View Full Version : Hoeveel Nm adapters aantrekken.
polopower
19-04-2009, 16:15
Is er iemand die kan aangeven met hoeveel newtonmeter je alu-wieladapters op de naaf moet vastzetten? En met hoeveel het wiel op de adapter? Natrekken na hoeveel km?
polopower
20-04-2009, 17:00
Anybody?
kiwi-gti
20-04-2009, 17:15
Hangt ook af van het soort Aluminium en de sterkte daarvan, en van de bout en het materiaal daarvan.
Het antwoord weet ik niet, maar is niet zo te zeggen zonder die info.
Heb voorheen wel eens diverse sets (op bestelling gemaakte) Alu adapters van zeer sterk alu gehad, degene die ze maakte adviseerde daarbij 100 - 105 NM. Niet heel erg veel dus, bij zachter alu zal dat nog minder zijn.
polopower
20-04-2009, 17:17
Het is een alu-magnesium legering. Het draait om adapters van SCC. De bout zal een gewone standaard wielbout zijn. De bijgeleverde inbussen zijn 10.8 zo uit mijn hoofd.
ik heb zelf ook met adapters gereden van h&r en heb ze altijd met 100 Nw aangetrokken.
kom er nooit aan met een luchtsleutel want je draait ze kapot, en ik zou er als ik jou was ook wat vet bij de bouten doen(heeft mij ook een adapter gekost toen ik dat niet had gedaan).
heb mn h&r altijd met 110 en dat is echt de max die je moet doen... met iets meer draai je je schroefdraad kapot. 100 is goed dan wel iedere maand of 500km eens natrekken..
Ik rij met H&R adapters met draadeind (DRM systeem).
Ik zet zowel adapter als wiel met 130nm vast.
En ik draai niks dol of stuk.
In begin zette ik alles op 110nm maar dan hoefde ik met de hand bijna geen kracht te zetten om het los te krijgen.
Vond ik geen prettig idee om zo rond te rijden.
Ik rij met H&R adapters met draadeind (DRM systeem).
Ik zet zowel adapter als wiel met 130nm vast.
En ik draai niks dol of stuk.
In begin zette ik alles op 110nm maar dan hoefde ik met de hand bijna geen kracht te zetten om het los te krijgen.
Vond ik geen prettig idee om zo rond te rijden.
wat voor auto dan? een mk2 moet af fabriek op 110 nm vast
zoals eigenlijk elke auto... denk dat 100 nm voor die adapters meer als zat is af en toe even checken...
mn bmw moet op 150nm... :D maar de meeste oudjes en kleinere auto's hebben aan 110 genoeg weerstand.
mn bmw moet op 150nm... :D maar de meeste oudjes en kleinere auto's hebben aan 110 genoeg weerstand.
kwaliteit he :thumbup:
Golf 3 GTI. ;)
Ik ga liever voor veiligheid en dat de boel goed vast zit.
Heb je al eens geprobeerd om een bout met de hand (dus gewone wielsleutel) los te draaien NADAT je hem op 110nm heb gezet?
Bij mij hoefde ik nagenoeg geen kracht op de wielsleutel te zetten en hij kwam los.
Vandaar dat ik hem liever iets vaster zet. ;)
ik heb dat nog nooit meegemaakt dat ik ze dan zo los kon draaien, bij mij hebben ze altijd goed vast gezeten en ik heb ze altijd met 100 Nw aangetrokken
jettaracing
25-04-2009, 06:36
Als je het wiel met 110 Nm vastzet ,en dan dan 'nagenoeg geen kracht' op de wielsleutel moest zetten om ze los te krijgen ,dan mag jij je momentsleutel wel eens laten ijken !
Want 110 Nm is wel normaal ,en zit vast genoeg !
ja je hoeft er niet aan te gaan hangen of trekken. Maar zit wel vast hoor. Zolang de boel niet los gaat tijdens gebruik is het goed. Als je de boel vaster zet dan de fabrikant aangeeft kun je de boel kapot draaien. Een golf 3 is ook 110 max.
Heb op mn camper de bouten op 180 nm vastzitten. Dat is handmatig haast niet los te krijgen. En niet ieder wiel kan die kracht aan..
robertjan007
25-04-2009, 09:41
Ik heb die vanmij vastgezet op 130Nm, hetzelfde al de adaptor zelf.
Ik denk dat het ook heeft te maken wat hier boven ook al stond met de kwaliteit van het Aluminium.
ja, zo ken ik ook nog verhaal dat onlangs iemand met porsche velgen (4x100 naar 5x130 adapters) tijden het rijden begon het te bonken etc.
Was gewoon het wiel bijna losgelopen, en dan niet de buitenste bouten, maar de binnenste bouten waren door de aluminium adapters heen getrokken :(
over kwaliteit gesproken...
ja, zo ken ik ook nog verhaal dat onlangs iemand met porsche velgen (4x100 naar 5x130 adapters) tijden het rijden begon het te bonken etc.
Was gewoon het wiel bijna losgelopen, en dan niet de buitenste bouten, maar de binnenste bouten waren door de aluminium adapters heen getrokken :(
over kwaliteit gesproken...
dat is vaak door verkeerde montage. Dan zit er speling op en beweegt de bout bij iedere draai een beetje mee. Is een kwestie van tijd. Daarom is centreren zo belangrijk. En een goed merk adapter natuurlijk. Blijft natuurlijk niet de meest ideale oplossing. Alhoewel... Porsche doet ook heel veel met alu verbreders ed. Af fabriek zelfs..
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.