PDA

View Full Version : t3-ombouw van 1.6d naar 1.9d


steven80
20-04-2009, 17:58
Beste mensen,

Sinds gisteren nieuw op dit forum en hoop op wat antwoorden voor mijn project.

Ik heb een t3 1.6d met een kapotte motor en wil daar een 1.9d uit een caddy van 2000 inbouwen.

Ik heb gehoord van enkele profs dat dit een normale gang van zaken is en dat er weinig hoeft worden overgezet.
Carterpan
olievulpijp
uitlaatspruitstuk

Het enige wat een opstakel kan worden is de bak.
Ik zou volgens zeggen een 1.6 td bak of een 1.9 wbx bak moeten plaatsen.
Dit vanwege de lange slagm motor van de 1.9d en het eind toerental op de snelweg straks...

graag zou ik van andere mensen willen horen die dit hebben gedaan en hoe hun ervaringen en wat de obstakels zijn geweest.

Alvast bedankt,

Steven

Houtstoker
20-04-2009, 19:22
Het enige wat een opstakel kan worden is de bak.
Ik zou volgens zeggen een 1.6 td bak of een 1.9 wbx bak moeten plaatsen.
Dit vanwege de lange slagm motor van de 1.9d en het eind toerental op de snelweg straks...
Je kunt ook grotere wielen monteren. Is alleen achter nodig!

Inlaatspruitstuk is ook nodig ivm luchtfilter, tenzij je de luchtfilter van de caddy mee overbouwt.

Ik heb een stap voor stap handleiding in duist. Stuur me maar een mail via mijn website, stuur ik je die terug

Bruders
20-04-2009, 19:43
Zorg zeker voor een langere 4 bak van een td of een van een benzine...
Rijdt stuk beter en sneller..suc6..

grtz,

Vic

steven80
20-04-2009, 21:06
Je kunt ook grotere wielen monteren. Is alleen achter nodig!

Inlaatspruitstuk is ook nodig ivm luchtfilter, tenzij je de luchtfilter van de caddy mee overbouwt.

Ik heb een stap voor stap handleiding in duist. Stuur me maar een mail via mijn website, stuur ik je die terug

Hoi,

Ja, grotere wielen is i.d.d. een optie en had daar nog niet aan gedacht..

Inlaatspruitstuk kan ik dus ook gewoon over zetten?
Of heb ik daar een ander van nodig?

Ik zie graag je handleiding tegemoet..heb een email gestuurd naar je site...ziet er goed uit allemaal.

dat overbouwen naar een 1.9td is wel een stuk beter trouwens, qua vermogen.
Maar moet helaas roeien met de riemen die ik heb..1.6d.

Gr, Steven

steven80
20-04-2009, 21:09
Zorg zeker voor een langere 4 bak van een td of een van een benzine...
Rijdt stuk beter en sneller..suc6..

grtz,

Vic


Hoi Vic,

Ja, waarschijnlijk zit er dus een lange 4 van een td onder...en is daarom ook de 1.6D naar de knoppen gegaan.
Motor moest te hard werken voor de bak.
De 1.6d is een jaar geleden compl. gereviseerd en zit nu muurvast!!!

gr,

Houtstoker
20-04-2009, 21:25
Als de motor te laag in toeren hard moet werken zal hij te heet lopen. Hiervan zal hij niet vast lopen, tenzij hij vol water staat. In dat geval kun je de verstuivers of de gloeibougies eruit draaien om het overtollige water eruit te laten. Een nieuwe koppakking doet dan de truuk

Pak als dit het geval is een meerlagen metaalpakking van een 1.9. Een stuk sterker en het bespaart je na 1000 km het natrekken

Enjoy jou're mail :thumbup:

steven80
20-04-2009, 21:49
Ga morgen gelijk even kijken of er water in de cilinders staat.

maar die 1.9d komt er toch in!!haha

Houtstoker
21-04-2009, 05:34
1.9 ga je echt geen spijt van krijgen. Rijdt echt veel beter!

steven80
21-04-2009, 21:51
Beste mensen,

Vandaag de caddy 1.9 d uit 2000 met 117dkm opgehaald en gelijk de motor en bak gedemonteerd!

