr.com/7147/6504900933_0f06ddac0f_b.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7149/6504899891_53e020cac1_b.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7026/6504902761_a86d919b6f_b.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7166/6504901865_9e1d6fe7c3_b.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7029/6504903657_7ff3ef96d9_b.jpg
Restricties in de in- en uitlaat weg gefreesd en de uitlaatpoorten gepolijst :)
Poorten zijn in principe niet groter geworden, goed voor de luchtsnelheid :thumbup: Het lucht- brandstofmengsel kan sneller de kamer in komen doordat het pad naar de verbrandingskamer veel rechter is geworden.
Zittingen zijn netjes gelijk gemaakt met de poorten (geen randje meer) en de bult die bij de klepgeleider in de uitlaat zat is flink kleiner geworden
Erg lastig te fotograferen heb ik gemerkt :( Maar er zit toch een goede 5 a 6 uur werk in 1 cilinderkop :redface:
pieterveenstra
17-12-2011, 19:03
Weer een pakketjes binnen gekomen :D
http://farm8.staticflickr.com/7030/6526711939_57bacda9f3_b.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7027/6526712883_a9ea57a1b2_b.jpg
Nice!
Na de jaarwisseling even een zuiger/cilinderset (wss. 1679cc) en een oliepomp met fullflow deksel bestellen, dan kan het blokje in elkaar!
Lekker bezig kerel :thumbup:
Ovenreiniger doet wonderen @ vorige page. Ook maar eens aanschaffen :)
pieterveenstra
17-12-2011, 19:19
Lekker bezig kerel :thumbup:
Ovenreiniger doet wonderen @ vorige page. Ook maar eens aanschaffen :)
Hey Lieuwe :thumbup:
Dankje.. schiet wel lekker op idd :) Ovenreiniger werkt best goed, maar je moet het wel de tijd geven om in te laten werken. Het carter heb ik overigens ook behandeld met andere middeltjes. Ik heb Vanish Oxi meuk geprobeerd, biotex, vaatwastabletten en een middel om je vaatwasser mee schoon te maken. In dit laatste middeltje zat citroenzuur, dit werkte redelijk agressief op het materiaal, maar heeft het briljant schoongemaakt :)
En natuurlijk meerdere malen met de hogedrukreiniger afgespoten.
pieterveenstra
23-12-2011, 19:51
Heb mezelf vandaag nog even een vroeg kerstcadeautje gegeven :D
Namelijk; een lange pendelas bak (AS) :thumbup: Zit op het moment nog ingebouwd in een 1300S maar kan hem met het KWF ophalen :)
Lekker cruisen met weinig toeren!
pieterveenstra
10-01-2012, 16:54
Afgelopen weekend even naar het KWF in Rosmalen geweest en heb redelijk wat onderdelen gescoord! :)
http://farm8.staticflickr.com/7023/6673581095_5ec2848a3d_z.jpg
Gepoedercoate koelbeplating (oude was echt verrot)
http://farm8.staticflickr.com/7155/6673582493_d75de53443_z.jpg
Spaghetti uitlaatje (tijdelijke oplossing)
http://farm8.staticflickr.com/7175/6673580041_f298de0759_z.jpg
Wat kleine meuk... montage lube, loctite voor m'n nokkenasbouten, benzinepompsteun en last but not least: full flow oliepompdeksel! (cheap!)
http://farm8.staticflickr.com/7018/6673583405_4525df1712_z.jpg
Lange versnellingsbak ook direct opgehaald :) (bedankt Svenneke!)
Was genieten op de terugweg met dit ding achterin :redface: (stinken!!)
Binnenkort meer!
pieterveenstra
11-01-2012, 16:30
Nog een leuke ruil gedaan deze week :D Had een nieuw setje tuimelaars (1.1:1) over en had deze te koop gezet. Niet lang hierna had ik een gezocht advertentie geplaatst voor IDF spruitstukken. Werd ik benaderd door iemand van keversite.nl of ik niet wilde ruilen? Tuurlijk :) En zo geschiedde:
http://farm8.staticflickr.com/7002/6679195195_f336144136_z.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7013/6679193427_94c89784fd_z.jpg
Het is bijna een vorm van kunst om alles zo bij elkaar te zien :rolleyes: Ik zeg: bruhuut!
Dat is een leuke ruil geweest!
Automotive art, heel mooi op de foto gezet.
pieterveenstra
22-01-2012, 16:57
Dat is een leuke ruil geweest!
Automotive art, heel mooi op de foto gezet.
Zeker weten :) Ben er ook erg blij mee!
Nog wat updates: Ik heb het carter heel lichtelijk "geboat-taild". Oftewel; de opening wat boven de lagerbrug zit iets groter gemaakt en de randen afgerond.
Het schijnt de luchtweerstand in het carter te verminderen en de druk wordt beter verdeelt. Er zijn verschillende verhalen over te vinden of het zin heeft of niet. Het klonk mij wel logisch in de oren, dus heb het in lichte mate maar gedaan. Porsche deed het ook bij hun racemotoren.
http://farm8.staticflickr.com/7024/6742722979_3d81a1a196_b.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7002/6742724847_a390d95a7a_b.jpg
En via het forum nog een gradenpoelie kunnen kopen voor weinig :)
http://farm8.staticflickr.com/7034/6742726489_9a69c74b4c_b.jpg
En vorige week heeft m'n oom m'n cilinderkoppen meegenomen om ze te kotteren op zijn freesbank :rolleyes:
Wat voor tools gebruik je om dat in die kleine hoekjes weg te halen als ik vragen mag?
pieterveenstra
22-01-2012, 23:45
Wat voor tools gebruik je om dat in die kleine hoekjes weg te halen als ik vragen mag?
Ik zal hiervan binnenkort even wat foto's maken :thumbup: Foto's zeggen immers meer dan 1000 woorden!
Lekker bezig Pieter! :thumbup:
Wat voor carbs ga je monteren?
pieterveenstra
23-01-2012, 00:07
Lekker bezig Pieter! :thumbup:
Wat voor carbs ga je monteren?
http://farm8.staticflickr.com/7166/6438181927_166fa7e6de_b.jpg
Weber 36 IDF's
Sproeiers e.d. moet ik nog bestellen, maar daar heb ik al een adresje voor gevonden op Ebay :rolleyes: en ze moeten uiteraard nog even ultrasoon gereinigd worden.
