View Full Version : schroefset en stabi bora!
hallo
iemand hier ervaring met een schroefset voor een bora uit 99.
ze zeggen dat je dan de stabilisatorstangen ook moet vervangen bij een verlaging van meer dan 4cm is dit ook nodig?
en welke set kun je het best kopen voor een betaalbare prijs?
even de search gebruiken. kom je een hoop tegen denk ik.
heb ik net gedaan en staat wel wat bij dat er veel gekloot wordt met die stabistangen, wanneer ze wel moeten en wanneer de originelen.
Ik snap het systeem nog niet helemaal maar dat kom ik wel tegen als ik hem ga verlagen.
staat niet veel over welk setje nu goed is!
viva-la-daaf
09-04-2009, 07:21
Hey,
Heb een Bora van 2000 met een KW Schroefset.
Als je echt laag wil gaan raad ik je aan om de hele stabilisator stang te vervangen en niet van die koppelstukjes te gebruiken. Dan heb je het in 1x goed.
Ik heb dat in het begin niet gedaan, dus bleef maar klote!
Ik zal je proberen het wat duidelijker uit te beelden,
Zo is het standaard, de stabi loopt over de aandrijfas door, dus op het moment dat je de auto naar beneden schroeft komt de as omhoog en loopt hij tegen de stabi aan.
http://img60.imageshack.us/img60/6777/13mn1.jpg
Met een andere stabi, bijvoorbeeld 1 van een v6 loopt hij onder de as door zodat hij niet tegen je as kan komen als je stevig verlaagt.
http://img60.imageshack.us/img60/1994/20lf.jpg
Hoop dat het wat duidelijker is zo,
Heb eventueel wel de nr's van volkswagen van de v6 stang en de rubbers.
Gr.
VWFARMER
09-04-2009, 18:30
Hallo
Ik zelf heb ook een bora
En ja die wil ik ook gaan verlagen.
Maar wat mag die stabi kosten bij de dealer
gr
ik dacht dat hij 55 euro was.
rubbers rond de 8 euro.
Gr.
VWFARMER
09-04-2009, 20:04
vindt ik best mee vallen die prijs
Christiaan
09-04-2009, 20:31
Goede tip!
hey boss
netjes dat je het zo goed uitlegt met foto's!!! bedankt
Het is inderdaad duidelijk nu, hoe ver heb jij hem of had je hem verlaagt?
en was het er makkelijk onder te zetten?
De stabi zelf is er voor mij makkelijk onder er te zetten zet hem gewoon op me werk op de brug, dus dat was het probleem voor mij niet :D
En op de eerste foto is de auto wel al wat naar beneden geschroeft.
Je kan het ook oplossen met verstelbare stabi stokjes, had ik eerst ook maar als je echt lager wil als bv. cm of 5.5 a 6 dan hebben ook die geen zin meer.
Het makkelijkst is gewoon andere stabi, zo kom je nooit met problemen en echt een hele dure uitgave is het ook niet.
Gr.
Richard Black B
13-04-2009, 10:21
Mischien dat je hier nog wat aan hebt http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=43915&highlight=schroefset+bora
Mischien dat je hier nog wat aan hebt http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=43915&highlight=schroefset+bora
thnxx richard, had ik ook gelezen toen ik op de search optie zocht, toen kwam ik jou topic ook tegen.
gr
Mike--1991
10-11-2010, 16:00
Heeft iemand voor mij de nr's van de v6 stang + rubbers die je op de laatste foto ziet?
Heeft iemand voor mij de nr's van de v6 stang + rubbers die je op de laatste foto ziet?
ik zou Boss even een pm sturen die kan je waarschijnlijk wel helpen.
succes
1x 1JO 411 305 AD (stang)
2x 1J0 411 314 (rubbers)
2x 1J0 411 336 (beugels)
Mike--1991
10-11-2010, 22:05
Danku :thumbup:
tiefflieger
12-11-2010, 20:02
2x 1J0 411 314 (rubbers)
2x 1J0 411 336 (beugels)
Domme vraag waarschijnlijk, maar dit lijstje is dus ook plug and play voor een tdi ?
Heb nu verstelbare koppelstangen maar rechts toch behoorlijk last van aanlopen...
