Log in

View Full Version : flinke zuiger....


bobby-digital
25-04-2009, 15:08
hola,

Gister bij een klant geweest met best een leuke werkplaats;)

http://www.volksforum.com/albums/files/8/6/7/24042009072.jpg

instapmodelletje, veel gebruikt in torpedojagers

http://www.volksforum.com/albums/files/8/6/7/24042009071.jpg

de zuiger collectie.... even ter vergelijk, de grootste kan zo'n 2000 pk genereren. een golf 1600 zuiger (die lag er ook bij, maar kon niet genoeg inzoomen...) levert zo'n 20 pk

Kleppenstoter van zo'n 180 cm...
http://www.volksforum.com/albums/files/8/6/7/24042009070.jpg

Dexter
25-04-2009, 16:13
Geinig spul.

Past niet in de golf zeker?

JettaPowerrr
25-04-2009, 16:20
Leuk spul hè. Dit staat in mijn machinekamer.

http://img355.imageshack.us/img355/1976/dscf0124fl9.jpg

http://img355.imageshack.us/img355/2718/dscf0126lt7.jpg

http://img355.imageshack.us/img355/7956/dscf0123nn2.jpg

http://img355.imageshack.us/img355/922/dscf0130zs1.jpg

http://img355.imageshack.us/img355/1205/dscf0127cg9.jpg

Wat dit is? Een Deutz RBV-6M 545, 800 pk @ 380 tpm, BJ 1960
Geen museumstuk, gewoon dagelijks in bedrijf. :thumbup:
En hier staat ie in te stampen, mijn bootje. :D

http://img61.imageshack.us/img61/833/dsc0247ha5.jpg

Gr. Ed

bobby-digital
25-04-2009, 16:40
das nog eens een blokkie:) gaaf zeg

Gijs
25-04-2009, 16:59
Leuk prulspul zeg! :cool: 't is dat ik niet rook, anders zijn dat wel potentiële asbakken :tongue:

Wat leverd die Deutz motor trouwens aan koppel? Dit moet wel aanzienlijk veel zijn. Een Scania v8 620pk heeft een koppel van rond de 3000Nm, dit moet bij een boot nog veel meer zijn lijkt me :)

Gino89
25-04-2009, 18:39
Toch wel leuk om te zien dat het principe altijd hetzelfde blijft. Alleen groter. Maar hoezo heeft die grote zuiger eigenlijk zo veel zuigerveren? Een stuk of 5?

Matheo
25-04-2009, 18:46
Leuk prulspul zeg! :cool: 't is dat ik niet rook, anders zijn dat wel potentiële asbakken :tongue:


Ik rook wel, en ik heb dan ook zo'n asbak ;)

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/7/HPIM0353.JPG

edit: deze komt, volgens mij, uit een Caterpiller 16cil.

JettaPowerrr
25-04-2009, 19:58
Leuk prulspul zeg! :cool: 't is dat ik niet rook, anders zijn dat wel potentiële asbakken :tongue:

Wat leverd die Deutz motor trouwens aan koppel? Dit moet wel aanzienlijk veel zijn. Een Scania v8 620pk heeft een koppel van rond de 3000Nm, dit moet bij een boot nog veel meer zijn lijkt me :)

Leuke vraag, maar ik kan er geen antwoord opgeven. :redface:
Is namelijk niet te vinden in de documentatie. In de vaart praat men eigenlijk nooit over koppel, alleen over pk's. Maar geloof mij maar, het zal beduidend meer zijn dan een V8 Scania. ;) Alleen het vliegwiel weegt al tegen de 2 ton, dat zet wel door.
Overigens, zulke Scania's worden ook wel in kleinere schepen gebruikt als voortstuwing, en ook wel op grotere schepen als boeg-schroef.
Zelf heb ik een KMD 250.2 als kopschroef, dit is een motor gebaseerd op de DAF 1160, en levert 250 pk @ 1800 tpm. Maar dit terzijde.