En moet er nog een gasstangenstelsel bij zoeken. Denk dat dit een hex cross bar moet worden... mocht iemand nog iets 2e hands hebben liggen? Graag even PBén!
frankvr6
28-01-2012, 20:35
damn gaaf project keep on going
pieterveenstra
03-02-2012, 15:05
Nog niks in elkaar kunnen zetten, maar de postbode heeft het er maar druk mee!
http://farm8.staticflickr.com/7028/6811867741_20cb9b3529_z.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7004/6811868517_a8bd1525d3_z.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7148/6811869211_9818ba3ec9_z.jpg
1679cc cilindersetje (dikwandig) :)
http://farm8.staticflickr.com/7021/6811869895_b9b471a8e5_z.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7004/6811871169_c14ed052ba_z.jpg
26mm hoogvermogen oliepompje :) Net even wat meer dan std. niet overbodig met een full flow circuit :rolleyes:
pieterveenstra
04-02-2012, 17:57
Deckheight gemeten van alle 4 de cilinders :) Bij alle cilinders is deze gelijk (1.4mm). Met een verbrandingsruimte van 52cc (nog niet gecheckt), kom ik uit op een CR van 7.9.
http://farm8.staticflickr.com/7027/6817693213_f56c7684e2_z.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7030/6817694797_f93144e285_z.jpg
Handig; zo'n slaapkamer om in te sleutelen :giggle:
pieterveenstra
06-02-2012, 20:53
Cilinderkoppen uitgeliterd vanmiddag :) Kom uit op 47cc
Icm met 1,4mm deckheight is dat een CR van 8.6 op 1 :) Dikke prima dacht ik :thumbup:
pieterveenstra
13-02-2012, 10:37
Zuigers heb ik zondag even uitgewogen :) Bijna perfect, op 1 zuiger na... die was 1 gram lichter.
Gelukkig zat er in de set ook één zuigerpen die net 1 gram zwaarder was dan de andere zuigerpennen, dus dat komt precies mooi uit!
http://farm8.staticflickr.com/7047/6868597625_09f83f0100_z.jpg
Hoeft dus verder niks aan gedaan worden! Ook heb ik m'n drijfstangen (standaard) uitgewogen, hier scheelt ook weinig aan :) De lichtste en zwaarste verschillen 2 gram van elkaar, de marge die de fabriek aanhield was 5 gram, dus zit ruim binnen de lijnen.
Zaterdag heeft m'n oom m'n cilinderkoppen ook gekotterd, dus nu passen m'n 98mm cilinders netjes in de koppen. Top! :thumbup:
Next to do: zuigerveren demonteren en de slotspeling controleren :rolleyes:
pieterveenstra
14-02-2012, 15:55
Verlicht vliegwiel is binnen :)
Old vs. new
http://farm8.staticflickr.com/7066/6875789655_5a1453fa3e_z.jpg
De nieuwe weegt 5.3kg :) 3.6kg lichter dan het originele putdekseltje :thumbup:
Dat verschil gaan we wel merken!
Net zo als met casemodden. Geen half werk. Ziet er super uit en met veel aandacht en precisie opgebouwd. mijn complimenten kerel. :thumbup:
GolfIII White
20-02-2012, 13:55
Net ff je hele topic doorgelezen (tussen het werk door)
Respect voor je werk, de Kever is heel mooi geworden en met die motorupdate gaat het volgens mij ook helemaal goed komen.
Keep up the good work
pieterveenstra
20-02-2012, 20:06
Dank u heren!
Weer wat nieuwe foto's (want dat is toch veel leuker dan tekst ;) )
Heb zaterdag m'n Webers laten ultrasoon reinigen:
http://farm8.staticflickr.com/7186/6911259083_b64d177ef6_z.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7051/6911260797_15f538bc3f_z.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7064/6911261901_283b541364_z.jpg
Beste 10 euro ooit besteed! :D
Koelkap aangepast (kacheluitlaten er af gehaald en alle onnodige gaten dicht gemaakt)
http://farm8.staticflickr.com/7195/6911269175_5a0c0dd8ea_z.jpg
Draadeinden in de cilinderkoppen vervangen voor nieuwe:
http://farm8.staticflickr.com/7060/6911263661_3ab5c334fe_z.jpg
Nog even een pic. van de gekotterde koppen
http://farm8.staticflickr.com/7054/6911265917_3da586bd81_z.jpg
Als het een beetje mee zit (tussen school en het leren door), kan het shortblock dit weekend nog in elkaar. Het wachten is nog even op een draadtap (1/4 NPT) voor de oliepomp plug :)
Die webers zien er weer puik uit.
Geen dank hoor, de complimenten zijn gewoon dik verdient en terecht.
pieterveenstra
23-02-2012, 19:38
Even weer een paar kleine dingetjes gedaan :)
http://farm8.staticflickr.com/7067/6777752632_d25a96bc07_z.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7179/6923868663_6b62ebe150_z.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7208/6923869643_9442ca8201_z.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7043/6777754478_5526c80684_z.jpg
Oliekanalen dicht gemaakt voor het full flow circuit :rolleyes: Blok kan nu voor de 100ste keer grondig schoongemaakt worden en dan kan alles in elkaar :D
pieterveenstra
25-02-2012, 19:29
Shortblock bijna in elkaar :D
http://farm8.staticflickr.com/7195/6929037261_0841cdd7c3_z.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7043/6929037793_ae445b70c7_z.jpg
Gaat toch meer tijd in zitten dan je denkt.. vanaf 12 uur tot 19:00 mee bezig geweest :rolleyes:
Hoi Pieter,
Net heel je topic gelezen, heb er een uur over gedaan.
Petje af voor je werk, het resultaat mag er zijn. Zul je vast trots op zijn......
Zie je wel op Budel.
Groet Mike
martinus83
26-02-2012, 13:38
Gaaf hoor, net je hele topic door zitten lezen! Te gek werk dit, respect Pieter!
pieterveenstra
27-02-2012, 22:29
Ben weer een avondje in de schuur bezig geweest :)
http://farm8.staticflickr.com/7176/6936290171_68493b7494_z.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7046/6936290837_d202563f3b_z.jpg
Longblock is klaar :D Alles draait prima in de rondte zonder rare geluidjes :)
JohanHilverda
29-02-2012, 22:54
Tjoening!
pieterveenstra
03-03-2012, 15:30
Sproeiers besteld en een carburateur rebuild kit gekocht via Ebay :)
Aanradertje: http://www.ebay.nl/sch/alfa1750/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686
Niet duur en snel met reageren op vragen over shipping e.d.
Begint al een beetje op een motorblok te lijken ;)
Ziet er netjes uit zo, dat kale metaal!
pieterveenstra
03-03-2012, 23:13
Ja, het wordt uiteindelijk wel wat :) Ben er nog niet over uit of ik deze poelie ga houden, of dat er een zwarte op komt, moet even het totaalbeeld zien.
Ben ook al met m'n koelkap bezig geweest (strakmaken :redface: ) morgen maar weer mee verder. Kleurkeuze/lak ben ik al wel uit :rolleyes: gaat er wel netjes uitzien denk ik!
pieterveenstra
10-03-2012, 18:29
http://farm8.staticflickr.com/7045/6823733266_a6488cc277_z.jpg
Passen en meten met de koelkap :shake: Paste eerst voor geen meter (uiteraard ga je pas passen als je alles al netjes strak hebt gemaakt en in de grondlak hebt staan :screwy: ) maar heb het nu voor elkaar :thumbup: De koeltunnel moest een klein beetje afslanken in de breedte, anders pasten de Webers er niet naast.