Mooi motertje en loopt als een zonnetje!!
Dsitr.riem net vervangen...en boekjes compleet erbij!altijd goed!

Maar zit met een probleempje..
Er zit een DY bak onder de T3...de orginele bak die op de 1.6d hoort dus!

Is deze bak geschikt voor de 1.9?????
Kan ik d.m.v de 4de tandwiel te vervangen het probleem oplossen?
Welke bak is het beste voor deze motor?

Alvast bedankt.

Gr,

Houtstoker
22-04-2009, 13:48
In dat geval kun je beter het diffrencieel aanpassen. 16" wielen met 195/80 banden geeft hetzelfde effekt

steven80
22-04-2009, 17:12
Ik heb vandaag een 5 bak code 3h kunnen krijgen.
Deze bak komt onder een 1.6td vandaan en zou een juiste overbrenging hebben voor de 1.9 d

Hebben er meer mensen deze combo?

Vanavond de t3 motor en bak demonteren.
morgen de spullen overbouwen en sávonds de bak ophalen.
hou jullie op de hoogte!

Helaas niet aan het uitbouwen toe gekomen.
Ga morgen de klus klaren, hoop ik.

Gr,

Houtstoker
23-04-2009, 06:18
De JX draait met dik 5000 rpm 120
max rpm 1.9 = 4500 rpm
dan ga je iig geen 120 meer halen

Bij mijn bus heb ik de bak laten aanpassen met verlengde 5 en diff. resultaat;
3 85 km/u
4 130 km/u
5 145-160 afhankjelijk van de wind

Door de langere overbrenging krijg je heel wat rust in het interieur, omdat de motor niet hoog in toeren draait. Overbrengingen zijn zo gekozen om bv bij het trekken van een zware aanhanger in de 4 te kunnen blijven rijden (gaat ook niet zo snel kapot als 5) zonder teveel toeren te maken

Het aanpassen en reviseren van motor en bak heb ik wel laten doen, en dat is bepaald niet gratis! Je kunt op die manier wel een leuk verlanglijstje opstellen en krijgt iets wat perfekt werkt ervoor terug.

http://www.vondervoort-zielinska.nl/motorombouw.html

steven80
24-04-2009, 09:52
Hallo,

Gisteren de motor uitgebouwd met bak.

Vandaag de aanbouwdelen overzetten.

Twijfel over de bak....

de 3h bak draait volgens zeggen met de 1.9d, 4000trpm bij 119kmph.
dit betekent dat bij 100kmph ongeveer 3500trpm.
Dit is op zich wel een redelijke verhouding om mee te rijden.

Andere optie is de bak laten 'aanpassen" zoals hierboven bij houstoker staat geschreven.
Maar dat kost een beetje geld!

Gaan toch maar voor de 3H....en kan altijd nog de bak laten ombouwen.!

gr,

De Pul
24-04-2009, 10:09
zou ik ook doen eerst kijken hoe ie rijd....
bak demonteren is een half uur werk bij t3(als je een brug hebt:D)

Houtstoker
24-04-2009, 20:29
.................of grotere wielen?

steven80
24-04-2009, 21:37
zou ik ook doen eerst kijken hoe ie rijd....
bak demonteren is een half uur werk bij t3(als je een brug hebt:D)


Gelukkig heb ik een brug ja....op de gond was dit wel ff tobbe geweest!! :thumbup:

steven80
24-04-2009, 21:44
Hallo mensen,


Vandaag weer lekker opgeschoten met het overbouwen.
Oude blok kaal gemaakt en ik heb al gezien dat ik de waterslang huisjes ook moet overzetten.
verder is het in en uitlaatspruitsuk exact dehetzelfde pasvorm!
Met ook de oliefilter koeler een slagje draaien om het mooi aan te laten sluitenmet de waterslangen op de t3.
verder morgen gelijk overal nieuwe pakkingen tussen zetten.
nieuwe olie en filter uiteraard!

