View Full Version : Moeren vliegwiel loskrijgen
arno2000
16-04-2009, 19:51
Weet iemand hoe ik de moeren van het vliegwiel loskrijg?
foto (http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=128577570&key=QPBVMJNW)
Ik heb het al met een dikke pijp op de ratel geprobeerd en met een luchtsleutel maar krijg ze er niet vanaf.
Is het soms tegegestelde schroefdraad?
Er staat ook in de vraagbaak dat je deze moet vervangen als ze los zijn geweest.
Kan ik hier gewone van de gamma voor gebruiken of zijn dit speciale?
Alvast bedankt,
Arno
zijn speciale, anders zou je ze ook niet hoeven vervangen ;)
Henk_Pigo
16-04-2009, 19:58
Het is normaal schroefdraad wat erop zit, en ja je moet ze vervangen. Het zijn speciale bouten met fijn draad.
Ik heb ze in de tijd ook los moeten halen. Daarbij heb ik telkens 1 bout gebruikt om tegen af te zetten en vervolgens de laatste los gehaald door iemand te vragen een sleutel op de krukaspoelie te houden.
golf mkII 16v
16-04-2009, 20:02
BOUTEN
Je moet de druktafel ergens mee vast houden
Warmstoken wil ook nog wel eens lukken en dan met de luchttol
Als ze niet dol zijn kan je ze terug zetten,doe er dan wel wat borg vloeistof op
Als je een nieuwe set hebt[plaat en druktafel]dan zitten er nieuwe bouten bij [met borgvloeistof
Ik doe altijd een soort van krom plaatje tussen het vliegwielhuis en de tanden van de starterkrans. Tegenhouden dus.
Werkt perfect.
Rooney GTI 83
16-04-2009, 21:34
los met een slagmoersleutel,vast met moment en locktite.
Bouten vervangen is absoluut niet nodig.
Jel Golf 2 GTI
16-04-2009, 22:25
Ik weet niet hoe het bij een Golf 1 zit maar bij mijn MK2 zitten er orgineel inbus bouten in en geen zeskant. Zitten idd op moment vast en met locktide.
En vervangen moet je zelf weten.
Past een gewone bout is maar ik zou toch versterkte vragen en geen Gamma/brico/praxis br..... erin steken
arno2000
17-04-2009, 09:48
Bedankt allemaal voor de reacties.
Als de moeren het niet overleven kan ik deze bouten halen bij de vw?
Ik heb een nieuwe koppelings set gekocht, drukgroep, plaat afdek kapje en ronde borgveer maar hier zaten geen nieuw bouten bij hellaas.
We gaan het maar weer proberen. Als ik hem eraf heb laat ik het wel even weten.
Thanks
Allemaal
Als de moeren het niet overleven kan ik deze bouten halen bij de vw?
BOUTEN!!!!
Er zitten geen moeren in of op het vliegwiel.
RallyeRichard
17-04-2009, 10:12
Vast met 60Nm en dan 90 graden doordraaien. En het zijn rekbouten, dus WEL vervangen...
arno2000
17-04-2009, 12:14
Vast met 60Nm en dan 90 graden doordraaien. En het zijn rekbouten, dus WEL vervangen...
Thanks en waar kan ik ze halen?
Greet, Arno
bij vw, anders bij de universele onderdelen boer, die kan ze vast wel krijgen.
Zou ze zeker vervangen je wil niet de kans lopen dat er 1 losloopt.
arno2000
17-04-2009, 17:16
Thanks
RallyeRichard
17-04-2009, 18:52
Bij VW onder artikelnummer N.902.061.03 voor ongeveer 2,5 euro de stuk. En ze zijn al voorzien van loctite.
je moet een t stuk pakken en een passende fatsoenlijke dop Daar sla je met een vuist een paar keer flink op tot je ze los kunt draaien. Heb al meerdere vervangen en telkens zo gedaan. Ik zou er zeker nieuwe bouten in zetten ivm locktite
Scirocco type 1
19-04-2009, 10:01
Is het eigenlijk wel nodig deze drukplaat altijd te vervangen?
