View Full Version : Miss L. d'r orgineel Nederlandse 1966 squareback de luxe.
Week 42 (nog 25 weken te gaan ... )
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/080720040806072.jpg
Dit is de staat zoals de auto in haar bezit is gekomen ... hard,maar inkompleet,dwz zonder deuren, schermen,motor en
bumpers,maar daar was de prijs ook naar.
Hij (zij?) is wel voorzien van een orgineel,geschorst Nederlands kenteken,en das ook wat waard naar mijn idee.
Het doel is om de auto voor 1 April 2005 weer klaar te hebben (dan loopt de schorsing af),zodat ook zij volgend jaar
met een 'leuke' ride meetings kan gaan bezoeken.(of gewoon lekker kan gaan cruisen met man én kind :D )
De waslijst is lang wat we (ehhh,ik) er aan wil(len) gaan doen,maar ik denk niet geheel onmogelijk ...
Ik weet ondertussen ook aardig de weg voor de diverse onderdelen en spullen die ik nodig ga hebben !!
Wat er moet gebeuren is het volgende:
Er moeten nog een paar plekjes gelast worden,en er zijn een paar plekjes al gelast door de vorige eigenaar
(Miss L. is de 4e eigenaresse),maar omdat die plekjes in het zicht zitten (dorpels) wil ik die graag wat netter overdoen.
De voorklep,de twee voorschermen,de beide deuren en de achterschermen liggen al NOS (New Old Stock) te wachten,
maar ook daar zit werk aan ...
Er zit vliegroest op,en er zijn twee manieren om dat te verwijderen,of stralen (wat vaak een hoop schade aanricht),of
fosfateren ...........
Fosfateren is het dus geworden,maar dat is alleen mogelijk met nieuw plaatwerk,en dat is dit.
Het dak moet worden kaalgetold/geschuurd vanwege wat miniscule roestspoortjes dit onder de lak zitten,
en later voor problemen zouden kunnen gaan zorgen.
Technisch wordt de auto ook aangepakt (ben dat ook een beetje 'verplicht' :tongue: ),het gehele remsysteem (ook ALLE leidingen)
worden vervangen door Aeroquip,er komt voor een setje Porsche 944 S2 remklauwen op,
en de auto gaat natuurlijk verlaagd worden ... 2 tandjes voor en 1 tandje achter,idem aan user-x z'n notch.
Voorts moet de squareback ook omgebouwd gaan worden naar 12Volt.
User-x z'n notch leverd de motor ( :D ) omdat zijn notch van de winter van een twee liter type4 voorzien gaat worden.
Qua wielen ben ik er nog niet echt uit ... heb wat ideetjes,maar het komt erop neer dat ik geen van alle wielen reeds
onder een typ3 heb zien zitten bij mijn weten.
Gedurende de 'restauratie' zal ik proberen wekelijks verslag te gaan doen van probleempjes en de vorderingen !!
Als eerste gaan vrijdagmiddag de 7 NOS plaatwerkdelen naar Vecom om te laten fosfateren,dus ik hou jullie op de hoogte.
(ook wat dat fosfateren precies inhoudt,want daar ben ik zelf ook nog niet helemaal achter :eek: )
NOS (New Old Stock) kijk das nog eens een uitleg, zag het al vaker staan maar weet nu waar het voor staat. :redface:
Zo leer je nog eens wat als beginnend Aircooler :D
en de tijd loopt :biggrin:
Succes ermee!! btw erg leuke combinatie die bus met de auto :D
Bussie komt zo
15-10-2004, 06:59
Knap gek allemaal!!!!
Succes ermee. en aub geen GT's eronder.die dingen moet je inlijsten en boven je bed hangen.
Over onder mijn bus doen. :D
Niels - AirMighty.com
15-10-2004, 10:04
Succes Kruk!
Ik ben benieuw!!! :D We spreken elkaar.
polopower
15-10-2004, 11:36
Ben wel benieuwd naar dat fosfateren, betekend dat nooit weer roest? of gewoon beter beschermd tegen?
Ik was van plan om mijn binnenschermen en de binnenkant van de deuren te laten coaten. Helaas lukt dit niet bij andere onzichtbare delen van de koets om de eenvoudige reden dat de wagen niet in de 'oven' past. Misschien wel een idee voor de bodemplaat van je squareback? Al dan niet vooraf gegaan door een verzink beurtje. (tenminste, ik ga er vanuit dat net als bij een kever de bodemplaat niet één geheel vormt met de rest van de koets?)
Ik wilde zelf van de winter mijn deuren, spatborden en voor en achterklep laten stralen. Nu hoor ik van jou dat dat schade opleverd, weet nu niet meer wat wijsheid is. Wat zijn de andere mogelijkheden voor (niet nieuw) plaatwerk? Met schuren bereik je nooit alle hoekjes en daar zitten toch juist de probleemplekken.
Ben erg benieuwd naar de resultaten, succes! :D
Door grote oppervlakken te stralen heb je kans op oneffenheden in het plaatwerk, golven etc.... ik weet zo niet hoe die andere manier heet, maar daar leggen ze je onderdelen in een bak met vloeistof en weekt de lak (zelfs in de kleine hoekjes) eraf tot het blanke metaal...
Maar haalt dat ook de roest weg (sorry, off topic). Heb al over vele ontroestmethodes gelezen en iedereen heeft helaas weer een andere mening. Is erg moeilijk nu te bepalen wat het beste is. Als iemand nog tips heeft....
Sorry kruk, nu weer terug naar het topic; Ben erg benieuwd naar je ervaringen gezien het feit dat ik niet zo veel ervaring heb met type 3's. Ga je hem nog scheiden (body off)? Werd mij afgeraden ivm vervormen bodywork.
Door grote oppervlakken te stralen heb je kans op oneffenheden in het plaatwerk, golven etc.... ik weet zo niet hoe die andere manier heet, maar daar leggen ze je onderdelen in een bak met vloeistof en weekt de lak (zelfs in de kleine hoekjes) eraf tot het blanke metaal...
Ga eens langs bij een loog-bedrijf .
Die dompelen eeuwenoude meubels in een zogenamd loogbad en het hout komt er weer kaal en onaagetast uit .
Werkt ook perfect op metalen
Vrijdagmiddag het NOS plaatwerk (7 delen) bij Vecom in Maassluis afgegeven.
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=8434&mode=fullsize
Ze belden net,dinsdagmiddag kan alles weer opgehaald worden !!
Het spul ligt nu in de 'beits'baden om alle roest eraf te 'branden'.