Heb ook vanavond de 3h bak opgehaald,,,kon mijn oude inruilen met 200 bijbetaling.
Bij Jelle in achthuizen....heeft trouwens een hoop spullen liggen...!!!!

Morgen ook hier nieuwe keeringen en olie inzetten.

Hoop dat de auto zondag rijd mits ik geen onderdelen nodig heb en ik tot maandag moet wachten!

Gr,

steven80
26-04-2009, 12:15
Hallo,

Vandaag gaat de bus nog niet rijden...maar we schieten lekker op.
Heb nog wat keeringen nodig voor de bak en een keering voor de krukas aan de bakzijde van het motorblok.
Dat kan ik pas morgen bestellen en met een beetje geluk hebben ze het op voorraad!
Dinsdag moet de camper echt gaan rijden.....wil er volgend weekend een eerste keer mee weg.

gr,

Houtstoker
26-04-2009, 19:38
Ben benieuwd hoe het gaat bevallen :thumbup:

steven80
26-04-2009, 21:06
Ben benieuwd hoe het gaat bevallen :thumbup:


Ben zelf ook erg benieuwd!!!
En zal ook binnenkort wat foto's plaatsen.

Het overbouwen is wel erg leuk om te doen moet ik zeggen, maar er gaat ongemerkt een hoop tijd inzitten.

Gr,

steven80
28-04-2009, 09:49
Motor en bak zit er in!!!


Even een vraag.

Ik heb gekeken en nu steekt de brandstofpomp iets boven de klep uit waardoor hij niet dicht gaat.
Kan ik de pomp overzetten? zal deze goed werken op de 1.9d?

Ik heb een plastic motorkap en kan hier ook geen deuk in slaan...zodat hij past.



En nog een vraag het schakelen.

Ik heb er een 5 bak ondergezet en nu schakelt de auto,als ik zo voel, niet zo lekker in de versnellingen.Ik heb gehoord dat je ook het schakelmechanisme over moet zetten bij het vervangen van een 4 bak.



Graag een responce...

Houtstoker
28-04-2009, 20:49
De VE pompen verschillen niet heel veel van elkaar. Kun je rustig overzetten e.a. zal prima werken

Ik rijd zelf met 5 bak en 4 bak bediening, dit is goed te doen. overzetten werkt een heel stuk prettigger

steven80
29-04-2009, 09:59
Hallo,


Motor heeft gisteren gelopen in de camper!
Loopt als een zonnetje!

Ik heb gisteren een schakelmechanisme gekocht van een 5 bak...
En een stalen motorkap...
Wilde liever maar niet de pomp overzetten.!

vandaag de puntjes op de i zetten en een eerste testrit maken....

Ben erg benieuwd.

redbull
29-04-2009, 10:08
wij ook :D

steven80
29-04-2009, 20:54
Beste mensen,

Hij doet 't!!

Vandaag lekker een stukje gereden!
Rijd top zo'n 120 kmph
En bij 100 kmph rijd de auto in een mooi toerental!
Precies wat ik wilde en eigenlijk verwachte...

Geen sporen van lekkage of iets anders..
heb natuurlijk wel overal nieuwe pakkingen opgezet en alles goed schoon gemaakt.

Heb een deuk in de stalen motorkap geslagen en is perfect te doen.

Schakelmechaniek was wel ff stoeien voor het afstellen van de juiste positie...maar is ook gelukt!

Wel 1 minpunt!!!
de 3de versnelling is kapot van de nieuw aangeschafte bak!!!
Hij springt uit zijn 3 en blijft er ook niet inzitten!!

Gelukkig krijg ik mijn geld terug.
Heb ook al een andere bak gevonden bij Lauman in Besel, is gedeeltelijk gereviseerd en kost 650,-
kost geld..maar wel in 1 keer klaar!! nou ja..2 keer!

Heb helaas wel de plannen voor dit weekend moeten verschuiven, wilden dit weekend de camper gaan testen.