De stabi van een V6 is echt een goed idee, simpel & relatief goedkoop, waarbij je echt niets afdoet aan het rijgedrag...
Mss zijn er andere meningen maar het probleem oplossen met koppelstukjes vind ik echt niks.
Als je voor de bovenstaande onderdelen gaat kan je hem er zo onder schroeven.
ik heb een kw40 verlagings set onder mijn bora , veren en dempers.
Daarnaast heb ik de stabi van een audi TT/R32 laten monteren.
Deze zit vast aan de veerpoot en niet aan de draagarm, dus nooit meer aanlopen.
Daarnaast heb ik de fusees/remmen van een R32/TT incl. draagarmen onder mijn bora , nu met 4cm verlaging staan de draagarmen nog steeds horizontaal.
http://www.volksforum.com/albums/files/4/0/6/0/DSC00508.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/4/0/6/0/DSC00496.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/4/0/6/0/DSC00497.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/4/0/6/0/DSC00507.JPG
Wegligging is super , geen gedein meer.
grtn yal
Met 40mm verlaging zal jij ook met al je originele delen geen problemen krijgen,
dan kan je zelfs je originele stabi nog wel laten zitten. Wel netjes spul trouwens.
Mike--1991
12-11-2010, 22:48
De stabi van een V6 is echt een goed idee, simpel & relatief goedkoop, waarbij je echt niets afdoet aan het rijgedrag...
Mss zijn er andere meningen maar het probleem oplossen met koppelstukjes vind ik echt niks.
Als je voor de bovenstaande onderdelen gaat kan je hem er zo onder schroeven.
Dat is mooi :thumbup: Ga eerst eens kijken hoe ver hij nog omlaag komt.
Andere stabistang is zo besteld.
Sparhawk
17-11-2010, 21:29
Om hier nog even op in te haken: ik lees dus v6 stang is beste maar in andere topic wat gelinkt staat op de eerste pagina staat weer iets over het feit dat het schuin komt te zitten en erg onder spanning komt te staan...
Kan iemand hier duidelijkheid over geven? het komt in mijn geval onder een diesel die aardig wat km's maakt dus ga ik liever voor safe ;)
Komt inderdaad iets onder spanning, maar dit is minimaal en heeft geen gevolgen.
Heb heel veel mensen gezien die dit zo hebben gedaan, waaronder ik.
En heb nog nooit iets gehoord over dat het mis was gegaan e.d.
Stang eronder monteren en alles vast zetten zoals normaal, pas laten zakken op zijn wielen als alles vast zit dan komt alles goed.
;)
Sparhawk
17-11-2010, 22:26
Komt inderdaad iets onder spanning, maar dit is minimaal en heeft geen gevolgen.
Heb heel veel mensen gezien die dit zo hebben gedaan, waaronder ik.
En heb nog nooit iets gehoord over dat het mis was gegaan e.d.
Stang eronder monteren en alles vast zetten zoals normaal, pas laten zakken op zijn wielen als alles vast zit dan komt alles goed.
;)
Ok thnx,
Als ik er helemaal geen spanning op zou hebben moet ik dus zo'n stang van bijv H&R moeten monteren? (waarvan de prijzen niet misselijk zijn vandaar :tongue: )
Is het zo dat hoe lager je gaat des te meer spanning er op komt te staan trouwens? want ik weet nog niet hoe laag ik vandaar ;)
Nee, komt niet meer spanning op.
Zodra je draagarmen zakken komt de stabi mee omhoog maar die draait mee in je rubbers op je subframe ;)
Sparhawk
05-02-2011, 14:06
Dit topic maar weer eens omhoog kicken :redface:
Wou vandaag stabi + rubbers gaan halen bij de dealer maar er zit verschil kwa afmetingen in de rubbers
Weet 1 van jullie toevallig welke ik precies moet hebben voor een bora tdi uit 2005?
patjetta
05-02-2011, 16:02
De nummers stonden hier?
Dan kan je niets verkeerds stuuren.
Sparhawk
05-02-2011, 16:41
Klopt de nummers staan hier maar rubbers zit verschil in, die zijn er in 17,18,20 en 21 mm dus daar zit het hem in
Stang weet ik maar de rubbers gaat het dus om
Dit nummer stond er hier gepost maar hier moet dus nog een letter achter die aangeeft welke maat rubber het is
2x 1J0 411 314 (rubbers)
Ik heb zelf al even wat info gezocht en als het goed is moet het 1J0 411 314 S zijn voor de rubbers kan dat kloppen?
tiefflieger
05-02-2011, 16:58
De nummers die Misha hier op de vorige pagina post... zo heb ik ze besteld voor mijn tdi en past prima.