Weet nog niet goed wat ik me daarbij voor moet stellen,maar ik zal vragen naar een technische omschrijving van de behandeling.
De linkerdeur is best wel erg aangetast door de tand des tijds,maar bij Vecom garandeerden ze me dat hij er weer netjes én blank uitkomt ... ze hadden wel eens delen gehad die er nog erger aan toe waren :eek:
Voorts komt er na de behandeling een soort zinklaagje op,waardoor verdere aantasting voorkomen gaat worden.
(dat neemt niet weg dat ik hier alles in een hoek pleur,want woensdagmorgen liggen alle delen bij de spuiter ;) )
Sorry kruk, nu weer terug naar het topic;
Ben erg benieuwd naar je ervaringen gezien het feit dat ik niet zo veel ervaring heb met type 3's.
Ga je hem nog scheiden (body off)? Werd mij afgeraden ivm vervormen bodywork.
Nee Peter,de body blijft op de bodem staan.(Vervormen ben ik niet zo bang voor,als je dorpels maar hard zijn.)
Deze variant is reeds door de vorige eigenaar gelast,en dat is wel dermate netjes gedaan dat ik er niet veel meer aan hoef te doen.
Ik loop de auto wel in z'n geheel na,maar tot nu toe ben ik nog geen verontrustende dingen tegen gekomen.
En ik heb een deadline,als ik hem ga scheiden,ga ik dat ook niet meer redden.
http://www.typ3-konny.de/
Doe het maar even hier krukkie, in het fotoboek kan dat niet???
Misschien heb je hem al gecontact maar anders heeft hij het misschien wel, heeft VEEL iig.
Maandagavond de variant op kriksteunen geplaatst,de remklauwen verwijderd,de remleidigen
weggeknipt (waren nog de orginele) en de hoofdremcilinder eronder vandaan gehaald.
Schijven worden vervangen door 944 naven en schijven en ook de klauwen worden 944,
evenals de hoofdremcilinder.
Voorts worden alle remleidingen vervangen door RVS Aeroquip leidingen met een teflon binnenmantel.
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/201020040859161.jpg
Zoals reeds eerder gemeld kon ik dinsdagmiddag alle delen weer ophalen bij Vecom in Maassluis.
Ondanks dat ik NOS delen tot mijn beschikking had,wilde ik toch zo goed mogelijk de (vlieg)roest te lijf gaan.
7 delen zijn nu gefostateerd en het overtreft mijn stoutste verwachtingen !!
Met stralen wordt er vaak een hoop schade aangericht,door de warmte die daarbij vrijkomt,
en was dit plaatwerk nooit zo mooi vlak en strak gebleven.
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/201020040859162.jpg
de foto toont de linkerdeur,en die was er ook het meest aangetast door de roestduivel,maar deze deur is gered !!
de voorschermen en de achterschermen liggen reeds bij de spuiter en vrijdag volgen de kofferklep en de deuren.
Ik moet daar nog wat specifieke 'deluxe' gaten voor sierlijstjes inboren, en dat kan ik beter doen vóór het spuiten.
Woensdagavond gaan de achterremmen los,en worden de flenzen en trommels vervangen door
exemplaren met 5x130 steek ...
ik zie voorlopig af van een komplete IRS/944 ombouw,omdat ik mijn tijd nog hard nodig ga hebben.
[off topic mode on]
de 72'tiger fastback is naar een vriend van mij gegaan,en die heeft maandagavond vast de motor verwijderd.
het op 3 cilinders lopen is ook al opgelost ... er was een stangetje van de carburateurbediening los :redface:
Daarvoor was niet de wegenwacht (Volkswouter) aanwezig ... die kwam gewoon op de koffie af !!
De ontsteking wordt ook nog omgebouwd naar een typ4 CU hallgeversysteem,er komt een macaroni
spruitstukkie met een ander uitlaatdempertje onder en de 1600 krijgt een grote beurt.
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/201020040859164.jpg
@Beetspeed;wees gerust,ook deze type3 blijft niet orgineel en/of standaard :D
Bussie komt zo
20-10-2004, 12:13
Toe maar jij bent echt druk bezig!!!!
ben benieuwd zaterdag.
Ziet er super uit man!! heej, dat fosfateren.. hoe werkt dat precies en waar heb je dat laten doen? groeten rene
VWrijder
20-10-2004, 13:13
heej, dat fosfateren.. hoe werkt dat precies en waar heb je dat laten doen? groeten rene
en ook wel interessant: Wat kost dat?
een heel stuk minder dan stralen in ieder geval !!
één nadeeltje,ze willen alleen schoon (of nieuw) plaatwerk behandelen,dit om vervuiling van de baden
tegen te gaan ... maar ook daar is een oplossing voor,nl eerst ontlakken bij een logerij.
(Logerij;Blankhout in Nootdorp en voor het Fosfateren Vecom in Maassluis)
ik was voor 7 delen fosfateren nog geen 200 euro kwijt,en er is niks naar de kl*te gegaan door te hard stralen !!
sjit zeg!! das helemaal niet duur vind ik!!
logerij? fosfateren?? info please??? :)
als de lak er al af is bij een logerij, waarom laat je ze dan fosfateren? of bescherm fosfateren tegen roest?? hellup!!;)
Een logerij heeft baden waar lak (en tectyl) in oplost,maar de roest blijft zitten waar die zit :(
Fosfateren lost de roest op ... wat normaal gesproken met zandstralen wordt gedaan (ontroesten),
nemen hier de chemiecalieën op zich.
Ik had er tot voor kort ook nog nooit van gehoord (echt waar BKZ !!),maar in de Porsche restauratiewereld
schijnen ze dit wel vaker toe te passen :D
Kijk voor logerijen in de gouden gids,en voor fosfateren op www.vecom.nl
OKE super bedankt!! weer wat geleerd, en misschien wel handig voor in de toekomst... restaureren ed.. mooi man!!
heel veel succes verder met de resto en blijf foto`s posten he! :)
Bussie komt zo
20-10-2004, 14:44
Ze hebben bij naar mijn weten bij Vecom ook spul dat je zelf thuis kan doen.
maar ik raad het je af omdat je er een bodem verontreiniging van krijgt.
maar voor kleine plekkjes op deuren op chassis of corros. kan het.
info bij Vecom.
ik hoor ze in de uk wel eens over het 'dippen' van plaatwerk, dat schijnt inderdaad erg goed te gaan. ik heb wel altijd gedacht dat zo iets in nederland allang weer verboden zou zijn (ivm millieu), maar het kan hier dus toch ook! (heb geen idee of ze hier de boel in hetzelfde dippen als in de uk)
volksfahrer.nl
20-10-2004, 19:21
Goed bezig Kruk! Wordt een strak bakkie!