Volgende week de andere bak kopen en monteren....

gr,
Steven

jetta mk1 '82
29-04-2009, 21:10
valt me op dat nog niemand heeft gezeurd om foto's dus bij deze :D

:postpics:

gr. Martijn

steven80
29-04-2009, 21:17
Heb zat foto's...maarrre hoe voeg ik die toe???
Snap niet hoe dat werkt met dat scriptprompt.
Misschien kan iemand dat uitleggen?

huinkroese
30-04-2009, 08:02
Je kan foto's uploaden bij Gallery > Upload picture, hier boven aan de pagina.

Als je alle foto's die je wil laten zien moet je even twee keer klikken op de foto die je hebt upgeload, je krijgt dan in de adresbalk www.volksforum.n/....voorbeeld.jpg te staan. Dit is waar je afbeelding staat, als je deze ergens in je verhaal tussen wil voegen kun je dat doen door dit adres in te klemmen tussen 'imagetags' wat inhoudt dat je begint met dan plak je het adres van je plaatje (www.volksforum.n/....voorbeeld.jpg) erachter en je sluit af met .

Je kunt ook bij 'Go Advanced' het adres gewoon selecteren en op het 'Insert Image' icoontje drukken, dat zachtgele icoontje met bergjes en een zonnetje zeg maar.
Als je d'r niet uit komt wil ik wel even helpen. Leuk om foto's te zien iig.

Succes!

steven80
03-05-2009, 22:16
Ok, mensen!

Hij doet het!!
Nieuwe bak gekocht!
Koste een paar centen..maar hij doet t wel perfect!

Heb vandaag de oude kapotte 5 bak eruit gehaald en de nieuwe 5 erin gezet..en een lekker ritje gereden!!

Auto rijd super!
Kan niet wachten tot we er mee weg gaan.
Word waarschijnlijk over 2 weken, dan ga we 2 weken lekker richting Spanje!!

Hier wat foto´s ...ben er uit hoe ik ze moet toevoegen!!

http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/4/1/3/forum.jpg

Hier is de oude motor er net uit!

steven80
03-05-2009, 22:47
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/4/1/3/forum1.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/4/1/3/forum2.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/4/1/3/forum3.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/4/1/3/forum4.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/4/1/3/forum5.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/4/1/3/forum6.jpg


http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/4/1/3/forum7.jpg

Ik zal van de week meer foto´s van de buitenkant en van het nieuwe blok gemonteerd op de brug plaatsen!

steven80
13-05-2009, 09:13
Beste Mensen,

Afgelopen week druk bezig geweest met de bedrading.
Het scheidingsrelais was niet in orde en toen hebben de vorige eigenaren alle verbruikers op de 1ste accu aangesloten i.p.v. de 2de!
Behoorlijke zoektocht...maar alles is nu in orde.
Nieuw scheidingsrelais, alles opnieuw aangesloten en netjes gesoldeerd.

Kachelmotor zat ook vast!
Hele dachboard los gehaald , maar kon gelukkig het motortje na goed insmeren met wd-40 weer gebruiken!

Vandaag alles weer dichtbouwen!

Morgen naar de poets....en vrijdag het eerst testweekend!!

gr,

Houtstoker
13-05-2009, 12:58
Spannend! Ik druk je de duimen!

steven80
15-05-2009, 19:49
Wat een sof!!!!!

Vandaag wilden wij weg met de camper voor een weekend, blijkt de priseaskeering lek te zijn van de bak!!!!
Word wel netjes gerepareerd waar de bak vandaan komt...maar goed...wel weer een tegenvaller.
moet verplicht maar gelijk maar frankrijk en spanje. Haha.

Gr,
Steven

steven80
20-05-2009, 10:01
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/4/1/3/verkleinen12.jpg

Hier is hij dan!!!
Onze camper!!
Zondag een eerste testnacht op texel!!
En dan de week erop naar SPANJE!!!

Houtstoker
20-05-2009, 15:51
Succes met de try out en fijne veilige vakantie :thumbup:

steven80
21-05-2009, 10:22
Hoi Ad,

Nog bedankt voor alle info!