Beetlefreak
11-03-2012, 22:38
Pieter, heb je nog aan een 30pk koelhuis (http://www.paruzzi.com/webwinkel/?full=1&zoeknummer=2203) gedacht voor een 1600?
pieterveenstra
12-03-2012, 12:05
Pieter, heb je nog aan een 30pk koelhuis (http://www.paruzzi.com/webwinkel/?full=1&zoeknummer=2203) gedacht voor een 1600?
Jep, aan gedacht. Helaas moet ik nu even besparen waar ik kan besparen :redface: Uiteraard moet dit niet ten koste gaan van de kwaliteit. Wil hem ook gewoon zo snel mogelijk weer op de weg hebben :)
Toch bedankt voor het meedenken :thumbup:
pieterveenstra
02-04-2012, 16:29
Er is weer een beetje vooruitgang in het motorprojectje..
Heb m'n Webers gereviseerd en voorzien van de juiste sproeiers (hopelijk), gasstangenstelsel is vorige week binnengekomen en gelijk gemonteerd, evenals de uitlaat. Tevens m'n full flow olie meuk afgemaakt met leidingen en een oliefiltertje. Bijna niks past bij mij 'straight out of the box' dus ook de uitlaat moest pas gemaakt worden. De flens die er op zat paste niet op mijn spaghetti, dus dit direct maar 'even' klaargemaakt :)
http://farm8.staticflickr.com/7115/6892821412_39414fcbb1_c.jpg
Dit was in mijn ogen de meest betaalbare en de mooiste oplossing wat betreft de uitlaten. Je ziet er straks weinig tot niks van en ik heb er geen last van met mijn verlaging.
Koelbeplating is reeds gespoten, maar dit is niet naar tevredenheid. Dit ga ik dus nog een keer opnieuw doen in de paasvakantie. Daarna verder opbouwen... brandstofleidingen aanleggen afvullen met Brad Penn SAE 30 inloopolie en dan kan ik starten :D
:thumbup: Van casemodder naar motormodder. :thumbup:
pieterveenstra
10-04-2012, 21:26
http://farm8.staticflickr.com/7213/7065522331_b7639213b4_b.jpg
Poelie nog even netjes maken, filters monteren afvullen en starten maar! :cool:
pieterveenstra
02-05-2012, 12:14
Langzaam maar zeker komen we bij het moment aan dat we kunnen starten :)
http://farm9.staticflickr.com/8018/6989052136_e8b20c2989_c.jpg
Brad Penn SEA 30 inloopolie en Brad Penn 20w50 :thumbup:
Alleen het beste voor dit blokje :)
Blokje ziet er mooi uit zo :thumbup:
Dat wordt lekker scheuren deze zomer :thumbup:
pieterveenstra
09-05-2012, 20:24
Zo, net weer thuis van het sleutelen!
De lange versnellingsbak hangt er eindelijk onder :) Heb een poos moeten wachten op een spijlbus neusstuk mét hockeystick (lang verhaal), deze is nodig bij een pre 7/60 kever ivbm. een andere ophanging van de versnellingsbak aan de voorzijde. Alles bij elkaar 2 uurtjes over gedaan in m'n uppie :)
Ook heb ik eindelijk de laatste paar onderdeeltjes ontvangen om m'n blokje af te maken, als het een beetje meezit kan ik dit weekend nog starten :D
Uiteraard zal ik dan wél foto's maken ;)
pieterveenstra
12-05-2012, 19:06
Zoals beloofd!
http://www.youtube.com/watch?v=aLMrd-y-x1U
Hij loopt! En hoe! :D
Gisteravond begonnen met de testopstelling en eerst oliedruk opgebouwd. Dit ging eerst niet helemaal zoals het hoorde te gaan, er kwam geen drup olie uit :shake:
Oliepompdeksel er maar eens afgehaald en de boel bekeken, niks te zien... Maar er zat dus helemaal geen olie in de pomp, dus hij zat gewoon in lucht te draaien :screwy: Alles weer netjes dichtgemaakt en een trechter met slang met de olieuitgang verbonden, hierna nogmaals gestart en verdomd; ik had oliedruk :thumbup:
Vanmiddag het motortje voor het eerst 'echt' gestart, dit ging prima en liep eigenlijk direct :) Na een beetje afstellen alles eerst dik 20 minuten op 1800/2000 toeren laten draaien (en ik kan je vertellen, dat zijn spannende minuten :tongue: )
In het filmpje loopt alles nog een beetje rauw en zijn de webers nog niet synchroon gesteld en de ontsteking stond nog niet helemaal goed. Inmiddels is dit gebeurt en loopt het torretje als een trein :rolleyes:
BLIJ!
Klinkt wel goed, pakt lekker op!
Pakt lekker op. En klinkt lekker! :thumbup:
pieterveenstra
13-05-2012, 18:41
Danku, danku! :thumbup:
Deze week even inbouwen en kijken hoe dat gaat lopen! :rolleyes:
pieterveenstra
19-05-2012, 15:05
Nou, hij hangt er in! :)
Trekt echt als een malle (kan nog niet verder dan +/- 60% gas), lekker veel koppel :D Rijdt heerlijk met de lange AS bak!
http://farm9.staticflickr.com/8010/7227003770_557a260725_c.jpg
Oliedrukmeter gaat nog plaats maken voor een zender met meter.. En er moeten uiteraard nog luchtfilters op komen (zijn in bestelling) en de carterontluchting moet nog even aangesloten worden.
http://farm8.staticflickr.com/7226/7227004814_91b9bace5a_c.jpg
Uitlaatje heeft niet veel over... t.z.t. maar eens een mooie RVS pijp aanschaffen :wink:
Toch niet ontevreden! Nu even rustig inrijden en genieten van de mooie dagen :)
pieterveenstra
21-05-2012, 16:33
Dank u heren :)
Net vanmiddag maar eens achter mijn back-order aangezeten (luchtfilters)... Zit er inmiddels al dik 3 week op te wachten, maar volgens de leverancier worden ze begin volgende week dan eindelijk geleverd :) Kan ik eindelijk eens wat verder tuffen :D
Maarja.. geduld; altijd moeilijk met deze temperaturen :redface:
pieterveenstra
26-05-2012, 20:20
Luchtfilters eindelijk gearriveerd en gelijk gemonteerd en m'n gaspedaal op 100% gezet. Toen non stop aan het cruisen geweest :D
Rijdt echt super! Heb nu een berg met vermogen en koppel achterin liggen :rolleyes: Ook kan ik het klokje nu rond rijden, m'n naald komt gewoon weer bij 0 te staan :D Hij kan nog harder, maar ik durf zelf niet meer :redface:
Plaatjes bij het praatje:
http://farm8.staticflickr.com/7079/7274789686_89c2639208_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7230/7274797868_114be463b8_c.jpg
pieterveenstra
29-05-2012, 21:50
Dankje René :thumbup:
Vandaag nog even 1,5 meter andere olieslang gehaald bij een lanbouw mechanisatie bedrijf hier in de buurt.