Bussie komt zo
21-10-2004, 11:52
Geen updates vandaag ??
nee,niet echt 'nieuws'
het plaatwerk ligt bij de spuiter,en ik ben druk bezig geweest spullen uit te zoeken.
(ik had nog een kratje of vijf met type3troep staan,en dat heb ik nu uitgezocht)
ook vast wat spul verzameld (startmotor,tellers en dergelijke) om hem dadelijk om te
bouwen naar 12 volt.
Bussie komt zo
21-10-2004, 14:57
nee,niet echt 'nieuws'
het plaatwerk ligt bij de spuiter,en ik ben druk bezig geweest spullen uit te zoeken.
(ik had nog een kratje of vijf met type3troep staan,en dat heb ik nu uitgezocht)
ook vast wat spul verzameld (startmotor,tellers en dergelijke) om hem dadelijk om te
bouwen naar 12 volt.
En nog leuk spul erbij??
En nog leuk spul erbij??
Yep ...
genoeg in ieder geval om een andere squareback deluxe erg aantrekkelijk te maken voor de verkoop ;)
Bussie komt zo
21-10-2004, 21:01
Yep ...
genoeg in ieder geval om een andere squareback deluxe erg aantrekkelijk te maken voor de verkoop ;)
Nou dat is mooi dan, dan zal je hem wel snel aan iemand verkopen :wink:
Het schijnt dat er zaterdag iemand komt kijken ...
Ja klopt ..
Striet kan niet wachten om hem te zien :D
kijker/koper nummer 2 ?? :eek:
Bussie komt zo
22-10-2004, 07:19
Slechte betaler die 2e koper!!!
Slechte betaler die 2e koper!!!
Nee ik ben de slechte betaler ,, Niet Striet :biggrin:
Lussie andijvie stamp bukkie kom zo ?
Bussie komt zo
22-10-2004, 11:48
Nee ik ben de slechte betaler ,, Niet Striet :biggrin:
Lussie andijvie stamp bukkie kom zo ?
Ik hoorde zoiets via de meel.
zekers, volgens Kruk is ze goed te pruimen dus ik durf het aan.
Ja klopt ..
Heeft zij wel stallingsplek dan? ;)
Bussie komt zo
22-10-2004, 11:54
Heeft zij wel stallingsplek dan? ;)
Whahaha, Nee Gert regelt het gewoon slimmer.
ach de kippen zij iig blij met zo'n groot hok... moest em wel overschilderen in een wat minder opvallend kleurtje, dit was volgens (de) hen (nen) de vossen verzoeken..
Ik weet het .. de rode kleur is mijn minst fave kleur .. komt goed :)
Bukkie : welke t shirts moesten het ook alweer worden ?
Ik weet het .. de rode kleur is mijn minst fave kleur .. komt goed :)
Bukkie : welke t shirts moesten het ook alweer worden ?
Voor ik het vergeet...
s.v.p. onderstaande morgen meenemen met een strik er omheen, chemo!!
In de maat (L)arge en wel gestreken graag!!
http://www.vertigo69.com/tees/2tone.jpg
polopower
23-10-2004, 17:56
Vandaag naar een open dag geweest bij een bedrijf dat ook fosfateren doet.
Wat ik begrepen heb:
-Met fosfateren los je de lak niet op, dus altijd blank matriaal aanleveren.
-fosfateren lost roest niet op* maar zorgt voor bescherming tegen roest.
De wagens gebouwd tussen, pak hem beet, eind jaren 50 en begin '90-er jaren werden fabrieksmatig al gefosfateerd om roest het hoofd te bieden. De volledige koets werd ondergedompeld, want het dompelbad heeft direct een ontvettende werking: spuitklaar dus.
-Wagens gebouwd na begin 90-er jaren werden vanaf fabriek verzinkt, nog betere roestprotectie.
-Gesfosfateerd plaatwerk is niet te lassen. Om te puntlassen dient eerst het omliggende metaal kaalgeslepen te worden.
(*, moet zeggen dat jouw delen er toch aardig ontroest (understatement) uitzien)
Verzinken is dus nog beter maar wat voor behandeling heeft het daarna nog nodig om gespoten te kunnen worden. In mijn ogen is zink aardig grof qua structuur.
Update 4
Helaas weinig kunnen doen zaterdag ... ik had wat 'klanten' voor diverse spulletjes (en auto's) hier op de zaak.
Maar vandaag (maandag de 25e) stond de spuiter al om 10:00 voor mijn neus met de vers gespoten delen.
"zet maar ff bij de auto neer,ik ruim het vanavond wel op ..." :D
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/251020041315131.jpg
Het ziet er allemaal weer erg fris en netjes uit,ook van dichtbij !!
Vanavond is het plan om de auto ook achter op kriksteunen te plaatsen,en dan de remmen
(met name de trommels en flenzen) te veranderen naar Porsche steek.
Ook moeten er achter nog wat remleidingen weggeknipt worden waar ik vorige week niet aan toekwam.
Voorts wordt ook de motorruimte van overtollige bedrading ontdaan,en wordt er vast een 12V startmotor
aan de versnellingsbak gehangen.
Ook de spanningsregelaar wordt vervangen door een 12V exemplaar.
Voorts trek ik nog een extra kabelboompje voor toekomstige accessoires, zoals een toerenteller,oliedruk/
temperatuur meter en een cilinderkoptemp.meter,dit ivm de toekomstige type4 met injectie die erin 'moet' :D
(ik zit nog heel ff in twijfel of ik ook niet gelijk de IRS ombouw zal doen,nu ik toch op slopershoogte ben :? )
Wat ik begrepen heb:
-Met fosfateren los je de lak niet op, dus altijd blank matriaal aanleveren.
Klopt helemaal ... het kan wel,maar de delen moeten dan (te) lang in het fosforbad liggen.
Beter is eerst ontlakken ... doe ik volgende keer ook :D
-fosfateren lost roest niet op* maar zorgt voor bescherming tegen roest.
Ze hebben (naar nu blijkt) bij mij ook een combinatie van ontroesten en fosfateren gedaan.
-Wagens gebouwd na begin 90-er jaren werden vanaf fabriek verzinkt, nog betere roestprotectie.
koud verzinken was mogelijk geweest ... bij warm verzinken (wat beter is) ontstaat er echter teveel vervorming
in het oude plaatwerk.