Gr,
Steven

Houtstoker
21-05-2009, 13:36
Graag gedaan hoor

youpie123
24-06-2009, 23:14
Ik begin ook erg benieuwd te worden naar de afloop van dit projekt

Tjaap
24-06-2009, 23:29
denk dat hij OF nog op vakantie is... OF de bus daar heeft moeten achterlaten...

steven80
30-06-2009, 23:09
Hallo!!

We zijn net terug van een lekkere vakantie van 3 weken!
Hebben 5200 km gereden zonder enkele problemen, en de motor is kurkdroog gebleven!!!

Spanje, Pyreneeen, Frankrijk, Franse Alpen, Andorra en Zwitserland!!

Post snel wat foto"s!

Groeten
Steven

De Pul
30-06-2009, 23:15
....Peryneeen,.....
waar ligt dat :confused:

:D:D:D

steven80
03-07-2009, 20:58
waar ligt dat :confused:

:D:D:D


jeetje wat grappig........ :thumbup:

Bruders
26-10-2009, 14:56
Rijdt super zo een combo he..

Heb met de camper tweede jaar met deze motor gereden...
Je kan heerlijk doorrijden en hebt in de bergen ook wat meer pit.

Beste combo voor een T3 denk ik.

Op de R36 biturbo van Caron na dan...hihihih...

grtz,

Vic

Drytooler
27-10-2009, 21:35
ik heb helaas een td 1.6 jx in laten bouwen een jaar geleden en niks als problemen mee gehad was nog wel een nieuwe blok.. Momenteel aan het wachten op reactie van de garage die hem heeft ingebouwd..

een 1.9 was een heel wat beter plan geweest lijkt me zo..

mooi verhaal overigens :-)

Greetz Dennis

gjbb64
11-11-2009, 21:47
hallo val meteen met de deur in huis ik kan een caddy motor kopen sdi maar zit met de pomp want alles lijkt computer gestuurd zat jij daar ook mee of had die van jouw een mechanische pomp hoop op een snel antwoord want de motor iword even vastgehouden alvast bedankt voor je reaktie o ja de motor moet ook in een t3 mvg gerard

steven80
12-11-2009, 07:39
hallo val meteen met de deur in huis ik kan een caddy motor kopen sdi maar zit met de pomp want alles lijkt computer gestuurd zat jij daar ook mee of had die van jouw een mechanische pomp hoop op een snel antwoord want de motor iword even vastgehouden alvast bedankt voor je reaktie o ja de motor moet ook in een t3 mvg gerard

Hoi,

Je moet een 1.9D motor hebben.Geen sdi!
Je anders idd met de pomp die computer gestuurd is en dan moet je ook de computer inbouwen.
Een 1.9d heeft een mechanische pomp en kun je compleet overzetten.
Je moet alleen een deuk in je motorkap/plaat slaan, pomp steekt iets uit!
En je moet het gaskabel steuntje iets verbouwen..
Succes!

Houtstoker
12-11-2009, 08:03
Als je de verdeelpomp hebt, heb ik me laten vertellen dat de bovenkant van je oude T3 dieselpomp erop past. Hierdoor krijg je dan eem mechanische SDI. De motorkap hoeft niet aangepast te worden. Dát is alleen als je een motor met een turbo, met bijbehorende pomp monteerd. De LDA van een niet T3 turbo dieselpomp steekt nl te hoog uit, maakt dan niet uit of je 1.6 of 1.9 monteerd

de 1.9 SDI is een hele leuke keuze, ook omdat je qua koeling geheel geen problemen zult ondervinden. Enkel een oliekoeler is aan te bevelen.

Ga je voor een elektronisch gestuurde SDI dan heb je de kabelboom van de wagen waar die uit komt nodig, de stuureenheid, kontaktslot en sleutel.

http://www.diesel-service.nl is een bedrijf wat zich o.a. gespecialiseert heeft in de 1.9 TDi/SDi ombouw, en wat ook bekend is met de pompombouw van elektronisch naar mechanisch gestuurd

jeroen doli
16-11-2009, 20:41
dat je er niet meteen een 1.9 tdi in legt nu je toch aan het ombouwen bent neem je er nog 1 met rottatiepomp ( golf 3 motor ) dan valt het aanpassen ook wel mee :thumbup: .