Deze zijn bestand tegen 4000 PSI :D
De slangen die er nu op zitten vertrouw ik voor geen meter en zijn eigenlijk een maatje te klein voor de koppelingen (13mm). Zou een ramp zijn als een van die slangen het begeeft tijdens een flinke rit :redface:
Via ebay nog even een oliedruk zender besteld en op marktplaats een paar 52mm VDO klokken opgespeurd waar ik hopelijk een deal mee kan maken :)
pieterveenstra
12-06-2012, 11:29
Inmiddels heb ik alle benodigde spullen in huis om m'n motortje in de gaten te houden. 3 VDO klokken van een audi Quattro coupe (Volts, Oliedruk en Olietemperatuur), VDO drukzender(1/8 NPT in de oliefilterhouder) en een VDO olietemperatuurzender (in de olieaftap plug).
Alles nog even monteren vóór VAG fryslan 2012 :D
pieterveenstra
21-06-2012, 15:30
Gister en vandaag even bezig geweest om de sensoren in te bouwen. Was best een klus, maar wel de moeite waard! Ook de olieslangen vervangen voor een paar goeie exemplaren die ik reeds had liggen. Ook de route van de leidingen iets omgelegd, zodat ze niet meer onder de auto hangen :)
http://farm8.staticflickr.com/7263/7414116698_5f72df8aea_c.jpg
Ik heb de oliedruk sensor in de filterhouder geplaatst. Even een gaatje in geboord en daarna de 1/8e NPT tap door gehaald :) Werkt perfect! Tevens ook een nieuw oliefilter er op geschroefd.
http://farm8.staticflickr.com/7118/7414117788_7de0b97702_c.jpg
Het klokkenspel :tongue: Moet er nog even een mooi houdertje voor maken, maar voor nu kan dit wel even.
Olietemperatuursensor zit waar de olieaftap plug zat. Ik dacht eerst dat deze niet goed zijn werk deed (ongeduldig ;) ), maar hij komt héél langzaam omhoog en stopt netjes bij 90/100 graden
Klaar voor VAG Fryslan a.s zondag!
Netjes gedaan. Ik kom hem zondag wel bewonderen. :thumbup:
pieterveenstra
22-06-2012, 16:07
Haha top :thumbup:
Het weer lijkt niet echt goed a.s zondag... erg jammer :( Maar we laten ons niet uit het veld slaan natuurlijk ;)
Ik heb al een B&B geboekt in de buurt van Leeuwarden. Het weer is jammer maar ik ben er wel rond 11 uur. http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/overig/paraplu.gif
pieterveenstra
01-08-2012, 00:20
19 augustus aanwezig bij:
http://mivw.nl/images/mivwfly.jpg
Tevens een hotelkamer geboekt bij hét NH hotel, dus ook daar van de partij :thumbup:
Lekker aan het toeren geweest zaterdag? Kwam je tegen onder de viaduct A7 ;)
Hopen dat het weer beter is dan in Friesland de vorige keer Pieter.
Zien we elkaar weer. :thumbup:
pieterveenstra
01-08-2012, 17:39
Lekker aan het toeren geweest zaterdag? Kwam je tegen onder de viaduct A7 ;)
Hmm.. heb je niet gezien! Bij afslag naar
Winschoten/Nieuweschans? Ik moest naar m'n zus toe in Drouwenermond, dus dat kan prima kloppen :) Torretje doet het boven verwachting! :thumbup:
Hopen dat het weer beter is dan in Friesland de vorige keer Pieter.
Zien we elkaar weer. :thumbup:
Haha idd! Naja, met zulks slecht weer ga ik niet eens vertrekken hoor ;) Ga geen 260km in de regen rijden
(enkele reis). Maar laten we hoop houden ;) Poetsspullen zijn inmiddels besteld, dus moet goed komen!
pieterveenstra
09-08-2012, 14:49
Still going strong :)
Gister even weer klepjes gesteld (scheelt de wereld!) en de uitlaat even gefixt (beugeltje gescheurd).
Sinds dinsdag in het bezit van een iPhone, dus heb vanmiddag even een filmpje gemaakt van het accelereren :mrgreen:
Klikkerdeklik!!!
http://www.youtube.com/watch?v=JaV33QjlIps
Niet gek voor een 1679cc toch? :)
pieterveenstra
10-08-2012, 16:02
Wil wel redelijk van zijn plek :) deze week de remleidingen achter nog even vervangen. Hebben langs de schokbrekers geschuurd :( toch wel even zo veilig voor de rit naar valkenburg!
pieterveenstra
22-08-2012, 16:19
Afgelopen weekend samen met een maat het hele weekend in Noordwijkerhout en in Valkenburg ZH gezeten voor het MIVW event :) Was een super mooi weekend met een super dik evenement, alleen het was enorm warm! Kevertje heeft zonder problemen dik 550 km gemaakt :)
Heb deze foto kunnen vinden op het WWW. Mochten er mensen zijn die foto's van m'n waggie hebben gemaakt tijdens MIVW > posten! :D
http://farm9.staticflickr.com/8294/7838557370_7cf332e5d9_c.jpg
:thumbup:
Echt een hele mooi kever! Ben je nu al een paar keer tegengekomen! :thumbup:
In een aantal dagen heb ik dit projecttopic bekeken en gelezen.
Leuk project om te lezen, lekker veel foto's en duidelijke verhalen erbij. Met een in mijn ogen super geslaagd resultaat!
Geniet ervan!
pieterveenstra
24-08-2012, 11:13
Echt een hele mooi kever! Ben je nu al een paar keer tegengekomen! :thumbup:
Haha ja, zo nu en dan komen we elkaar tegen :) Dat golfje zie je ook al van een afstand aankomen!
In een aantal dagen heb ik dit projecttopic bekeken en gelezen. Leuk project om te lezen, lekker veel foto's en duidelijke verhalen erbij. Met een in mijn ogen super geslaagd resultaat! Geniet ervan!
Bedankt! Daar doen we het voor :)
8 september maar eens overwegen om naar de Dumpd meeting te gaan :)
Heb er wel eentje gemaakt op mivw, zal morgen wel even posten......
]
pieterveenstra
25-08-2012, 09:43
Heb er wel eentje gemaakt op mivw, zal morgen wel even posten......
Dat zou top zijn!!
Haha ja, zo nu en dan komen we elkaar tegen :) Dat golfje zie je ook al van een afstand aankomen!
Komt door de lichtgevende spiegels hè :D
Dat zou top zijn!!
Hier zijn ze dan,
http://www.volksforum.com/albums/files/1/0/6/0/DSC00542_750328.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/0/6/0/DSC00541.jpg
topsport
30-08-2012, 21:36
In real life gezien op MIVW, zag er zeeer dik uit!
SpeedieD
30-08-2012, 21:57
Hele mooie kever. Kwam je nog voorbij op de A6 vlak voor Almere.
pieterveenstra
03-09-2012, 19:32
Hier zijn ze dan,
http://www.volksforum.com/albums/files/1/0/6/0/DSC00542_750328.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/0/6/0/DSC00541.jpg
Hee! Bedankt man :) gaat de verzameling in!