Ik rij zonder stabi, en heb tot nu toe nog geen problemen gehad.
Idd, Gerk rijdt ook zonder stabi..
Je moet er alleen wel voor zorgen dat je laag blijft rijden dan.
Idd, Gerk rijdt ook zonder stabi..
Je moet er alleen wel voor zorgen dat je laag blijft rijden dan.
Die van mij staat indd bijna in de laagste stand :thumbup: :thumbup:
Mike--1991
20-03-2011, 21:27
2x 1J0 411 314 (rubbers)
2x 1J0 411 336 (beugels)
Ik ga deze week de stang bestellen. Nu had ik alleen nog wat vraagjes.
Die beugels waar zitten die precies? En neem aan dat de rubbers die twee zijn wat om de stang heen zitten onder de motor zeg maar?
Is dit simpel te vervangen. Had gelezen dat je de bevestigingsbouten van het het vooraslichaam moest verwijderen. Dit zullen de bouten van het subframe zijn. Heeft iemand een foto welke dit precies zijn?
Of heeft iemand nog een ander manier om hem eronder te zetten. Ga het buiten op de oprit doen en hem dan gewoon voor op bokjes zetten.
Alvast bedankt :thumbup:
Spierings
20-03-2011, 23:30
2x 1J0 411 314 (rubbers)
2x 1J0 411 336 (beugels)
Ik ga deze week de stang bestellen. Nu had ik alleen nog wat vraagjes.
Die beugels waar zitten die precies? En neem aan dat de rubbers die twee zijn wat om de stang heen zitten onder de motor zeg maar?
Is dit simpel te vervangen. Had gelezen dat je de bevestigingsbouten van het het vooraslichaam moest verwijderen. Dit zullen de bouten van het subframe zijn. Heeft iemand een foto welke dit precies zijn?
Of heeft iemand nog een ander manier om hem eronder te zetten. Ga het buiten op de oprit doen en hem dan gewoon voor op bokjes zetten.
Voor het plaatsen van een andere stabi zul je het hele subframe moeten laten zakken (dus ook naderhand uitlijnen) . De bbersru en beugels zie je van eigens wel zitten als je kijkt waar de stabi vast zit ;)
Veel succes als je het op bokjes wilt doen, op brug is het veel makkelijker.
Mike--1991
21-03-2011, 18:10
Dus op een smeerput zou het makkelijker moeten gaan?
Iemand anders nog beetje ervaring met het vervangen?
Ik heb nog een oem 21mm stabi liggen van mijn bora, ivm. plaatsing TT stabi.
Stabi is in nieuw staat.
Voor het plaatsen moet idd. het subframe los.
Groet Yal
Spierings
21-03-2011, 18:21
Dus op een smeerput zou het makkelijker moeten gaan?
Iemand anders nog beetje ervaring met het vervangen?
Is makkelijker, maar je moet wel beide voorwielen van de grond zetten ;)
Mike--1991
21-03-2011, 18:41
Is makkelijker, maar je moet wel beide voorwielen van de grond zetten ;)
Ja dat zeker anders krijg je hem sowieso niet los! Zal van de week even gauw kijken hoe het precies zit kan ik even kijken waar ik het doe :thumbup:
Mike--1991
21-03-2011, 22:31
Raden jullie aan om de bouten van subframe die je loshaalt te vervangen?
En wat voor een maat bouten zit de stabi stang mee vast?
Spierings
22-03-2011, 00:02
Raden jullie aan om de bouten van subframe die je loshaalt te vervangen?
En wat voor een maat bouten zit de stabi stang mee vast?
Vervangen van de bouten is niet nodig, bouten van de stabi beugeltjes is m8 (13mm). Die boutjes hoef je ook niet te vervangen.
Mike--1991
22-03-2011, 20:04
Ik heb net even wat foto's gemaakt van de onderkant. Zou iemand mij eens kunnen wijzen welke bouten los moeten.