Ik doe altijd een soort van krom plaatje tussen het vliegwielhuis en de tanden van de starterkrans. Tegenhouden dus.
Werkt perfect.
ja jij weet dus ook hoe je ze het makkelijkste los krijgt
ik zette voor dat ik nog lucht gereedschap had altijd een schroeverdraaier tussen en die liet ik dan klemmen op een bout van de bak die ik dan ff terug in de motor draaide en dan blijft het fliegwiel ook op zijn plaats zitten dus 2handen vrij en alle kracht kunnen zetten.
bij deze een goeie tip.
gr, egon
arno2000
21-04-2009, 14:35
Bedankt wederom voor de tips.
Ik prints ze ff uit en ga vanavond de schuur in om het eens te proberen allemaal.
RallyeRichard
Forum Newbee
Thanks voor de part nummers scheelt weer zoeken.
arno2000
22-04-2009, 06:35
Nou het is gelukt ze zijn eraf.
De truck is inderdaad om met een ratel de ene moer tegen te houden en
met een andere sleutel de ander los te draaien.
Maar wat zaten die krengen vast zeg.
Thanks allemaal voor de tips.
golf1tattoo
25-04-2009, 18:03
Grote onzin! :screwy:
Als je een beetje Loctite aan de bouten doet en weer goed vast draaid is er niets aan de hand.
Heb het veel vaker gedaan en er is mij nog NOOIT eentje losgelopen.
zo krijg je dus misverstanden!!
Als het idd rekbouten zijn, MOET je ze vervangen..
Zijn het gewoon stalen bouten KAN je ze vervangen..
Revisie bedrijf heeft bij mij ook ooit verzuimd de bouten van de drijfstangen te vernieuwen waren wel rekbouten maar in 1000 km was blok al weer klaar met draaien.....
golf mkII 16v
26-04-2009, 09:30
Als ik een koppeling vervang heb ik altijd een komplete set van SACHS en daar zitten ze altijd bij :thumbup: :thumbup:
arno2000
27-04-2009, 10:21
Ik heb een set maar hier zaten ze niet bij.
Maar heb al nieuwe opgehaald bij de vw.
Als ik een koppeling vervang heb ik altijd een komplete set van SACHS en daar zitten ze altijd bij :thumbup: :thumbup:
Valeo heeft die sets ook, gewoon compleet met bouten. wel zo makkelijk :) . maar zou het nou echt zoveel uitmaken als je ze er nog eens in draait? dat vraag ik me eigenlijk af. kopbouten zijn ook rekbouten en die vervang je ook altijd maar zou het echt veel uitmaken? :rolleyes: :cool:
golf mkII 16v
27-04-2009, 20:57
En zeker kopbouten
Je wilt niet hebben dat er 9 aan zitten en de 10 breekt
ALS het rekbouten zijn, kan je ze niet hergebruiken, omdat je dan niet meer de gewenste waarde haalt omdat 'de rek er al uit is'.
golf1tattoo
28-04-2009, 19:23
ALS het rekbouten zijn, kan je ze niet hergebruiken, omdat je dan niet meer de gewenste waarde haalt omdat 'de rek er al uit is'.
Als het nog binne de marge zit die hij mag hebben maakt het niets uit.
Als het nog binne de marge zit die hij mag hebben maakt het niets uit.
Hoe bepaal je dat dan? Draaien totdat deze afbreekt? Kon je zeggen dat de bout wel goed was, maar is de bout onbruikbaar geworden.
Graag een link naar je "bron". Rek bouten zijn eenmalig voor hun doel te gebruiken. punt.
De bouten zijn niet gemaakt van een "herstellende" staal soort...
:shake:
Als het bij jou toevallig goed gegaan is, is het nog geen regel dat het niet hoeft.. Heel veel websites hebben last van mensen die iets beweren om dat het bij hun ook al jaren zo gaat.. en daardoor mensen op het verkeerde spoor zetten..
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.