De rest ook bedankt voor de reacties :) met een beetje geluk is ie volgende week ook te zien op Dumpd in Ede ;)
Poloboy01
03-09-2012, 19:56
Die kever is vet... Mooi werk...
pieterveenstra
09-09-2012, 16:02
Gister een super mooie dag gehad op DUMPd :thumbup: was prachtig weer, mooie auto's gezien en heb het gezellig gehad! De kever heeft weer 500km gemaakt, echter dit keer niet helemaal zonder problemen :redface: Een uitlaatbeugel was afgescheurd (opgelost met ijzerdraad) en de oliedop had de behoefte om los te trillen.... met als resultaat: hele motorruim onder de olie :mad: Voor de rest geen misslag gedaan en heerlijk gecruised :D
Foto gespot:
http://farm9.staticflickr.com/8030/7962814106_42f2f3573d_c.jpg
carbreaker de autosloper
09-09-2012, 20:21
jep ik had em ook in t echt gezien op dumpd gave wielen es wat anders erg period ,daarna je ingehaald op de a 50 bij apeldoorn ik ree in een muisgrijze rs6 ,,,mooi ding die kevert zo ,,niks an doen
oja draadjes olie druk meters verstoppen ja die in het dashboard kassie die
DUBbeltje
10-09-2012, 09:12
Erg respect voor je!... heb je hele topic nu doorgelezen en als je kijkt hoe hij er eerst uitzag en nu, petje af!:thumbup: Toppie! En hij ziet er prachtig uit!
pieterveenstra
11-09-2012, 19:54
jep ik had em ook in t echt gezien op dumpd gave wielen es wat anders erg period ,daarna je ingehaald op de a 50 bij apeldoorn ik ree in een muisgrijze rs6 ,,,mooi ding die kevert zo ,,niks an doen
oja draadjes olie druk meters verstoppen ja die in het dashboard kassie die
Ah was jij dat :tongue: Ging met een lekker gangetje! Meters in het dashboard gaan nog verhuizen. Hier moet ik nog een mooi houdertje voor maken van RVS en dan een mooi plekje voor zoeken onder het dashboard ofzo :thumbup:
Erg respect voor je!... heb je hele topic nu doorgelezen en als je kijkt hoe hij er eerst uitzag en nu, petje af!Toppie! En hij ziet er prachtig uit!
Dankje! Leuk dat je het even hebt doorgelezen :rolleyes:
Christiaan
12-09-2012, 10:33
Dat ik dit topic nog niet gelezen heb.... :shake:
Wat een werk, wat een resultaat... :thumbup:
pieterveenstra
17-09-2012, 15:01
Vroeg of laat moest er natuurlijk weer eens wat stuk gaan :redface: Dit keer is het de koppeling die er de brui aan heeft gegeven :( Heb al meerdere keren gehad dat ik hem er gewoon doorheen 'trok' met als resultaat een slippende koppeling en veel vibraties.
Zaterdag mezelf maar eens kwaad gemaakt en het blok er uit getrokken:
http://farm9.staticflickr.com/8180/7995549311_1cc9c7f73d_c.jpg
Er was goed te zien dat m'n drukgroep op maar 3 plekken werd geraakt, wat dus zal betekenen dat ik een kromme koppeling zou hebben. Dit gecheckt en was idd zo. Goedkoop is duurkoop zeggen ze altijd, ook in dit geval (disc kostte 22 euro nieuw :shake: (star hart zonder veren) )
Zit er ernstig over te denken om een KEP stage 1 drukgroep er in te zetten (771 kg vs. 400kg origineel). Ik wil er ook nog wel eens een keer gek mee doen (kwars gooien op gladde klinkers :thumbup: ) en dan is het toch wel prettig om een beetje extra te hebben zonder je zorgen te maken over mishandelde drukgroepen/koppelingen...
Tijdens de 'operatie' nog verscheidene andere verbeterpunten gevonden :D
http://farm9.staticflickr.com/8454/7995558126_d48ab3f23c_c.jpg
+ 1 spaghetti bocht is gescheurd over de lengte :redface:
:screwy:
Nog maar even weer een beetje oplappen en dan a.s winter maar eens zoiets er onder:
http://www.vwspeedshop.com/images/P/4.jpg
Spierings
17-09-2012, 18:04
Zo blijf je lekker bezig.
Orginele koppeling zou geen probleem moeten zijn bij een 1641, ken er wel een aantal met meer vermogen (zonder problemen)
Kan je probleem niet komen doordat je mogelijk een verkeerde koppeling hebt ?? Ring vs geen ring ?
Want die lange bak heeft toch geen geleidehuls ?
Had zelf eerst ook de verkeerde koppeling omdat ik het verschil niet wist tussen de twee.
Star hart zonder veren zou geen problemen moeten zijn (volgen een tuner die ik ken zelfs beter)
pieterveenstra
17-09-2012, 20:50
Zo blijf je lekker bezig.
Orginele koppeling zou geen probleem moeten zijn bij een 1641, ken er wel een aantal met meer vermogen (zonder problemen)
Kan je probleem niet komen doordat je mogelijk een verkeerde koppeling hebt ?? Ring vs geen ring ?
Want die lange bak heeft toch geen geleidehuls ?
Had zelf eerst ook de verkeerde koppeling omdat ik het verschil niet wist tussen de twee.
Star hart zonder veren zou geen problemen moeten zijn (volgen een tuner die ik ken zelfs beter)
1679cc :thumbup: haha
Drukgroep bedoel je neem ik aan? (ring). Die heb ik gewoon zonder en is dik in orde.. en hoort in deze bak, deze heeft wel een geleidebuisje.
Star hart had ik expres voor gekozen omdat dit beter was. maar toch krom getrokken :redface: Ik zal morgen Hotrod eens bellen om te vragen wat hij er van zegt!
Tot een 80pk zou je met originele koppeling en drukgroep uit de voeten moeten kunnen.. misschien heb ik dan toch wat meer vermogen? :thumbup:
pieterveenstra
06-10-2012, 17:55
We zijn alweer een tijdje verder maar heb niet stil gezeten ;)
Vorige week heb ik het blok er weer (2x!) uit gehad om een nieuw vliegwiel te monteren. Was met het monteren van de nieuwe KEP drukgroep er achter gekomen dat het hier dus helemaal niet aan lag.. het lag aan het vliegwiel, deze was helemaal niet vlak :redface:
Heb dus een nieuw vliegwiel besteld en deze vorige week gemonteerd, nu geen last meer van een slippende koppeling, dus dat is goed! :)
Maar we zijn er nog niet :D m'n ontsteking begint aardig te kutten de laatste tijd (009) dus heb deze maar eens nader bekeken en open geschroefd. Hierbij kwam ik tot de ontdekking dat er een veertje van de vervroeging mist :screwy: Wat dus betekent dat hij veel eerder gaat vervroegen dan de bedoeling is :redface:
Op marktplaats maar eens aan het speuren geweest naar een andere echte Bosch 009 (die ik nu heb is chinese crap). Deze gevonden en is gister verzonen dus is maandag hopelijk in huis :) Dan hoop ik dat ik de eerste tijd weer probleemloos kan cruisen :thumbup:
Nog wat foto's tegengekomen van DUMPd 2012 op de Airmighty website :rolleyes:
http://www.airmighty.com/index/Gallery/albums/DUMPd_2012/IMG_8118.jpg
http://www.airmighty.com/index/Gallery/albums/DUMPd_2012/IMG_8119.jpg
En nog een filmpje van onderweg er naartoe :D
http://www.youtube.com/watch?v=GcHTY7_NBMk&feature=youtu.be
( http://www.youtube.com/watch?v=GcHTY7_NBMk&feature=youtu.be )
(gefilmd vanuit een heuze Civic :redface: :D )
pieterveenstra
26-10-2012, 14:50
Weer eens tijd voor een update!