Zelf lijkt het me dat als ik 4 bouten loshaal het subframe los komt te zitten en ik genoeg plaats heb voor de stabi stang.
Hier de foto:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/9/8/3/P3220900.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/9/8/3/P3220901.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/9/8/3/P3220902.JPG
Die torsie stang die aan je bak zit moet los.
4 bouten van je stuurhuis los
Je verbindingstangen aan je veerpoot
Je fusee kogels 2x3 moertjes
En ik dacht iets van 4 grote van je subframe zelf
(misschien dat ik er 1 vergeten ben)
Dan is hij helemaal los ;)
Je kan ook proberen de voorste op te lichten tot max en de achterste verwijderen, zodat je sub scheef komt te hangen dan kan je proberen je stang er tussen uit te wringen, wel je stuurhuis los maken. Zo kan je hem er proberen er tussen door te krijgen, maar makkelijker is gewoon helemaal los als je op een brug staat ;)
Mike--1991
22-03-2011, 20:52
Die torsie stang die aan je bak zit moet los.
4 bouten van je stuurhuis los
Je verbindingstangen aan je veerpoot
Je fusee kogels 2x3 moertjes
En ik dacht iets van 4 grote van je subframe zelf
(misschien dat ik er 1 vergeten ben)
Dan is hij helemaal los ;)
Je kan ook proberen de voorste op te lichten tot max en de achterste verwijderen, zodat je sub scheef komt te hangen dan kan je proberen je stang er tussen uit te wringen, wel je stuurhuis los maken. Zo kan je hem er proberen er tussen door te krijgen, maar makkelijker is gewoon helemaal los als je op een brug staat ;)
Oke dankje :thumbup: Ik ga het niet op een brug doen maar gewoon op de oprit.
En van voren bedoel je de zijde die het dichtst bij de motor zit. Dus de bouten dan los te maken die het verste van de motor af zitten?
Ja de achterste dichte bij je schutboard zeg maar helemaal er uit en de voorste ter hoogte van je wielen bijna er uit, zo kan je hem als ware proberen te kantelen.
Uiteraard wel met de wielen etc los van de grond.
Mike--1991
22-03-2011, 21:07
Ja de achterste dichte bij je schutboard zeg maar helemaal er uit en de voorste ter hoogte van je wielen bijna er uit, zo kan je hem als ware proberen te kantelen.
Uiteraard wel met de wielen etc los van de grond.
Oke dan kan ik dat misschien beter proberen.
Weet iemand toevallig hoe ver verstelbare koppelstangen uitgedraaid kunnen worden?
Misschien dat ik het daar ook mee red.
Kan je al uit je droom halen daar red je niets mee, heb ze ook gehad op mijn rode gti maar dat is alleen interessant als je niet lager verlaagd als 40 mm max daarna zul je alsnog aan de bak moeten.
Dingen werken wel maar niet als je echt strak laag wil, interessant voor een vast verlaging setje maar verder niet ;)
Mike--1991
22-03-2011, 21:59
Kan je al uit je droom halen daar red je niets mee, heb ze ook gehad op mijn rode gti maar dat is alleen interessant als je niet lager verlaagd als 40 mm max daarna zul je alsnog aan de bak moeten.
Dingen werken wel maar niet als je echt strak laag wil, interessant voor een vast verlaging setje maar verder niet ;)
Oke ik heb nu sowieso al een andere stang eronder zitten van H&R die heeft al een hogere kromming zou het dan ook niet lukken?
Heb net even met mijn monteur gebeld en die zegt dat het een vrij kut werkje is om te doen.
Ja kut kut het is niet een hele fijne klus zeker niet op straat...zou het toch zeker wel op een brug doen als ik jou was.
En met die stang kan je goed laag inderdaad zonder dat je hem zal raken, bogen lopen net iets langer door.
Mike--1991
22-03-2011, 22:05
Ja kut kut het is niet een hele fijne klus zeker niet op straat...zou het toch zeker wel op een brug doen als ik jou was.
En met die stang kan je goed laag inderdaad zonder dat je hem zal raken, bogen lopen net iets langer door.
Kan het eventueel nog bij een vriend op de put doen. Dus dan ga ik daar eens voor bellen.
Zou het niet lukken om op die stang verstelbare koppelstangen te zetten en dat hij hem dan niet meer raakt.