Gr. Ed

Gijs
25-04-2009, 21:47
Leuke vraag, maar ik kan er geen antwoord opgeven. :redface:
Is namelijk niet te vinden in de documentatie. In de vaart praat men eigenlijk nooit over koppel, alleen over pk's. Maar geloof mij maar, het zal beduidend meer zijn dan een V8 Scania. ;) Alleen het vliegwiel weegt al tegen de 2 ton, dat zet wel door.
Overigens, zulke Scania's worden ook wel in kleinere schepen gebruikt als voortstuwing, en ook wel op grotere schepen als boeg-schroef.
Zelf heb ik een KMD 250.2 als kopschroef, dit is een motor gebaseerd op de DAF 1160, en levert 250 pk @ 1800 tpm. Maar dit terzijde.

Gr. Ed
Okay, jammer :). Een 2 ton zwaar vliegwiel zet wel door ja! :screwy:
Scania V8 motoren worden ook vaak als startmotor gebruikt bij grote scheepsmotoren :rolleyes:

JettaPowerrr
26-04-2009, 08:33
Ik heb niet eens een startmotor... :D Ik start op lucht. En ik heb ook geen koppeling o.i.d. Deze machine kan 2 kanten op draaien, direct omkeerbaar heet dat.

Maar idd, er worden ook wel diesels gebruikt om grote motoren te starten. Maar in de binnenvaart kom je dat niet tegen.

RubenD
26-04-2009, 11:45
Vermogen = koppel * hoeksnelheid

hoeksnelheid = 2*pi*(toerental/60)

Koppel bestaat dan ook wel, waar vermogen enkel een verhoudingsgetal is tussen het koppel en toerental. Dit kun je natuurlijk ook terugrekenen, dan weet je gelijk je koppel ;)

Gertjan
26-04-2009, 14:01
Leuk spul :)
De vader van een vriend van me zit ook in de binnenvaart, die heb een V8 Caterpillar erin liggen, mooi spul.

JettaPowerrr
26-04-2009, 15:36
Vermogen = koppel * hoeksnelheid

hoeksnelheid = 2*pi*(toerental/60)

Koppel bestaat dan ook wel, waar vermogen enkel een verhoudingsgetal is tussen het koppel en toerental. Dit kun je natuurlijk ook terugrekenen, dan weet je gelijk je koppel ;)

Uiteraard bestaat koppel bij mijn Deutz. Marreeuh....ik heb her-examen moeten doen voor wiskunde, en bij die her slaagde ik ook maar met de hakken over de sloot... :D

M.a.w. ik ben niet zo'n rekenwonder. Heb net een poging gedaan en kwam aan 20,2nogwat.

2*3,14*(380/60)= 39,564
800=koppel*39,563
800/39,564= 20,220402

:wow: :confused:

RubenD
26-04-2009, 21:38
800 pk @ 380 tpm, -> 800pk = 588kW = 588000 W

koppel = vermogen / (2*pi*toerental/60)

koppel = 588000 / (2*3,14*(380/60)) = 14776 Nm

bobby-digital
27-04-2009, 10:56
ook leuk... krukas van een Wartsila
http://www.volksforum.com/albums/files/8/6/7/470_178479.jpg

tot 84000 Kw.....

JettaPowerrr
27-04-2009, 12:59
RubenD: En bedankt! Das nogal een getal. :wow:
Alleen kom ik ineens 1088 kW in jou berekening tegen. Is dat niet een foutje?
Want 800 pk is 588 kW. Of heeft dat niks met deze berekening nodig?
Zoals ik al zei, wiskunde is niet mijn sterkste punt. :redface:

bobby-digital: Jaaaa, das geen zielig spul hè. :D

RubenD
27-04-2009, 16:40
Inderdaad, was niet aan het opletten :S

Even aangepast ;)

JettaPowerrr
27-04-2009, 18:18
Nog steeds niet lullig. :D
Bedankt voor de berekening! :thumbup:

Gijs
27-04-2009, 18:24
Dat is serieuze koppel, daar is een Scania V8 maar een sissy bij :gay:

JettaPowerrr
02-05-2009, 13:29
Kort filmpje voor de liefhebbers.

