View Full Version : diesel bak??? nokkenas???
heb ooit een gti 8v (82kw) gehad. ging bloedje snel. na 2 jaar tijd ben ik er nog steeds niet achter wat er mee was gedaan voor ik hem gekocht had. blijft me een raadsel. de mfa heeft het nooit gedaan, althans de traject meter. klokje enzo deden het wel. hierdoor denk ik weer dat er een diesel versnellingsbak onder heeft gezeten. die heeft geloof ik ook niet zo'n traject sensor. plus hij liep nooit netjes stationair. wat er ook afgesteld werd. de stationair toerental regelaar die begaf het keer op keer. hij schommelde nogal. hierdoor denk ik weer dat er een andere nokkenas in zat. hij trok in z'n 3 makkelijk tot 160 km/u en in z'n 4 boven de 200 makkelijk. de 5 heb ik nooit kunnen weten want die liep de teller uit die maar tot 220 telde. er is geprobeerd om met een gti 16v mij bij te houden. tevergeefs, lukte gewoon niet. heb nu een andere gti, maar kom niet tot die snelheden. vraag me toch echt af wat er mee was gebeurd. wil weer zo snel!!! koste wat het kost.... zijn er nog meer mensen met zulke ervaringen? laat het me alsjeblieft weten
vwleusden
15-10-2004, 09:23
Heb je een GTi 8V gehad met de motorcode EV ;) monster motoren waren dat :)
het was inderdaat een ev motor. maar ik snap het verschil niet. ik heb nu een PF motor. deze is 79 kw, en die EV 82 kw. het enige verschil is toch de katalysator. of zijn er nog andere dingen?
johangolf1
15-10-2004, 11:50
ik heb een PF in me golf 1 liggen met een FF diesel bak gaat best af maar me oude EV golf 2 die was echt sneller en daar was niks aan gedaan...
ik heb een PF in me golf 1 liggen met een FF diesel bak gaat best af maar me oude EV golf 2 die was echt sneller en daar was niks aan gedaan...
verschilt dat dan zo erg???? dacht toch echt dat de katalysator die 3 KW verschil maakte. vraag me nu toch echt af wat het verschil tussen een PF en een EV is. en die FF diesel bak he? hoe rijd dat? moet je snel overschakelen? welke toerengebeid ligt de maximale kracht dan?? wat haal je maximaal per versnelling, 1ste 2de etc. het ziet er naar uit dat ik dus binnenkort weer ga beginnen met sleutelen :D dat word laggen. van wat voor diesel motor komt die FF bak dan???
EV is K-Jettronic injectie (mechanisch) PF is electronische injectie met Kat, tegenhanger van de PF is de PB, zelfde motor maar dan zonder kat en 112pk.
EV is K-Jettronic injectie (mechanisch) PF is electronische injectie met Kat, tegenhanger van de PF is de PB, zelfde motor maar dan zonder kat en 112pk.
wacht es effe, ik weet toch echt zeker dat op m'n EV een elektronische injectie zat. ja en inderdaat, er zat geen kat op. maar dat is toch niet het enige verschil. dus als ik de kat weghaal moet ik ook op 82 kw uitkomen???
maar ja, dan zit ik nog steeds met die lambdasonde die in de weg zit. als ik hem loskoppel, raakt de motor in de noodloop heb ik op deze forum zo vaak gelezen. wat houdt dat precies in?
wacht es effe, ik weet toch echt zeker dat op m'n EV een elektronische injectie zat. ja en inderdaat, er zat geen kat op. maar dat is toch niet het enige verschil. dus als ik de kat weghaal moet ik ook op 82 kw uitkomen???
maar ja, dan zit ik nog steeds met die lambdasonde die in de weg zit. als ik hem loskoppel, raakt de motor in de noodloop heb ik op deze forum zo vaak gelezen. wat houdt dat precies in?
Een EV heeft nooit een electronische injectie gehad, daar zit/zat de K-Jetronic op, puur een mechanisch systeem
Ik heb er zelf twee, en geen van beide komt boven de 200, ook niet die ene waar een diesel bak onder zit, een diesel bak heeft een totaal andere eindoverbrenging namelijk....