Op die van H&R is dat niet nodig, op je originele heeft het weinig zin als je redelijk laag wilt.
Mike--1991
22-03-2011, 22:30
Op die van H&R is dat niet nodig, op je originele heeft het weinig zin als je redelijk laag wilt.
Ik heb die van H&R er nu onder zitten en de aandrijfas komt tegen de stang aan..dus dan zou het wel op te lossen zijn met verstelbare stangen.
Mike--1991
22-03-2011, 22:59
Dit is hoe het bij mij op de auto zit:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/9/8/3/IMG00085-20101101-1249_67549.jpg
Alleen is dit de kant waar de dunne aandrijfas zit. Op de foto staat de auto wel opgekrikt. Aan de andere kant komt de aandrijfas tegen de stang aan,
Is het hier dus mogelijk om verstelbare koppelstangen toe te passen?
AHA ! ik dacht dat je nog een stang moest gaan monteren...:D
Op die fiets, nou dan sta je al vrij plat dan als hij zelfs deze raakt nice !
Minder nice dat hij hem raakt natuurlijk, of het zin heeft durf ik niet te zeggen, ik zeg stang er af en een v6 stang er op zetten ben je van al het gezeik af !
Ik had die instelbare op mijn originele stang, toen had het enigszins zin maar toen ik lager wou is er alsnog een v6 onder gegaan ;)
Mike--1991
22-03-2011, 23:09
AHA ! ik dacht dat je nog een stang moest gaan monteren...:D
Op die fiets, nou dan sta je al vrij plat dan als hij zelfs deze raakt nice !
Minder nice dat hij hem raakt natuurlijk, of het zin heeft durf ik niet te zeggen, ik zeg stang er af en een v6 stang er op zetten ben je van al het gezeik af !
Ik had die instelbare op mijn originele stang, toen had het enigszins zin maar toen ik lager wou is er alsnog een v6 onder gegaan ;)
Haha nee die had ik al eronder zitten. Dan ga ik morgen eens even proberen aan deze te draaien zodat hij goed komt te zitten en dan kijken of er verstelbare tussen passen en anders moet toch maar de v6 stang eronder!
ff een ouwe koe naar boven duwen :D
dus om een lang verhaal kort te maken..
originele stabi weg en een v6 stabi voor in de plaats
plus de rubber en beugels?
dan kan je cker 8cm of meer naar beneden met een schroefset?
gr, jeff
G60variant
29-01-2012, 18:27
ja dan kan je zeker 8cm naar beneden!
en nog wel meer ook
ja dan kan je zeker 8cm naar beneden!
en nog wel meer ook
okee das altijd goed :D
dus geen gekloot met die kopelstange waar je mee dood gegooit word van dioe verhalen
G60variant
29-01-2012, 18:49
nee. je moet gewoon een 4-motion stang monteren. en je orginele koppelstangetjes.
meer heb je niet nodig!
nee. je moet gewoon een 4-motion stang monteren. en je orginele koppelstangetjes.
meer heb je niet nodig!
okee thanks voor de info :thumbup:
De 3 nummers kloppen nog steeds? en is ook goed voor 1.6 golf 4 variant?
Iemand die andwoord heeft
Je snapt dat je pas nadat Rene net vraagtekens heeft toegevoegd je ook daadwerkelijk een vraag stelt?
Vedder kijken de vraag is al gesteld!!!
Ja kloppen en anders kunnen ze bij dealer wel zien waar die naar over gaan.
en ja past ook op jou auto.
Vedder kijken de vraag is al gesteld!!!
Nee. Zonder vraagtekens bevestig jij alleen maar dat de nummers nog kloppen en ook passen op een variant. Nou, bedankt voor de info zal de rest van het forum gedacht hebben.
Spierings
05-03-2014, 19:21
Nee. Zonder vraagtekens bevestig jij alleen maar dat de nummers nog kloppen en ook passen op een variant. Nou, bedankt voor de info zal de rest van het forum gedacht hebben.
Is inderdaad wat ik ook dacht. :thumbup:
MILV-mobiel
07-03-2014, 16:25
Aangezien ik bezig ben de nieuwe daily wat leuker te maken dacht ik dat inderdaad Tjaap :D, maar ze kloppen dus nog haha
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.