Alleen vereist zink weer een specifieke grondlak.
-Gesfosfateerd plaatwerk is niet te lassen.
Hoeft gelukkig ook niet !!!! :D :D :D
Bussie komt zo
25-10-2004, 14:00
Terinkie hé dat wordt een NOS typ 3
Update 5
Afgelopen weken weinig kunnen doen aan de variant,maar dat wil niet zeggen dat er helemaal niks is gebeurd.
Ik zat ook met wat technische "probleempjes" wat betreft het onderstel ... nu wel of geen IRS eronder zetten ??
Sinds maandagavond ben ik eruit,ook omdat er (weer) een setje Porsche velgen mijn kant op kwam die toch
ook weer "redelijk" uniek zijn .... (nee,het waren helaas geen Gasburners :( )
Maar wat er nu ondergaat is het volgende;
De lange pendelasbak (met subframe) gaat eronderuit,en daarvoor in de plaats komt er een subframe van een
latere typ3 onder (is IRS),maar die wordt opgebouwd met een lange (AT) 1303 keverbak,1303 draagarmen,
aandrijfassen én remmen !!
En juist door die (smallere) achterremmen kan ik de wielen monteren die ik vorige week scoorde;
een setje "one year only" Porsche 944 Turbo Teledials in 7 & 8x16,et23 !!
Nu zullen jullie denken,das toch niks bijzonders,maar juist die et23's zijn "hard to find" !!
Vóór zijn de 7J's et23 wel een probleem,maar dat wordt opgelost door 2 7J's te pakken van een ander (gestraald)
setje wat hier al een paar maanden slingerd,maar die zijn et52 en dat moet passen.
In het uiterste geval kunnen de 7J voorvelgen nog versmald worden naar 6J ;)
Voor wordt de variant 2 tandjes verlaagd (vorige week brak er nog een bout af,dus dat wordt uitboren :( ),en achter 1 tandje.
Voorschijven zijn besteld (zijn gelijk aan kever) met de 5x130 steek ... in een later stadium gaat er vast
nog wel een setje Porsche remmen onderkomen,maar voor het moment laat ik het standaard.
Achter dus de 1303 remmen,en die vallen later (als ik ben uitgekeken op de 8J et23 achtervelgen) weer om
te bouwen naar 944 NA schijven en remklauwen,zodat de 6x16 Fuchsen eronder passen (spoorbreedte neemt toe)
1303 (stalen) draagarmen zijn identiek aan de eerste typ Porsche 944 draagarmen,dus de komplete Porsche
remmerij (inclusief het handremmechaniek) valt straks zo over te bouwen op de 1303 draagarmen !!
Goed,hopelijk laat de volgende update niet meer zo lang op zich wachten :redface:
Bussie komt zo
24-11-2004, 11:28
Cool toch maar IRSsen.
Maar je moet wel opschieten het is zo April.
Hoeveel scheelt de breedte tussen die 1303 remmen en 944 remmen.??
Ja,toch maar IRS'sen,ondanks dat ik een setje achtertrommels & flenzen met 5x130 heb liggen voor een pendelasbak.
(off topic; die bak is dadelijk dus te koop,dus als iemand nog een straight axle kit onder z'n spijl wil gaan bouwen ;) )
Voor moest ik het toch schijven met 5x130 bestellen,dus maar gelijk twee 1303 -5x130- trommels voor achter erbij besteld.
Dadelijk gaan wij hier met kerst twee weken dicht BKZ,dus ik heb Miss L. al op de hoogte gebracht dat ik op de zaak in de
westfalia ga slapen !! :D
Wat ik van Beetspeed begreep,is dat je met de 944NA remmen nog net een 6x16 Fuchs kwijtkunt,zonder aan te lopen.
Nu onder de westfalia zit er 7x16,maar een 8x16 et23 pas dus ook nog net,dus tussen de breedste (944NA) optie,
en de smalste (1303) optie zit zomaar een 35 á 40mm verschil !(misschien zelfs nog wel meer,maar dat zou ik moeten meten)
En geloof mij nou maar,die Teledials in 8x16's et23 gaan straks superdik staan !!
(off topic; die bak is dadelijk dus te koop,dus als iemand nog een straight axle kit onder z'n spijl wil gaan bouwen ;) )
en de smalste (1303) optie zit zomaar een 35 á 40mm verschil !(misschien zelfs nog wel meer,maar dat zou ik moeten meten)
Bak...is leuk! is dat een AO ofzo..... ?ach beter in later stadium..is wel wat voor BKZ denk ik of wil die ook gaan IRSen..dan heeft beetspeed nog wel wat voor em! :D
Wat ik dus niet helemaal begrijp aan het smaller gaan van de IRS en ook straightaxle.. Je veerplaat blijft toch op de zelfde plek dus de montage verhuist niet... hoe kan het dan zijn dat je as smaller wordt, is dat op het lagerhuispunt ofzo?????
Teledails.....tsja..... moet je zien denk ik, zwart met gepolijste rand misschien?
BKZ gaat ook IRS'sen,zeker na zijn ritje in mijn westfalia !!
btw,die bak is al door iemand met een spijlbus gereserveerd ...
Je springplate is inderdaad een vast punt op de auto,maar de mate van spoorbreedte zit hem in de naven.
Bij het 944NA onderstel,zit ook de handrem erin verwerkt,en daar zit dus alles aan de buitenzijde van de
veerplaat,vandaar dat je dan weer wielen moet monteren met een hogere et waarde.
Kijk maar naar Beetspeeds ride ... die rijdt achter met 8x16 et70,en dat gaat weer alleen als je met een brede spoorbreedte rijdt.
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/100920041215182.jpg
(Foto is van Beetspeeds variant,afkomstig van keversite)
Bussie komt zo
24-11-2004, 16:07
BKZ gaat idd IRS'sen maar dan met 944 achterwielophanging.Ik heb gelukkig nog een setje 6J fuchsen liggen dus die kunnen er mooi onder dan.
Walter had het helaas al verkocht maar ga morgen een voor en achterwiel ophanging halen bij iemand in Tilburg(voor Weinûg)
Zoek alleen nog een lange Bak.
AT? das nou jammer... Had nog wel een AM voor je gehad...diff overzetten misschien? .....
Bussie komt zo
07-12-2004, 10:33
En hebbie al op je donder gehad Krukkie!!
volksfahrer.nl
07-12-2004, 11:00
Hoe staat het eigenlijk met de Variant?
Zag wel dat je al aan de remmen van de crewcab had gewerkt....