Er zit GEEN stationair regelaar op dat K-Jetronic systeem....Een EV was ook niet uitgerust met een kat...
Dus het lijkt mij dat er een hee ander blok in zat :D :D
Een hoge topsnelheid kun je met een dieselbak idd wel vergeten. Onderin misschien wel snel omdat de bak heel erg kort is, maar 160 /170 en dan is het een heel eind op met een standaard dieselbak.
Ron polo1f
16-10-2004, 11:26
Onderin misschien wel snel omdat de bak heel erg kort is, maar 160 /170 en dan is het een heel eind op met een standaard dieselbak.
heren, ff voor de duidelijkheid, een diesel 5 bak is juist langer dan een golf gti 5 bak. :)
Een hoge topsnelheid kun je met een dieselbak idd wel vergeten. Onderin misschien wel snel omdat de bak heel erg kort is, maar 160 /170 en dan is het een heel eind op met een standaard dieselbak.
Een diesel bak is juist lang, en diesel maakt minder toeren bij een gelijke snelheid als een benzine motor
Bij mij ging ik van 3200 rpm met de standaardbak naar 2600 met de dieselbak bij 100 km/hr
Ik haal nu de maximale snelhied van die auto, bijna in de 4e versnelling nu, dus die ligt qua overbrenging ong op de van de 5 met de standaardbak
ja die van mij draaide 1800 toeren bij de 80 km/u in z'n 5de versnelling. de verhoudingen waren anders dan de gti van een vriend van mij.
trouwens die standaard 82 kw motor is toch de EV motor?
die mechanische injectie is toch met al die metalen buisjes vanaf de luchtfilter naar de injectoren.
ik snap het niet, als ik de eronder vandaan haal, dan moet ik toch in princiepe ook uitkomen op 82 kw
ja die van mij draaide 1800 toeren bij de 80 km/u in z'n 5de versnelling. de verhoudingen waren anders dan de gti van een vriend van mij.
trouwens die standaard 82 kw motor is toch de EV motor?
die mechanische injectie is toch met al die metalen buisjes vanaf de luchtfilter naar de injectoren.
ik snap het niet, als ik de eronder vandaan haal, dan moet ik toch in princiepe ook uitkomen op 82 kw
De motor mét mechanische injectie én kat is géén EV, zo uit het het hoofd is dat de PL. Inderdaad hebben zowel de EV als de PL, slangen met een ijzeren wapening er om heen naar de injectoren lopen. De PF is uitgerust met een Digifant systeem, die hebben dat niet...
Dus of je hebt geen PF....of je haalt de typenummers door elkaar
De PL heeft dus mechanische injectie (de KE-Jetronic) én een kat
De EV heeft mechanische injectie en géén kat
De PF heeft een Digifant injectie én een kat
Roept u maar :eek: :eek:
Johan-dtc
16-10-2004, 16:05
De motor mét mechanische injectie én kat is géén EV, zo uit het het hoofd is dat de PL. Inderdaad hebben zowel de EV als de PL, slangen met een ijzeren wapening er om heen naar de injectoren lopen. De PF is uitgerust met een Digifant systeem, die hebben dat niet...
Dus of je hebt geen PF....of je haalt de typenummers door elkaar
De PL heeft dus mechanische injectie (de KE-Jetronic) én een kat
De EV heeft mechanische injectie en géén kat
De PF heeft een Digifant injectie én een kat
Roept u maar :eek: :eek:
PL is toch een 16v motor?
en van welke diesel halen jullie die versnellingsbak vandaan?
en een ev motor kan wel degelijke boven de 200 uitkomen, hiervoor had ik ook een 8v met ev motor, en die liep de digitale teller van een kadett gsi 223 km per uur
en die 8v die ik nu heb, loopt ook de teller uit, das ook een ev
het was een elektronische injectie, en er zat geen kat onder, die heef ter ook nooit gezeten. hij was welliswaar ingevoerd uit duitsland maar dat zegt niks denk ik. dus op wat voor motor kom je dan uit? geen EV want die heeft een mechanische injectie zeg je en ook geen PF want die heeft weer wel een kat.
misschien dat ze in duistland andere types hebben ofzo?