Ik heb eindelijk eens een fatsoenlijke carterontluchting gemonteerd! Geen vieze stank meer en geen rare olielekkages meer :)
Het is een zelfbouw geworden van RVS. Netjes in elkaar getigd door m'n oom :)
http://farm9.staticflickr.com/8052/8124823114_880052395a_z.jpg
Daarna er voor gekozen om de 'beluchte broodtrommel' te stralen alvorens ik hem ging monteren.
Met als resultaat:
http://farm9.staticflickr.com/8196/8124799011_906808b826_z.jpg
Het carter 'ademt' via de normale manier en via de klepdeksels:
http://farm9.staticflickr.com/8476/8124825626_5b4a84eb38_z.jpg
Totaalplaatje:
http://farm9.staticflickr.com/8191/8124820398_cae2d3b8b7_z.jpg
pieterveenstra
21-01-2013, 15:38
Gister te lui geweest om de kever onder dak te zetten, met dit als resultaat :rolleyes:
http://farm9.staticflickr.com/8373/8401304791_cbb93c825d_z.jpg
Ben me ook een beetje aan het oriënteren op geluidsisolatie en kom vaak op Dynamat uit... Vindt dit alleen veel te duur! Iemand die een goed alternatief heeft voor een redelijke prijs? Dakleer enzo begin ik niet aan...
Gister te lui geweest om de kever onder dak te zetten, met dit als resultaat :rolleyes:
**Plaatje**
Ben me ook een beetje aan het oriënteren op geluidsisolatie en kom vaak op Dynamat uit... Vindt dit alleen veel te duur! Iemand die een goed alternatief heeft voor een redelijke prijs? Dakleer enzo begin ik niet aan...
Leuke plaatjes zo, maar laat het maar snel weer zomer worden.
Hetzelfde ben ik aan het kijken voor mijn bus, inderdaad staat Dynamat steeds bovenaan (ook qua prijs) mocht je een goedkoper alternatief gevonden hebben... vanuit mij visa versa natuurlijk :D
pieterveenstra
26-02-2013, 12:09
Ik heb nog even weer wat research gedaan en zit er aan te denken om het volgende te bestellen: http://shop.merford.nl/particulier_nederlands/vibraflexr-extreme.html
Iemand die hier ervaringen mee heeft? Vibraflex?
Geen ervaring, maar ben wel benieuwd waar je dit gaat plaatsen?
pieterveenstra
26-02-2013, 18:51
Geen ervaring, maar ben wel benieuwd waar je dit gaat plaatsen?
Kattenbak(volledig), wielkasten achter, wielkasten voor, deuren en eventueel de bodem.
Denk dat ik een combinatie van dikke en dunne matten moet maken, extra gewicht is natuurlijk nooit goed, dus dit tot een minimum beperken lijkt me verstandig.
robertoal
26-02-2013, 21:06
Heb hier een tijd geleden ook onderzoek naar gedaan.
Veel mensen bekleden hun complete auto met dat zware spul (je hebt meerdere merken), terwijl je dat in principe alleen hoeft te gebruiken om te zorgen dat het paneel niet gaat resoneren; je wil de resonatie frequentie daar brengen dat je hem niet kan horen/voelen.
Meestal is dan ook 30 procent (uit duim getal, proberen is weten) voldoende om deze frequentie te verleggen. Meer materiaal gebruiken helpt natuurlijk altijd (massa massa massa) maar het heeft dus weinig nut je hele paneel te gaan bekleden. (extra massa te verwaarlozen)
Wat meer nut heeft is om het minder dure foam te gebruiken en daar het volledige oppervlak mee te bekleden.
Daarnaast loont het de moeite om nog naar het volgende te kijken:
- Rubbers die niet goed sluiten -> wind geruis
- Inlaat van je blower; hier komt ook vaak veel geluid vandaan
- Elk gat van buiten naar binnen is een zwakke plek alles afdichten dus
- Gebruik van banden; sommige banden maken meer lawaai dan de andere
Waar ik zelf naar aan het kijken ben is of het mogelijk is om 'tegen' geluid te produceren, zoals ze ook in vliegtuigen doen. Vooral voor diesels lijkt me dat een prachtige oplossing.
Kattenbak(volledig), wielkasten achter, wielkasten voor, deuren en eventueel de bodem.
Denk dat ik een combinatie van dikke en dunne matten moet maken, extra gewicht is natuurlijk nooit goed, dus dit tot een minimum beperken lijkt me verstandig.
Bodem lijkt me dan meest voor de hand liggend, ook wellicht tussenschot motor/interieur. Maar je wilekasten en kattenbak dat zie ik niet....
Wat robertoal ook schrijft is het gebruik van goede banden ook geluidsdempend.
En vergeet niet, je kever is 53 jaar oud... Hoort dat niet een beetje bij de charme van keverrijden?
Dankje :)
In totaal is de as ongeveer 10cm korter geworden. Dit is het maximale met schokbrekertorens.
In combinatie met schijfremmen en dropped spindels van CB-performace (0,8cm offset) ziet het er dus zo uit :)
Hey pieter,
Ik begrijp uit je verslag dat jezelf de vooras hebt versmald?
pieterveenstra
01-03-2013, 15:04
Bedankt voor jullie reacties :) Altijd goed om ideeën te delen :thumbup:
Ik heb vooral last van veel motorgeluid... Of last?..gewoon echt niet prettig bij 80/100km/h. Denk dat dit goed op te lossen door wat van die matten op de kattenbak te plakken.
Tuurlijk snap ik dat het geen moderne auto is ;) Maar sinds de restauratie heb ik nog geen isolatie weer terug aangebracht, dus het kan heus beter :)
@MDO: Klopt, vooras heb ik zelf versmald. Als basis hiervoor heb ik de originele as genomen. Wat wil je weten?
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/101306.jpg
Ha, had de katten bak ( achter de achterbank) en de reservewielbak verwisseld...... Nu snap ik het! Zou ik inderdaad ook doen, als je geen enkele isolatie hebt.
Vroeg me af hoeveel je de as versmald hebt. Heb je ook dropped spindles?
Spierings
02-03-2013, 18:29
Bedankt voor jullie reacties :) Altijd goed om ideeën te delen :thumbup:
Ik heb vooral last van veel motorgeluid... Of last?..gewoon echt niet prettig bij 80/100km/h. Denk dat dit goed op te lossen door wat van die matten op de kattenbak te plakken.