(Zou die daarom op z'n donder krijgen :rolleyes: )
Beetspeed
10-12-2004, 09:35
Kijk maar naar Beetspeeds ride ... die rijdt achter met 8x16 et70,en dat gaat weer alleen als je met een brede spoorbreedte rijdt.
Eh, lees nu net de projecten sectie hier :o maar ik heb achter ook de 7x16" (ET55) zitten hoor. De 8J's (idd ET70) met de 225/50 pasten niet. No way, no how. Heel, heel misschien met een 205/50 band, maar dat vond ik niet zo zinnig, dus heb ik er nog een 4e 7J'tje bij gezocht. Ik had er 'toevallig' al 3 namelijk :biggrin: .
De 6Jx16 (ET36) Fuchs met 185/50 pasten achter wel, maar kwamen met diep inveren (na een drempel) toch tegen het spatbord aan. Indrukken van het omgekrulde felsrandje had echter wel vrijlopen kunnen geven, maar ik vond ook de te lage bandjes (185/50 is de enige 185 maat in 16 inch) teveel toerenverhoging geven en ik rij er dus dagelijks mee. Op de 7x16 kunnen later nog 205/55 achter en dan heb ik weer een redelijk toerental op de snelweg.
Ja, en ik rij al met een 'AT' bak onder de Vari. ;)
Dacht, laat ik je dit even melden voordat er dure beslissingen worden genomen door anderen...
Groeten,
Walter
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=9842&mode=fullsize
Maandagavond veels te laat nog wat gaan doen (na 20:45 pas ... we moesten eerst allemaal een rondje in usertjes Yank),
maar het zat mee,en met een goed uurtje lag de komplete achterwielophanging met bak,remmen,pendelassen eronderuit !!
Bij een type3 zit alles (itt een kever) op een los subframe gemonteerd waardoor ombouw naar de latere IRS ophanging een 'eitje is.'
Ik kan er nu ook mooi bij om het plaatwerk boven de bak (=onderzijde laadruimte) kaal te maken en te behandelen.
Ook de laatste stukjes remleiding (waar je erg k*t bijkunt) kunnen nu makkelijk verwijderd worden en vervangen worden door Goodrigde.
Beetspeed
14-12-2004, 13:18
Hoi Alain,
Gaat voorspoedig zie ik!
Mbt de ombouw naar IRS vanwege motorvermogen verhoging wordt er soms ook wel de ombouw van de type 3 pendelasconstructie naar IRS bevoordeeld.
Waarom?: Het pendelas subframe heeft de versnellingsbakvorken nog waaraan de motor ook los opgehangen kan worden. Sommigen vinden de achterste ophangpunten van een type 3 niet sterk genoeg om de torsie (koppel) krachten op te nemen, die een fors zwaardere motor in een type 3 genereert.
Die lassen dus de IRS armen in de pendelasconstructie zodat de motor voornamelijk in de vork hangt en de achterste ophanging alleen als 'extra' ondersteuning heeft.
Mijn ervaring met een redelijk gekietelde 2 liter type 4 was dat de ophanging het prima hield :biggrin: Daarna wordt het wellicht idd twijfelachtig...
Het is maar als extra info bedoeld voor als je echt grote plannen had qua motorvermogen ;)
Groeten,
Walter
Het pendelas subframe heeft de versnellingsbakvorken nog waaraan de motor ook los opgehangen kan worden.
Klopt,maakt verwijderen van de komplete aandrijflijn ook wel erg makkelijk !! :D
Die lassen dus de IRS armen in de pendelasconstructie zodat de motor voornamelijk in de vork hangt en de achterste ophanging alleen als 'extra' ondersteuning heeft.
Toevallig had ik het er gisteren nog met Flat Four (nieuwe eigenaar van de fastback) over ... maar op de 1776 in de westy zit een Ahnendorp motordrager,en die voldoet prima,dus ik wilde zoiets ook gaan namaken voor de variant.
Mijn ervaring met een redelijk gekietelde 2 liter type 4 was dat de ophanging het prima hield
Hoop het wel zeg,anders hebben 'we' nog meer werk aan de typ4 in typ3 van usertje ;)
Het is maar als extra info bedoeld voor als je echt grote plannen had qua motorvermogen ;)
Ik heb nog een 1700 411 liggen,kompleet met injectie,en ik neem aan dat de motordrager á la IRS/Ahnendorp dat ruimschoots aankan.
Ik denk zelf dat je pas boven de 100 pk aanvullende (versterkende) maatregelen moet gaan nemen.
Beetspeed
14-12-2004, 18:22
Ik denk zelf dat je pas boven de 100 pk aanvullende (versterkende) maatregelen moet gaan nemen.
Ja, denk ik ook wel; 120-130 pk uit een 2 liter gaat ook prima, maar daarboven is het afwachten.
Ik zie de 2,4 die nu in de 03 gaat komen, ook nog wel eens in de Variant belanden, dus... :D
Groeten,
Walter
Beetspeed
22-12-2004, 22:24
Hey Krukje,
Als je nog wilt weten hoe teledials op een oud model Vari staan:
http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=100745
Zag ik net op de samba staan. Ik vind het errug fraai :D
Walter
Deze staat in "ons" fotoalbum ...
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=4651&mode=fullsize
volgepolijst is erg mooi,maar ik zie Miss L. straks niet iedere dag met een lappie dur wielen poetsen :rolleyes:
Dan toch maar de gespoten Teledials,of de 16" Fuchsen met het velghart in kleur ...
Eindelijk afgelopen maandagavond weer eens flink door kunnen gaan !!
De motor uit de notch van Richard (daar gaat een 2 liter typ4 in,zie ook
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=5881 ) is kaalgehaald,
en alle motorbeplating ligt nu bij de straler,net zoals de type3 IRS draagarmen.
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/260120052146501.jpg
(op de foto is de motor nog volledig aangekleed !!)
De kever 1303 draagarmen gingen niet passen op de springplates van de typ3
IRS,de bevestiging daarvan is toch echt anders,helaas ...
Lagers,remschoenen,wielremcilinders en ankerplaten worden wel identiek aan een 1303,vanwege een smallere spoorbreedte.
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/260120052146502.jpg
links op de foto de 1303 draagarm,en die zit met 3 bouten op de enkele springplate,
en rechts de 1972 typ3 IRS,en daar zit de draagarm tussen de 2 springplates gemonteerd.
Vanavond kan het gestraalde spul weer opgehaald worden,en dan kunnen we het onderstel weer gaan opbouwen.
Schijven en kevertrommels (ongeboord) liggen klaar,net zoals alle wiellagers & remleidingen.