heb er zelf 1 omgebouwt naar een 150 PK tdi motor uit een golf 4 met 6 bak er op in opdracht van dan wel maar was zeker heel leerzaam en dat liep als de brandweer :D

Gr jeroen

DGio
21-11-2009, 12:52
Zijn de 1.6td dan zo zwak? ik ga morgen namelijk naar zo eentje kijken... had al verhalen gehoord van snelheden (rond de 100km/u ???)

bij diesel service zie ik een ombouw wel zitten maar wat is de gemiddelde prijs hiervan?

steven80
10-05-2010, 10:11
Zijn de 1.6td dan zo zwak? ik ga morgen namelijk naar zo eentje kijken... had al verhalen gehoord van snelheden (rond de 100km/u ???)

bij diesel service zie ik een ombouw wel zitten maar wat is de gemiddelde prijs hiervan?

Ze zijn niet zwak...maar een 1.9d zal toch wat lekkerder lopen!

DGio
10-05-2010, 19:00
:) Intussen een T3 gekocht met tdi motor erin :D lekker hoor :)

steven80
10-05-2010, 22:32
:) Intussen een T3 gekocht met tdi motor erin :D lekker hoor :)

Dat is het betere werk!
En scheelt een hoop werk als je hem kant en klaar koopt!

DGio
12-05-2010, 18:01
Inderdaad, supertevreden van. Wat een verschil zeg :screwy:

enkel wil ik nu nog het geluid tegen gaan. iemand hier ervaring mee?

Vissekop
16-05-2010, 15:40
Hallo allemaal,

Ook ik ga me storten op het ombouwen van mijn T3 camper, na 2 weken vakantie in Duitsland.

Mijn doelstellingen:
- Meer kracht heuvelop (nu soms max. 60 km. per uur op de snelweg :( )
- Hogere bruikbare topsnelheid (om vrachtauto's in te kunnen halen) - rond de ~ 110 op een vlakke weg vind ik voldoende (is nu ~ 95)
- Hogere 'kruissnelheid': nu is ~90 echte km. max vanwege het motorlawaai--> wil naar ~ 100 echte km, dus moet de motor minder toeren gaan draaien.

Begint dus met kiezen:
Welke (diesel-)motor: 1.9 of 1.9 Turbo? (ik lees dat veel mensen hier al blij zijn met een 1.9, vraag me af of dit voldoende is met mijn hoge dakje en bijbehorende luchtweerstand...) --> wat is jullie mening hierover?

Wat te doen met mijn versnellingsbak? Heb volgens mij al wel een nieuw type versnellingsbak (ACP), inruilen voor een andere? (wellicht 5-bak) of nieuwe tandwielen erin laten zetten? Kan dat wel in een ACP bak?

Ik houd jullie op de hoogte van mijn speurtocht, elke input van jullie is natuurlijk ook meer dan welkom... Steven, ben benieuwd hoever je bent!

Groeten, Remko.

steven80
25-05-2010, 22:06
eeuuhhh Allang klaar hoor..vorig jaar zomer zo een beetje.haha!

Neem aan dat je nu een 1.6 d hebt? dan zou ik voor een 1.9d gaan met een lange 4 bak.
Als je een 1.9td wilt monteren kom je spullen te kort van de 1.6td....en een 4 bak omdat deze sterker zijn...wel zul je een aangpaste moeten zoeken..
Kijk voor een bak op m.plaats onder vw onderdelen bij Laumen in Beesel. Heeft echt een hoop spullen en weet waar hij over praat...heeft mij toendertijd ook veel geholpen.

Mocht je verder wat willen weten...stuur even een pm

Succes!

vwauw
02-09-2010, 11:15
Je kunt ook grotere wielen monteren. Is alleen achter nodig!

Inlaatspruitstuk is ook nodig ivm luchtfilter, tenzij je de luchtfilter van de caddy mee overbouwt.