Vreemt, ken meerdere kevers met een snelle motors en hebben hier geen last van. Is er niet iets anders aan de hand?? Is het geen resonanti van iets wat je hoort?
Hoe heb je je voorste baksteun gemaakt aangezien dat het een 60er is ??
Massief of omgelast bij het wisselen naar lange bak ??
pieterveenstra
04-03-2013, 17:07
Vreemt, ken meerdere kevers met een snelle motors en hebben hier geen last van. Is er niet iets anders aan de hand?? Is het geen resonanti van iets wat je hoort?
Hoe heb je je voorste baksteun gemaakt aangezien dat het een 60er is ??
Massief of omgelast bij het wisselen naar lange bak ??
Ik heb na de restauratie nooit weer iets van isolatie terug aangebracht. Baksteunen zijn origingeel (gewoon rubber). Voorste baksteun is ook origineel, met het neusstuk van een spijlbus.
Het hele probleem is gewoon resonerend plaatwerk ;)
@MDO: De as is 4" versmald en ik heb dropped spindels van CB performance met een schijfrem ombouw. Adjusters zijn zo ingelast dat ik hem terug op originele hoogte kan terugzetten, mocht ik dat willen :thumbup: (geen denken aan). Ben zeer tevreden met deze rijhoogte en stance :)
=
@MDO: De as is 4" versmald en ik heb dropped spindels van CB performance met een schijfrem ombouw. Adjusters zijn zo ingelast dat ik hem terug op originele hoogte kan terugzetten, mocht ik dat willen :thumbup: (geen denken aan). Ben zeer tevreden met deze rijhoogte en stance :)
Hoe is het comfort, stuiteren of nog enigzins comfort?
pieterveenstra
06-03-2013, 19:25
Tuurlijk stuitert het wel wat op een hobbelige klinkerweg, maar voor de rest gaat het zeer goed!
Hoef geen nieuwe nieren te bestellen na een rit van 100 km ofzo :thumbup:
pieterveenstra
17-04-2013, 20:51
Ook even weer een update :) Kevertje rolt nog steeds fantastisch goed, buiten normaal onderhoud, geen bijzonderheden (behalve m'n gaskabel die v/d week brak :redface: ).
Ik heb wat dingen gedaan die ik al heel lang wilde doen maar wat er niet van kwam. Foto's:
http://farm9.staticflickr.com/8112/8659019546_b25c2cb2b3_z.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8125/8657900089_1dfb3be38e_c.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8102/8657898997_03ce80b6f4_c.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8106/8659011400_f5238bf965_c.jpg
Lekker slordig wat foto's dumpen.. naja, het resultaat is vrij netjes al zeg ik het zelf :rolleyes: Was heerlijk cruisen vanavond!, eindelijk een beetje redelijke temperaturen :)
Dokter D
17-04-2013, 21:15
Netjes gedaan zo!
SpeedieD
17-04-2013, 21:41
Ziet er goed uit! :D
pieterveenstra
27-08-2013, 17:29
Het is alweer een poosje stil hier :rolleyes:
2 weken geleden samen met een maat van me naar DMPD 2013 geweest in Ede, heerlijk stukje getourd en lekker andere auto's bekeken.
Vrijdag moet de kever voor de APK, gister heb ik stuurkogelhoesjes vervangen. Voor de rest verwacht ik geen problemen :)
http://farm3.staticflickr.com/2835/9549823524_efd57de581_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7321/9549814854_ea211a78a4_c.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2809/9546955605_bc225dc606_c.jpg
pieterveenstra
30-08-2013, 18:01
En weer glansrijk door de APK gekomen! Ik kan weer 2 jaar vooruit :)
Mauricejuhvw
28-09-2013, 19:39
Zie deze nu pas
Maar respect wat een werk het was ziet er nu echt prachtig uit :thumbup:
pieterveenstra
06-01-2014, 18:33
Alweer een poosje stil hier... de winter is begonnen (zeggen ze) maar ik gebruik hem nog lekker voor korte ritjes. Kort geleden de gaskabel vervangen uit voorzorg, deze begon behoorlijk te rafelen.
De voornaamste reden voor het weinig posten is het volgende:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1467250_774930349190270_518728776_n.jpg
Ik heb eind oktober mijn motorrijbewijs gehaald en sinds eind november ben ik eigenaar van deze ZXR 750 (H1) uit '89. Best een leuke retro superbike en nog in uiterlijke super conditie. Heeft motorisch wat aandacht nodig gehad, toch heel anders sleutelen zo'n motorfiets :rolleyes:
Kever is even op de achtergrond gekomen, maar zeker niet vergeten!
Deze staat ook vaak in het t Zandt bij de kerk of niet?
Die gele golf 1 is van mij. Op de hoofdstraat
martiepartie
06-01-2014, 19:27
Hee, volgens mij hebben de opa en oma van een vriend van me in dat huis gewoond. Herken de woning van de pastoor/dominee volgens mij. Mooie kever trouwens!
pieterveenstra
08-01-2014, 19:25
Deze staat ook vaak in het t Zandt bij de kerk of niet?
Die gele golf 1 is van mij. Op de hoofdstraat
Klopt, een kameraad woont daar sinds een klein jaartje. Regelmatig even op bezoek ;)
Dacht dat ik je golfje te koop zag staan recentelijk?
Hee, volgens mij hebben de opa en oma van een vriend van me in dat huis gewoond. Herken de woning van de pastoor/dominee volgens mij. Mooie kever trouwens!
Denk niet het dit huis is ;) , pa en ma hebben dit gebouwd in 1982. Denk dat je Kamminga bedoelt? (Willem Straat?). In een grijs verleden heeft mijn zus zelfs nog met jouw broer(tje?) iets gehad geloof ik :tongue:
Wereld is klein...
Mijn golf staat niet te koop.
Maar mooie kever trouwens
pieterveenstra
31-03-2014, 13:37
Kick:
Het is weer een tijdje geleden, maar er is weer wat beweging rondom de hele kever hobby.
Bij mijn 1679 heb ik een (veel) te grote eindspeling geconstateerd, dus het werd tijd dat we dit eens van dichterbij gingen bekijken. De hoofdlager die direct achter het vliegwiel zit, is zwaar ingeslagen in het carter, waardoor een axiale speling van +/- 1,6mm was ontstaan.
Reden dat dit ontstaan is heeft te maken met het feit dat ik mijn carter 2 jaar geleden nooit heb laten lijnboren en op heb laten meten. Alles is eigenlijk gewoon weer lukraak in elkaar gezet. Hier pluk ik nu de (rotte) vruchten van :redface: Gewoon dom natuurlijk, maar dit is weer een leerproces!
Oplossing hiervoor kan zijn: Lijnboren, of op zoek gaan naar een goed nieuw carter. Dit laatste is uiteindelijk de keus geworden, aangezien ik goed aan een (revisie) carter kon komen met 8mm draadeinden (sterker). Dit onderblok is in het verleden eens gereviseerd door volkswagen zelf en hierbij is een nieuw carter gebruikt met een ondermaats geslepen krukas. Het carter is ook nog blank op de plek waar normaal een motornummer staat :) , alleen in het hoekje staat een VW recycle embleem met de nummers AG er heel licht in geslagen.