PL is toch een 16v motor?
en van welke diesel halen jullie die versnellingsbak vandaan?
en een ev motor kan wel degelijke boven de 200 uitkomen, hiervoor had ik ook een 8v met ev motor, en die liep de digitale teller van een kadett gsi 223 km per uur
en die 8v die ik nu heb, loopt ook de teller uit, das ook een ev
De 16 klepper is de KR.....
Een standaard EV, loopt volgens de fabriek maximaal 186....de meter wijst dan ietsje meer aan, maar zeker geen 223 :o
De bak die ik onder de mijne heb zitten komt van de Turbo diesel af: en GTD
Pedaalemmer
16-10-2004, 16:49
Mijn EV loopt ook netjes nog 200 km/h (op de teller) maar meer ook echt niet.
Pedaalemmer
16-10-2004, 16:51
Een standaard EV, loopt volgens de fabriek maximaal 186....de meter wijst dan ietsje meer aan, maar zeker geen 223 :o
volgens de fabriek loopt je EV:
PRESTATIES
topsnelheid 191 km/h
acceleratie 0-100 km/h 9,7 s
verbruik binnen b.k. - l/100km
verbruik buiten b.k. - l/100km
verbruik gecombineerd 8,0 l/100km
CO2 uitstoot - g/km
En is het een:
MOTOR
aantal cilinders 4
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1781 cm3
boring x slag 81,0 x 86,4 mm
compressieverh. 10,0:1
max. vermogen 82 kW (112 pk)
5500tpm
max. koppel 157 Nm
3100tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening ohc
turbo nee
katalysator nee
Mijn EV loopt ook netjes nog 200 km/h (op de teller) maar meer ook echt niet.
Mijn beide EV'tjes ook hoor.....en dan rekening houdend met de afwijking die er in de meter zit: echte snelheid 185 á 190 denk ik
:biggrin:
Pedaalemmer
16-10-2004, 17:03
Mijn beide EV'tjes ook hoor.....en dan rekening houdend met de afwijking die er in de meter zit: echte snelheid 185 á 190 denk ik
:biggrin:
die afwijking kun je goed merken als je een vrachtwagen probeert in te halen..jou teller zit je misschien al op 100 km/h maar de vrachtwagen maar op 90/95
die afwijking kun je goed merken als je een vrachtwagen probeert in te halen..jou teller zit je misschien al op 100 km/h maar de vrachtwagen maar op 90/95
Tja praten over snelheid van auto's heeft vaak veel overeenkomst met het praten over een geslachtsdeel: tis altijd meer dan de werkelijkheid :D :biggrin: :biggrin: :biggrin:
nou, van vrachtwagens valt niet uit te gaan, de een rijd netjes 85, de ander haalt de 80 niet eens, en een ander rijdt een dikke 100... verkijk me er wel eens op met inhalen... :D (met de pick-up en aanhangwagen dan...)
volgens de fabriek loopt je EV:
PRESTATIES
topsnelheid 191 km/h
acceleratie 0-100 km/h 9,7 s
verbruik binnen b.k. - l/100km
verbruik buiten b.k. - l/100km
verbruik gecombineerd 8,0 l/100km
CO2 uitstoot - g/km
En is het een:
MOTOR
aantal cilinders 4
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1781 cm3
boring x slag 81,0 x 86,4 mm
compressieverh. 10,0:1
max. vermogen 82 kW (112 pk)
5500tpm
max. koppel 157 Nm
3100tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening ohc
turbo nee
katalysator nee
ja dan kan het misschien wel zo zijn dat er een uitlaat systeem van een ev op zat maar dat de motor pf was. want hij had zeker een elektronische injectie, onmogelijk een EV dus. hmmmm, dus een gtd 5 versnellings bak kan best veel schelen. waar kan ik die verhoudingen vinden van de tandwielen van de verscnellingsbak van een gti en een gtd
Ron polo1f
16-10-2004, 17:55
PL is ook een 16 klepper, deze heeft alleen minder vermogen dan een KR.
KR heeft 139 PK en heeft geen kat.
PL heeft 129 pk en heeft wel een kat.
PL is ook een 16 klepper, deze heeft alleen minder vermogen dan een KR.
KR heeft 139 PK en heeft geen kat.
PL heeft 129 pk en heeft wel een kat.