Hoofdremcilinder wordt 1303S vanwege het feit dat dat een auto is met een gescheiden remsysteem.
Ook heeft een 1303S voor al schijven,en achter wordt alles ook 1303 op de variant,dus dat komt mooi uit.
De reden van de ongeboorde schijven en trommels is dat ik maar geen keuze kan maken wat er
nou aan wielen onder de variant "moet" gaan komen,en met ongeboord kan ik dat dus zelf bepalen :D
De reden van de ongeboorde schijven en trommels is dat ik maar geen keuze kan maken wat er
nou aan wielen onder de variant "moet" gaan komen,en met ongeboord kan ik dat dus zelf bepalen :D
Ik zou die cosmics eronder zetten, volgens mij staat dat echt supermooi! :cool:
Vrijdagmiddag weer lekker door kunnen gaan aan de variant !!
De motor is geheel uitgekleed (qua beplating),maar het blok blijft verder dichtzitten.
Hij kwam goedlopend uit een type3 notchback,dus ik ga hem niet openmaken.
Hij krijgt natuurlijk wel een grote beurt,en er gaat een andere uitlaat op, maar voor
de rest ga ik geen extra werk op mijn nek halen natuurlijk.
(er ligt hier namelijk ook een 1700 typ4 met injectie,maar die moet nog wel ff uit elkaar,
anders had ik die er nu gelijk al in gehangen ;) )
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/310120051031511.jpg
Alle motorbeplating is gestraald en zwart gespoten,dus dat kan ook weer terug gemonteerd worden.
Zaterdagmorgen vroeg naar Frankys geweest,waar ik de nodige spullen heb gehaald.
Nwe homokineet hoezen,nwe 1303 wiellagers,nwe -heavy duty- 19mm remcilinders,remschoenen &
een setje schijven en trommels met Porsche 5x130steek
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/310120051031512.jpg
De (één tand verlaagde) type3 IRS torsiebuis ligt ook zover klaar om te monteren.
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/310120051031513.jpg
Volgende wat moet gaan gebeuren is de auto ombouwen naar 12V,maar gelukkig kocht ik
er zaterdag een 69'tiger sloop notch bij,dus die gaat de onderdelen daarvoor doneren :D
@Skailoper;de 1303 draagarmen heb ik inderdaad over,dus die komen jouw kant wel op ;)
the hanz
10-02-2005, 07:30
alles nog in 7 weken :confused: :confused: of ga je in ploegendienst met jezelf :biggrin: :biggrin:
Succes ermee kruk, en go for it!
alles nog in 7 weken :confused: :confused:
Tja,wat zal ik hier nou van zeggen :redface:
De herinrichting van area-51 kostte me wat meer tijd dan gedacht,maar nu
heb ik thuis dadelijk wel weer wat meer ruimte tot mijn beschikking.
Aanvankelijk kon ik thuis "maar" 11 auto's kwijt,maar door een beetje schuiven
en creatief met de hoogte om te gaan,passen er dadelijk 15 in !!
en voordat iemand het wil vragen ... helaas,alle plekken zijn reeds bezet !! :D
Welnee : de Ovaal past nog wel ergens bovenop ;)
of ophangen ....
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=11861&mode=fullsize
rechtsboven hangt de mijne :D
Succes ermee kruk, en go for it!
Thanks JeeWee,zoals jullie maandagavond hier zelf gezien hebben staat hij er nog zo'n beetje hetzelfde bij :(
Toch een kleine update !!
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=12242&mode=fullsize
Afgelopen vrijdag bij Goodrigde in Delft wat remleidingen laten maken en wat aansluitkoppelingen opgehaald.
Achter zit alles inmiddels ook onder de auto,en nu kan het nieuwe pedalensetje er ook weer in.
De uitlaat & demper ....
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/pix/629886.jpg
verwacht ik ieder moment binnen uit de States (nu een dag of 8 geleden besteld),de voorbanden
(175/50x16 Yokohama's voor op de 6J Fuchsen) zijn er inmiddels ook,net zoals dat alle motorbeplating
nu gestraald en zwart gespoten klaarligt.
AS zaterdag een 69'er (sloop)notchback ophalen,en gelijk de laatste remdelen (1303 hoofdremcilinder)
en aangepaste schokbrekers aanschaffen.
Vóór is de variant inmiddels 2 buitentandjes verlaagd,en is de IRS achterwielophanging 1 tandje verzet.
Zaterdag ook ff kijken voor 2 7x16 Fuchsen,want met de smallere 1303 remmen achter,moeten de wielkasten
wel een beetje gevuld gaan worden :D
Die 6J die ik er nu achter onder wilde zetten staat in vergelijking met vóór "iiiiiets" teveel naar binnen :p
Bussie komt zo
23-02-2005, 14:53
.
Zaterdag ook ff kijken voor 2 7x16 Fuchsen,want met de smallere 1303 remmen achter,moeten de wielkasten
wel een beetje gevuld gaan worden :D
Die 6J die ik er nu achter onder wilde zetten staat in vergelijking met vóór "iiiiiets" teveel naar binnen :p
Hebbie geen foto gemaakt van die 6J achter???
Ben wel nieuwschierig!!!
Hebbie geen foto gemaakt van die 6J achter??
Cameraatjes was leeg op het moment dat ik "cheeeeese" zei :D
Dit weekend komt het er waarschijnlijk ook niet van,maar ik zal weer eens
wat foto's gaan maken.
Damn! Die uitlaat ziet er wel smakelijk uit, zeg! Ik kom binnenkort weer eens buurten om het allemaal ff te bekijken. (Maak ik gelijk een afspraak met Meetlint, daar moet ik ook nog eens langs.)
Thanks JeeWee,zoals jullie maandagavond hier zelf gezien hebben staat hij er nog zo'n beetje hetzelfde bij :(
Umm, om heel eerlijk te zijn heb ik daar maandagavond geen tijd voor gehad. Ben alleen voor wezen kijken! Heb de jetta die split mee moest nemen niet gezien... de vari ook niet! :confused: Raar da'k dat nou 'vergeten' ben!
polopower
23-02-2005, 20:12
Hey alain je zou me nog het een en ander uit de doeken doen over die aeroquip koppelingen. Aangezien ik nieuwe remleidingen inde derby ga leggen
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/080720040806072.jpg
Het doel is om de auto voor 1 April 2005 weer klaar te hebben (dan loopt de schorsing af)
Update('tje)
1 April is sneller dichterbij gekomen dan gedacht ... dat wordt deze week dus weer schorsen :frown:
Heb wel bijna alle spullen binnen om hem technisch af te gaan bouwen,maar wat erg is tegen-
gevallen is een beetje redelijke spuiter te vinden die tijd en zin had om eraan te beginnen.