Het carter is in een zeer nette staat en heeft na revisie niet bijzonder veel km's gemaakt :thumbup: Tevens heb ik alles (carter, krukas en drijfstangen) op laten meten. De krukas was niet in top conditie, maar mijn 'oude' krukas gelukkig wel, dus die kan ik her-gebruiken. Voor de rest geen op of aanmerkingen.
Nu dus weer van voor af aan bezig met het opbouwen van 1679 v2.0 :D
https://farm8.staticflickr.com/7193/13535031953_ed07204c78_c.jpg
Oude blok slopen
https://farm8.staticflickr.com/7329/13535005913_5bdfbec5c9_c.jpg
Buiten het carter om geen schade aan de ingewanden. Nokkenas ga ik gewoon hergebruiken net als alle nokvolgers. Uiteraard wel alles gedocumenteerd in volgorde.
https://farm4.staticflickr.com/3742/13535236454_626105f38d_c.jpg
Verder met het nieuwe carter >> Na een douche met de hogedrukreiniger, de ovenreiniger uit het keukenkastje gejat :tongue:
https://farm8.staticflickr.com/7394/13535001403_8819cc4c64_c.jpg
Full-flow gemaakt net als het oude carter
https://farm3.staticflickr.com/2857/13534924565_636dcfaa30_c.jpg
NPT draad tappen in de gang vanaf de oliepomp. Deze wordt afgedicht met een 1/4e plug.
https://farm3.staticflickr.com/2931/13534914685_fc15bea30d_c.jpg
Om mijn Wanrooij 'avontuur' niet nog eens te beleven, heb ik er voor gekozen om een temperatuursensor op deze plek te monteren :) Mooie 1/8e NPT Ebay sensor :thumbup:
https://farm4.staticflickr.com/3795/13534910125_413506159b_c.jpg
Carter gedoopt in een 90 liter specie-kuip vol met heet water, afwastabletten en Vanish Oxi Action :thumbup:
Het geheel is nu brandschoon. Alleen de oliekanalen nog een keer met remreiniger en perslucht schoonblazen en het carter nog een keer in bad, dan ben ik pas gerust.
Het uitlaatsysteem vond het ook wel genoeg na 20.000km en besloot eens flink te gaan rotten. Ook hiervoor ben ik vervangende onderdelen gaan zoeken. Via KS een mooie 2e hands spaghetti kunnen kopen voor weinig en een paar nieuwe J-pipes besteld. Gelijk maar besloten dat ik de spaghetti wilde gaan 'wrappen', hierdoor zijn we hopelijk af van die lelijke roestbende. En we hebben er weer een paar pk's bij :tongue: Het resultaat mag er best zijn:
https://farm4.staticflickr.com/3699/13535212394_d1c634b249_c.jpg
De 'tape' (gemaakt van glasvezel en vast nog ander spul) eerst in een emmer warm water gegooid, hierdoor zet het iets uit en is het wat flexibeler tijdens het wikkelen. Ook kan het mooi om de pijp heen krimpen als het opdroogd, waardoor het nog wat strakker gaat zitten :thumbup:
jellehier
31-03-2014, 16:03
Lekker bezig
pieterveenstra
07-04-2014, 16:16
Gaat wel best aardig ja ;)
Onderblok zit alweer in elkaar. Alles is opgemeten en gecheckt. Carter hoefde niet gelijnboord te worden en mijn oude krukas voldoet nog prima :thumbup: Het geheel weer in elkaar gezet met de juiste Kolbensmidt lagers, zowel drijfstangen als de krukas zelf.
Zal kijken of ik vanavond weer wat fotootjes kan posten.
pieterveenstra
13-05-2014, 19:26
Hatseflats! Alles loopt altijd uit (de hand), maar het beestje rijdt weer :)
Uiteindelijk ook een paar andere cilinderkoppen gezocht en pas gemaakt voor mijn 1679cc cilinders. De oude cilinderkoppen waren ruim op de klepgeleiders, wat weer de nodige gevolgen had. Wel weer erg veel werk en moest ook weer het nodige doen aan de in en uitlaatkanalen.
Cilinders heb ik gehoond en heb nieuwe zuigerveren gemonteerd. De oude zuigerveren waren compleet op, kans is groot dat het Taiwan troep was, aangezien het geen Mahle set is, maar AA. Stootrand was nauwelijks te vinden in de cilinders, dus slijtage zat op de veren. Misschien dat het stiekem ook wel kwam door een ietwat te brute inloopperiode :rolleyes:
Genoeg tekst; plaatjes!
https://farm3.staticflickr.com/2824/13870902225_a5b1e9e8f5_c.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3707/13871295584_fbb1771f54_c.jpg
https://farm3.staticflickr.com/2861/13871300364_e04728f431_c.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3790/13870916705_0c6d8b3f31_c.jpg
https://farm3.staticflickr.com/2893/13871258234_cbf39ff354_c.jpg
https://farm6.staticflickr.com/5040/13870865895_b5bdc6f35a_c.jpg
https://farm8.staticflickr.com/7330/13984873377_0f880c156a_c.jpg
https://farm3.staticflickr.com/2940/13984871517_db723a5a46_c.jpg
https://farm6.staticflickr.com/5515/14191627793_52b52cbd1e_c.jpg
https://farm3.staticflickr.com/2916/14171522864_048774c450_c.jpg
https://farm8.staticflickr.com/7392/14191573403_79df634cfb_c.jpg
https://farm8.staticflickr.com/7410/13984774200_56769f53bc_c.jpg
En hij gaat weer als een trein :)
https://farm8.staticflickr.com/7351/14171419785_2a68b4472a_c.jpg
pieterveenstra
13-05-2014, 20:22
filmpje! :D
Kwaliteit :tongue:
X3L6cdFIY3A
Volgens mij lekt hij een beetje koelvloeistof! :D
pieterveenstra
24-06-2014, 20:33
Gewoon even wat fotootjes van de afgelopen tijd :thumbup:
https://farm4.staticflickr.com/3868/14312809678_790aca3bb5_b.jpg
https://farm6.staticflickr.com/5550/14519457313_d55e5c0568_b.jpghttps://farm3.staticflickr.com/2912/14312909567_80b3ff70cb_b.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3873/14496008281_c6a483b2e0_b.jpg
https://farm6.staticflickr.com/5033/14499381675_914c8a3c07_b.jpg
En dan nog even een tipje van de sluier voor (hopelijk) het eind van de zomer :rolleyes: :
https://farm4.staticflickr.com/3920/14519473323_c404d22a62_b.jpg
:thumbup:
Audi1981
26-06-2014, 17:01
Smoothies? ;)
BeetleGrandDad
26-06-2014, 21:09
Smoothies? ;)
Eind van de zomer: voor de winterbanden natuurlijk..... :wow:
tonnie-89
17-02-2018, 21:46
Helemaal doorgelezen prachtig om te zien en een schitterend resultaat :thumbup: :thumbup: :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.