Ik zei bij mijn eerdere antwoord al: Zo uit het hoofd :tongue:
Om het nog leuker te maken: er is ook een Gti met een PB blok geweest.
het ligt dus wel alleen aan die kat. weg ermee :D
dan kom ik automatisch uit bij de volgende vraag... :D
dus ik ga nu druk op zoek naar een gtd bak. dan moet ik toch ook de koppelingsplaat vervangen? en wat nog meer eigenlijk??
dan kom ik automatisch uit bij de volgende vraag... :D
dus ik ga nu druk op zoek naar een gtd bak. dan moet ik toch ook de koppelingsplaat vervangen? en wat nog meer eigenlijk??
Nogmaals: Die bak levert je echt GEEN hogere top op....ondanks alle indianen verhalen weet ik dat uit eigen ervaring
Koppelingsplaat kan gewoon van de GTI blijven als je het gaat doen, want de rest van de koppeling blijft hetzelfde :D :D
johangolf1
16-10-2004, 22:00
mijn Diesel bak komt van een Golf 1 diesel bak code FF...
heb een PF motor waar een kat op hoort maar die zit er niet meer op...
op mijn digitale dashboard kwam ik tot 218 km aagegeven in duitsland ik weet niet precies wat ie afwijkt maar zal toch niet te gek veel schelen (hoop ik)...
heb er ook een spagetti en 60 mm supersprint onder zitten van voor naar achter...
denk denk denk! dan wel weer een hogere top, en de ander zegt weer van niet. ik wil overtuigende realistische cijfers zien die aangeven wat de tandwielverhoudingen zijn. waar kan ik die vinden? of heeft iemand die toevallig voor mij. het is niet dat ik niemand geloof, alleen elke keer word er weer wat anders geroepen.
hmmmm, word dus alleen kat weg, misschien andere nok, maar alleen nok heb je natuurlijk ook niks aan lijkt mij.
paar dagen terug zat ik met een vriend naast me op de snelweg, hij reed in een type 3 ADY gti. dat is dus een 2.0 8v met standaard 85 kw. ik zat al bijna op top ( +/- 205 km/u op de teller) en hij naderde mij langzaam maar zeker. later zegt ie dat dat me ondergang was. met alle respect voor alle golf rijders, maar daar laat ik het niet bij zitten. hij gaat mijn uitlaat gassen inhaleren en dat word zijn ondergang. maar jah, moet natuurlijk wel eerst sneller zijn. anders blijf ik maar staren naar zijn achterklerp
Gearboxcodes (http://scirocco.org/gears/vwtrannyratios.xls)
020 gearboxcodes (http://perso.latribu.be/koutsis/Photos/FAQ/Gearbox%20Codes.htm)
Hier heb je wel wat aan.
In mijn cabrio ligt een 1.8 2H motor met spaghetti-spruitstuk, CSW-chip, geen kat en een open luchtfilter. Hier achter hangt een CHD 5bak van Golf 3 TDI. Het duurt heel lang om mijn cabrio over de 170 km/h te krijgen in de 5de versnelling. Voor de rest gaat mijn cabrio als als een speer.
denk denk denk! dan wel weer een hogere top, en de ander zegt weer van niet. ik wil overtuigende realistische cijfers zien die aangeven wat de tandwielverhoudingen zijn. waar kan ik die vinden? of heeft iemand die toevallig voor mij. het is niet dat ik niemand geloof, alleen elke keer word er weer wat anders geroepen.
Kijk het is vrij simpel: De verhoudingen van een bak worden over het algemeen zo gekozen dat de maximale snelheid word gehaald als ong het maximale vermogen word geleverd...
Zoals je kunt lezen in een eerder bericht word bij een EV motor 112 pk geleverd bij 5500 rpm. Daar hoort dan de theoretische top bij van ong 190 km/hr
Ga je nu langere overbrengingsverhouding nemen (een dieselbak bv) dan zal de motor minder toeren maken in elke versnelling, Nou zul je denken ja leuk dan ga ik 190 met minder toeren, maar dat is natuurlijk niet waar, want de motor levert dan nog niet zijn maximale vermogen (er van uitgaande dat je in dezelfde versnelling rijdt als eerst)
Misschien heb je gelezen dat ik zelf al aanhaalde dat ik met die dieselbak mijn top nu zowat haal in de 4e versnelling. In z,n 5 gaat ie amper harder, want ik heb niet meer vermogen.
