Log in

View Full Version : Klepstoters of drijfstanglagers defect ?


h6yes
11-04-2009, 23:22
Hallo allemaal.
Ik heb een GOLF 2 16V uit '89 welke enorm tikkennd lawaai maakt. het geluid, tak, tak, tak etc. komt onder het kleppendeksel vandaan. Het is echt een hard geluid en zeker geen kleppenspeling o.i.d. Ik heb al diverse dingen gehoord, hydraulische klepstoters, drijfstanglagers etc.

Wie zou er nog een idee hebben ?

VeeDubber
12-04-2009, 09:16
Getik over het hele toerengebied : Klepstoters
Getik tussen +/- 2000 - 4000 toeren: Drijfstanglagers

h6yes
12-04-2009, 09:53
Getik over het hele toerengebied : Klepstoters
Getik tussen +/- 2000 - 4000 toeren: Drijfstanglagers

Okay, nou als ik hem start en stationair laat lopen ( 900 -1000 toeren ) dan klappert die als een gek. Als ik mijn hand op de inlaat leg voel ik hem tikken.
Heb je enig idee wat dit gaat kosten ?
Bedankt! :thumbup:

Bertus_01
12-04-2009, 10:16
En als je het toerental op laat lopen, loopt het tikkend geluid evenwijdig op?
Als het je klepstoters zijn kost het je:

16 klepstoters 150euro.
kleppendeksel pakking 45euro.
Oliefilter 10euro.
4.0L olie geen flauw idee wat dat kost...

Dit is als je het zelf kan repareren..

[edit] vergeet de distributie riem + spanrol [edit]

h6yes
12-04-2009, 15:30
En als je het toerental op laat lopen, loopt het tikkend geluid evenwijdig op?
Als het je klepstoters zijn kost het je:

16 klepstoters 150euro.
kleppendeksel pakking 45euro.
Oliefilter 10euro.
4.0L olie geen flauw idee wat dat kost...

Dit is als je het zelf kan repareren..

[edit] vergeet de distributie riem + spanrol [edit]

Hoi Bertus,

Gaat dat een beetje makkelijk ? Ik denk dat het wel mee valt, maar heb het nog nooit gedaan.
Direct maar de distributieriem vervangen ?

h6yes
12-04-2009, 15:59
:mad: Ja, bij hoger toerental loopt het evenwijdig op

VeeDubber
12-04-2009, 20:04
16 klepstoters voor 150 Euri is wel weinig hoor...
Distributieriem meenemen, ligt toch los (incl spanrol)
En vergeet de nokkenaskeerring niet!

bolku
12-04-2009, 21:14
Je kan ze zo online in mijn webshop bestellen voor die prijs...distributieriem, spanrol, nokkenaskeering enz ook btw.

h6yes
12-04-2009, 22:16
Ik las ergens dat als het de drijfstanglagers zijn het gekletter niet keihard onder de luchtinlaat hoorbaar moet zijn. Zouden het dan toch klepstoters zijn. Bolku, ik kijk ff op je site.

Bertus_01
13-04-2009, 09:04
Je kan ze zo online in mijn webshop bestellen voor die prijs...distributieriem, spanrol, nokkenaskeering enz ook btw.

Bij jou heb ik die prijs vandaan ;)

Bertus_01
13-04-2009, 09:06
Ik las ergens dat als het de drijfstanglagers zijn het gekletter niet keihard onder de luchtinlaat hoorbaar moet zijn. Zouden het dan toch klepstoters zijn. Bolku, ik kijk ff op je site.

Vanaf hier blijft altijd moeilijk om te zeggen wat het wel en niet is.
Mischien zou je een filmpje ervan kunnen maken met het geluid...
Of je rijd even langs een willekeurige garage en je vraagt om hun mening van wat het zou kunnen zijn.