Als ik nou begin Januari iemand had gehad,die ook een deadline zou stellen,dan was de drang om
wat meer door te gaan ook wat groter geweest :rolleyes:
Tuurlijk weet ik in mijn directe omgeving de nodige spuiterijen te zitten,maar het moet natuurlijk
ook wel een beetje binnen het budget blijven passen,nietwaar ??
(ga er toch al overheen ....)
Wat nog wel binnenkwam afgelopen weer was de uitlaat uit Amerika,van ispwest.
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=13424&mode=fullsize
Zaterdag bij VR een nieuwe ATE hoofdremcilinder gehaald,die -als ik het zo bekijk- ook voor de nodige problemen gaat zorgen.
De motor is weer opgebouwd,alleen de IRS motordrager moet er nog op,dan kunnen motor & bak weer de auto in.
Voorlopig dus van deze zijde ff geen updates meer,ook omdat de westfalia nog vakantieklaar gemaakt
moet worden,er nog een stuk of wat spijl- en pano voorassen liggen om van een adjuster te worden voorzien,
er nog een type3 staat waar een type4 in moet,een t2a omgebouwd gaat worden naar Porscheremmen,
16" Fuchsen en een lange vierbak,enzovoorts .....
Mocht ik me dus "vervelen",dan zal ik het zeker niet laten om aan de variant te klooien,maar ook de
vakantie komt rap dichterbij,en aangezien we toch wel weer de nodige km's zullen gaan maken,wil ik
nu mijn tijd en aandacht ff aan de westy geven.
Je hoeft je niet perse te verontschuldigen hoor... maar goed, je mag je prio wat mij betreft wel even bij je westy leggen. Succes ermee!
Beetlefreak
28-03-2005, 21:09
Jammer dattie weer de schorsing in moet, 01-04-06 klaar??? :D
Vergeet je niet dat je ook nog een weekendje noorden gaat doen??? :p ;)
Vergeet je niet dat je ook nog een weekendje noorden gaat doen??? :p ;)
Ja,en dat weekendje noorden (toch me paspoost vergeten :p ) was afgelopen weekend.
En dat ik nu druk bezig ben om mijn westy vakantieklaar te maken wil natuurlijk niet zeggen
dat ik niet meer om me heen zou mogen kijken voor spullen voor de variant,nietwaar ?? :wink:
Er stond ergens een "gevraagd/ruilen" advertentie voor twee 6J Fuchsen ruilen tegen twee
7J's (hij had vier 7J's en ik had vier 6J's,vandaar)
Zaterdag dus als eerste in Deventer mijn twee 6J's geruild tegen zijn twee 7J's ... alleblij weer blij :D )
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=14316&mode=fullsize
"Vrees" nu alleen dat ik mijn twee 6J voorvelgen ook maar ga laten polijsten ... :rolleyes:
manijack
19-04-2005, 18:13
Ja,en dat weekendje noorden (toch me paspoost vergeten :p ) was afgelopen weekend.
En dat ik nu druk bezig ben om mijn westy vakantieklaar te maken wil natuurlijk niet zeggen
dat ik niet meer om me heen zou mogen kijken voor spullen voor de variant,nietwaar ?? :wink:
Er stond ergens een "gevraagd/ruilen" advertentie voor twee 6J Fuchsen ruilen tegen twee
7J's (hij had vier 7J's en ik had vier 6J's,vandaar)
Zaterdag dus als eerste in Deventer mijn twee 6J's geruild tegen zijn twee 7J's ... alleblij weer blij :D )
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=14316&mode=fullsize
"Vrees" nu alleen dat ik mijn twee 6J voorvelgen ook maar ga laten polijsten ... :rolleyes:
"The Hanz" had daar toch een redelijk betaalbaar adres voor :confused:
Mychatype3
20-04-2005, 14:08
He Kruk, zijn het originele of imitaties?
Greetz mycha
He Kruk, zijn het originele of imitaties?
Greetz mycha
Orgineel natuurlijk ... waarom denk je anders dat ik jouw -orginele- type3 overriders wil hebben ?? ;)
volksfahrer.nl
20-04-2005, 21:38
Hey kruk! Nu toch weer Fuchsen? Hahaha :biggrin:
Ben benieuwd waar die op staat als tie straks weer de straat op gaat!
Op iedere hoek een ander gewild wiel? :eek: ;)
Fuchsen passen het makkelijkst ... die hebben een naafgat van 71,5mm
De Cosmics & GT's hebben nog de kleine naaf,dus die velgen moeten uitgedraaid worden.
En aangezien ik nu leuk een setje Fuchs 6 & 7x16 bij elkaar heb (zelfde als onder de bus)
en de variant toch rolbaar moet worden .....
Mychatype3
21-04-2005, 06:42
Orgineel natuurlijk ... waarom denk je anders dat ik jouw -orginele- type3 overriders wil hebben ?? ;)
Jip........orgineel is the way to go :biggrin:
mycha
Er stond ergens een "gevraagd/ruilen" advertentie voor twee 6J Fuchsen ruilen tegen twee 7J
Ha kruk@b,
En die 6J Fuchs passen perfect, met de 185-55-16 banden passen ze mooi op m'n 1303LS cabrio. Op de ene velg moest alleen iets lood (145gram) op.
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=3651&stc=1
Groeten,
Richard
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=3651
:)
Hoi richard heb je ook een closup foto van die 6J met die band? enneuh, 185/55R16 bestaat dat?
enneuh, 185/55R16 bestaat dat?
Beter laat dan nooit een reaktie,nietwaar JW ?? :p
185/55 x 16 is een bestaande maat ... totale hoogte 610mm,dus mooi voor onder een bus of een type3
Er is echter maar 1 merk (volgens mij) die ze levert, en dat is Continental .. prijs is +/- 75 euro inc. per stuk.
On topic !!
bij het uitspitten van mijn "schuurtje" (vanwege de ophande zijnde vervanging van de laatste 10 meter schuur)
kwam ik nog een -ooit aangeschaft- variant dakdeel tegen met schuifdak, en aangezien ik afgelopen zondag
(26 juni) in de Boogaard Jack's (variant '69) type3 variant zag staan, heb ik besloten om voor Miss L. ook het
schuifdak te gaan monteren .. de auto is nu toch kaal,dus als ik het wil,moet ik het nu doen !!