Mijn Deutzje (http://www.youtube.com/watch?v=oW2nS_zcFe8)

bobby-digital
02-05-2009, 17:56
Klinkt lekker hoor, snelle nokken erin?;)

Doet me denken aan vroegah, opa heeft ook altijd gevaren. Was maar een spits, niet zo'n grote dus. Had geloof ik een caterpillar motor

hier een actie foto van vroeger, was iets minder comfortabel als de huidige binnevaartschepen... toilet was buiten achter de stuurhur brrrrrr

http://94.100.114.69/381250001-381300000/381271901-381272000/381271978_6_ik4-.jpeg

en hier Luctor net voordat ze met pensioen gingen aan wal, is denk ik rond 1983 geweest
http://img338.imageshack.us/img338/6315/luctor210344002hq4.jpg

Gino89
02-05-2009, 18:06
Die heeft wel een mooi geluid :D Draaien die motors altijd zo weinig toeren?:o Zon motor zal dan wel een super lange levensduur hebben ofniet?

bobby-digital
02-05-2009, 18:17
beetje scheepsmotor gaat volgens mijn info wel een jaartje of 40 mee...

maar dat zijn de joekels op de olietankers enzo

JettaPowerrr
02-05-2009, 20:41
bobby-digital: Mooi man, opa op een spits! Spitsen zijn de mooiste schepen, en ze kunnen echt overal komen! Mijn ouders hebben eind jaren '70 ook nog een spits gehad. :thumbup: Misschien dat je het volgende forum ook wel kent / interessant vind? Scheepvaart-forum (http://www.kustvaartforum.com/viewforum.php?f=9&sid=c9d72b2e7e4f3b8466f88be899363cb0)

Gino89: Deze zogenaamde langzaamlopers draaien idd weinig toeren. Maar er zijn ook machines zoals Caterpillar, die tussen de 1200 en 2200 toeren draaien.
De levensduur van scheepsmotoren verschilt nogal. Deze grote langzaamlopers kunnen idd heel oud worden. De mijne word volgend jaar 50, dus dat zegt wel wat. De snellopers (+1000 toeren) kunnen ook wel tussen de 20 en 30 jaar oud worden, maar dat zijn dan wel zeer goed onderhouden machines. Vandaag de dag draaien die dingen 10 jaar en dan zijn ze op.

Gr. Ed

Gino89
02-05-2009, 21:16
ja, das met alles tegenwoordig he. Die levensduur wat die oude dingen hebben, daar komen die nieuwe niet eens mee. Overal word aan gespaard. Ik vind het best indrukwekkend. Zo weinig toeren en dan toch zo veel vermogen. Hoeveel inhoud heeft die motor dan? Dat die 800 pk heeft met zo weinig toeren maar. En hoe ziet het uit met verbruik van zon motor?

Jeff
02-05-2009, 21:31
Als ventje van 12 mocht ik regelmatig mee op een rotterdamse havensleper van 900 pk.
Slepertjes zijn helemaal geweldig!!
Ik volg www.tugspotters.com regelmatig.

JettaPowerrr
02-05-2009, 22:16
Gino89: Volaan verbruikt hij 140 liter per uur. :D De cilinder-inhoud zou ik na moeten kijken, maar ik ben nu ff thuis, en de papieren van de machine liggen aan boord.

Jeff: Tugspotters ken ik ook wel, ja. Ben geen regelmatige bezoeker, maar een maat van me wel, die heft zelf ook een sleepboot, de Pergo. Op de verschillende fora heeft ie dan ook de nickname Pergotje.
Mijn nickname op verschillende andere fora is overigens Eemspoort.

Gr. Ed

bobby-digital
02-05-2009, 22:22
[QUOTE=JettaPowerrr]bobby-digital: Mooi man, opa op een spits! Spitsen zijn de mooiste schepen, en ze kunnen echt overal komen! Mijn ouders hebben eind jaren '70 ook nog een spits gehad. :thumbup: Misschien dat je het volgende forum ook wel kent / interessant vind? Scheepvaart-forum (http://www.kustvaartforum.com/viewforum.php?f=9&sid=c9d72b2e7e4f3b8466f88be899363cb0)
/QUOTE]

die site ken ik zeker:)
vind het nog steeds een mooie business, neefje van me is ook kapitein op een binnenvaart schip van een metertje of 140... echt mooi spul, en je hebt zeker een mooie baan:)