Drify_mk1
13-04-2009, 09:13
http://link.marktplaats.nl/239903317

Bertus_01
13-04-2009, 09:16
Yep, is idd goedkoper.
Toch zou ik ze eerder kopen bij Bolku, adverteerd hier niet voor niks.

h6yes
13-04-2009, 12:11
Hmm, dat lukt niet, zo handig ben ik ook weer niet, het is echt takke takke tak, boven in het blok. Als hij stationair loopt dan begint het al. Ik begreep dat als het de drijfstanglagers zouden zijn, het geluid dan van '' onderen '' moet komen. Ik rijd morgen ff langs de garage.

Bertus_01
13-04-2009, 12:21
Dijfstang lagers zitten onderin je blok, in je carter zeg maar.
Rijd even langs een garage, gewoon puur voor informatie wat hun denken dat het is..
Zoals je het verteld denk ik inderdaad dat de klepstoters versleten zijn..

h6yes
13-04-2009, 12:42
http://www.youtube.com/watch?v=0FAHp-UzPCo

Hoi Bertus, ik hbe wat geprobeerd. Ik hoop dat je deze link kunt gebruiken.

Bedankt voor je inspanningen.

redbull
13-04-2009, 13:05
zo eeh zo hard heb ik ze nog nooit horen tikken.
denk dat er meer aan de hand is als aleen de klepstoters.
lijkt wel of je riem versprongen is zodat je kleppen tegen de zuigers komen.

h6yes
13-04-2009, 13:10
zo eeh zo hard heb ik ze nog nooit horen tikken.
denk dat er meer aan de hand is als aleen de klepstoters.
lijkt wel of je riem versprongen is zodat je kleppen tegen de zuigers komen.

Oh jee. Zal wel weer een hele verassing worden.

richard-polo
13-04-2009, 15:20
dat klinkt indd niet echt gezond!!

Bertus_01
13-04-2009, 16:24
Dit is inderdaad harder dan ik normaal gewend ben.

Brandt het olielampje niet als de motor loopt?
Zit er voldoende olie in de motor?
Zou toch nog even wat verder kijken dan de klepstoters alleen...

VeeDubber
13-04-2009, 18:00
Dit blok kun je uit elkaar gaan halen, hier is iets grondig mis!
Wat is er de laatste tijd aan de motor gedaan? Is dit zomaar ineens ontstaan?

h6yes
13-04-2009, 19:45
Heb zojuist inlaat en kleppendeksel verwijderd.
Alles ziet er goed uit, ik kan niks ontdekken. Wel viel me op dat 2 '' kamers '' ( ik weet niet hoe ik ze anders moet noemen ) niet zo vol met olie staan als de rest. Een toevallig passant zei direct dat de lagerschalen eruit liggen. Zou dat kunnen ? Volgens hem klapten klepstoters nimmer zo hard, al zouden ze kapot zijn. Hmm..... beetje bij beetje komen we er wel!

h6yes
13-04-2009, 19:48
Ik heb hem afgelopen week op de kop getikt, om als hobby auto erbij te nemen. Helaas ben ik er in mijn enthousiasme tijdens de koop blindelings ingestapt en heb hem gekocht en met een ambulance naar huis gereden. Stom stom stom! Maar goed, hij staat er nu en ik wil hem goed hebben.
Desnoods een ander blok erin. Casco en interieur zijn 100 %

Bertus_01
13-04-2009, 19:51
Naar mijn idee zullen lagerschalen nooit kunnen tikken.

Ik heb het gevoel dat of je oliepomp niet genoeg opbrengst meer heeft waardoor er geen olie meer naar je cilinderkop gepompt wordt.
Dus je klepstoters ook geen olie hebben en dus gaan tikken.

Hoe is het gekomen, of heb je de auto zo gekocht?

Mischien is het tikken al jaren, maar dat de vorige eigenaar geen zin had om het te laten maken. En ze nu dus zo erg versleten zijn dat ze zo hard tikken.

Nogmaals blijft altijd een beetje gokken vanaf de andere kant.