Khoop alleen dat een zekere Hans G. te Veenendaal nog een NOS hemeltje voor een schuifdakdak heeft liggen.
volksfahrer.nl
01-07-2005, 17:39
Schuifdak? Cool!
Las je het hele dak in?
Verder nog wat vooruitgang?
Een zeker persoon uit Veenendaal heeft mij toch enigzins aan het twijfelen gebracht omtrend de IRS ombouw.
Dat dat gaat gebeuren (is reeds voor 85% klaar) staat wel vast, maar de optie om ook de bakvorken van een
pendelassubframe te monteren laat me niet los :mad:
Met het oog op de toekomstige motorplannen (1700 Porsche 914 type4 met injectie) wil ik alles natuurlijk wel goed doen.
Het IRS subframe zit inmiddels onder de auto, en ik heb sinds net (omdat ik de lange pendelasbak verkocht heb)
het pendelassubframe (met dus de bakvorken) erbij staan.
Nu is mijn vraag;hoe die twee het beste te combineren ??
de bakvorken van het pendelassubframe afslijpen en op het IRS subframe lassen, of andersom,
dwz de IRS scharnierpunten van het IRS subframe afslijpen en die op het pendelassubframe lassen.
Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste optie (wielstand blijft dan behouden, geen moeilijk plaatsbepalingsverhaal),
maar ik hoor het ook graag van anderen.
Dat alles er dan weer onderuit moet moge duidelijk zijn :redface:
the hanz
27-08-2005, 14:37
ik denk dat alleen optie twee een goede mogelijkheid is...die vorken er aan zetten op een stevige manier lijkt me een lastigere klus dan de irs armen over zetten, ik wil het zelfde gaan doen met de mijne maar ik had de tweede optie in gedachte eigenlijk....zal het nog eens goed bekijken :confused: had eigenlijk nog niet echt aan de eerste gedacht
Beetspeed
29-08-2005, 08:35
Een zeker persoon uit Veenendaal heeft mij toch enigzins aan het twijfelen gebracht omtrend de IRS ombouw.
Ik toch niet hopelijk?
Met het oog op de toekomstige motorplannen (1700 Porsche 914 type4 met injectie) wil ik alles natuurlijk wel goed doen.
Het IRS subframe zit inmiddels onder de auto, en ik heb sinds net (omdat ik de lange pendelasbak verkocht heb)
het pendelassubframe (met dus de bakvorken) erbij staan.
Nu is mijn vraag;hoe die twee het beste te combineren ??
Om nog maar eens in herinnering te roepen mijn eerdere bericht een paar bladzijden geleden...: Voor die lullige 80 pk van dat blok hoeft je mijns inziens echt geen moeilijke toestanden uit te gaan halen met nog eens 2 zware vorken erin te lassen. Het inlassen van de achterste ophangspunten van een laat model is m.i. veel zinniger.
(Zorg dan dat je de achterste motorsteunen van de motor die aan het carter zitten vastlast, zodat je alleen in rubber hangt aan de buitenste 2 ophangingspunten. Dat geeft al een veel stijvere ophanging.
ter informatie: bij mij zitten de rubbers aan het carter er nog en ook dat werkt met de 90 pk die er nu inzit (uitdraai keversite circuitdag :D ) )
Maar nogmaal: bedenk eens hoe bij een 911 de motor/bak opgehangen (exact hetzelfde als een late type 3 !!) , dus ook zonder extra vorken. Misschien kom je dan tot inkeer :cool:
Ander voorbeeld: de 2,6 liter 200 pk Fastback laat model die Shad Law had (1 van de oprichters van LNengineering) had ook geen extra pendelasvorken ingelast. Wel had hij de buitenste ophangingspunten achteraan verstevigd ;)
Voor de uitgespaarde tijd mag je voor mij nog wel eens een keertje wat remklauw adapterplaatjes laten maken haha! :D
Greets,
Walter
Okee, ik ben overtuigd ... ik doe het niet !!
Ennuh ja, dat van die remklauwadapter staat ... heb waarschijnlijk een paar setjes nieuwe alu. 964
achterklauwtjes gescoord, en daarvan moet één setje op Miss L. d'r variant komen.
Alleen jij hebt weer laat model fusseestukken .. hmm, net zaterdag een laat model vooras verkocht :o
Scheelt me weer een hoop tijd ook trouwens, en alles kan lekker blijven zitten :D
Heb afgelopen zaterdag en zondag besteed aan het "uitgraven" van de auto, want die was vanwege
ondergesneeuwd in de VW onderdelen die er het afgelopen half jaar bij zijn gekomen.
Beetspeed
29-08-2005, 09:26
Alleen jij hebt weer laat model fusseestukken ..
Nee toch? Ik dacht dat alleen de asstukken van het '73 model echt anders waren: daar zitten namelijk al de type 4 remschijven en klauwen op. Andere gatafstand van de remklauwen dus onder andere...maar alle 4-gats fuseestukken zijn denk ik hetzelfde...
Hier nog een zweedse link van een oud model fastback, waar een 2 liter turbo type 4 in hangt!!:
http://www.vwairheads.org/forum_viewtopic.php?11.4976.10
Volgens zijn vriend bleef hij hiermee een BMW M3 voor op een circuitdag (inclusief roofrack :D )
Ook hij heeft geen pendelasvorken gelast, maar wel een soort bovenste ophangingrail, zoals een 411/412 ook heeft :D . Meer bedoeld als een soort Gene Berg bakstabilisator, maar dan bovenaan ipv onderaan gemonteerd...
Zo, nu heb je weer wat inspiratie ;)
Heeswijk
02-03-2006, 16:16
hoe staat het eigenlijk met deze type 3?
Project ligt stil ..
Kheb het te druk met T2 voorassen verlagen, een spijl/T2a 5x205 -Porsche/VR6- schijfremset ontwikkelen,
een T2b 5x130 remset met 4-zuigerklauwen pasmaken, en -het allerbelangrijkste- weer een beebiekamertje
creëren voor ons 2e kindje wat we zo rond 19 Augustus verwachten.
Daar komt nog bij dat het hier op de zaak ook redelijk druk is, dus als ik al eens een avondje "vrij" heb, ik die
liever thuis doorbreng, ipv weer op de zaak ben om verder te gaan aan de variant.
Dus helaas .. vóór 1 April maar weer een jaartje schorsen :(
Beetspeed
03-03-2006, 20:13
Congrats met de aanstaande kleine, kerel! en feliciteer Miss L van me :rolleyes:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.