Om dus die lange versnellingen te benutten heb je dus MEER vermogen nodig.
Kortom met langere versnellingen ga je misschien ietsepietsie harder, maar zeker geen 40 km zoals jij wenst
Johan-dtc
17-10-2004, 11:47
ik had bij mijn golf alleen een uitlaatsysteem met spaghetti erop, met de diameter van een 16v, dus 55mm
en waarschijnlijk zat er een andere nokkenas in, maar dat heeft niemand mij ooit kunnen bevestigen
maar hij liep dus echt met alleen dat andere uitlaatsysteem, dik over de 200, en dat lieg ik niet, en of jullie dat nu geloven of niet, jammer!
om het te bewijzen had ik jullie wel een keer meegenomen in de golf om het te bewijzen, maar de golf is helaas verkocht een tijdje terug
ik rij nu ook een 8v met ev motor, en die geeft op de teller 215 aan, dus die zal in werkelijkheid ongeveer 200 lopen, deze 8v is beduidend langzamer dan mijn oude 8v
Wahnsinn
17-10-2004, 11:53
Ik heb ook een EV en daar is nooit wat aan veranderd, dus eigenlijk compleet fabrieksmatig nog. Die gaat echt niet sneller als 190... maar ik heb danwel geen GTI versnellingsbak er onder ondat die kapot ging toen links voren mijn as overbrak.. :( Ligt nu een gewone 1800 bak onder.
Golf_Wolf
Allart-Ghetta
17-10-2004, 14:28
het was een elektronische injectie, en er zat geen kat onder, die heef ter ook nooit gezeten. hij was welliswaar ingevoerd uit duitsland maar dat zegt niks denk ik. dus op wat voor motor kom je dan uit? geen EV want die heeft een mechanische injectie zeg je en ook geen PF want die heeft weer wel een kat.
misschien dat ze in duistland andere types hebben ofzo?
Duitsland en geen kat? Ik dacht dat daar alle auto's voorzien moeten zijn van een Gkat zoals ze dat noemen.
Allart-Ghetta
17-10-2004, 14:29
ik had bij mijn golf alleen een uitlaatsysteem met spaghetti erop, met de diameter van een 16v, dus 55mm
en waarschijnlijk zat er een andere nokkenas in, maar dat heeft niemand mij ooit kunnen bevestigen
maar hij liep dus echt met alleen dat andere uitlaatsysteem, dik over de 200, en dat lieg ik niet, en of jullie dat nu geloven of niet, jammer!
om het te bewijzen had ik jullie wel een keer meegenomen in de golf om het te bewijzen, maar de golf is helaas verkocht een tijdje terug
ik rij nu ook een 8v met ev motor, en die geeft op de teller 215 aan, dus die zal in werkelijkheid ongeveer 200 lopen, deze 8v is beduidend langzamer dan mijn oude 8v
Mensen zullen we deze discussies gewoon staken OF een GPS snelheidsmeter meenemen in de wagen. Snelheidsmeters zijn afhanklijk van zoveel factoren dat ze bijna nooit iets zinnigs aangeven.
vwleusden
17-10-2004, 14:47
*kuch* 16V is PL en KR *kuch*
KR zonder kat en PL met kat. KR heeft ook andere nokkenassen dan de PL.
102kw is KR en 98kw is de PL.
*edit* had pagina 2 niet gezien
MauSeR35
17-10-2004, 14:59
ben het met allart eens, gps mee of een boete van justitie overleggen ;) maar dan heb je je auto waarschijnlijk niet meer
vwleusden
17-10-2004, 15:10
GPS tja... heb het in de bus en de gps geeft bijna 10 km/h minder aan dan ik op de teller rijd. (Transporter van de 5de generatie)
Duitsland en geen kat? Ik dacht dat daar alle auto's voorzien moeten zijn van een Gkat zoals ze dat noemen.
jammer dat ik hem verkocht heb, hij was ingevoerd en origineel zonder kat, ook geen u9 of gkat of wat dan ook. uit duistland
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.