Ik heb een stap voor stap handleiding in duist. Stuur me maar een mail via mijn website, stuur ik je die terug

Hallo,

ik lees dat je een duitste handleiding hebt voor de ombouw van een 1.6 naar 1.9, ik ben hier ook mee bezig, zou je mij die ook willen sturen? Je zou me er erg mee helpen. Mijn email is bma3chem@hotmail.com

Groetjes

arivw
17-11-2010, 12:02
hallo mensen,

zou iemand mij kunnen vertellen of dat ik een 1.9d automaat in mijn t3 zou kunnen zetten? automaatbak eraf en er een 3h in zetten? of geeft dat veel problemen?

mvg ari

Houtstoker
18-11-2010, 07:36
mocht de overbrenging tegenvallen zet er dan grotere wielen op. Kan al door op de originele velgen 215R14C te zetten (215/80R14C)

Die automaat zou mss kunnen als je het diffrentieel kunt omdraaien. Zo niet, dan zal de bak de verkeerde kant op draaien (3of4 versn achteruit 1 vooruit) tenzij het een t3 automaat is

Assen1234
15-02-2011, 21:12
Beste mensen,

Sinds gisteren nieuw op dit forum en hoop op wat antwoorden voor mijn project.

Ik heb een t3 1.6d met een kapotte motor en wil daar een 1.9d uit een caddy van 2000 inbouwen.

Ik heb gehoord van enkele profs dat dit een normale gang van zaken is en dat er weinig hoeft worden overgezet.
Carterpan
olievulpijp
uitlaatspruitstuk

Het enige wat een opstakel kan worden is de bak.
Ik zou volgens zeggen een 1.6 td bak of een 1.9 wbx bak moeten plaatsen.
Dit vanwege de lange slagm motor van de 1.9d en het eind toerental op de snelweg straks...

graag zou ik van andere mensen willen horen die dit hebben gedaan en hoe hun ervaringen en wat de obstakels zijn geweest.

Alvast bedankt,

Steven
Hallo Steven,
Ik ben met hetzelfde bezig! Heb een bus met 1.6 diesel en ga ombouwen naar 1.9d. Heb wel een DK bak in de auto zitten, dus dat moet geen probleem zijn....Hoe sluit ik alle draden van de brandsotfpomp aan?
Groet Imke

Assen1234
15-02-2011, 21:12
Hallo Steven,

Hoe sluit ik de draden van de 1.9d motor aan die op de brandstofpomp zitten?

Groet Imke

noukie
20-02-2011, 14:28
hoi imke

ben ook met de ombouw bezig loop tegen het zelfde probleem aan,daarbij ben ook nog aan het uitzoeken hou de koude start werkt (een draad) mocht ik er achter komen laad ik je het weten

mvg nouk

Assen1234
20-02-2011, 15:15
Hallo,

ik lees dat je een duitste handleiding hebt voor de ombouw van een 1.6 naar 1.9, ik ben hier ook mee bezig, zou je mij die ook willen sturen? Je zou me er erg mee helpen. Mijn email is bma3chem@hotmail.com

Groetjes


Hoi,

Staat er in de handleiding ook hoe je de brandstofpomp van de 1.9 aan moet sluiten? Kun je mij die handleiding ook toesturen?

Groeten Imke

noukie
12-03-2011, 17:47
hoi imke

vandaag de laatste dingen aan mijn 1.9d gedaan daarna de motor gestart hij begon gelijk verhoogt stationair te draaien heb daarna gelijk de koude start(links van de pomp)los gezet. de draden tussen de verstuiver leidingen achter op de pomp zijn voor voor het uitlezen (niets mee doen) de draden onder aan de pomp zijn waarscheinlijk voor de start onderbreker ,met een beetje werk kun je oude koude start kabel weer gebruiken. de gaskabel steun heb ik iets verbogen en de gaskabel verlengt met een stukje kabel van de caddy. ik hoop dat je er iets aan hebt

ps de kombinatie 1.9 met lange 4 rijd lekker ik kan weer gewoon met het verkeer mee

nik
10-05-2011, 15:02
welke motor code is de 1.9 d, de 1.9 td is aaz, de 1.6td jx (denk ik), maar welke motor moet ik dan juist zoeken??? is nu een 1700 kapot, en om een 1900 td te steken heb ik eigenlijk een 16td donor nodig, dus denk dat de 1.9 d een ideale oplossing is voor me.
groeten....