Maar je zegt dat je je kleppendeksel eraf hebt. Dus nu kun je beide nokkenassen zien zitten.
Is de nok van de nokkenas ingesleten/versleten?
Hoe zien de koppen van de klepstoters eruit?

h6yes
13-04-2009, 20:07
Alles ziet er naar mijn idee netjes uit. Er staat olie in, en ze zijn absoluut niet ingesleten of zo. Olielampje brand ook niet ( vorige vraag ).

Bertus_01
13-04-2009, 21:19
tsja....

Toch de klepstoters vervangen incl distributieriem, de riem goed op tijd zetten.
Verse olie en nieuwe oliefilter erop.
Dan kijken of het probleem blijft.
Desnoods van te voren je olieduk (laten)meten...

h6yes
13-04-2009, 21:29
Ja daar zat ik ook aan te denken. Kan het niet zijn dat er een klep niet gesmeerd word ? Ik zag nl. droge stukken in de cilinderkop, in de uitloop waar de nokken inkomen, Ik heb daar wat olie bijgedaan, alles weer dicht gezet en toen gestart. Het getik, was enkele seconden weg en kwam toen weer terug. Ik heb het niet weer losgehaald. Ik rijd deze week ff langs de garage ( Dingerink Zwolle ) en hoop dat deze weet wat mijn probleem is.

Bertus_01
13-04-2009, 21:38
Zou er niet teveel mee rijden, mocht het zijn dat er geen olie rondgepompt wordt dan heb je al snel ergere schade dan alleen je klepstoters.

Heb zelf nog nooit aan een 16v gesleuteld, dus durf niet te zeggen hoe het olie verloop in de cilinderkop is..
Je cilinderkop mag in ieder geval niet droog staan!

h6yes
13-04-2009, 21:43
Hij staat zeker niet droog, maar wel enkele delen. Ik heb wat foto's gemaakt. Ik mail ze je ff.

h6yes
14-04-2009, 20:16
Vandaag bij de garage geweest. Hij denkt dat er een aantal klepstoters vastzitten. Heeft dit eerder meegemaakt en toen een middeltje bij het blok ingegooid. Na het blok ff warm te hebben laten draaien, olie ververst en het probleem was over, of wel de klepstoters werkten weer.
Ik ben voornemens om ze allemaal maar te vervangen, kan denk ik geen kwaad. Moet ik dan direct de distririem vervangen ?

Wie heeft dit al eens gedaan ?

bolku
15-04-2009, 08:38
Heb ik weleens gedaan :D
De riem hoef je niet perse te vervangen, maar als je niet weet hoelang deze erop zit zou ik dat wel doen.

h6yes
15-04-2009, 09:45
Hallo Jeroen,

Mag ik jou eens een foto doormailen van onder de kleppendeksel ? Volgens mijn garage zitten er enkele klepstoters vast en zou het op te lossen zijn door deze te vervangen.
Misschien geeft de foto jou een goed beeld.

stinos
07-06-2013, 20:33
Heb je het inmiddels al opgelost?
Ik heb dit geluid ook bij mijn golfje bovenin, wel stuk minder erg en gaat na een tijdje wel weg.. maar wat zou het kunnen zijn/ kosten? is een 1.8injectie

Style
07-06-2013, 20:43
Mag het hopen laatste reactie was 4 jaar geleden :D

stinos
08-06-2013, 18:01
Oh hehe :') kwam m via google tegen

Kevert
09-07-2013, 12:17
@stinos
Dat zal wel gewoon de hydrostoters zijn hoor , ik had bij me vorige golfje ook altijd een goede geluid indicatie dat er weer wat olie bij gevuld moest worden. Dan gingen me stoters dus tikken de eerste 5 a 10 seconden bij het starten.
Maar de olie moet ook even naar boven worden gepompt en dit duurt ook paar seconden bij deze blokkies. Houd iig je oliepeil goed in de gaten.