Bob
10-05-2011, 16:38
motorcode 1Y

s0epkip
30-05-2011, 14:26
Ben van plan om een '81 1.6D (CS) om te bouwen naar 1.9D (1Y) en ik zou ook graag de ombouwhandleiding zien die hier rond lijkt te gaan!

Kan iemand die misschien naar mij mailen?
( mkruiver [at] gmail <punt> com )

Alvast bedankt! :D

Ertim
05-06-2011, 11:08
wie kan me helpen aan een 5-bak of info erover tbv een 1900d en eventueel de nodige info om deze om te bouwen , het blok ligt er al in met nu een 4-bak(deze lekt gigantisch) ,wil een 5 bak om het het lawaai te reduceren en om wat relaxter te rijden.
en heb ik jullie forum al diverse dingen gelezen ,maar word er nog niet wijzer van .
ik heb begrepen dat een 5bak moet kunnen,dus bij deze de vraag welke moet ik aanschaffen en wat heb ik nog meer nodig voor de ombouw.eventueel een goed adres om het te laten doen ?

alvast bedank voor de info , groetjes Eric

Driesen
15-07-2011, 10:57
Hallo,

ik lees dat je een duitste handleiding hebt voor de ombouw van een 1.6 naar 1.9, ik ben hier ook mee bezig, zou je mij die ook willen sturen? Je zou me er erg mee helpen. Mijn email is bma3chem@hotmail.com

Groetjes

Zou iemand mij die handleiding kunnen sturen?
h.j.driesen@planet.nl

Bedankt voor de moeite
H. Driesen

koendd
19-11-2011, 09:17
is er eigenlijk uiterlijk verschil tussen een 1.6D en een 1.9D blok in een bus?
Want in belgie zijn ze op de keuring niet zo blij met zo'n ombouw...

Juanart
27-12-2011, 17:34
is er eigenlijk uiterlijk verschil tussen een 1.6D en een 1.9D blok in een bus?
Want in belgie zijn ze op de keuring niet zo blij met zo'n ombouw...
Het lijkt mij heel sterk dat een keurmeester elk blok van buiten herkent en gelijk kan zien of het een 1.9 of 1.6 is. Officieel mag het in Nederland ook niet, maarja het is zo'n grijs gebied voor de keur meester, daarbij zijn er genoeg die niet eens veel weten over T3. Ze kunnen moeilijk alle techniek van elke auto die er is helemaal uit hun hoofd dromen.
Volgens mij is er bijna geen verschil te zien.

BoukeT3
25-03-2013, 18:16
Hallo,

Ik weet niet of iemand dit nog leest omdat het al erg lang geleden is dat dit topic was gestart. Ik ben zelf ook van plan mijn 1.6 D om te bouwen naar of een 1.9 D of TD(i)
Ik lees dat er een handleiding in omloop is, zou iemand die mij willen sturen? Zou me erg op weg helpen!

Groeten Bouke

Houtstoker
26-03-2013, 16:56
Al een hee tijd niet meer aanwezig geweest hier. de Duitse handleiding heb ik niet meer. Op mijn website heb ik wel een soort vertaling ervan gemaakt (in NL)
http://transporter-techniek.nl/phpBB3/docuwiki/doku.php?id=aaz_tdi_ombouw:start

maarten_d
26-08-2015, 21:51
Je kunt ook grotere wielen monteren. Is alleen achter nodig!

Inlaatspruitstuk is ook nodig ivm luchtfilter, tenzij je de luchtfilter van de caddy mee overbouwt.

Ik heb een stap voor stap handleiding in duist. Stuur me maar een mail via mijn website, stuur ik je die terug

ik ga ook een 1y motor ipv mijn 1.6d steken binnenkort. Enig idee waar ik die handleiding kan vinden want ik heb niet echt een idee wat ik allemaal moet overbouwen en waar te beginnen zou echt een enorme hulp zijn :)